VLEIERS.
KINA FOUASSIN
Opgedragen aan Alfons Pieters.
Oat zulke lieden best huis houden bij de
klerikalen is gekend, doch nooit heeft men
grooteren platzak kunnen voorstellen, als een
der medewerkers van het piullebladje. i>ie
jongen onderscheidt zich in het ophemelen van
personen, den loftrompet omhoog te steken
of dramatieke verhalen te doen dat er elk zou
bij weenen, die volgens de omstandigheden
en de zaken in zijn kraam te pas komen.
boor zijne handelwijze tracht hij de vriend
van Jan en alle man te worden, en zelfs de
ongeloovigste Thomassen aan te praten, dat
hij wel een ware verdediger is van het krislene
geloof en de katholieke partij, en met eens
tracht ledoen vergeten, dat hij nu alles aan
bid hetwelk hij vroeger verloochende.
Dat dien jongen reeds menige gunsten be
komen heeft, is gekend, in ruil van zijne plat-
broekerij,die velen der andere vleiers misnoegd
welke het nu zoo goed niet hebben dan hij,
en met eene kwade luim dit alles na gaan,
kan men wel begrijpen.
Bedoeld manneken beeft het vooral gemunt
om de socialistische vakbonden die in korte
jaren zulken grooten vooruitgang gemaakt
hebben, in haren loop te dwarsboomen, door
ons het verwijt te doen in de vakbonden het
geloof te willen knakken.
Dat ik den godsdienst aanval, dat is te be
grijpen dat hij zulks zegt. Immers ingebeelde
vijanden ontdekken is geen wonder voor een
man als hij als wij een geloovige naar ver
dienste bij de ooren nemen is den godsdienst
aangevallen, zelfs de grootste huichelaar mag
men niet verwijten, dat hij zulks doet omdat
hij er goed voor betaald wordt... Judas zeif
die zijn meester verkocht voor enkele zilver
lingen mag zijne misdaad in 't gezicht niet ge
slingerd worden, dit alles is tegen den gods
dienst I Manneken manneken., waar hebt
gij dit alles toch gevonden.
Onze strijd is geen godsdienstige strijd,
't komt zooveel te pas in de vakbonden als het
vijfde wiel aan den wagen. Wat wij willen
door de vereeniging zijn hoogere loonen, kor
tere werkdagen met betere werkvoorwaarden
voor de werklieden. In dezen strijd hebben
wij reeds de beide handen vol, dat wij er den
godsdienst niet bij sleuren, zooals hij doel om
er misbruik van le maken en als wapen te
nemen, dat niets bij dragen kan om den stof-
felijken toestand der arbeiders te verbeteren.
Het ventje zegt, 'k heb niemarids hulp noo-
dig, ook deze niet der groote. Hij zal zijn
brood winnen met te werken Jandorie tocb,
dat moest hij er nog bijzeggen Wij hadden
het reeds gedacht, dat het ventje was zooals
eeü weerhaan,niet om de begeertens een beter
leven te hebben, maar wel uit pure liefde
uit opofferingsgeest voor de werklieden de
arme verdrukte arbeiders zou hij verdedigd
hebben met woord en pen, nog beter dan de
Charlatan het doen kan.Wij kunnen niet nala
ten onze gelukwenschen te sturen, voor zijne
onuitputbare genegenheid die hij de werkende
klasse toedraagt
Hoe gemeen en slecht
Wij hadden meermaals gevraagd aan dat
ventje, wanneer bij zou antwoorden of het
waar is, dat de werklieden van sommige fa
brieken gedwongen zijn hun ho- kje der socia
listische vakbonden in le geven, en lid te wor
den der Christene Vriig Vakbonden, als
ook hoeveel champettersfrakken en staatskepi's
er beloofd zijn zonder de andere beloofde
gunsten in aanmerking te nemen Na maanden
lai.g zoeken heeft hij een antwoord gevonden,
die zoo gemeen als slecht is, dat luidt alsvolgt:
dal er in uwe syndicaten dwang uitgeoefend
wordt kunt gij wel loochenen, maar uwe
eigene leden zullen u niet gelooven. In
vele fabrieken, ja zelfs ia zoogenaamde katho
lieke fabrieken, zijn er mannen en vrou- i
wen, welke met gelijk welk middel
en slagen inbegrepen, hunne werkgezel
len dwingen in uwe syndicaten te treden 2/3
uwer leden hebt gij aldus aangewonnen.
Hevvel, beste lezers en leden onzer vereeni-
gingen, gij dwingt en slaat de werklieden
met wie gij werkt, om in onzen vakbond te
komen. Evenals het vuilste zwijn ploetert bet
ventje rn zijn eigen vuil, waarmede hij anderen
bezwaddert,omdat hij oomachtig isle loochenen
dat de katholieken waar zij kunnen onze leden
dwingen ons te verlaten, om de hunne den
schijn te geven van groot te worden, die zij
dan nog onbeschaamd noemen, de
Vrije Syndicaten
Wat wij vroeger gezegd'hebben, de leiders
der Christene Syndikaten werken onderduims
mede om de werklieden te dwingen (dat zij
loochenden) wordt door hun zelf openbaar ge
maakt; hunne judassenstreken brengen zij zelf
uit, want zij trachten de bazen te verschoonen
door onze vrienden te beschuldigen, dat zij de
werklieden dwingen, ja zelfs slagen toebrengen
als de werklieden zich bij ons niet willen ver
eenigen.
Zijne bedoeling en wensch is
klaar, slechts de gedwoogene schaapkens in
hunne netten te vangen, ziende dat die door
spekt zijn met menigvuldige gunsten en belof-
tens,wi!ieri zij nu uit wraak onze vrienden on
der bijzondere waakzaamheid van bazen en
meesters brengen, om zoodoende bun ook zon
der werk te kunnen stellen
Kan men gemeener en slechter tegen de
weiklieden handelen, dan dat ventje die
steeds zijn liefde voor de arbeiders uitba
zuint,.... O bittere spotternij J.. de eerste
judas die zijn meester verkocht had, wilde
niet meer mensch zijn, uit berouw hing hij
zich op aan de boomen, nu loopen er judassen
die niet een persoon maar een garische klasse
verraden,zij gevoelen geen berouw over hunne
misdaden. Zulke lieden noemen zich dan nog
de volgelingen van de zachtmoedige Christus.
Wij zijn niet zinnens onze vrienden door
de eerste de beste vetvodde te laten bezwad
deren, al azen zij ook op den honger en
armoede der mer.schen
Het ventje zegt honderden bewijzen te
hebben, dal onze vrienden dwingen en sla
gen uitdeelen Als hij geen werklieden wil
beleedigen dat bij zulks bewijst Wij wach
ten
Intusschen zullen wij u zeggen, dat er in
de stad verschillende fabrieken zijn, waarde
werklieden die er werken, geen deel mogen
maken van de socialistische en van uwe
vereenigingen wel Jsdit waar, ja of neen?
Kunt gij loochenen dal de werklieden der
weverij De Naeyer verplicht zijn geweest, hun
boekje van onze vereeniging af te geven en
zich moesten laten inschrijven in uwe krislene
syndicaten, ja, zelfs de voorzitter uwer bon
den tegen zijn wil moest lid wo-den Wij
voegen er zelfs bij, dat hij na langen tijd, on
gewild bij u tot voorzitter geplaatst te zijn,
nog altoos deel maakte van onze vereeniging
Zal Frans Coppens zulks loochenen, een
feil dat door de gansche werkende klas van
Aalst is gekend Is dat dwingen, ja of neen
Uw boekje binnen of buiten le kiezen
zich overgeven of aan den honger prijs gege
ven worden met vrouw "n kinderen.
Ziedaar de propagandamiddels der Vrije
Christene Syndicalisten, die als de schitterend
ste steen flikkert in hun kroon van volksbevrij-
dirrg, vooreen hooger en menschelijker leven
voorde werkende klasse. H. F.
Bijzondere goede en versterkende Wijn voor
zieke menschen. Te koop in Hand aan
Hand en Roode Leeuw
Zondag laatst bevatte het prullebladje
een artikel door u geteekend, sprekende
over de meeting te Grembergen. Dit ver
wonderde mij in het begin, doch denkende
aan den rol die de leiders der katholieke
vereenigingen te vervullen hebben, is mij
(voor de eerste maal dat ik met u kennis
maakte) eens te meer bewezen, dat die
leiders niet goed maar kwaad werk moeten
stichten.
Gij loochent bekend te hebbendat wij
socialisten hebben mede geholpeh om de
loonsverhooging te bekomen bij De Naeyer
te Aalst. In mijn antwoord aan u, heb ik
(er op drukkende) deze bekentenis her
haald, die gij voor de tweede maal beves-
tigdet
Waarom uwe verklaringen verlooche
nen in eene openbare meeting gedaan
Lieden die hunnen toevlucht durven
nemen, den nek om te wringen wat zij
zegden, iaat ik door het volk zelf beoor-
deelen
Pieters, jongen, het was nogthans on-
noodig te liegen over deze meeting. Er
was zooveel schoons over te zeggen, name
lijk, dat gij met plezier zoudt gezien heb
ben, indien de werklieden zich allen ver
een igden, zelfs bij ons, socialisten, dat gij
alles moest goedkeuren wat de gezellen
Flips en Lefèvre gezegd hadden, (woorde-
Itjk)
Dat ge dejesuiet uitgehangen hebt op
de meeting, bewijst dit briefje waarin gij
met vreugde zegt, dat wij niet zouden ge
lukt zijn en met eens doet gelooven, dat gij
alles wat wij zegden in duigen hebt ge
worpen. Dit teekent uw karakter
Waarom hebt gij niet gezegd wat ik tot
u zegde, dat de kristene syndicaten ge
sticht worden om de arbeiders te verdee-
ien, zelfs, als Pieters het goed meende
met de werkerszaak, zooals hij zegde,
ook bij ons, socialisten, kon komen, zon
der hierom afstand van zijne geloofsbelijde
nis te moeten doen Pieters heeft er geen
antwoord tegen ingebracht, als ik zegde,
de strijd der arbeiders om een beter leven
is noch kristelijk, noch vrijdenkend, noch
joodsch, noch protestantsch.
De kristene bazen zullen hunne werk
lieden niets meer betalen, al zijn zij ook
kristenen, evenmin een joodsche baas
aan zijne joodsche werklieden, enz. Inte
gendeel hebben wij kunnen vaststellen in
talrijke lock-outs, dat kristene bazen hunne
kristene wer klieden op straat wierpen voor
niet kristene bazen en de zelfde voor hon-
gerloonen moeten werken. Dit akkoord
van bazen om den hongerkuur op hunne
werklieden toe te passen, geeft het schoon
ste bewijs, waarom de werklieden ook in
akkoord moeten zijn, omdat zij de zelfde
grieven hebben en met de zelfde zweep ge-
geeseld worden, de werklieden ook te
samen moeten strijden en vereenigd zijn
om tegen de macht der bazen, de eensge
zinde macht der vereenigde werklieden te
stellen.
De kristene syndikaten loochenen de
klassenstrijd, die zoo brutaal door de
bazen gevoerd wordt, door het uitroepen
van de lock-outs, zelfs toegepast op kris
tene werklieden. Zoo iets loochenen wat
zich van dag tot dag meer om meer ver
openbaard, bewijst hoe zwak de kristene
vereenigingen staan in den economischen
strijd.
Pieters, waarom dit in uw brief niet
gebracht, wat ik u nog zegde, 't Is 17 jaren
dat ik Dendermonde verlaten heb de
loonen waren hier dan veel hooger dan te
Aalst, waar men in de fabrieken voor