OPROEP. Onpartijdige ¥afe!@nl« 9e Jaar. N° 24. Prijs per nummer 2 eentieme 13 Juni 1909. De Priesters en de Politiek. Weekblad voor het Arrondissement Aalst. ALFRED NIOHBLS, Maanstraat, 18, AALST. 4>°° Sedert de laatste jaren hebben de vak bonden eene verbazende uitbreiding geno men en nevens de socialistische vereeni- gingen zijn zoo wat overal katholieke en onzijdige beroepsmaatschappijën tot stand gekomen, in wiens schoot de werklieden van eenen zelfden stiel zich vereenigen om gezamenlijk hunne stoffelijke belangen te bewerken. Geen schooner strekking is ooit bij de werklieden ontstaan. In den moeilijken kamp voor 't leven hebben wij altijd en overal ondervonden, dat het vooreerst de stoffelijke middelen zijn die ons ontbreken om van 't leven te genieten en te streven naar hooger doeleinden. Niets bezittende, zijn wij als enkelingen gansch onmachtig in onze geldwereld, doch collectief als voortbrengers zijn wij reuzensterk en bekwaam de gansche aarde te veroveren De arbeiders beginnen dat te begrijpen en verwonderlijk is het dan niet dat ze langs de vereeniging meer weelde en welstand trachten te verkrijgen. Maar wie is dan toch de vijand, de be- kamper, de tegenstrijder van dat stoffelijk geluk des werkers Wel dat weet men genoeg, zoowel in katholieke als in onzij dige en socialistische syndikaten. Het is de meester, de baas, de patroon, die het loon zijner werklieden kan verhoogen of verlagen. De waarde in een werkhuis voortge bracht, wordt verdeeld tusschen mijnheer, den kapitalist en de werklieden, de voort brengers. Hoe meer loon het kapitaal geeft hoe minder winst het voor zich zal over houden. Hoe minder loon het geeft, boe meer interest eraan het kapitaal zal blij ven. Klaar zien wij dus dat de belangen van patroons en werker rechtstreeks tegenover elkander staan en de offfcieele statistieken bewijzen dat de strijd tusschen werkgever en werknemer, in plaats van te verminde ren, gedurig toeneemt. In Duitschland alleen, volgens de Kaiserliches statistisches Amt braken er werkstakingen uit In 1901 nog stakingen 1902 1135 1903 1501 1904 2040 igo5 2711 1906 3683 Waar zullen wij binnen een vijftigtal jaren komen indien die klimming alzoo blijft toenemen De kapitalist knaagt aan het loon zijner werklieden en vermeerdert dezes werkuren, zulks gebeurt niet altijd uit winstbejag, daar hij in vele gevallen er toe verplicht is door de doodende concurrentie die hem door andere kapitalisten aangedaan wordt. Elke patroon, afzonderlijk genomen, is dus niet altijd persoonlijk verantwoordelijk voor al het wee en leed dat hij soms zijne arbeiders toebrengt, zeer dikwijls door hooger geldmacht gedrukt en het leven wordt hem moeilijk gemaakt. De strijd tegen den meester zou dus in vele gevallen verder moeten gedreven worden 't is te zeggen tegen zijne concur renten, tegen al de kapitalisten, of liever tegen het kapitalisme. Wij vakvereenigingen zouden den strijd veel hooger,veel breeder moeten opnemen. Soms moeten wij wel den oorlog verklaren aan personen, aan onze bazen, doch nooit zouden wij mogen rusten om het stelsel te bevechten, om het kwaad tot in den wortel uit "te roeien. Wij moeten den os met de horens vatten en den grooten vijand aan alle werkers gemeen, het Kapitalisme trachten te dooden Zijn het onpartijdige overheden die in kamer, provincie en gemeente het kapita listische stelsel staande houden en verde digen Zijn de katholieken en liberalen onpartijdigdie overal, meerderheid in onze besturen, het kapitalisme vereeren. Zij mogen wel partijdig (politiek) zijn om hunnen geldgod, het kapitaal, vast en sterk te doen heerschen, doch gij, werklie den, moet onpartijdig (niet politiek) wezen en moogt met (politieke) broeders,de socia listen, niet één maken, geen eendrachtige macht vormen, omdat ge, verdeeld, beter onder den dwang, in 't gareel van hunne geldmacht kunt gehouden worden. Katholieke vakvereenigingen, onwetend en onbewust streelt ge 't kwaad dat u nijpt. Onpartijdige vakbonden, met uwé ver lichte geesten, wat baat de kracht uwer vereeniging, wanneer gij geen strijd moogt voeren tegen uw vijand het Kapitalis me daar ge onpartijdig moet blijven. Want bestrijdt ge het kapitaal, dan wordt gij socialist, 't is te zeggen ge verklaart te behooren tot eene partij Ja socialist wordt ge dan, vermits een enkel stelsel maar in staat is het kapitalisme te verdringen, en dit stelsel is het collectivisme, dat wij zoo hoog schatten,en hetwelk door onze vijan den, de kapitalisten, zoo zeer gevreesd wordt. Het collectivisme is de grondbazis van 't socialisme, en zonder 't collectivis me heeft 't socialisme geen reden van bestaan. Blijft uwe vakvereeniging onpartijdig, dan kan ze het kapitalisme niet bevechten hetwelk u ondermijnt. Bevecht ze integen deel het kapitalisme,dan wordt ze partijdig en socialist. Onpartijdige vakvereenigingen wil dus zeggen vereeniging zonder macht of liever geene vakvereeniging En* vereeniging met macht, die bekwaam is aan 't kapitaal weerstand te bieden, moet ongetwijfeld den collectivischen weg op en wordt socia list. Werkers aller kleur, laat u niet verdee- len Denkt goed, zoekt welen vindt. Hieiover een artikel in Lichten Liefde van de maand Juni, dit blad dat men kosteloos verspreidt, onder voorwendsel zielkens te winnen voor den godsdienstigen winkel, maar feitelijk om het volk onder dwang te houden en het behoud van 't katholiek gouvernement te verzekeren, dat gouvernement dat alles over heeft, om nonnen en paters een lui en vadsig leven te bezorgen. Licht en Liefde komt er tegen op, dat de pastoors zich met geen politiek zouden mo gen bemoeiën, zooals er zoovelen zijn die dit beweren. Een priester is een burger zooals een ande ren hij betaalt belastingen zooats gelijk wie de priester heeft belang in een goed bestuur zooals een ander enz. Wij zijn ook niet van 't princiep en dit met Licht en Liefde, dat de pastoor in de kerk, de burgemeester in 't stad huis en den onderwijzer in de school, zich enkel te bemoeiën hebben. Voor ons zijn het burgers zooals al de anderen, en zij moeten dus hun woordje te zeggen hebben, maar ik weet niet, waarom Lichten Liefde dan niet ge waagd van de ontelbare staatsbedienden, die wel mogen stemmen maar zich verder met geen politiek hebben te bemoeiën. Een staatsbediende wordt betaald voor zijd werk, en dit hedendaags heel slecht van een goed bestuur hangt dus de beternis van zijn toestand af. Waarom zou hij dan geen politiek mogen maken voor een bestuur waarvaD bij een beter leven is te verwachten. Thans gebeurt bet zoo, dat éen staatsbedien de die heel slecht betaald wordt voor zijn werk zich met geen politiek mag bemoeiën, en da| RECHT EN VRIJHEID ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden werden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden 6 Een jaar Een jaar Buiten België tr. 0,40 0,75 i,5o Men abonneert zich op alle postbureelen. WERKLIEDEN van 't VISCOSE-FABRIEK. Heden Zondag, i3 Juni, om 10 uren 's morgens, Vergadering in het lokaal Hand aan Hand, voor AL de werklieden van het Viscose- fabriek De vrouwen zooals de mannen moeten tegenwoordig zijn. DAGORDE 1. Werkwijzen in Aique-la-Bataille (Frankrijk). 2. Gezondheidstoestand 3. Loonen en voortbrengst Werklieden komt allen naar deze vergadering. De afgevaardigde die het onderzoek te Arque- la-Bataille gedaan heeft, met den Landelijken Schrijver der Textiel Federatie, zal op de Verga dering tegenwoordig zijn. Het Bestuur der Social. Textielvereeniging. COÖPERATIE. Zondag 13 Juni, om 3 uren namiddag. algemeene vergadering in 't lokaal Hand aan Hand, op boet van 10 cen tiemen. Wij hopen dat al de leden er zullen aan hou den tegenwoordig te zijn, want gezien de duurte der bloem is het dagorde uiterst belangrijk. Prijsloting. Allen dus op post.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1909 | | pagina 1