HET COLLECTIVISME. Prijs per nummer 2 centiemen. 1Januari 1911 Weekblad voor het Arrondissement Aalst. De middelen tot verwezenlijking. Er is geen klassenstrijd. ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamcn 20 centiemen per regel Annoncen dikwijls herhaald xo cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke weck vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden werden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE ALFRED NICHBLS, Maanstraat, 18, AALST. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven mo'eten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden 6 Een jaar Buiten Belgis Een jaar .4 Men abonneert zich op alle postbureelen. tr. 0,40 0,75 x,5o VERGADERINGEN. Vrouwen-ZiekenbondMeden Zondag, om 3 uren namiddag, algemeene Vergadering, voor de leden van den Vrouwen Ziekenbond, op boet van 10 centiemen. Dagorde Jaarbilan en Voordracht door gezel lin Helena Haidyns, uit Gent. Wij drukken er op dat al de vrouwen deze maal eens zouden aanwezig zijn zij zullen het genoegen smaken de jonge gezellin Hardyns, de knappe spieekster, te hoeren. Zij zal handelen over de noodzakelijkheid dat vrouwen zich bezig houden met de soci. listische propaganda. Allen op post dus, vrouwen. De Russische Revolutie. De Sodalis tische Jonge Wacht.samen met de fan (are Hand aan Hand en den Socialistischen Zangkring ceeft een puik feest,Zondag aanstaande,in Hand aan Hand, ter gelegenheid der verjaring van de Russische Revolutie. Midden het feest zal gezel Boucheiy,van Gent eene Voordracht houden over de Russische Revolutie. De prijs van dit puik feest is vastgesteld op 20 centiemen per persoon. Wij durven dan ook hepen dal onze vrienden het zich als plicht zullen rekenen tegenwoordig te zijn Kaai ten zijn Van morgen af te bekomen bij de broodvoorders en in het lokaal. Het feest begint om 6 uren 's avonds. (Samenvatting mijner derde les.) KRVOI.G. Wij staan hier tegenover drie hoofd stelsels, tot welke ten slotte al de andere kunnen herleid worden A De Maatschappijen van voortbrenging. Dit is het stelsel dat Menger deelheb bend socialisme noemt, en waaraan Louis Blanc en Ferdinand Lassalle hun naam gehecht hebben. De bevorderaar van de maatschappelijke werkplaatsen meent dat haar arbeid zulk grooter voortbrengingsvermogen dan de kapitalistische werkplaatsen zou bezitten, dat deze laatste onvermijdelijk zouden moeten verdwijnen of in maatschappelijk® werkplaatsen veranderen Edoch, schier alleen in zulke voort- brengingstakken wier kapitalistische ont wikkeling nog zwak is. de meeste tak ken van landbouwnijverheid, bijvoorbeeld, zou het stelsel der vereenigingen van voortbrenging, onzes inziens, kunnen dienen als overgang naar een staat van algeheele socialisatie. B. Hst indringingstelsel. In stede van nieuwe inrichtingen te scheppen, wier mededinging de kapitalis tische ondernemingen zou te niet doen, heeft het nieuwer socialisme veeleer tot doel de bestaande ondernemingen te socialiseeren, door ze te onteigenen of door er de deelhebbing van den Staat in te brengen In verband met dit laatste stel sel, staat het plan van vrije socialisatie dat op 27 December 1899 doorE. Solvay aan den Belgischen Senaat medegedeeld werd. Het stelsel van vrije socialisatie van E. Solvay zou tot dezelfde gevolgen lei den als de algeheele socialisatie der tak ken van grootnijverheid, die in de socialis tische programma's neergeschreven is. C. Algeheele socialisatie der nijverheids takken. In de onderstelling van eene collectivis- tische politiek zou men. langs de lijn van den kortsten wederstand, de natuurlijke monopolen en de door de kapitalistische samentrekking geslichte kunstmatige monopolen eerst en vooral moeten aan vatten. Inderdaadvoor gemonopoliseerde nijverheidstakken, vallen alle argumenten, welke de tegenstrevers van het socialisme doen gelden ten gunste van den individu- eelen ondernemingsgeest en van de voor deden, die de mededinging kan opleve ren ,teenemaal in duigen, door het feit zelf dat de mededingirg niet meer besraat, en dat, onder het stelsel der naamlooze vennootschappen, geene reden bestaat op dat de persoonlijke ondernemingsgeest van private ambtenaren grooter zijn zou dan die van openbare ambtenaren. Naarmate hunne inrichting volmaakter wordt, zullen de tegenwerpingen die men gerechtigd is tegen de overneming van andere nijverheidstakken temaken, traps gewijze hare kracht verliezen. 4. SAMENVATTING EN BESLUIT. Het is klaar, dat de verschillende wijzen vsn socialisatie die wij in oogenschouw namen, elkander niet uitsluiten. Het is, integendeel, meer dan waarschijnlijk, dat de gesocialiseerde voortbrenging waar toe de evolutie op nijverheidsgebied ons onvermijdelijk leiden moet niet zal ver wezenlijkt worden op eenvormige wijze en door toepassing van een uitsluitend stelsel, doch door eene innerlijke samen stelling van alle maatregelen, alle kracht inspanningen. alle voorstellen die strek ken tot hetzelfde einddoel afschaffing der zonder arbeid verkregen inkomsten, col lectieve toeëigening der arbeidsmiddelen. Hoe die onteigening gebeuren zal. trapsgewijze of plotselings, vreedzaam of geweldig, met of zonder vergoeding zijn vragen die, eilaas, minder van onze persoonlijke voorkeur, dan van de maat schappelijke omstandigheden afhangen. (SLOT). Alberik Deswarte. NASCHRIFT. Bovenstaande werd letter lijk geput in hel boek van Emiel Vandervelde Collectivisme en Evolutie op Nijver heidsgebied (Nederlandsche vertaling). Verschillige artikelen zijn verschoven tot de naaste week, door overlast van kopij. In de bladeD onzer tegenstrevers, voorna melijk in deze geschreven voor de katholieke en liberale werklieden, kan men telkenmale een sermoen lezen over de lieve verzoening vao patroons en werklieden. Als men dit schoon liedje hoort dat op alle toonen gezongen wordt, is men oprecht ver wonderd, om het harraonie's geheel dat de verzoening der beide klassen vormt, iets wat voor die schrijvers de goedkeuring van een ieder zou moeten wegdragen, omdat het ge luk en welvaart aan eenieder der samen leving verzekert L)eze sermoenen eindigen telkenmale met een uitval als refrein, op die booze en rust- stoorende socialisten, die maar niet hooren willen en evenmin zich laten verleiden met dit zoetgezaDg en het tegendeel blijven bewe ren van v/at die gele en blauwe werkers bladen vei konden. Welnu, de socialisten hebben dikwijls aan de gele en blauwe pennelikkers gevraagd, ons j te willen bewijzen met juiste feiten, dal er 1 niet een klassenstrijd in de maatschappij ge voerd wordt. Tot heden heeft men van de betaalde penneknechten der rijken nog niets anders als antwoord bekomen, dan de werklieden mogen geene overdreven eischen stellen, de werk lieden moeten zich inschikkelijk toonen, de werklieden mogen niets aanwenden wat eene goede overeenkomst ran bazen en werklieden in gevaar kan brengen, en 't is al. De werklieden moeten voor die lieden maar altoos te vreden zijn met wat de bazen hun geven willen Nooit morren of niet in verzet komen, als de patroons nieuwe plannen van loonsverminderingen en werkverzwaringdoor voeren. Te dien prijze, is de verzoeDir.g ver zekerd lusschen bazen en werklieden De socialisten zeggen tot de arbeiders gij wordt slechts een deel betaald als loon van wat gij voortbrengt, het grootste deel gaat naar den koffer uwer werkgevers. Hiervoor zijB wij iuststoorders De socialisten zeggen de arbeider moet een booger loon betaald worden. Hierdoor zijn wij booze lieden. De socialisten zeggen de arbeiders als voort brengers hebben in de eerste plaats met hunne vrouwen en kinderen reebt op een goed en menschelijk leven. Hierdoor zijn wij onwilli- gen die groot kwaad slichten Ons antwoord hierop is kort. De, socialisten die zulks aan de werklieden voorhouden en zeggen, uw lijden is onver diend, uwe armoede kan gestelpt worden, hiervoor worden de socialisten uitgekreten voor aanvuurders van den klassenstrijd De socialisten noch de werklieden wen- schen den klassenstrijd, indien hij evenwel gevoerd wordt, gebeurt dit ondanks en tegen de werkende klasse.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 1