FEESTELIJKHEDEN 41e Jaar. Nr94. Prijs per nummer 5 centiemen. 21 Mei 4944. Weekblad voor liet Arrondissement Aalst, Wat wij willen in zake van Onderwijs, Rerum Novarum Christelijke uitbuiters. ïien Schoolstellingen II £11 MEK A Mil ANNONCEN Rechterlijke i fr. per rejel. Rcklarnen 20 centiemen per regel. Annoacen dikwijls herhaald to cant, per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden werden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Maarstraat, 18, AALST. Ongeteekcnde brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maandan ir. 0,61 6 «120 Een jaar 2 O") Buiten BelgiE Een jaar 5,oo Men abonneert zich op alle postbureelcn. STAD 3STXTSrO"VB. ter gelegenheid der inhuldiging van de groote photographieals herinnering aan de 6 weien strijd der werklieden van de Ürma Stichelmans Om y uren 's morgens, aankondiging der Feesten door kanongebulder en versiering van 't lokaal De Redding Om 2 uren, samenkomst van de leden der Partij en Vakbonden. Om 2 1/2 uren, verli vk aan 'i lokaal. Om :i uren, vorming van den stoet op liet Static- plein optocht door de stad met de groote photographie, met liet muziek van Aalst aan liet hoofd. Om 1 uren, Fecstvergadering in liet lokaal, waarde voornaamste sprekers het woord zullen voeren. Om 7 uren, prachtige Verlichting van 't lokaal en groot Bal de leden aangeboden. Leden, ievert tot het wellukken dezer Feestelijkheden. Vrouwen en mannelijke leden, allen in den stoet. Lat niemand onthreke DE FEEST-COM MISSIE beschaving! Zij moet liet werkhuis worden waar de leerling zich voor de toekomst voorbereidt Lot zijn rol van voortbrenger met handen-of geestesarbeid. Zij moei de mogelijke geleidelijke verbinding van alle graden van ons onderwijs voorzien, om de verheffing van alle leerlingen tot de hoogste toppunten der beschaving mogelijk te ma ken. Cam. Huysmans. Wij, socialisten, wij zijn niet alleen vij anden van de wet Schollaert. Daar zijn wij het eens niet de liberalen Wij gaan veel verder. Wij willen ook een schoolplan. Wij willen ook schoolhervormingen. Wij wil len ook dat de school een goede helpster van de arbeidende klas worde. Wij zijn niet tevreden met ons lot van uitgebuite proletariërè. Maar mits wij de verdrukten en die rol BEU zijn, zoo houden wij nochtans rekening van den toestand. En om onze thesis, onze opvatting, onze denkbeelden te stellen tegenover die van de klerikalen vooral, hebben wij tien stelregels uitge werkt, tien be vestigingen die wij aan het oordeel onzer lezers onderwerpen Het idee dat stuk op te maken kwam ons uit Zwitserland, waar onze partij genoot, Robert Seidel, onlangs zijn denk beelden over het schooiwezen trachtte bondig saam te vatten in achttien thesen. Ongelukkiglijk is de logica van dat stuk niet sterk genoeg doorgedreven, en ook is het te lang. Wij hebben dus getracht het denkbeeld anders en beknopter uit te werken, en zie hier onze redactie 1. De moderne beschaving kan niet ge grond blijven op de zelfs schitterende kui tuur van een kleine minderheid zij moet tot alle sociale klassen worden uitgebreid. 2. Het gemeentebest. vertegenwoordigd door den Staat, heeft dus een plicht te ver vullen het onderwijs on de opvoeding der groote massa te ontwik' 'ikkelcn. BOOR OTTO ROQUETTE. 2° Vervolg. Hij sloot haar in zijne armen. Als gij maar gclooven wildet, lieve vrouw - zeide hij, - dat ik nog altijd dezelfde voor je ben, als toen ik pas om uwe hand vroeg - Neen, Leonard Hot is anders gewor den, en ik voel het, die gelukkige tijd komt nooit terug De grenzen waarbinnen wij leven, zijn je te eng, gij zijl jong en verlangt meer, dan hetgeen onze omstandigheden Toelaten. Ik ga op in mijne moederplichten, mijne opgeruimde, levenslustige stemming, die je vroeger zoo aangenaam was, gaat met mijne jeugd verloren, ik ben nu geen vol doend gezelschap meer voor je. Denk niet, dat ik dit vandaag voor het eerst bemerk, ik weet het reeds sedert zes maanden, zoo lang als gij in uwe nieuwe betrekking zij tl - w O die zes maanden mompelde Leonard in zich zeiven. - Vroeger waren wij geluk kig niettegenstaande gebrek en armoede, ging zij voort, tegenwoordig, nu onze om standigheden zoo veel gunstiger zijn, is lij- tb Deze ontwikkeling kan niet worden be werkstelligd door de opvoeding of het onder wijs in het huisgezin, aangezien de arbei dersfamilie in 'talgemeen beroofd blijft van de voorwaarden die den vooruitgang der kuituur bevorderen. 4. Wat de familie niet alleen doen kan, dat kan de school ondernemen, en vooral de volksschool, do zoogenaamde lagere school. 5. Om dit doel te bereiken, moet de school verplicht wezen, want de mensch heeft niet meer rechtopgeesteslompheid dan op lijfs besmetting der anderen, door gebrek aan gezondheidsmaatregelen het recht van liet kind op opvoeding en onderwijs komt dus uitstekend overeen met de behoeften van een bewust gemeenebest. 6. De verplichte school heeft als gevolg de kostelooze school, de afschaffing van alle schoolgeld, de kostelooze levering van schoolmateriaal, de kosteloosheid van alles wat het schoolbezoek kan verbeteren schoolsoep, kleederen, gezondheid smaatre- xelcn. 7. Het rechtop beschaving vooronderstelt een volledige kuituur voor alle* die intel lectueel bekwaam zijn hun studies voort te zetten, en het kind moet dus alle sporten van liet schoolgebouw kunnen beklimmen, va* de kinderkribbe tot. de hoogescliool. 8. Het gemeenebest, dat ons aller goed beheert, heeft noch het recht de eene of andere godsdienstige overtuiging aan te vallen of te begunstigen, noch liet recht een onderscheid te maken tusschen de klassen der samenleving. Indien do openbare school één zou moeten zijn, mag zij in alle geval wezen noch een afliangsel van de kerken, noch een bijgebouw van liet bureel van wel dadigheid. 9. De school moet vooral aan de grond- stelsels der deinokratie beantwoorden, en dat, zoowel in haar betrekkingen met de ouders, als in het waarborgen van de per soonlijke vrijheid der onderwijzers en on derwijzeressen. 10. De schoolwet moet de deur open laten aan alle ernstige ondernemingen der op voedkunde en aan alle verwezenlijkingen die voorzien in de behoeften der moderne den ons deel geworden, want gij zijt ook niet gelukkig Leonard, neen, stellig gij ook niet! Ik twijfel eraan, of ik je nog ooit ge lukkig zal kunnen maken- - Mijne beste vrouw Houd je bedaard (Tij alleen slechts maakt al mijn geluk, al mijne vreugde uitdat zweer ik je. - Zweer niet, Leonard Gij bedriegt je zeiven en ik heb je iets mede tedeelen, wat mij op het hart ligt. Wat je eens zoo ge lukkig maakte, zal je misschien nu als een last voorkomen, en toch durf ik het niet la gei' voor je stilhouden Agnes, Agnes- riep hij, uw argwaan doet mij pijn spreek, wat hebt gij mij te zeggen - - Ik zal weder moeder worden - Zacli weenend verborg zij haar hoofd aan zijne borstdoch zij had gevreesd dat hare mede- deeling een anderen indruk maken zou. Leonard was een en al verblijd, en sprak met zooveel liefdeen teederheid tot haar als in de eerste dagen van hun huwelijk. Zij had hem afgodisch lief, en door zijn geluk kigs gemoedstemming mode-gesleept-, kwam haar hart allengs tot rust en verminderde de smart. j Gij hebt gelijk, begon Leonard na een poosje op nieuw. EN DE De Volksstem, in zijn nummer van ver leden Woensdag, wijdt een hoofdartikel aan den brief van den Paus, die nu twin tig jaren geleden, de wereld wierd inge zonden en waarin er onder andere in voorkomt Ieder mensch die werkt, zegt de Paus, heeft recht op een rechtvaardig loon, hetwelk hem in staat stelt op waardige wijze te leven, met zijne vrouw -jn kin- deren Wanneer Paus Leo XIII dien brief liet afkondigen, dan had hij de gedachte, dat zijne raadgevingen voorzeker door de Christelijke patroons zouden worden ge volgd, en dat de werklieden van DIE patroons, het ten minste toch wat beter zouden gehad hebben, dan de werklieden der goddelooze heeren. Immers, de christelijke patroons zijn gehoorzaamheid verschuldigd aan den vertegenwoordiger van Christus hier op aarde, en het was dus een plicht voor hen voor hunne werklieden, in de mate van het mogelijke, voor een goed bestaan te zorgen. De Christene werklieden hoopten dus, hun benarden toestand eene gevoelige ver betering te zien ondergaan, want het opperhoofd had het bevolen En van jaar lot jaar wierd de verschij ning van dien wereld'Q-rief herdacht fees ten wierden bij de verjaring ingericht, op tochten naar de kerk gehouden, feest redens uitgesproken, patroons en werklie den verbroederden dien dag voor enkele oogenblikken, en reeds des anderen daags waren de chiistene werklieden opnieuw de uitgebuitenen zoowjel van de christene als van de goddelooze patroons. Verleden Zondag was het feest te Ant werpen en te Brussel bij de Christene werklieden, heden Zondag is het de beurt aan de Christene werklieden van Aalst, om die heug'lijke gebeurtenis te vie ren, die hen echter gedurende de twintig jaren, dat den Pauselijken wereldbrief be staat, weinig moer aan den dijk heeft ge bracht. In stoet zullen de Aalstersche Christene slaven optrekken naar dc kerk ootmoe dig en eerbiedig zullen zij eene mis van dankzegging bijwonen, den heer Deken Kanunnik Roelandts zal een gelegenheids sermoen houden, en ongetwijfeld breed voerig handelen over de plichten van den werkman en van den patroon, de betee- kenis weergeven van de encycliek Rerum Novarum. En die mis van dankzegging en dit ge legenheidssermoen zal voor de zooveelste maal bijgewoond worden, door die katho lieke patroons en door die katholieke en christene aandeelhouders, die hunne christene werklieden uitbuiten, voor hon- gerloonen doen werken en de woekers- winsten in den zak steken. Wie weet zal daar den ganschen chris- telijken beheerraad niet tegenwoordig zijn, met al de christelijke en godvruch tige actionnarissen der maatschappij Roos-Geerinckx-De Naeyer, want als er fabrieken zijn, waar de werklieden werken voor christelijke heeren, dan zijn het wel deze van die maatschappij, waarvan wij hier de samenstelling geven. Wij kennen alleenlijk de politieke over tuiging en de christelijke gevoelens der Aalstersche damen er. heeren,die warmpjes hunne voeten onder het groen tapijt der geldtafel steken, en in onze stad willen doorgaan als de beste vrienden van den werkenden stand, terwijl zij evenals den eersten den besten goddeloozen fabrikant, het volk uitzuigen tot op het merg der beenderen. Deze die wij persoonlijk niet kennen, willen wij aannemen als goddeloozen. Wij noemen M. Theodoor DE NAEYER, een door en door christelijk man die enkel leeft tot 't welzijn van den werkman M. Leon GEERINCKX, die om zijne christelijke deugden, eene zuster van M. Romain Moyersoen kon huwen M Camille LIÉNART. die om zijne genegenheid voorden werkman, zelfs graaf van den Pans is genoemd M Odilon VAN DER HAEGEN. plaatsvervangend vrederechter, gehuwd met eene zuster van M. Romain, een zeer vromen christenen, die dagelijks ter kerke gaat M. Paul DE CLIPPELE, gekend als een zeer christelijk man. - Mijne nieuwe betrekking, hoewel oogen- schijnlijk zoo mooi, heeft ons geen geluk aangebracht. Mijn patroon is mij genegen, maar toch ik moet over vele onaange naamheden heenstappen. Ik heb een hekel aan mijne betrokking, zij staat mij tegen, ik zal er maar voorbedanken. - Leonard, riep zij, - wilt gij dat doen - - Ik wil lietik wil zo slechts zoo lang be houden, tot dat ik eene andere gevonden heb, die ten minste eenigzinser bijkomt. Dai ik niet op staanden voet de lithographi- schc inrichting van den heer During verla ten kan, zult gij zelve inzien. Hij vertrouwt mij, zijn eersten steenteekenaar, zeer, en ik ben hein veel verplicht. Blijf in uwe betrekking - hernam Ag nes snel. - Duidt mij mijne blijdschap over uw besluit niet ten kwade, liet maakt mij in zooverre slechts gelukkig, dat ik ei- uwe liefde voor mij, weder in herken. Neen, gij ïrioogt zulk eene goede betrekking niet op geven, en ik weet, hoe gij het onaangename, dat gij ondervindt, verminderen kuntVer tel het mij, Leonard, stori uw hart voor mij uit, ik wil je alles helpen dragen, wil je raden, zoo goed als ik kan. Ik ben uwe vrouw, en heb recht opeen deel van alles, watje ter neder drukt Leonard zweeg, en *1 reed om tot een be sluit te komen. - Neen, - zeide hij eindelijk, - het gaat niet, van daag nog nietMaar beloof mij, Agnes. dat, als go hot eens verneemt, gij niet aan mijne liefde twijfelen zult Agnes was weinig tevreden met deze wending van het gesprek, en toch zag zij wel in, dat zij heden tot geen ander besluit komen zou. Zij zuchtte en het oogenblik, waarin zij «al haar geluk gevonden dacht te hebben, was voorbij. Do oude bezorgdheid keerde terug, zij voelde zich eenzaam door gebrek aan vertrouwen. Zij ging naar de wieg van haar kind, om de «altijd heviger vloeiende tranen voor haar man te verber gen. Eenigc weken waren verloopen. Leonard hud hei besluit zijne betrekking bij During te verlaten, lang opgegeven, en Agnes zag in, dat hij dit niet zou kunnen doen, zonder zich zclvcn en de zijnen in de grootste ar moede te dompelen. Wel is waar, hadden zij een jaar geleden nog met moed, gebrek en ontbering geleden, maar toen leefden zij ook nog in het volle geluk hunner liefde, en Agnes kon nu het smartelijke denkbeeld niet van zich zetten, dat zulk een tijd wel nooit moer veer hen zou terugkonmn. (Weidt vttrtgözet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 1