Me Jaar. N' 55^ Prijs per nummer o centiemen. UH Augusti i91 Weekblad voor het Arrondissement Aalst. HUN ZINNEBEELD. Mathilde van Molenbeek BIJ DE BAKKERS. IN DE GAZ. ASgemcene BcsUiurzi(ting. ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. \nnoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met ikkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe- ren elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden worden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Maanstraal, 18, AALST. Ongeteckende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden m rr o 6 j 6 1 Een jaar 2 O' Buiten België Een jaar 5i00 Men abonneert zich op alle postbureclen. Het tijdschriftLe Calholique eischt een standbeeld voor den hertog1 van Al va. Het schrijft - Ferdinand Alvarez van Toledo, hertog - van Alva, kapitein van Karei de Vijfde, - goevernour der Nederlanden voor Koning r Filips IJ, groote van Spanje, ridder van - het Gulden Vlies, de meest grootsche in- r boring- van de heerschappij die ooit in België verscheen, richtte zich in de maand Januari 1500 een standbeeld op, al-zoo een schoon voorbeeld gevend van gerechtig- beid tegenover zich zei ven. Na herinnerd te hebben dat de inschrij ving alleen overblijft en liet standbeeld door het gepeupel werd in de Schelde geworpen, besluit het katholiek tijdschrift: Dc katholieken zouden deze zuivere her- innering vereeren en ook zich zeiven met dit omvergeworpen standbeeld te doen herplaatsen. De Soir voegt er ironisch bij, dat elk der afstammelingen der slachtoffers van den hertog van Alva slechts 5 centiemen gaf, men aan den beul die Filips 11 ons zond een standbeeld zou kunnen oprichten van kolos sale afmetingen. Een standbeeld voor den hertog van Alva, den moordenaar van de graven Egmoni en Hoorn, den beul van het Belgische volk, zie daar wat Le Catholique vraagt. De vaandrig der klerikalen is dus de her tog van Alva, de verkrachter der gewetens vrijheid i.n de XVT eeuw, dedooder in mas sa, de dief van den eigendom zijner slacht offers, onzer voorouders. Een geschiedschrijver heeft van hem ge zegd De martelarijen van Diocletianus en Decius schijnen bleek tegen de zijne in Vlaanderen. Wat beteekent de revolutionaire recht- bank van Fouquier-Finville tegenover - den Bloedraad van Alva te Brussel Het waren geene enkele personen, wel gan - sclie massa's welke door deze verschrik- kelijke rechters veroordeeld werden. Het was eene gunst van gehangen of ont halsd te worden. Grootendeels werden zij levend ontvild, geradbraakt, gehangen aan de voeten, den huik opengereten of aan klein vuur ver brand alvorens te sterven. De tong der veroordeelden werd met eonen ijzeren ring doorstoken en aan het uiteinde verbrand. Gansch Bergen werd vermoord. Groote verwoesting te Mechelen, waar honderden vrouwen verkracht werden op de kerkhoven, door katholieke spaansche soldaten. Te Zutphen verdronk men de inwoners in dc Yssel, twee aan twee gebonden. Te Haarlem werkten vijf beulen geduren de eene gansche week, en wierpen toen, uit geput, de bijl weg. NOVELLE door ELI ZE BAART. le Vervolg. 's Avonds ging Mathilde naar 't bal van de familie Van den Brender, ze tooide en kleedde zich en was weer de schoonste van allen. Ze was buitengewoon vroolijk geweest, en toch was ze onvoldaan naar huls terug gekeerd. Ze fronste de wenkbrauwen, en met de schier tot zwart verdonkerde blauwe oogen, geleek ze niet meer op 't lachende kind, dat zooeven nog als een fee, schitte rend van schoonheid en licht, in een dans zaal rondzweefde. Waaraan dacht zo toch Wat had haar zoo ernstig gestemd Stil, een paar donkere oogen, een zachte mannenstem leefden in haar herinnering voort. Lionel de Lomonde, de cenige man, die niet voor haar schoonheid had gebogen, de ecnigeman, die haar niet had gevleid of het hof gemaakt die man bad een snaar in haar ziel doen trillen, waarvan de nagalm nog in haar gedachten klonk. Lionel dc Lomonde Te Utrecht werd eene oude vrouw van 90 j jaar vermoord, omdat zij haar goud niet j wilde afgeven. Antwerpen werd in brand gestoken, ver- j kracht vrouw voor vrouw, gepijnigd man l voor man, en na drij dagen en cl rij nachten verwoesting trok Alva verder, met 20 mil joen gestolen op de lijken van acht duizend slachtoffers. Hij zelf. de wreedaard, pochte er op dat hij slachtoffers aan den beul had overgele verd, zonder nog- te tellen de personen ten huize vermoord of in de veldslagen dood geslagen. En dezen misdadiger wil de <- Catholique" als een voorbeeld stellen van de meest groot sche inboring der heerschappij een ban diet. Onthoudt het wel, Belgische burgers, de katholieken verbergen hun waar aanzicht achter eenen schijnheiligen glimlach, en zijn steeds bereid onze vrijheden te bedrei gen en te versmoren. Zij hebben de stoutheid een standbeeld te vragen voor den beul van het bclgische volk De hertog van Alva is hun zinnebeeld Zouden zij het niet betreuren Het nachtwerk. Het vakbond der bakkersbazen van België bespreekt dc wet die thans in Frankrijk aan de Kamer onder worpen is. Onder de hoofding Iets mon sterachtigs schrijven de bazen - Met. eene haast welke door niets kan uitgelegd worden, heeft de arbeidscommis sie van de Kamer, op het voorstel van haren verslaggever, M. Justin Godard, liet wets voorstel' aangenomen strekkende tot het verbieden van den nachtarbeid in de brood- en pasteibakkerij en luidende als volgt Artikel 1. Het maken van brood of van pastei war en is des nachts verboden, tussen en negen ure 's avonds en vijf ure 's morgens. Dit verbod is op alle werkzaamheden toe passelijk die, rechtstreeks of onrechtstreeks, tot het maken van brood en pastei waren bij dragen. Art. 2. De bazen die, 't zij in eigen persoon, 't zij door'tgebruik van werklie den, de voorschriften dezer wet zullen over treden hebben, zullen in overeenkomst met de art. 26, 27, 28 en 29 van dc wet van 2 No vember 1892, gestraft worden. Do straffen door deze artikels voorzien, zullen hen toe passelijk zijn. Ingeval van herhaalde overtreding, zal de overtreder daarenboven voor vijf jaar van zijn recht voor de handelsrechtbank, voor de handelskamer en voorden hoogeren arbeidsraad, vervallen verklaard worden. Evenmin, zal hij, binst ditzelfde termijn, geene enkele vereerende onderscheiding mogen ontvangen. Welnu, het schijnt dat onze belgische ha zen over -dit wetsvoorstel in 't geheel niet tevreden zijn. had haar gesproken van het vreeselijke ongeluk, dat in de mijnen had plaats gehad. Door haar gevoel meegesleept, had ze meelij getoond met de ongelukkige slachtoffers van armoe en gebrek, en hij had haar fluis terend toegesproken Waarom kiest Mathilde van Molenbeek alleen feesten en bals tot haar levensdoel Mathilde had zich met een lachje van de Lomonde afgewend omdat ze te fier was hem een blik in haar hart te doen slaan, en zich weer onder dc dansenden gemengd Die woorden hadden haar echter geen oogenblik meer verlaten zij dacht altijd door aan hèm. En op nieuw streed in haar ziel de strijd tusschen wereldzin en liefde. O, dat beuzelende leven kwam haar wéér zoo nietig voor. Wat was zij weinig te mid den van die nijvere maatschappij rond zich en wat gevoelde zij haar onbeduidend be staan. Zij zag rond zich naar de rijk gebeeld houwde meubels en blikte droevig naar al de kostbare gravuren, die de wanden zoo overvloedig bedekten, en toen dacht ze óók aan die arme mijnwerkers waarvan hij had gesproken die armen, die zonder brood winning in den harren winter moesten leven. O, was dan de overvloed, die haar om- J Ziehier overigens om welke redens - Zooals men hei in liet eerste gelid van art. 2 zien kan, streeft dit wetsvoorstel er naar, de bakkersbazen volkomen buiten de samenleving te plaatsen. Het'ontneemt hen de vrijheid, waarvan alle burgers genieten, te werken om hun leven te verdienen en hun gezin te onderhouden, en, welke ook hunne behoeften wezen, zij zullen van 9 ure s avonds tot 5 ure 's morgens de armen mo gen kruisen. Ei ja, die hccren zijn van gevoelen dat men hen het middel om hun bestaan le ver dienen ontneemt wanneer men hen toelaat van 5 ure 's morgens tot 9 ure's avonds te werken. Waarlijk, wat verlangen zij t Is het voor hunnen eigen persoon dat zij vrijheid be^eeron, welnu niets belet hen van 5 ure s morgens lot 9 ure 's avonds te zwoegen, en dan van 9 ure 's avonds tot 5 u. s morgens nachtwaker te spelen Aldus zal geen enkele stond van de 24 uren van den dag verloren gaan. Maar DAT is hot niet wat die hecron wil len. Zij beweren dc vrijheid Ie bobben zich zoo snel mogelijk Ie kunnen verrijken door eene schandalige uitbuiting hunner ongelukkige! werklieden, dezo verplichtende in enge en ongezonde koten van 2 of 8 ure 's morgens tot 10 en 11 ure 's avonds to arbeiden. En juist DAT is liet, war, wij, bewuste werklieden, niet aanvaarden. Daar moei ja, ecu einde aan komen want wij beweren,, even als wolk menschel ijk wozen ook, recht op familieleven te bobben en des avonds onze gazet te kunnen lozen, studeeren en kennissen opdoen, onze vergaderingen bij wonen, en ook eenig genoegen van 't leven te kennen. Dal vergen wij. In dezer voege schrijven die heeren ver der over de bedoelde monsterachtigheid - Wannoor men er toekomt, om aan bur gers wol ten op te leggen verplicht te zijn hen alzoo hunne heiligste rechten te ontne men, dan mag men zeggen, dat zulke wet ten, voor hen voor wie zij bestemd zijn eene echte en onverdraaglijke dwingelandij uit maken. Dergelijke inbreuk op de vrijheid kan niet anders genaamd worden als eene monstruositeit. Zoo, zoo hoeren bazen, hei is een aan slag tegen de vrijheid Dwingelandij is liet, te zeggen, dat gij het recht niet iicbi de arbeiders meer dan l i uren per dag uit te buiten, als wanneer het korps der geneos- liceron het overal eens is om te verklaren dat 8 uren de hoogs le tijd, de maximumduur van voortbrengst is. welke «Ie mensch gere geld en normaal, 't is le zeggen zonder zich te schaden, leveren en uilslaan kan. Deze goede en menschlievendc bazen zou den wellicht graag gewild hebban met de wet te kunnen konkelfoezen, zooals do Zwii- scrsche hazen. In Zwitserland liet de wel van 3 Juli 1900 aan de bazen toe van 's nhchfs ie werken, maarzij verbood zulks uitdrukkelijk aan de ringde, geen hittere tegenstelling mot de armee die daar moest heerschcn Had zij liet recht wel zoo rijk te zijn, ter wijl anderen van gebrek omkwamen, onder te zwaren arbeid bezweken of door honger misdadig werden O, neen. duizendmaal neen Maar... waarom had zij, die dat onrecht zoo goed begreep, niets gedaan, om die oü- gclukkigcn te helpen of te steunen Zij had, even als anderen, gesidderd bij het droeve verhaal dier arme mijnwerkers, maar... wal had» gtdanu Niets Ja, toch, ze had dieper gevoeld, grooter gift gegeven ener langer aan gedacht dan anderen, maar toen was de wereld weer ge komen, de wereld mot haar wierrook en haar Sirenenzang de wereld die met haar schitterendste kleuren een rozenketen strik te om de sehoone, rijke bankiersdochter Haar leven was een fantastische droom, een tooverland, waarin de schrille stervens kreetder armoe nog niet was gehoord... De deuren der rijken zijn ook zoo dichtgeslo ten en zoo zwaar gegrendeld voor hel leed van buiten. Een heilige ernst bezielde baar om te 1 troosten, le steunen, te verbeteren en lief te hebben bovenal. Met fierheid en kracht zou 1 werklieden. Welnu, ziehier wat deZwitscr- sche bazen bedacht hadden De baas gaf zijnen oven in huur aan zijne werklieden en bij leverde hen aldebenoo- digdheden tot liet vervaardigen van depro- duktcn der bakkerij bloem, gist, enz.... Al dus werd de werkman baas, of, minstens, werkte hij voor eigene rekening. IIij. die deze voorwaarden niet aanvaarden wou, was vrij ze te weigeren doch, daar de werkman werken moet. en, zonder werken niets te eten beeft, gaf hij toe en nam dit nieuwe uitbuitingsslelseJ der bazen aan. Des mor gens nam do baas, de wezcntlijke baas, leve ring van de door die gedwongen schijn ba zen voortgebrachte waren, en de rekening werd algauw gesloten. Zoo begrijpen de bazen de heilige rechten en de vrijheid, en daarom ook juichen wij hetFransch wetsvoorstel toe. Ja, leve de heilige rechten en de vrijheid Maar OOR ALLEN, als 't u belieft Onlangs gaf M. Louis de Bethune, (lid van het bestuur der gaz)ons de verzekering dat men niet zinnens is er de loonen der gaz-aanstekers te verminderen van 1.25 fr. tot 1,00 fr. Heeft M. de Bethune ons bedrogen of is hij bedrogen geworden Wij vernemen dat er op dit oogenblik reeds drie reserve-aanstekers zijn die maar i frank hebben en er ook reeds eenen BESTENDIGEN aansteker is die dit loon geniet. Wel is waar wordt het loon der oude aanstekers niet verminderd, maar het spreekt van zelf dat, wanneer deze die vervangen worden 25 centiemen per dag minder winnen, de oude alras bij de min ste grief hunne matten zullen mogen rol len. Er wordt hier dus feitelijk een aftrok gepleegd van 25 centiemen en zulks moet eene schande genoemd worden, wanneer men weet dat die gaz-compagnie zulke schromelijke winsten doet/ Wat zegt gij, M. Louis de Bethune? Donderdag aanstaande, :>l Oogst, om 8 uren s avonds, worden de bestuurleden van al de groepen samen geroepen in Hand aan Hand, om gezaineiulijk te besluiten wat er dezen Winter zal gedaan worden op ge bied van VOLKSONTWIKKELING. Go/cl IIENBI DE MAN, bei hoofd dor Ojjvoedings-Centrale, van Bn zal deze bijeenkomst hij wonen. Daarna zal er ook gehandeld worden over de. aanstaande geineeniekiezing. Bestuurleden^ op post zij tonnen, dat haar levert ook zijn rechten en plichten had en dat er gebroken moest worden mot de kleingeestige vormen én de knellende tradities, die zoo menige goede daad in de geboorte doen stikken. Met dui zend plannen voorde toekomst sliep ze in, droomende van triomf, glorie en geluk 11. En hij, die haar tol een ernstig besluit had gebracht, hij, dacht ook aan baar Lionel de Lomonde was alleen in zijn kamer. Onmogelijk, zeide hij, ik heb te veel lief gehad om weer dupe van eene kokette vrouw te worden. Mijn verleden verbiedt liet mij en mijne toekomst vraagt al mijn krachten voor 't levensdoel dat ik" ine heb gekozen. De tijd van theoriën is voorbij, bet leven vraagt daden nu. Uit duizende mon den siijgt or een noodkreet op. Wc moeten de handen aan '1 werk slaan en helpen, daar waai- Imlp het eerste noodig is. Het volk verkwijnt Het smeekt om bevrijding van smarten, die het niet langer dragen kan vraagt ont wikkeling, liefde en ophellinguit. den slaat van eeuwenlange verworpenheid en miskenning. Het moet levensgenot en veredeling gegeven worden. Vóór dat het dreigend zijn rechten eischt. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 1