Ue Jaar. iV 45. Pi ijs per nummer 5 centiemen. 5 November 1911.
Weekblad voor het Arrondissement Aalst.
De Boeren en de Geestelijken,
Twee verwoeste levens
Balloteering te Aalst.
Almoesen en
Werkersorganisaties.
Recht
ANNONCEN
Rechterlijke i fr. per regel.
Reklamen 20 centiemen per regel.
Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel.
Andere annoncen worden opgenomen met
tkkoord
Alle briefwisselingen of strijdpenning moe
ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure,
ingezonden worden.
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE
Maanstraat, 18, AALST.
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moeten
door de Vakvereenigingen gestempeld zijn.
ABONNEMENTSPRIJS
3 atanden Ir. 0.6
t> i.ao
Een jaar 2 00
3uit*n België
Een jaar 5f00
Men abonneert zich op alle postbureelen.
Toen de geestelijken in de middeleeu
wen zich stilaan wisten meester te maken
van de gronden en er overal abdijen en
kloosters oprezen, gingen de landbouwers
gebukt onder den dwang en de overheer-
sching van de talrijke godsdienstige orden.
De boeren verzetten er zich ten lange
leste tegen en staken zelfs kloosters en
abdijen in brand. Immer ook mochten zij
het duur boeten.
Te! tijde dat Luther zijn leer predikte
en deze heel Europa doorrankte, werden
de boeren er door meegesleept, in weerwil
van de bepalingen die in het lutheriaansch
landbouwprogramma voorkwamen. Doch
toen Luther inzag dat hij er belang bij had
de eischen der boeren niet te zien verwe-
zer lij ken,keerde hij de arme veldzwoegers
den rug toe en hitste zelf tegen hen de
grooten op, die dan van de gelegenheid
gebruik maakten om ze uit te moorden en
te folteren
En wanneer, door de omwentelingen
h en, de boeren gehoor gaven aan de
voorschriften en raadgevingen van de gee
stelijken, zagen ze zich, helaas, immer
overgeleverd, na korten tijd,aan de opper
macht der lijken.
Leo XIII schreef zijn Rerum Nova-
rum en in schijn steunde hij de opko
mende democratie. De kristene landbou
wers volgden de geestelijkheid maar na
luttel tijd stond Leo XIII langs de zijde
der behoudsgezinde rijken Priester Daens
kreeg gebod van Rome de politiek van
M. Woeste niet tegen te werken
De geestelijkheid stond tegenover de
christen demokratie
Paus Pie X voelt en beseft dat uit de
t erenbonden zonder twijfel en wel
kortelings een rumoer zou kunnen opgaan
t gen de grooten en daarom beveelt hij
aan de geestelijkheid er zich nog weinig of
iot mee te bemoeien.
Want, ja, onze landbouwers zullen dra
b griipen dat de grooten de boerenbon
den 9 hebben gesticht om de voorrechten
te blijven behouden, waarvan zij genieten
Uoch er zal een tijd komen waarop de
buitenlieden zich tegen de grondeigenaars
en rijken zullen verzetten en ze uit hunne
bonden zullen verjagen.
En dan weer zal de geestelijkheid langs
<h zijde der bezitters staan tegenover het
zwoegende volk.
Willen de landbouwers hun toestand
zien verbeteren, dan moeten zij op eigen
kt achten rekenen.
EENE -SCHETS
door ELI ZE BAART.
Such mercy as you gave, I give to you.
Quida,
3e Vervolg.
En ik heb je leven verwoest toen ik
aan de jonge gravin de Lomonde eten
kwam vragen voor 't kind van den man,
waarin ze een God aanbeden had en die
toen bleek een lafaard te zijn. Of was
't geen laf schelmstuk om mij door de
macht van 't geld krankzinnig te doen
verklaren en me mijn kind te ontstelen?
Het kind, dat ik gevoed heb mot het
brood dat ik in schande verdiende. Ik
wilde dat je leven nog eeuwen duren
kon om je voor die slechte daden nog
eeuwen te kunnen straffen.
De stervende bracht de hand aan het
hoofd om zich te overtuigen of die woor
den werkelijk gesproken werden door
een mensch.
De hoop op een beter leven hiernamaals
mag niet in zich dragen dat het leven hier
op aarde voor de landbouwers een hel
moet zijn. Maurits Monne.
In de kiezing van 15 October laatst had
M. Meert, katholiek,4071 stemmen bekomen;
M. Van den Berghe, liberaal, 2129 De Beul,
christen democraat, 1501 en Bocqué, socia
list, 671 stemmen.
De drie oppositie-partijen hadden te samen
4301 stemmen en dezen beschikten alsdan
over 230 stemmen meerderheid.
Nu verleden Zondag, in de balloteering,"
bekwamen:
M. Meert, katholiek, 4169
M. Van den Berghe, liberaal, 4226 j
stemmen of 57 stemmen meerderheid.
M. Van den Berghe is dus gekozen, dank
aan de samenwerking der drie oppositie
partijen.
Niemand had zich aan dergelijken uitsla;
verwacht.
De socialisten hadden een besluit van het
Midden-Comiteit afgekondigd, waardoor de
Socialistische kiezers aangeraden wierd j
voor den liberaal te stemmen, gezien dien
kandidaat voorstaander is van Zuiver Alge
meen Stemrecht en eèn te^enstaander van
't School wetsontwerp Scliolïaert.
De Christene democraten hadden geen be
sluit genomen of liever ze lieten hunne kie
zers weten, dat liet hun onverschillig was
voor wie ze stemden. Zij lieten hunne kie-^
zers vrij
Aardige volkspartij Ze weten bij de
Christene democraten geen onderscheid te
maken, tusschen een katholiek die de drie
en vier stemmen voorstaat, of een liberaal
die een man is voor A. S.
Er was dus erg te vreezen, gezien de on
verschilligheid der hoofden van de Chris
tene Volkspartij, dat de dompers zouden
hebben mogen victorie kraaien, en elk ver
keerde dus in die meening. Doch het kie
zerskorps heeft het anders gewild en on
danks ae hevige werking der dompers, tri
omfeert den kandidaat van 't A. S.
Een schitterenden triomf voor de opposi-'
tie partijen, die ons nu 't. bewijs levert dat
er met eendrachtige werking een einde kan,
gesteld worden aan ons reeds veel te owj
aompersbestuur.
Drie gevoelige kloppingen l
Ja, het zijn drie gevoelige kloppingen die
onze dompers, drie Zondagen opvolgend
hebben opgeloopen.
Op 15 October in de eerste algemeene ge-
meentekiezing, hadden do dompers geteld
op 200 stemmen hoven de volstrekte meer
derheid. Gansch hunnen lijst was voorzeker
gekozen, en wat zagen we
Twee liberalen en twee Christene demo
craten wierden verkozen.
Op 22 October, was het kiezing met een
der schandaligste en partijdigste opge-
O God erbarming
Er klonk een schaterlach door het ver
trek.
Voel je nu wat lijden is Neen, je
droomt niet. Ik ben de vrouw, die je voor
altijd geborgen waandet. Ik ben Liane,
die gevlucht is uit dat vreeselijk ver
blijf.
Er zijn krankzinnigen, Lucien de Lo
monde, die de oppassers verschalken en
ik was niet krankzinnig Ik heb meer
gedaan dan een leger zoo hebben kun
nen doen, want ik hen een vrouw
En mijn kind heb ik ook weergevonden,
een moederoog ziet scherp. O, al het leed,
dat jo me hebt aangedaan, schreeuwde om
wraak.
Beiden waren we slachtoffers van den
hartstocht, die al te lang menschenlevens
helpt verwoesten. Beiden hadden we gezon
digd, maar waarom moest ik door die enkele
daad verpletterd worden, terwijl gij met
opgeheven hoofd ongestraft voortging uw
slachtoffers te maken. Beiden hadden we
schuld, ik werd 'tot het brood der schande
gedwongen en gij had niet eens een dek
mantel voor je overtredingen noodig, want
de wereld sluit je niet als een paria uit en
maakte kiezerslijsten van gansch België,
zoodat de dompers dachten aat hunne twee
werklieden kandidaten minstens 11 h 1200
stemmen zouden behalen.
Welke teleurstelling
Weeral behaalden de oppositie partijen te
samen twee honderd stemmen meer dan de
dompers, en een christen democraat wierd
benevens een domper gekozen.
Opnieuw konden de dompers niet feesten,
ze moesten in hun hok blijven.
En nu verleden Zondag dachten ze voor
zeker hunnen bok uit zijnen stal te mogen
halen,en ze gingen eens schimpen op hunne
tegenstrevers
Weeral mis
De oppositie had hloc gevormd en
triomfeerend kwam de liberaal M. Van den
Berghe uit de stembus.
Dus drie Zondagen was het kiezing in onze
stad,drie Zondagen ook was het eene groote
teleurstelling voor de dompers.
Drie opvolgende kloppingen voor de kat
holieken en dat in Aalst, in de Woeste-stad,
de stad der saucissen En dit ondanks!
hunne braspartijenJ
Zulks bewijst eens te meer dat de dompers
hier in onze stad den berg af zijn, wanneer
het Zuiver Algemeen Stemrecht ingevoerd
wordt, zell's dan als wij enkel de éénmaking
der kieswetten bekomen, 't is té zeggen
het kiesstelsel bekomen dat nu bestaat voor
de Kamers.
Dat is het minste wat wij zullen hebben,
en dan regeert de oppositie in de stad Aalst.
Dompers, het einde van uw rijk nadert
dus met rasse schreden.
Maakt u gereed voor den aftocht.
De almoes is verderfelijk voor onze klas,
ze vernedert den werkenden stand en maakt
ons tot slaven van lien die ze gebruiken als
een machtig wapen tegen onze vrijmaking.
Vooral de rijke klcrikalen en de priesters
steunen zich op dezen gcwetenshandel om
hunne heerschappij te bestendigen en daar
om spannen wij al onze krachten in om de
werkende klas aan dit gevaar te ontrukken.
Voor een broodkaartje, een paar kloefjes
of iets dergelijks moeien eerlijke werkers
soms de grootste vernedering onderstaan.
Vooraleer iets te krijgen moeten de nood
lijdende uitleggen wie en wat ze zijn, wat ze
doen, hoeveel kinders zij hebben, hoeveel
zij winnen en daarbij meestal het trislig en
vuil werk van overdrager hunner werkinak-
kers en gebaren verrichten.
Dat alles schetst in breede trekken het
hatelijke dier zoogezegde liefdadigheid en
de valsclie inzichten van lien die ze uitoefe
nen.
Een werkman mot vooruitzicht zal er het
slachtoffer niet van worden, want hij verze
kert zich tegen ziekten, werkstakingen,
braak, brand, enz.
overlaadt je niet met hoon, spot of versma
ding. ()p de zwakke schouders van je mede
schuldige heb je den zwaren last van je
schuld geworpen, om haar alleen te doen
boeten.
En toch zou ik je nog hebben kunnen
vergeven als ik gezien had, dat je door een
enkele opoffering' het onrecht van vroeger
zoudt hebben willen horstellen, dan, ik hor-
haal het, zou ik je alles vergeven hebben,
al was 't alleen uit. liefde voor die jonge
vrouw, die onder haar smart bezweken is.
Maar zelfs aan haar bede, haar laatste
wensch, heb je geen gehoor verleend on
die laatste bede gold haar kind, haar
kleine Lionel. En wat hebt je voor hem
gedaan, wat hebt je van hem gemaakt,
wat hebt je voor hom geofferd Niets,
niets Je hebt hem ver weggezonden, toen
zijn moeder nauwelijks begraven was. Om
dat je in dat jonge kind een aanklacht tegen
je zei ven meende te zien, heb je hem
in eenzaamheid laten opvoeden en zelden
heb je aan hem gedacht. In vreemde oogen
heeft hij al vroeg het genot gelezen, dat
anderen gevoelden bij zijn lijden en toen
heeft hij gehaat. Je wist dat er een vurige
geest in dien jongen woonde, daarom heb je
Zoo een werkman gevoelt zich vry en hij
blijft gedekt tegen de mogelijke ongelukken
die zijn huisgezin kunnen treffen.
Denkt daarop eens goed na, gjj vaders en
moeders en gij zult weldra inzien dat de
almoes meestal tot schande strekt en U ver
nedert terwijl de samenwerking u tot fiere
onafhankelijke werkers verheft.
Ook in het svndikaat moet gij u vereeni
gen om te beletten dat de patroons uw loon
besnoeien van onzen ziekenbond moet gij
lid worden omdat onze werkers-mutualiteit
de beste is van stad.
Stelt vertrouwen in uw eigen macht, in
uw klasse, omdat de burgers nooit uw e red
ding noch uwe lotsverbetering zullen be
werken.
Steunt onze inrichtingen die ook de uwe,
deze van alle werklieden moeten zijn
Werpt alle kortzichtigheid van u af, ruktu
uit de klauwen der volksverdrukkers, om U
als vrij man te kunnen bewegen en gij hebt
niets anders te verliezen dan de slavenketens
waaraan zy vastgekluisterd ligt,
Weg dus met de almoesen maar recht op
leven, recht op een fatsoenlijk en ordente
lijk bestaan voor onzen arbeid, dat willen
wij en wie dit met ons eischt voere klook-
moedig den strijd aan onze zijde. KREKEL.
Verplichtend onderwijs.
De klerikalen zijn onbeschaamd genoeg
om te beweren dat er geen VERPLICHTEND
onderwijs noodig is, aaar, beweren zij, al de
kinderen de scholen bijwonen.
Volgens eene laatste statistiek,opgemaakt
in 1910 is vastgesteld dat in België er
923,386 leerlingen m de scholen zijn.
Doch anderzyds weet. men dat hot aantal
kinderen van 6 tot 14 jaren die dus in de
schooljaren zijn 14 t. h. van de totale
bevolking bedraagt.
Zoodoende is het vastgesteld dat de scho
len 1,050,000 kinderen zouden moeten bevat
ten.
Waaruit wij afleiden moeten dat er in
België nu nog 126,61-1 kinderen zijn die geen
onderwijs ontvangen
't Is treurig, maar 't is zoo.
De Volksstem
kermt erbarmlijk over den uitslag der hallo-
teering.
Het geloof, het christen geloof peinst
'nc keer was in gevaar, en de christene
democraten moesten dit geloof redden.
De christene democraten hebben niet ge
luisterd en voor den libéraal gestemd,omdat
zij ook voelen en begrijpen dat godsdienst
met de politiek niots te maken heeft.
Van daar do razernij der Volksstem tegen^
over de christene democraten.
Maar mij dunkt dat de christene democra
ten hier zelf eene vingerwijzing hebben
gegeven aan M. Petrus Daens, die ook heel
behendig den godsdienst weet te cxploitee-
ren bij de lichtgoloovige boeren, tegenover
de socialisten.
Zal hy nu ook die vuile manieren afleef"
ren L?
hem aan banden gelegd, alsof hij een mis
dadiger was. Lafaard, om te dooden watje
vreest
Toch... heb ik hem liefkermde de
zieke met zwakke stem.
Er vloog een helsche uitdrukking over
het gelaat der vrouw, toen zij over den
zieke heenboog en hem met nouwolyks
hoorbare stem toosisto
Heb jo hem lief heb je liem lief?
dan zal hij ook nog boeten voor do
schuld van zijn vader, even als jo myn
kind hebt laten doen. Neem die verzeke
ring meè naar dat andare leven
De stervende kromp inéén van schrik,
toen hij de woorden hoorde. Hij zag met
halfgebroken oogen naar haar op en vouw
de smeokend do handen samen.
«Nu is het my no beurt om te lachen,
graaf de Lomonde, het is het antwoord
j op uw lach van voor vijf on twintig
jaar. Medelijden heb ik niet. Wie heeft dat
ooit met mij gehad Vergeving en he
rouw De tijd van vergeving is nog niet
gekomen en die van berouw is lang voor
bij. Vergeet niet dat mijn leven wraak
is.
Wordt voortgezet.