Ue Jaar. iV 45. Pi ijs per nummer 5 centiemen. 5 November 1911. Weekblad voor het Arrondissement Aalst. De Boeren en de Geestelijken, Twee verwoeste levens Balloteering te Aalst. Almoesen en Werkersorganisaties. Recht ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met tkkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden worden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Maanstraat, 18, AALST. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 atanden Ir. 0.6 t> i.ao Een jaar 2 00 3uit*n België Een jaar 5f00 Men abonneert zich op alle postbureelen. Toen de geestelijken in de middeleeu wen zich stilaan wisten meester te maken van de gronden en er overal abdijen en kloosters oprezen, gingen de landbouwers gebukt onder den dwang en de overheer- sching van de talrijke godsdienstige orden. De boeren verzetten er zich ten lange leste tegen en staken zelfs kloosters en abdijen in brand. Immer ook mochten zij het duur boeten. Te! tijde dat Luther zijn leer predikte en deze heel Europa doorrankte, werden de boeren er door meegesleept, in weerwil van de bepalingen die in het lutheriaansch landbouwprogramma voorkwamen. Doch toen Luther inzag dat hij er belang bij had de eischen der boeren niet te zien verwe- zer lij ken,keerde hij de arme veldzwoegers den rug toe en hitste zelf tegen hen de grooten op, die dan van de gelegenheid gebruik maakten om ze uit te moorden en te folteren En wanneer, door de omwentelingen h en, de boeren gehoor gaven aan de voorschriften en raadgevingen van de gee stelijken, zagen ze zich, helaas, immer overgeleverd, na korten tijd,aan de opper macht der lijken. Leo XIII schreef zijn Rerum Nova- rum en in schijn steunde hij de opko mende democratie. De kristene landbou wers volgden de geestelijkheid maar na luttel tijd stond Leo XIII langs de zijde der behoudsgezinde rijken Priester Daens kreeg gebod van Rome de politiek van M. Woeste niet tegen te werken De geestelijkheid stond tegenover de christen demokratie Paus Pie X voelt en beseft dat uit de t erenbonden zonder twijfel en wel kortelings een rumoer zou kunnen opgaan t gen de grooten en daarom beveelt hij aan de geestelijkheid er zich nog weinig of iot mee te bemoeien. Want, ja, onze landbouwers zullen dra b griipen dat de grooten de boerenbon den 9 hebben gesticht om de voorrechten te blijven behouden, waarvan zij genieten Uoch er zal een tijd komen waarop de buitenlieden zich tegen de grondeigenaars en rijken zullen verzetten en ze uit hunne bonden zullen verjagen. En dan weer zal de geestelijkheid langs <h zijde der bezitters staan tegenover het zwoegende volk. Willen de landbouwers hun toestand zien verbeteren, dan moeten zij op eigen kt achten rekenen. EENE -SCHETS door ELI ZE BAART. Such mercy as you gave, I give to you. Quida, 3e Vervolg. En ik heb je leven verwoest toen ik aan de jonge gravin de Lomonde eten kwam vragen voor 't kind van den man, waarin ze een God aanbeden had en die toen bleek een lafaard te zijn. Of was 't geen laf schelmstuk om mij door de macht van 't geld krankzinnig te doen verklaren en me mijn kind te ontstelen? Het kind, dat ik gevoed heb mot het brood dat ik in schande verdiende. Ik wilde dat je leven nog eeuwen duren kon om je voor die slechte daden nog eeuwen te kunnen straffen. De stervende bracht de hand aan het hoofd om zich te overtuigen of die woor den werkelijk gesproken werden door een mensch. De hoop op een beter leven hiernamaals mag niet in zich dragen dat het leven hier op aarde voor de landbouwers een hel moet zijn. Maurits Monne. In de kiezing van 15 October laatst had M. Meert, katholiek,4071 stemmen bekomen; M. Van den Berghe, liberaal, 2129 De Beul, christen democraat, 1501 en Bocqué, socia list, 671 stemmen. De drie oppositie-partijen hadden te samen 4301 stemmen en dezen beschikten alsdan over 230 stemmen meerderheid. Nu verleden Zondag, in de balloteering," bekwamen: M. Meert, katholiek, 4169 M. Van den Berghe, liberaal, 4226 j stemmen of 57 stemmen meerderheid. M. Van den Berghe is dus gekozen, dank aan de samenwerking der drie oppositie partijen. Niemand had zich aan dergelijken uitsla; verwacht. De socialisten hadden een besluit van het Midden-Comiteit afgekondigd, waardoor de Socialistische kiezers aangeraden wierd j voor den liberaal te stemmen, gezien dien kandidaat voorstaander is van Zuiver Alge meen Stemrecht en eèn te^enstaander van 't School wetsontwerp Scliolïaert. De Christene democraten hadden geen be sluit genomen of liever ze lieten hunne kie zers weten, dat liet hun onverschillig was voor wie ze stemden. Zij lieten hunne kie-^ zers vrij Aardige volkspartij Ze weten bij de Christene democraten geen onderscheid te maken, tusschen een katholiek die de drie en vier stemmen voorstaat, of een liberaal die een man is voor A. S. Er was dus erg te vreezen, gezien de on verschilligheid der hoofden van de Chris tene Volkspartij, dat de dompers zouden hebben mogen victorie kraaien, en elk ver keerde dus in die meening. Doch het kie zerskorps heeft het anders gewild en on danks ae hevige werking der dompers, tri omfeert den kandidaat van 't A. S. Een schitterenden triomf voor de opposi-' tie partijen, die ons nu 't. bewijs levert dat er met eendrachtige werking een einde kan, gesteld worden aan ons reeds veel te owj aompersbestuur. Drie gevoelige kloppingen l Ja, het zijn drie gevoelige kloppingen die onze dompers, drie Zondagen opvolgend hebben opgeloopen. Op 15 October in de eerste algemeene ge- meentekiezing, hadden do dompers geteld op 200 stemmen hoven de volstrekte meer derheid. Gansch hunnen lijst was voorzeker gekozen, en wat zagen we Twee liberalen en twee Christene demo craten wierden verkozen. Op 22 October, was het kiezing met een der schandaligste en partijdigste opge- O God erbarming Er klonk een schaterlach door het ver trek. Voel je nu wat lijden is Neen, je droomt niet. Ik ben de vrouw, die je voor altijd geborgen waandet. Ik ben Liane, die gevlucht is uit dat vreeselijk ver blijf. Er zijn krankzinnigen, Lucien de Lo monde, die de oppassers verschalken en ik was niet krankzinnig Ik heb meer gedaan dan een leger zoo hebben kun nen doen, want ik hen een vrouw En mijn kind heb ik ook weergevonden, een moederoog ziet scherp. O, al het leed, dat jo me hebt aangedaan, schreeuwde om wraak. Beiden waren we slachtoffers van den hartstocht, die al te lang menschenlevens helpt verwoesten. Beiden hadden we gezon digd, maar waarom moest ik door die enkele daad verpletterd worden, terwijl gij met opgeheven hoofd ongestraft voortging uw slachtoffers te maken. Beiden hadden we schuld, ik werd 'tot het brood der schande gedwongen en gij had niet eens een dek mantel voor je overtredingen noodig, want de wereld sluit je niet als een paria uit en maakte kiezerslijsten van gansch België, zoodat de dompers dachten aat hunne twee werklieden kandidaten minstens 11 h 1200 stemmen zouden behalen. Welke teleurstelling Weeral behaalden de oppositie partijen te samen twee honderd stemmen meer dan de dompers, en een christen democraat wierd benevens een domper gekozen. Opnieuw konden de dompers niet feesten, ze moesten in hun hok blijven. En nu verleden Zondag dachten ze voor zeker hunnen bok uit zijnen stal te mogen halen,en ze gingen eens schimpen op hunne tegenstrevers Weeral mis De oppositie had hloc gevormd en triomfeerend kwam de liberaal M. Van den Berghe uit de stembus. Dus drie Zondagen was het kiezing in onze stad,drie Zondagen ook was het eene groote teleurstelling voor de dompers. Drie opvolgende kloppingen voor de kat holieken en dat in Aalst, in de Woeste-stad, de stad der saucissen En dit ondanks! hunne braspartijenJ Zulks bewijst eens te meer dat de dompers hier in onze stad den berg af zijn, wanneer het Zuiver Algemeen Stemrecht ingevoerd wordt, zell's dan als wij enkel de éénmaking der kieswetten bekomen, 't is té zeggen het kiesstelsel bekomen dat nu bestaat voor de Kamers. Dat is het minste wat wij zullen hebben, en dan regeert de oppositie in de stad Aalst. Dompers, het einde van uw rijk nadert dus met rasse schreden. Maakt u gereed voor den aftocht. De almoes is verderfelijk voor onze klas, ze vernedert den werkenden stand en maakt ons tot slaven van lien die ze gebruiken als een machtig wapen tegen onze vrijmaking. Vooral de rijke klcrikalen en de priesters steunen zich op dezen gcwetenshandel om hunne heerschappij te bestendigen en daar om spannen wij al onze krachten in om de werkende klas aan dit gevaar te ontrukken. Voor een broodkaartje, een paar kloefjes of iets dergelijks moeien eerlijke werkers soms de grootste vernedering onderstaan. Vooraleer iets te krijgen moeten de nood lijdende uitleggen wie en wat ze zijn, wat ze doen, hoeveel kinders zij hebben, hoeveel zij winnen en daarbij meestal het trislig en vuil werk van overdrager hunner werkinak- kers en gebaren verrichten. Dat alles schetst in breede trekken het hatelijke dier zoogezegde liefdadigheid en de valsclie inzichten van lien die ze uitoefe nen. Een werkman mot vooruitzicht zal er het slachtoffer niet van worden, want hij verze kert zich tegen ziekten, werkstakingen, braak, brand, enz. overlaadt je niet met hoon, spot of versma ding. ()p de zwakke schouders van je mede schuldige heb je den zwaren last van je schuld geworpen, om haar alleen te doen boeten. En toch zou ik je nog hebben kunnen vergeven als ik gezien had, dat je door een enkele opoffering' het onrecht van vroeger zoudt hebben willen horstellen, dan, ik hor- haal het, zou ik je alles vergeven hebben, al was 't alleen uit. liefde voor die jonge vrouw, die onder haar smart bezweken is. Maar zelfs aan haar bede, haar laatste wensch, heb je geen gehoor verleend on die laatste bede gold haar kind, haar kleine Lionel. En wat hebt je voor hem gedaan, wat hebt je van hem gemaakt, wat hebt je voor hom geofferd Niets, niets Je hebt hem ver weggezonden, toen zijn moeder nauwelijks begraven was. Om dat je in dat jonge kind een aanklacht tegen je zei ven meende te zien, heb je hem in eenzaamheid laten opvoeden en zelden heb je aan hem gedacht. In vreemde oogen heeft hij al vroeg het genot gelezen, dat anderen gevoelden bij zijn lijden en toen heeft hij gehaat. Je wist dat er een vurige geest in dien jongen woonde, daarom heb je Zoo een werkman gevoelt zich vry en hij blijft gedekt tegen de mogelijke ongelukken die zijn huisgezin kunnen treffen. Denkt daarop eens goed na, gjj vaders en moeders en gij zult weldra inzien dat de almoes meestal tot schande strekt en U ver nedert terwijl de samenwerking u tot fiere onafhankelijke werkers verheft. Ook in het svndikaat moet gij u vereeni gen om te beletten dat de patroons uw loon besnoeien van onzen ziekenbond moet gij lid worden omdat onze werkers-mutualiteit de beste is van stad. Stelt vertrouwen in uw eigen macht, in uw klasse, omdat de burgers nooit uw e red ding noch uwe lotsverbetering zullen be werken. Steunt onze inrichtingen die ook de uwe, deze van alle werklieden moeten zijn Werpt alle kortzichtigheid van u af, ruktu uit de klauwen der volksverdrukkers, om U als vrij man te kunnen bewegen en gij hebt niets anders te verliezen dan de slavenketens waaraan zy vastgekluisterd ligt, Weg dus met de almoesen maar recht op leven, recht op een fatsoenlijk en ordente lijk bestaan voor onzen arbeid, dat willen wij en wie dit met ons eischt voere klook- moedig den strijd aan onze zijde. KREKEL. Verplichtend onderwijs. De klerikalen zijn onbeschaamd genoeg om te beweren dat er geen VERPLICHTEND onderwijs noodig is, aaar, beweren zij, al de kinderen de scholen bijwonen. Volgens eene laatste statistiek,opgemaakt in 1910 is vastgesteld dat in België er 923,386 leerlingen m de scholen zijn. Doch anderzyds weet. men dat hot aantal kinderen van 6 tot 14 jaren die dus in de schooljaren zijn 14 t. h. van de totale bevolking bedraagt. Zoodoende is het vastgesteld dat de scho len 1,050,000 kinderen zouden moeten bevat ten. Waaruit wij afleiden moeten dat er in België nu nog 126,61-1 kinderen zijn die geen onderwijs ontvangen 't Is treurig, maar 't is zoo. De Volksstem kermt erbarmlijk over den uitslag der hallo- teering. Het geloof, het christen geloof peinst 'nc keer was in gevaar, en de christene democraten moesten dit geloof redden. De christene democraten hebben niet ge luisterd en voor den libéraal gestemd,omdat zij ook voelen en begrijpen dat godsdienst met de politiek niots te maken heeft. Van daar do razernij der Volksstem tegen^ over de christene democraten. Maar mij dunkt dat de christene democra ten hier zelf eene vingerwijzing hebben gegeven aan M. Petrus Daens, die ook heel behendig den godsdienst weet te cxploitee- ren bij de lichtgoloovige boeren, tegenover de socialisten. Zal hy nu ook die vuile manieren afleef" ren L? hem aan banden gelegd, alsof hij een mis dadiger was. Lafaard, om te dooden watje vreest Toch... heb ik hem liefkermde de zieke met zwakke stem. Er vloog een helsche uitdrukking over het gelaat der vrouw, toen zij over den zieke heenboog en hem met nouwolyks hoorbare stem toosisto Heb jo hem lief heb je liem lief? dan zal hij ook nog boeten voor do schuld van zijn vader, even als jo myn kind hebt laten doen. Neem die verzeke ring meè naar dat andare leven De stervende kromp inéén van schrik, toen hij de woorden hoorde. Hij zag met halfgebroken oogen naar haar op en vouw de smeokend do handen samen. «Nu is het my no beurt om te lachen, graaf de Lomonde, het is het antwoord j op uw lach van voor vijf on twintig jaar. Medelijden heb ik niet. Wie heeft dat ooit met mij gehad Vergeving en he rouw De tijd van vergeving is nog niet gekomen en die van berouw is lang voor bij. Vergeet niet dat mijn leven wraak is. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 1