Ue Jaar. Nr 51. Prijs per nummer 3 centiemen. 17 December 1911. Weekblad voor het Arrondissement Aalst. Wraakroepende feiten. REVANCHE! Vergaderingen. Nieuwjaarsdeel. ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden worden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Maanstraat, 18, AALST. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden tr. 0.60 6 1.20 Een jaar 2 00 3uiten Belgis Een jaar 5,00 Men abonneert zich op alle postbureelen. ESPADRILLEN MAKERS. Heden Zondag, om 10 uren 's morgens, vergade ring in het lokaal Hand aan Hand. Bespreking van het reglement voor het stichten van eenen centralen bond VOERLIEDEN en MAGAZIJNIERS. Heden Zondag, om 4 uren, openbare vergadering, in het lokaal Hand aan Hand. BOUWWERKERS. - Zondag toe komende, om 10 uren 's morgens, bij P. Nichels, Groote Markt, openbare verga dering, bespreking der loonsbeweging. Bouwwerkers, allen naar deze vergade ring. De klanten onzer winkels worden vriendelijk verzocht hunne souchen van aankoop in te brengen in den loop dezer week, ten einde het be drag hunner aankoopen te kunnen vaststellen, en hunnen percent (hun nen nieuwjaar) te kunnen uitbetalen. Wij denken dat de klanten zulks onmiddelijkzullen willen doen, daar dit uitrekenen nog al veel tijd vergt. Deze week konden wij in de bladen le zen, op welke wijze sommige stielen hier in ons land totaal ondermijnd worden door de kloosters. Het lijdt geenen twijfel dat al wie tegen deze schandelijke toestanden durft opko men, natuurlijk menschen zijn die zich tegen den godsdienst verklaren, vernieti gers zijn van het geloof en van het huis gezin Maar hetgeen wij hieronder neerschrij ven zal zoowel den geloovige als den on- geloovige doen inzien, dat de concurren tie, welke gevoerd wordt door de kloos ters, voor ons allen zeer nadeelig, ja zelfs een groot gevaar is, en het meer en meer zal worden. In vele kloosters worden honderden jonge meisjes aan het bewerken van lin nengoed en bordursel gebezigd voor reke ning van groote magazijnen der hoofdstad. Een klooster uit Vlaanderen vervaar digd manshemden aan 2,40 fr het dozijn, Episode uit de dagen der Commune naar het Fransch van LEON CL A DEL. 4" Vervolg. Men zegt, ik weet niet of het waar is, dat do mensch in zijne wieg bijna hetzelfde ge zicht heeft gelijk als hij oud van jaren wordt, en dat een opmerkzame blik op den nieuw geborenen voldoet, om de type te ontdekken die hij als grijsaard hebben zal. Het lieflijk gezichtje van zijn zoontje aan schouwende, herinnerde zich de aanvoer der der Communalisten plotselings de in drukwekkende trekken van zijnen moeder lijken grootvader, die hij,toenmaals ook nog een kind, op eenen zomermorgen, op de Place de la Grève (1) had zien sterven. De oude strenge Puritaner (2) eindigde zijn leven op 't schavot omdat hij zijne over. tuiging trouw bleef, die ook het geloof was van den abt Grégoire, wanneer hij met meer andere conventionneelen die eveneens on boetvaardig stierven, de volgende woorden sprak De koningen zijn in de maalschap- (1) De gerechtsplaats van Parijs. (2) De Puritanen was de naam eener Engelsche gods- dienstsecte uit de xvii® eeuw, die als de democratie van het christendom kan doorgaan. dus aan 20 centiemen 't stuk, waarvoor aan de vrije arbeidster 35 centiemen moet betaald worden. Een ander klooster maakt 12 voorscho ten voor 1,80 fr., werk dat te Brussel 4,2ofr. betaald wordt. Borduurwerk wordt geleverd aan den helft van den prijs die de vrijë arbeiders vergen. En men moet zich niet inbeelden dat er hier spraak is van uitzonderingen. Bijna in alle steden van ons land en ook op den buiten bestaan kloosterscholen die handel drijven in het groot Onder voorwendsel de kinderen een ambacht te leeren zijn die scholen echte werkhuizen, waar jaarlijks voor millioe- nen arbeid geleverd wordt. In sommige streken hebben de klooster scholen om zoo te zeggen gansche takken van de plaatselijke nijverheid ondermijnd. Te Dinant bijvoorbeeld vonden vroeger honderden vrouwen een behoorlijk bestaan in het wasschen en strijken van linnen. De kloosters hebben door hunne con currentie voor de vrije arbeiders die bron van gewin gedempt In 1857 verscheen onder de hoofding De Doode Hand en de Liefdadigheid een zeer merkwaardig boekdeel, waarin door den heer Frère-Orban wetenswaar dige statistieken werden medegedeeld be trekkelijk het werk in de kloosterscholen. Op dit tijdstip werd het lager onder wijs geregeld door de wet van 1842 en een groot getal gemeenten hadden kongrega- nistische scholen aangenomen, welke dus door den Staat eene toelage werden uitge keerd langzamerhand werden bij die aangenomen scholen, waar het onderricht gebrekkig, om niet te zeggen nul was, vak- lessen gevoegd. Maar in plaats dat die beroepsleergan gen slechts eene bijvoeging zouden ge weest zijn aan het verstandelijk onderricht der kinderen, werden zij weldra de hoofd zaak. Zij ontaardden weldra in echte han delsinrichtingen, op touw gezet om geld, veel geld te slaan uit den afmattenden arbeid van jonge meisjes. Het spreekt van zelf dat het onderricht door dien toestand van zaken gevoelig lijden moest. Na drie jaren schoolgaan konden de kinderen ternauwernood lezen, pelijke orde wat de verscheurende dieren in de natuur zijn men moet ze uitroeien (3) Is dit uw kind, Cardoc, deze kleine Hij gelijkt aan mijnen grootvader. Leonie, welke den diepen eerbied van haren man voor den gestrafte kende, beefde van hoogmoed bij dit korte antwoord, en richtte zich stralend van vreugde te midden der sombere en bleeke gefedereerden op. Daarop trad plotseling een oude witbaar- dige nationale garde, die op vele plaatsen gewond was, uit de rangen, boog zich over den nieuwgeborenen, en vroeg met buiten gewone waardigheid Burger bevelhebber, hoe heet uw kind? Het heeft nog geen naam, murmelde Leonie in nadenken verzonken. Als het met de toelating zijns vaders en zijner moeder is, tegen wien ik spreek, zou den wij het hier even kunnen doopen. Wie wil peter zijn Wij allen. Het zij zoo Hierop volgde een diep stilzwijgen, en de oude gefedereerden, wie door een machtigen genius scheen begeesterd,aanschouwde eerst zijne wapenbroeders, die even als hij tot der dood waren gewijd, en deelde hen met een enkele blik zijne gedachten mede. Een blik- (3) Deze woord-n werden door den abt Grégoire in de laatste zitting der Fransche Nationale Conventie op 21 September 1792 uitgesproken. een beetje schrijven en rekenen. De meis jes hadden geen begrip var. breien, mazen of eenig huiswerk, zij konden slechts kantwerken. In West-Vlaanderen alleen worden er in 124 kloosterscholen 11,154 meisjes aan kantwerk gebezigd. In Oost-Vlaanderen 11,610 leerlingen, verdeeld over 123 kloos tergestichten. Het valt nu niet te betwijfelen of die uit buiting van jonge krachten eene ferme winst heeft opgebracht aan de geestelijke orden. Het onderhoud van de 247 kant- scholen in de twee Vlaanderen beliep per jaar op ongeveer 157 duizend franken,ge deeltelijk onder den vorm van toelage be taald door het gouvernement, terwijl de jaarhjksche voortbrengst van het kantwerk mocht geschat worden op 5 millioen 500 duizend frank. Natuurlijk ontvingen de kinderen een spotloon voor hunnen arbeid zoo betaal den zeer brave nonnekens aan hare kleine werksters i5 tot 20 centiemen daags voor 8 tot g uren arbeid. In andere kantscholen was men minder royaal, wanneer men de meisjes van 11 tot 12 jaar 1.80 tot 1,50 fr. per maand voor 8 uren dagelijks werk betaalde. Er werden ook kloosterwerkhuizen aangetroffen waar de leerlingen twee jaar gratis moesten arbeiden, en dan later tot een gewin van 1 tot 2 centiemen kwamen per uur. En zulke wraakroepende uitbating werd bestempeld met den naam van christelijke liefdadigheid Het zou verkeerd zijn te denken, dat zulks op onze dagen veel verbeterd is. De klooster-exploitatie gaat nog altijd haren gang. Volgens een door P. Verhaegen gedaan onderzoek in 1886, werden er ten dien tijde niet minder dan 41,000 jonge meisjes en kinderen in de kloosterscholen gebezigd. Het ergste van al is dat deze werkhuizen, onder voorwendsel dat zij scholen zijn, ontsnappen aan de wet van 13 December 1889 op den vrouwen- Jen kinderarbeid. Meisjes van 10, 11 en 12 jaar, die door de wet niet toegelaten worden in private werkplaatsen, werken in de kloosters 8 tot 10 uren daags. De heer Verhaegen, die een overtuigde katholiek is en dus van geene overdrijving mag verdacht worden, heeft vastgesteld dat in eene kostschool, semstraal ontstak de duistere oogen dozer mannen. Zij hadden begrepen, dat een wan hopige hun nieuwe hoop gaf, een overwon nene de zege, een stervende hel leven. En vielen zij ook onder de Versailleeschekogels, zoo zegden zij tot elkander met wilde vreugd zij zouden toch niet gansch ster ven, een kind zou hun overleven en dit kind, do zoon van hunnen bevelhebber of beter van hunnen broeder, wilden zij, de met schimj) beladene helden,door een woord de noodlottige erver van hunne onsterfelijke toorn maken,en tevens tot levend zinnebeeld van bun nagelaten roem. Haasten wij ons vrienden, zegde Car doc, 't is tijd. Zacht logde men liet kind met zijne win den in een nat ionaal-garden tuniek die ron dom aan de punten der bajbnnetten werd vastgehecht, 011 honderd armen en honderd geweeren hieven liet ten hemel. Dooreen zacht windje uit elkander gedreven,smolten de wolken, die sinds twee dagen den lucht kring verduisterd hadden, in de verwarmde lucht weg. Op den vetten grond van het kerkhof,die gansch den nacht door een stort regen doorweekt was geworden, lachte nu de klare meizon, de marmeren grafsteenen blonken in het gouden morgenlicht en het jonge groen der treurboomen en wilgen, die de breede gangen tusschen de graven be grensden, was met regendruppelen beladen, op 533 meisjes, er 9 van 1 tot 2 centiemen per uur, 50 minder dan 5 centiemen, 205 minder dan 0,10 centiemen, 269 minder dan 0,15 centiemen en 6 slechts een hoo- gerloon ontvangen. Voegen wij erbij dat vele kloosters er zich niet alleen bij bepalen bij het handel drijven in kant-, borduur-en naaiwerk. De nonnen houden er ook vvasscherijën en strijkerijën op na, zij leveren melk, boter en eieren, en doen in groenten en aller hande dingen meer. Het is dus niet te verwonderen dat sommige takken der nijverheid hard te lijden hebben onder oogpunt van loon en hoeveelheid werk, door de concurrentie welke hen aangedaan wordt door die kloosterfabrieken. Onvermijdelijk moet dat voor gevolg hebben, dat door de opeenstapeling der piodukten erge krisissen zich kunnen voor doen. die de noeste werkers altijd on barmhartig treffen en hen in de armoede dompelden. Wij durven wedden, dat wij door dit schrijven, voor de zooveelste maal, vol gens onze vijanden, al de paters en non nen willen wegjagen die er te vinden zijn. Maar niets of niemand zal die boven aangehaalde feiten loochenen, omdat zij in werkelijkheid bestaan. En wie weet, moest er een onderzoek gedaan worden in talrijke geestelijke ge stichten, waar wij tot hiertoe geene de minste inlichting van bezitten, op gebied van nijverheidsondernemingen, zouden er niet nog schrikkelijker feiten aan den dag komen. Het is dus hoogst diingend noodigdat er hand aan het werk geslagen wordt om die treurige toestanden te doen ophouden, zoodoende medehei pende aan een onzer heiligste rechten, recht op leven en bestaan voor onze klasse. Werkets, vereenigt u in de socialistische vakbonden. MALPAS. OP HET OOGEN BLIK der stetnming over de dagorde Vandorvelde over de handelingen, of beter gezegd de mishandelingen in Congo, was M. Daens, die zich als anti-gouvernementeel uitgeeft, verdwenen. Hij verborg zich achter een der pilaren der zittingzaal. Wal moedige baas die do een na do andere zwaar ten gronde viel. rit dc ingewanden der mot lijken ver zadigde en friscli niet liet bloed der edelen gedrenkte kleiaarde.st *.cg een bijtende dump op. die zich met de balsemende geur van het gras vermengde. En het was een schouwspel, eenig in zijn soort, deze ter dood veroordeelden,deze ster venden, vol leven, op de plaats dor dooden het leven van don nieuwgeborenen aan do toekomstige wedervergelding te wijden. Goed, zeer goed was de naam gekozen, die zij aan liet kind gaven, om in liem den baat te bestendigen, die zij als patriotten voor de vijanden huns vaderlands,als republikeinen, als socialisten, voor de tyrannen voelden. Hij heet REVANCHE (4) En dezen kreet weerklonk gelijktijdig uit aller borst. Uw doopkind zal leven en ik zal leven 0111 hem te zeggen hoe zijn vader, hoe zijne peters hun leven eindigden. Sterft I Iltj sal leven, ik styeer het U, ik, Leonie Een geweerschot knalde, dan nog een, en de kanonnen Te wapen Do Versailleezen 7.ij zijn tien minuten te laat gekomen, zegde Cardoc vaarwel Leonie En nu vooruit, burgers LEVE DE REPU BLIEK EINDE. (4) Revanche wil zeggen Wraak

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 1