Socialislisch weekblad voor het Arrondissement Aalst.
Aan alle Groepen
Belangrijk
A r r o n d i ssc me n Isco n gr es
Nieuwjaar wensch
De Regeeringsverklaring.
Beknopt verslag
Ill1' Jaar 1
Prijs per nummer IS centiemen
1e Januari 1922.
Relgische Werkliedenpartij.
op Zondag IS Januari 1022, om 8 1/2 u.e
's morgens, in liet lokaal De Redding te
Ninove.
DAGORDE:
EIJHEID
ANN'ONCEN
Rechterlijke 4 fr. per regel.
Reklamen 0,25 fr. per regel.
Vermindering van prijs voor annoncon die meer
maals verschijnen.
Alle briefwisselingen motton elke week vóór
Woensdag avond. 8 ure, ingezonden worden.
l)e strijdpenning die dezelfde week moet ver-
schijnen, moet ingediend zijn, vóór Dinsiag
middag.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Weidestraat, 14, GENT
Verantwoordelijke uitgever,
J. BEKAERT, Weidestraat, 14, GENT.
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moe
ten door de Vakbonden gestempeld zijn.
ABONNEMENTSPRIJS
3 maanden
6
1 jaar
1 jaar
BUITEN BELGIE.
fr. 1,95
3,75
7,60
fr. 16,00
(Federatie wan liet Arrondissement Aalst).
Deze om u uit te noodtgen tot het zenden van afgevaar
digden haar het
1. Zedelijk en Fimntieil vorslag der Federatie. (Verslaggever
Secretaris J. Bekaert.
2. De uitslagen der kiezing en de Politieke toestandVerslaggever
Alfred Nichels.
3. De Propaganda. Verslaggever Bekaert).
4. De Coöperatieve en Syndikale beweging. (Verslaggever G. De
Nauw).
Gezien de belangrykhied der dagorde mag geen enkele
aangesloten groep nalaten afgevaardigden te sturen.
De buitenlieden waar geene groepen bestaan zijn ook wel
kom.
Namen en adressen der afgevaardigden moeten aan den
Secretaris bekend gemaakt worden.
De Arrondissementsecretaris,
J. BEKAERT.
't Is van ou Ishcr eene gewoonte,
bij de vernieuw ing van 't jaar,elkaar
een zalig, gelukkigen voorspoedig
nieuwjaar - te wenschen, en dit met
- vele navolgende
Om dus van dit gebruik niet af te
Wijken zeggen wij Aan Allen.
Tegen woord ig'-n en Toekomenden,
veel Heil voor het jaar 1921
Heil beteekout Geluk en Zegen
Bij het begin van 1914 had men
elkaar ook veel «Geluk en Zegen
gewenscht, de opeenvolgende jaren
ook, bij aanvang 1920 niet min.
Deze geluk- en zegewensch is eene
akelige jarenlange tragedie geweest,
de navolgende kwamen in 1920, met
het begin van 1921 kondigen deze
zich niet beter aan.
Schenkt do huidige wereld geluk
'en zegen'?
Ja, voor -lezen die den hemel hier
op aarde hebben neen, voor
dezen 'die men den hemel hierna
maals belooft.
Voor het proletariaat dat zwoegt
'en port, dat de gemeenschap alles
ten dienste stelt waarover het be
schikt, is het geluk van deze wereld
niet.
Vóór den oorlog was het leven der
massa onzeker tijdens» den krijg
heeft zij het meest geoff- rd en gele
den na den wapenst ilstand heeft zij
zich opnieuw ten pande gesteld Hot
herste'ling van het| kwade dat door
de heerschapdlj. eener minderheid
was gesticht.
Het Heil is niet gekomen
Een groot deel der massa heeft
van af den eersten dag dat het Kanon
zweeg geijverd opdat Geluk en Zegen
over het aar Irijk heersclmn zou. op
dat de Volken'-Vrede niet meer zou
worden verstoord.
Maar de autokratische meerder
heid beschikt nog steeds over eene
kaste overmacht, waardoor zij de
wereld nog steeds haren wil opdrin
gen kan. De massa zelf heeft nog
niet voldoende begrepen dat zij over
allo mi-idelen beschikken moet om
haar en de wereld uit de handen
dezer minderheid te bevrijden.
De gevolgen hierdoor zijn steeds
voor diezelfde massa verschrikke
lijk, angstwekkend het geluk en do
zege ziin voor de heerschers, de be
zitters, het kapitalisme gekomen
liet onheil, dat men krisis noemt, is
over de massa de produktieve klasse
neergedaald.
Het onheil is er, de beste middels
moeten worden aangewend om dit
ten spoedigste af te wenden. Het is
de massa, de voortbrengende klasse
zelf welke dien plicht vervullen
moet.
Met al de wenschen van geluk en
zegen die ons door do oude wereld
t 'Y gelegenheid van 't Nieuwe jaar
worden gedaan zijn we niets gena
derd. 't Is eene aktie, eene werk
zaamheid die meer geven zal.
Wat moet er worden gedaan De
proletarische klasse moetheden eens
kalm haren geest over het verleden
laten gaan, zich eens goed voorstel
len, wat de tegenwoordige samenle
ving i6. Wanneer zy goed vatten zal
hoe diep de kloof is die de mensch-
lieid van een zeltde wereld, van een
zelfde land van elkaar scheidt wan-
zij het goed in den kop zal hebben
gnpnmtdater eene klasse is di» leeft
op den arbeid, op -Ie geestes kennis
sen en de lichaamskrachten eener
andere klasse die zij zelf is, dan zal
de vraag oprijzen wat dient hier
tegenover gedaan
En dan zal onze arbeidende en
zwoegende klasse beginnen naden
ken over wat de Kerk en do katho
lieke partij aanprediken, zal zij de
leering van Christus in vergelijking
brengen met de daden der klerikale
kaste-politiekers zij zal de bur
gerlijke theorie van bet liberale
Manchesteriaanisme of tot het vor-
mefl van klassen in eene klasse in
overeenstemming brengen met de
waarde van mensch zijn.
Als onze arbeiders dit zullen ge
daan hebben, dan zal hun gewetens
onderzoek worden voortgezet door
een blik over hun eigen bestaan, hun
eigen familie, HUNNER EIGENE
KLASSE te werpen, alle zelfzuchtige
of egoïst ische ideeën verbannend, en
zullen zij den erbarmlijken, ellendi-
gen, onzekeren, onheilvollen toe
stand konstateeren waarin zij zich
bevinden, en zullen zij overwegen
vat dient te worden gedaan om
daaraan eens en voor goed een einde
te stellen.
Groot en machtig zullen de so
ciaal deraokratische ideeën van Broe
derschap en Wereldvrede op den
voorgrond treden, die als grondslag
de verdwijning der klasseverschillen
hebben.
Zij zullen zich overtuigen dat het
inderdaad het feit is dat de wereld
in klassen is verdeeld die belangen
hebben welke niet in overeenstem
ming kunnen gebracht worden, wat
den kanker der huidige samenleving
is.
Zij zullen zich bewust maken dat
tegenover de eenheid tot verdediging
der klassebelangen dereenendie
deze van de heerschende kaste en
van den bczit.tenden stand is de
eensgezindheid tot verdediging der
algeheole menschlieid die deze
der voortbrengende klasse is ko
men moet.
En aldus deze verschillige over
wegingen samengevat, zullen onze
arbeiders tot liet 'besluit komen dat
zij, willen zij de wereld van alle
onheilen bevrijden of ze voor de toe
komst voorkomen de spreuk van
Karl Marx moeten aannemen onze
vrijmaking moet ons eigen werk
zijn.
Om hiertoe te komen is het onzen
plicht O' s allen onder d»- plooien van
het symbool van Broederschap en
Wereldvrede, onder dejroode banier
te scharen
Onze Nieuwjaarwensch voor 1922
is Wij hopen dat alle proletariërs
zich hiervan zullen overtuigen tot
Heil hunner Wederlandsche Familie
Eene bestendige bedreiging
Volgens eene legende poetsten de
pompiers van Nanterre hunne pom
pen den voordag van elk brandgeval.
In België zijn we gelukkiglijk wal
verder in de grooto sleden zijn do
pompierskorpsen zeer goed inge
richt elders is do inrichting zoo vol
maakt niet; daar waar geen besten
dig korps is, zijn er vrijwillige pom
piers in vele gemeentens nog is er
niets en 't zijn dan de inwoners die
op staanden voet hulp richten door
alle ter hand zijnde middelen.
Men doet dus wat men kan en met
de middelen waarover men beschikt.
Maar, als men niet altijd bij mach
te is liet vuur te bestrijden en tegen
te houden, alvorens groote schade
wordt aangericht, dan toch kan men
zich reg«-len opdat de aangerichte
schade worde hersteld.
De verzekeringspremie tegen bra id
is altiid gering, wa-t het petal
slachtoffers is zeer klein, in verhou
ding met het getal verzekerden. Men
moet waarlijk zich zeiven onbewust
zijn om /.o niet te betalen.
Waar moet men zich dan laten
verzekeren
Een socialist mag zich slechts la
ten vorzeken in LA PREVOYANCE
SOCIALE, eene inrichting der party,
dus van allo socialisten. (31, Lucht-
vaart-Square-Brussel).
M. Theunis heeft verledene week
als eerste minister zijn maiden speech
gehouden. Onze sympathieke schuld
bewaarder heeft de regeeringsver
klaring afgelegd. En dit zonder voel
brio en met weinig succes.
Dat kon ook niet anders. De regee
ring isaaneengeknutseld zonder vast
programma, zonder leiddraad. Het
is een slechte hutsepot gemaakt van
de ergste ieactionnairen en eeriige
zich noemende demokraten.
Het zal dan ook niemand verwon
deren dat de regeeringsverklaring
h'ol is en zonder do minste politieke
beteokenis.
Het militair vraagstuk, dat bran
dend is voor België, dat het meest
op den voorgrond gekomen is in do
laatste kiering, wordt op de lange
baan geschoven. Als wij klaar zijn
tegen April 1923 is het goed, zeg-
M. Theunis. Tot dien tijd worden
113,000 manschappon van 10 tot 13
maand onder de wapens gehouden.
Hoe de regoering het militair
vraagstuk oplossen zal, zegt zy niet.
Is zij voor den G maanden diensttijd?
Voor de democratiseering van het
leger; voor de gewestelijke indee
ling? Geen woord daarvan
En waarom kan daar niets over
gezegd worden Omdat in de regee
ring zeil geen eenstemmigheid is
over deze belangrijke kwestie.
M. Theunis wil besparingen doen.
Heel goed. Maar welke? Dat is hoofd
zaak Aan de militaire uitgaven
't Akkoord Aan de uitgaven voor de
sociale wetten ?Handon af
Er moeten nieuwe inkomsten go-
zocht worden. Waar Bij de massa,
door het i..voeren van onrechtstreek-
sche belastingen Of door een heffing
op het kapitaal of op zekere erfenis
sen. Hier ook is de regeeringsver
klaring in volle duisternis gehuld.
Waar in 1918 in de Troonrede ge
lijkheid in feite en in rechte beloofd
werd aan de Vlamingen, zegt deze
regeering enkel dat de kwestie van
het Hooger Onderwijs zal geregeld
worden. Maar hoe zal zo geregeld
worden Wordt de Gentsche Hooge-
school vervlaamscht Geen woord
uitleg. Geen enkele aanduiding in
welke richting de regeering gaan
zal.
M. Theunis verklaarde, dat de re
geering den strijd tegen de genever-
plaag krachtig zal aanbinden. En wat
zullen dan de liberale ministers doen,
die aan de meer dan honderdduizend
herbergiers beloofd hebben het per
borrel verkoopen van jenever weer
in te voeren
Is het op die wijze dat de jenever-
plaag zal bestreden worden,? Of zou
den de liberalen nu reeds hun aan de
herbergiers gegeven woord intrek
ken, omdat zij terugdeinzen voor de
monsterachtigheid van hun belofte?
Aan de sociale wetgeving zal niet
getornd worden, zegt M. Theunis.
Maar zal er niet gesabotoerd worden
Zuilen het geene facadowetten zyn,
als zy mooten toegopast worden
door reactionnairen, die niets voe
len voor. niets kennen van de wer
kende klasse
Iets nieuws is er toch ingevoerd
door de liberaal-klerikale regeering.
Het ministerie van Binnenlandsche
zaken zal voortaau ook heeten van
Volksgezondheid En om dat van
eerst af een doodgeboren kind te
doen zijn heeft men M. Berryer, een
politieker van 't jaar '30 er aan het
hootd van gesteld.
Als het vat geeft wat het in heeft,
dan bevat het huidig regeering s-
vat bitter weinig. Elk der ministers
beeft er zijn plasje bijgebracht,
maar 't geheel is erger dan klets-
bier.
En met kletsbier laat do massa
van het Belgische volk zich niet
paaien.
van de Tweede les
Sociale, Cconomische en Politieke strekking
der XX" eeuw,
gegeven door Gezel "3. DOMS, den 15 December 1921.
De gansche XIX- eeuw staat go-
kenmerkt door liet samentrekken
van het kapitaal, haar machtsuit
breiding maar tevens door >de
machtsuitbreiding van de arbeids
organisatie.
De kapitalistische machtsuitbrei
ding wierd verwezentlijkt door dp
oorlogen van 18G4 Duitsche Staten
togen Denemarken, tegen Frankrijk
1870 en door de revoluties van 1789,
1830 en 1818.
Maar. daartegen organiseert zich
het proletariaat en in 1804 kwam do
eerste Internationale tot stand.
Het proletariaat streed net als
klasse, dus zonder klassobewustzijn,
maar in samenwerking van de bour
geoisie die door de revolutie van
1789, 1830 en 1848 do gehoole Staats
macht in handen kreeg. Eens die
macht in handen keert de bourgeoi
sie zich tegen het proletariaat om
dezes kracht te krenken.
Het gouden tijdperk van de bour
geoisie is aangebroken, torwül het
proletariaat in de grootste ellende
voortzwoegt...
Gedurende dit tijdperk waren
twee genieën stil aan 't merken.
Wie waren ze
Hot waren Darwin en Marx, waar
van de theoriën de wereld een einde
ver in de socialistische toekomst
maatschappij zullen medeslepen.
Wat waren hunne thoorieën."
Do grondslag van beider weten
schap is het ontwikkelingsprinciep.
Darwin pasto het toe op den mensch
en Marx paste het toe op do maat
schappij.
In tegenstelling met wat do Kerk
bewees, namolijk dat alle^lovende en