Socialislisch weekblad voor het Arrondissement Aalst. Aan alle Groepen Belangrijk A r r o n d i ssc me n Isco n gr es Nieuwjaar wensch De Regeeringsverklaring. Beknopt verslag Ill1' Jaar 1 Prijs per nummer IS centiemen 1e Januari 1922. Relgische Werkliedenpartij. op Zondag IS Januari 1022, om 8 1/2 u.e 's morgens, in liet lokaal De Redding te Ninove. DAGORDE: EIJHEID ANN'ONCEN Rechterlijke 4 fr. per regel. Reklamen 0,25 fr. per regel. Vermindering van prijs voor annoncon die meer maals verschijnen. Alle briefwisselingen motton elke week vóór Woensdag avond. 8 ure, ingezonden worden. l)e strijdpenning die dezelfde week moet ver- schijnen, moet ingediend zijn, vóór Dinsiag middag. REDACTIE EN ADMINISTRATIE Weidestraat, 14, GENT Verantwoordelijke uitgever, J. BEKAERT, Weidestraat, 14, GENT. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moe ten door de Vakbonden gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden 6 1 jaar 1 jaar BUITEN BELGIE. fr. 1,95 3,75 7,60 fr. 16,00 (Federatie wan liet Arrondissement Aalst). Deze om u uit te noodtgen tot het zenden van afgevaar digden haar het 1. Zedelijk en Fimntieil vorslag der Federatie. (Verslaggever Secretaris J. Bekaert. 2. De uitslagen der kiezing en de Politieke toestandVerslaggever Alfred Nichels. 3. De Propaganda. Verslaggever Bekaert). 4. De Coöperatieve en Syndikale beweging. (Verslaggever G. De Nauw). Gezien de belangrykhied der dagorde mag geen enkele aangesloten groep nalaten afgevaardigden te sturen. De buitenlieden waar geene groepen bestaan zijn ook wel kom. Namen en adressen der afgevaardigden moeten aan den Secretaris bekend gemaakt worden. De Arrondissementsecretaris, J. BEKAERT. 't Is van ou Ishcr eene gewoonte, bij de vernieuw ing van 't jaar,elkaar een zalig, gelukkigen voorspoedig nieuwjaar - te wenschen, en dit met - vele navolgende Om dus van dit gebruik niet af te Wijken zeggen wij Aan Allen. Tegen woord ig'-n en Toekomenden, veel Heil voor het jaar 1921 Heil beteekout Geluk en Zegen Bij het begin van 1914 had men elkaar ook veel «Geluk en Zegen gewenscht, de opeenvolgende jaren ook, bij aanvang 1920 niet min. Deze geluk- en zegewensch is eene akelige jarenlange tragedie geweest, de navolgende kwamen in 1920, met het begin van 1921 kondigen deze zich niet beter aan. Schenkt do huidige wereld geluk 'en zegen'? Ja, voor -lezen die den hemel hier op aarde hebben neen, voor dezen 'die men den hemel hierna maals belooft. Voor het proletariaat dat zwoegt 'en port, dat de gemeenschap alles ten dienste stelt waarover het be schikt, is het geluk van deze wereld niet. Vóór den oorlog was het leven der massa onzeker tijdens» den krijg heeft zij het meest geoff- rd en gele den na den wapenst ilstand heeft zij zich opnieuw ten pande gesteld Hot herste'ling van het| kwade dat door de heerschapdlj. eener minderheid was gesticht. Het Heil is niet gekomen Een groot deel der massa heeft van af den eersten dag dat het Kanon zweeg geijverd opdat Geluk en Zegen over het aar Irijk heersclmn zou. op dat de Volken'-Vrede niet meer zou worden verstoord. Maar de autokratische meerder heid beschikt nog steeds over eene kaste overmacht, waardoor zij de wereld nog steeds haren wil opdrin gen kan. De massa zelf heeft nog niet voldoende begrepen dat zij over allo mi-idelen beschikken moet om haar en de wereld uit de handen dezer minderheid te bevrijden. De gevolgen hierdoor zijn steeds voor diezelfde massa verschrikke lijk, angstwekkend het geluk en do zege ziin voor de heerschers, de be zitters, het kapitalisme gekomen liet onheil, dat men krisis noemt, is over de massa de produktieve klasse neergedaald. Het onheil is er, de beste middels moeten worden aangewend om dit ten spoedigste af te wenden. Het is de massa, de voortbrengende klasse zelf welke dien plicht vervullen moet. Met al de wenschen van geluk en zegen die ons door do oude wereld t 'Y gelegenheid van 't Nieuwe jaar worden gedaan zijn we niets gena derd. 't Is eene aktie, eene werk zaamheid die meer geven zal. Wat moet er worden gedaan De proletarische klasse moetheden eens kalm haren geest over het verleden laten gaan, zich eens goed voorstel len, wat de tegenwoordige samenle ving i6. Wanneer zy goed vatten zal hoe diep de kloof is die de mensch- lieid van een zeltde wereld, van een zelfde land van elkaar scheidt wan- zij het goed in den kop zal hebben gnpnmtdater eene klasse is di» leeft op den arbeid, op -Ie geestes kennis sen en de lichaamskrachten eener andere klasse die zij zelf is, dan zal de vraag oprijzen wat dient hier tegenover gedaan En dan zal onze arbeidende en zwoegende klasse beginnen naden ken over wat de Kerk en do katho lieke partij aanprediken, zal zij de leering van Christus in vergelijking brengen met de daden der klerikale kaste-politiekers zij zal de bur gerlijke theorie van bet liberale Manchesteriaanisme of tot het vor- mefl van klassen in eene klasse in overeenstemming brengen met de waarde van mensch zijn. Als onze arbeiders dit zullen ge daan hebben, dan zal hun gewetens onderzoek worden voortgezet door een blik over hun eigen bestaan, hun eigen familie, HUNNER EIGENE KLASSE te werpen, alle zelfzuchtige of egoïst ische ideeën verbannend, en zullen zij den erbarmlijken, ellendi- gen, onzekeren, onheilvollen toe stand konstateeren waarin zij zich bevinden, en zullen zij overwegen vat dient te worden gedaan om daaraan eens en voor goed een einde te stellen. Groot en machtig zullen de so ciaal deraokratische ideeën van Broe derschap en Wereldvrede op den voorgrond treden, die als grondslag de verdwijning der klasseverschillen hebben. Zij zullen zich overtuigen dat het inderdaad het feit is dat de wereld in klassen is verdeeld die belangen hebben welke niet in overeenstem ming kunnen gebracht worden, wat den kanker der huidige samenleving is. Zij zullen zich bewust maken dat tegenover de eenheid tot verdediging der klassebelangen dereenendie deze van de heerschende kaste en van den bczit.tenden stand is de eensgezindheid tot verdediging der algeheole menschlieid die deze der voortbrengende klasse is ko men moet. En aldus deze verschillige over wegingen samengevat, zullen onze arbeiders tot liet 'besluit komen dat zij, willen zij de wereld van alle onheilen bevrijden of ze voor de toe komst voorkomen de spreuk van Karl Marx moeten aannemen onze vrijmaking moet ons eigen werk zijn. Om hiertoe te komen is het onzen plicht O' s allen onder d»- plooien van het symbool van Broederschap en Wereldvrede, onder dejroode banier te scharen Onze Nieuwjaarwensch voor 1922 is Wij hopen dat alle proletariërs zich hiervan zullen overtuigen tot Heil hunner Wederlandsche Familie Eene bestendige bedreiging Volgens eene legende poetsten de pompiers van Nanterre hunne pom pen den voordag van elk brandgeval. In België zijn we gelukkiglijk wal verder in de grooto sleden zijn do pompierskorpsen zeer goed inge richt elders is do inrichting zoo vol maakt niet; daar waar geen besten dig korps is, zijn er vrijwillige pom piers in vele gemeentens nog is er niets en 't zijn dan de inwoners die op staanden voet hulp richten door alle ter hand zijnde middelen. Men doet dus wat men kan en met de middelen waarover men beschikt. Maar, als men niet altijd bij mach te is liet vuur te bestrijden en tegen te houden, alvorens groote schade wordt aangericht, dan toch kan men zich reg«-len opdat de aangerichte schade worde hersteld. De verzekeringspremie tegen bra id is altiid gering, wa-t het petal slachtoffers is zeer klein, in verhou ding met het getal verzekerden. Men moet waarlijk zich zeiven onbewust zijn om /.o niet te betalen. Waar moet men zich dan laten verzekeren Een socialist mag zich slechts la ten vorzeken in LA PREVOYANCE SOCIALE, eene inrichting der party, dus van allo socialisten. (31, Lucht- vaart-Square-Brussel). M. Theunis heeft verledene week als eerste minister zijn maiden speech gehouden. Onze sympathieke schuld bewaarder heeft de regeeringsver klaring afgelegd. En dit zonder voel brio en met weinig succes. Dat kon ook niet anders. De regee ring isaaneengeknutseld zonder vast programma, zonder leiddraad. Het is een slechte hutsepot gemaakt van de ergste ieactionnairen en eeriige zich noemende demokraten. Het zal dan ook niemand verwon deren dat de regeeringsverklaring h'ol is en zonder do minste politieke beteokenis. Het militair vraagstuk, dat bran dend is voor België, dat het meest op den voorgrond gekomen is in do laatste kiering, wordt op de lange baan geschoven. Als wij klaar zijn tegen April 1923 is het goed, zeg- M. Theunis. Tot dien tijd worden 113,000 manschappon van 10 tot 13 maand onder de wapens gehouden. Hoe de regoering het militair vraagstuk oplossen zal, zegt zy niet. Is zij voor den G maanden diensttijd? Voor de democratiseering van het leger; voor de gewestelijke indee ling? Geen woord daarvan En waarom kan daar niets over gezegd worden Omdat in de regee ring zeil geen eenstemmigheid is over deze belangrijke kwestie. M. Theunis wil besparingen doen. Heel goed. Maar welke? Dat is hoofd zaak Aan de militaire uitgaven 't Akkoord Aan de uitgaven voor de sociale wetten ?Handon af Er moeten nieuwe inkomsten go- zocht worden. Waar Bij de massa, door het i..voeren van onrechtstreek- sche belastingen Of door een heffing op het kapitaal of op zekere erfenis sen. Hier ook is de regeeringsver klaring in volle duisternis gehuld. Waar in 1918 in de Troonrede ge lijkheid in feite en in rechte beloofd werd aan de Vlamingen, zegt deze regeering enkel dat de kwestie van het Hooger Onderwijs zal geregeld worden. Maar hoe zal zo geregeld worden Wordt de Gentsche Hooge- school vervlaamscht Geen woord uitleg. Geen enkele aanduiding in welke richting de regeering gaan zal. M. Theunis verklaarde, dat de re geering den strijd tegen de genever- plaag krachtig zal aanbinden. En wat zullen dan de liberale ministers doen, die aan de meer dan honderdduizend herbergiers beloofd hebben het per borrel verkoopen van jenever weer in te voeren Is het op die wijze dat de jenever- plaag zal bestreden worden,? Of zou den de liberalen nu reeds hun aan de herbergiers gegeven woord intrek ken, omdat zij terugdeinzen voor de monsterachtigheid van hun belofte? Aan de sociale wetgeving zal niet getornd worden, zegt M. Theunis. Maar zal er niet gesabotoerd worden Zuilen het geene facadowetten zyn, als zy mooten toegopast worden door reactionnairen, die niets voe len voor. niets kennen van de wer kende klasse Iets nieuws is er toch ingevoerd door de liberaal-klerikale regeering. Het ministerie van Binnenlandsche zaken zal voortaau ook heeten van Volksgezondheid En om dat van eerst af een doodgeboren kind te doen zijn heeft men M. Berryer, een politieker van 't jaar '30 er aan het hootd van gesteld. Als het vat geeft wat het in heeft, dan bevat het huidig regeering s- vat bitter weinig. Elk der ministers beeft er zijn plasje bijgebracht, maar 't geheel is erger dan klets- bier. En met kletsbier laat do massa van het Belgische volk zich niet paaien. van de Tweede les Sociale, Cconomische en Politieke strekking der XX" eeuw, gegeven door Gezel "3. DOMS, den 15 December 1921. De gansche XIX- eeuw staat go- kenmerkt door liet samentrekken van het kapitaal, haar machtsuit breiding maar tevens door >de machtsuitbreiding van de arbeids organisatie. De kapitalistische machtsuitbrei ding wierd verwezentlijkt door dp oorlogen van 18G4 Duitsche Staten togen Denemarken, tegen Frankrijk 1870 en door de revoluties van 1789, 1830 en 1818. Maar. daartegen organiseert zich het proletariaat en in 1804 kwam do eerste Internationale tot stand. Het proletariaat streed net als klasse, dus zonder klassobewustzijn, maar in samenwerking van de bour geoisie die door de revolutie van 1789, 1830 en 1848 do gehoole Staats macht in handen kreeg. Eens die macht in handen keert de bourgeoi sie zich tegen het proletariaat om dezes kracht te krenken. Het gouden tijdperk van de bour geoisie is aangebroken, torwül het proletariaat in de grootste ellende voortzwoegt... Gedurende dit tijdperk waren twee genieën stil aan 't merken. Wie waren ze Hot waren Darwin en Marx, waar van de theoriën de wereld een einde ver in de socialistische toekomst maatschappij zullen medeslepen. Wat waren hunne thoorieën." Do grondslag van beider weten schap is het ontwikkelingsprinciep. Darwin pasto het toe op den mensch en Marx paste het toe op do maat schappij. In tegenstelling met wat do Kerk bewees, namolijk dat alle^lovende en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1922 | | pagina 1