Al de Groepen
Belangrijk
Arrondissementscongres
Militaire schermutseling.
Ditjes en Datjes.
Beknopt verslag
49e Jaar N° 2
Relgische Werkliedenpartij.
op Zondag aanstaande 15 dezer, om 8 1/2 ure
's morgens, in hel lokaal De Redding te
Ninove.
DAGORDE:
Prijs per nummer 15 cenliemeu
8 Januari 1922.
ANNONCEN
Rechterlijke 4 fr. per regel.
Reklamen 0,25 fr. per regel.
Vermindering van prijs voor annoncen die meer
maals verschijnen.
Alle briefwisselingen moeten elke week vóór
Woensdag avond, 8 ure, ingezonden worden.
De strijdpenning die dezelfde week moet ver
schijnen, moet ingediend zijn, vóór Dinsdag
middag.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Weidestraat, 14, GENT
Verantwoordelijke uitgever,
J. BEKAERT, Weidestraat, 14, GENT.
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moe
ten door de Vakbonden gestempeld zyn.
ABONNEMENTSPRIJS
3 maanden
6
I jaar
1 jaar
BUITEN BELGIE.
fr. 1,95
3,75
7,50
fr. 15,00
(Federatie van het Arrondissement Aalst).
moeten afgevaardigden sturen naar het
1. Zedelijk en Finnntiegl vorslag der Federatie. (Verslaggever
Secretaris J. Bekaert.
3. De uitslagen der kiezing en de Politieke toestand(Verslaggever
Alfred Nickels.
3. De Propaganda. (Verslaggever J. Bekaert).
4. De Coöperatieve en Syndikale beweging. Verslaggever O. De
Nauw).
Al de mandatarissen der partij moeten aanwezig zijn Dus
gemeenteraadsleden provintieraadsleden. burgemeesters, schepenen
en anderen, OP POST
De buitenlieden waar geene groepen bestaan zgn ook wel
kom.
Namen en adressen der afgevaardigden moeten aan den
Secretaris bekend gemaakt worden.
De Arrondissementsecretaris,
•J. BEKAERT.
De Kamer heeft verleden week
het leger-coutingent besproken voor
het volgende jaar. De regeering stelt
weer vooimeer dan 100 000 jongens
in te lijven. Onze partij heeft zich
onthouden bij de stemming. Z i do"t
dat om twee redenen. Zj wil niet
tegenstemmen omdat het land niet
zondor leger kan gelaten worden. Zij
wil niet. voorstemmen, omdat zij een
radikale omwerking van het leger
wil.
Vanderveldo heeft dat in een zeer
zaakrijken speech uiteengezet. Wij
willen geen kazerneleger, maar een
volksleger. Wij willen geen Prui
sisch, maar een democratisch leger.
Wij willen geen verspilling van
krachten en van geld dooreen ka
zerneleger in stand te houden. Door
een Jdiensttiid van zes maanden kun
nen er besparingen gedaan worden
aan uitgaven voor kleeding en voe
ding en huisvesting der soldaten en
tevens laat men, gedurende een half
jaar, do beste krachten van het land
aan den arbeid.
De redevoering van Vandervelde
was prachtig voorgedragen, maar
het spijt ons toch, dat hij van de ge
legenheid geen gebruik gemaakt
heeft om meer de gedachte van do
ontwapening naar voren te brengen.
Dat was beslist noodig, omdat nu
korporaal Dovèze gelegenheid gege
ven werd, te vijzen op het kleine
Terschil dat er bestaat tussohen onze
opva'lingva- d landsverdedigingen
de zünc. En nochtans is dat verschil
groot, ja zelfs onoverbrugbaar. De
democraïiseering van het leger, ge
paard met de gewestelijko indeeli ng
en den diensttijd van zes maanden,
is reeds een tegenvoeter van wat de
liberale en de klerikale bourgeoisie
wil. Zij willen een sterk kazernele
ger meteen cadaver^,discipline. Wy
willen een volksleger met een zoo
sterk mogelijk toegepaste democra
tie. Ons partijcongres van Antwer
pen heeft zich daarbij heel duidelijk
uitgesproken voorde afschaffing der
legers door do internationale ont
wapening. Dat haJ meer moeten in
het licht gebracht geworden zijn om
op de duidelijkste wijze onze opvat
ting te plaatsen tegenover deze der
burgerpartijen.
Wat wij willen hebben wij gezegd.
Gezegd op onze Congressen, gezegd
in den kiesstryd. Wat de burgerpar
tijen willen weet niemand. Huys-
mans heeft Devëze- op de pijnbank
gelegd door hem te vragen Voor
welken diensttijd zyt gij Wat is uw
programma? Zijt, gij voor 12 maan
den Of voor 15? Het antwoord bleef
uit. En toen voegde Camiei er bij
de dag dat ge dat. zult zeggen, zijt gy
minister af, of de kristen democra
ten moeten hun programma ver
loochenen En aangezien de regee
ring wil leven en Dcvèze minister
wil blijven, zegt de regeering niets
en Devóze zwijgt en ontvangt in allen
deemoed de muilperen.
De atmosfeer, waarin deze eerste
militaire schermutseling zich af
speelde, laat voonyen, dat als eens
het militaire vraagstuk* in zijn ge
heel zal gesteld worden, het stuiven
zal in het Parlement. Wij hebben
geen schrik van dat debat. Integcn
deel Hoe eerder het komt hoe lie"
ver. De regeering wil het ontwijken,
wil het dezen zittijd niet stellen.
Onze partijgenooten zullen er op
aandringen, dat de zaak van La Lou-
vière, het militair vraagstuk dat
voor het kiezerskorps zoo klaar ge
steld werd, een oplossing krijge. Wij
willen zien wat de liberalen zullen
doen en hoe ver zij hun Ludendorf-
sche politiek zullen durven door
voeren.
Wij zullen zien wat do klerikale
Flaminganten zullen doen en in hoe
ver zij zullen getrouw blijven >an
den zes maanden diensttijd, de ge
westelijke indeeling en de andere
militaire hervormingen die zij aan
de kiezers hebben beloofd. Wij zul
len zien wat hot Belgische volk, dat
in merg en .Bieren .anti-militaristisch
is, zal doen als deze voor hét land
zoo belangrijke zaak zal besproken
en afgehandeld worden.
Voor ons moet het Belgisch leger
radikaal gedemocratiseerd worden
in afwachting dat het kan afgeschaft
worden.
Een geloofswerk en
eene handelszaak.
Wat de macht der Belgische Partij
uitmaakt en haar veroorlooft als
voorbeeld tot het Socialisme van alle
andere landen gesteld te worden, is,
dat zij wonderlijk hare leerstellingen
verwezenlijkt door het vermenigvul
digen barer werken, Yverig bestu-
deertzij de maatschappelijke toestan
den en niet minder yver gebruikt zy
in het omzetten der theorie naar dè
praktijk.
Alzoo levert zij het bewijs dat wij
niet in «Jroomeryen verdwalen en
vei overt zij- stilaan een ge loei te der
kapitalistische bedrijvigheid.
De inrichtingen aldus in bet leven
geroepen dragen liet dubbel karak
ter handelszaken en goloofswerken
te zijn.
Het zijn handelszaken| omdat zij
beheerd worden volgens de technie-
sche wetten die hunne eigenaardig
heid uitmaken.
Het zijn goloofswerken omdat zij
de kraclit onzer leerstellingen in de
mate der mogelijkheid toegepast,
aantoone.n, omdat zij miljoenen ar
beiders aan het kapitalistische juk
omrukken, omdat zij hunne winsten
gebruiken tot liet ondersteunen dei-
werken.
Aa.i LA PREVOYANCE SOCIALE
(.31, Luchtvaart square, Brussel) werd
de zending opgedragen den aanval
te beginnen tegen den blok der ver
zekeraars en zij doet het als tochnio-
ker en als Socialist.
Dat gaat HEM aan.
De polemh-k tusschen M. Mercieren
partijgenoot Bertram! gaat voort,
Onze part. had den kardinaal ge
vraagd welke maatregelen bij wel
meende te nemen tegen die priesters
welke zich niettegenstaande liet ver
bod, toch met politiek hadden bezig
gehouden. En de kardinaal heeft ge
antwoord dat zulks hem alleen aan
gaat.
Afgezien van het|feit dat zoo'n ant
woord niet moeilijk is, zouden wij
toch wensclien dat M. Mercier altyd
zoo verstandig was van zich enkel
te moeien met de dingen, J lie hem
aangaan. Dan zou hij ten minste zijn
neus niet meer steken in politieke
aangelegenheden en in de VJaam-
sche kwestie waarmee hij als Waal
volstrekt niets te maken heeft.
Maar dat zal hij, helaas niet doen.
van de voordracht
De Socialisatie
gegeven door Gezel U. -Jamar, den f9 December 1921.
Indien ik U dezen avond ga spre
ken over de socialisatie, wil dat zeg
gen, dat ik alleenlijk de socialisatie
ga bespreken en niet een uitgewerkt
plan d it we zullen moeten toepassen
met het invoeren der socialisatie,
alleenlijk om aan de volksklasse een
klaar begrip te geven wat socialisa
tie is.
Voor den oorlog beweerden do
klerikale en liberale bourgeois dat
de socialisten alleenlijk spraken over
hetgeen zij deden, doch niet over
hetgeen de socialisten wilden.
En wat zeggen ze nu
Nu zijn de socialisten, landverra
ders, boichewikisten, enz.
En nu wat is de socialisatie?
Door het socialiseeren der bedrij
ven zuilen, produktie produkten, dus
gansch het economisch leven te goe
de komen der collectiviteit, 't is te
zeggen aan gansch de maatschappij
en niet zooals nu, aan eenige kapi
talisten die leven zonder iets goeds
voort te brengen.
En wat zien we in het tegenwoor
dig stelsel.
Gansch het ekonomisch leven is in
de handen van EEN KLASSE, die er
ALLEEN de vruchten van plukt.
Door het socialiseeren der bedrij
ven zou die miskenning afgeschaft
zijn en zal elkeen genieten van al
wat in de maatschappij voorbaat
zonder onderscheid, gezien zij die
arbeiden, het alles voortbrengen.
En nog beweren de bourgeois dat
we utopisten zijn en iets verdedigen
wat niet mogelijk is ?en niet kan be
staan.
Edoch, wat zijn al de socialistische
coöperatieven en samenwerkingen,
zijn deze niet het beginsel der socia
lisatie, zijn ze niet instellingen die
aan den privaathandel ontnomen
zijn en waarvan de winsten ten goe
de komen aan de leden en niet aan
den liebzuchtigen bakker of kruide
nier.
Iets moeten we nog bekennen. We
hebben het verbruiks-cooperatief
maar niet de produktie-cooperatief
gelijk in Engelaud waar alles voort
gebracht wordt in eigene werkhui
zen, planteryen, enz. door de arbei
dersklasse, terwijl hier de produktie
nog in handen is der kapitalisten.
Hetgeen we verdedigen, bestaat
dus in het kapitalistisch" regiem, het
is dus wel te verwezentlij ken.
Maar waarom is de socialisatie
zoo ineens naar voren gedrongen
Grootendeels door den ftnancicolen
toestand van B-dgië en ook door do
stijgende macht der B. W. P.
Inderdaad, den oorlog is geëin
digd en wat zien we, wy overwin
naars lijden aan een geweldige
werkloosheid en financioelen krisis.
Ze willen om hun land van het
bankroet te redden, niet desocialisa
tie invoeren en het kapitaal aanslaan,
dit zijn immers hunne zaken - en
die mogen de arbeiders niet aanra
ken, puik hé, die vaderlandsliefde.
Maar wanneer ze met ons wil 't ak
koord gaan, kunnen we don finan-
cieelen crisis oplossen en den toe
stand versterken. De socialisatie
moeten zal den ganschen financioe
len toestand ophelpen, maar dat ver
staan ze niet, 't is chinees,
De milliarJon gewonnen op het
zweet en brood en leven der arbei
ders, moeten ten goede komen aan
de Coppée's en Cie, de vaderlands
liefde maguaten niet waar
De werkende klasse wil voortbren
gen, wil herstellen, maar ze willen
niet werken en herstellen aan de
vooroorlogsche voorwaarden.
De burgerij is niet meer in staat
de vooroorlogsche toestanden in het
leven te roepen, ziedaar waarom de
socialisatie naar voren gesprongen
is.
België kan maar hersteld wordon
in de voorwaarden van vóór don
oorlog, zeggen do kapitalisten.
Krisis en armoede hoerschen, ter
wijl er grondsioffen zijn.
ER IS BEHOEFTE en de werkende
klasse M \G niet werken.
Deze toestanden zullen op zij ge-
duwen worden door een toestand
waarin al die wil werken, zal wer
ken, dit is de socialisatie.
En wat zijn de voorwaarden opdat
de socialisatie vruchten afwerpe
1. Eene hoofdwaarde is dat de be
drijven rijp wezen tot de socialisatie.
2. Een tweede voorwaarde is dat
de produktie niet mag gestaakt wor
den.
Sommige beweren dat dit alles
kan gedaan worden door revolutie
op weinig tijd.
Eene politieke revolutie bestaat,
maar een revolutie van economi-
schen aard kan niet bestaan, want
de produktie ligt stil en den hongers
nood volgt,
Nemen wij den boer. Hij zal u
vleesch, boter, eieren, enz. verkoo-
pen, in ruil voor de waarde van
voorwerpen inde steden voortge
bracht.
Geef je den hoer niets, hij geeft je
ook niets, en jou mag van honger
kreveeren.
Een revolutie van politiek<m aard
kan niet gaan, doch een revolutie
van economischen aard gaat lang
zaam.
De socialisatie is een politiek van
heropbeuring, van herstelling en
niet van katastroofelijken aard.
Iloe gaan we dit doen
Gaan we socialiseeren met of zon
der do burgerij
Ik vind het heel natuurlijk dat we
zonder de burgerij hot zulhm doon,
want zij waren en zijn onze uitbui
ters en ik zog dat de werken Ie klasse
alleen haren strijd zal strijden, zon
der hulp van katholieken en libera-
len.
De socialisatie, zijnde een feit die
langzaam zal voltrokken worden
zal vorschilllgo tijdperken doorloo-
loopen alvorens tot haar einddoel te
komen.
De eerste phraze zal zijn, sociali-
soering van mijnen en elect rischen
stroom (staat op het rogeerings-pro-
gramma).
De arbeidende klas heeft recht op
arbeid, hetgeen haar zal geschonken
wordon door de socialisatie,
Zooals lucht en licht noodig'is tot
het leven van den mensch, zoo ook
zijn de kolen en den electrischen
stroom noodzakelijk tot het leven
der produktie. want indien deze niet
hestonden of morgen te niet waren,
zou geheel de nijverheid stil vallen.
We moeten dus de nijverheid verze
keren door socialisatie der mijnen
en den electrischen stroom.
Na do mijnen zal do metaalnijver
heid volgen, alsdan den groothandel,
banken, enz., en zoo komen tof -ié
socialistische maatschappij, hot eind
doel van onzen strijd.