^~aKLst~^ De leiders van de katholieke Vakbonden aan 't werk. Mijn Hoekje. Wie antwoordt er Leven en Strijd De Ouderdomspensioenen. Partijgenooten Leest en verspreidt Recht en Vrijheid, het eenigste blad der stad, die de belangen der werklie den verdedigt, STAD AALST. Snoekvisehvangstdag gevestigde politieke instellingen, want laat het ons hier terloops be kennen, dat zoo een talrijke deel der bevolking van een land doelmatig wil te werk gaan, oin uitslagen te bekomen op wetgevend gebied, het zichmoetaansluiten by een reeds be staande politieke party of zeltde kans wagen Doch het is onbetwistbaar dat in dien de boeren, zelfs in de veronder stelling dat ze over de beste moge lijke organisatie zouden beschikken, het aandurven zich als boeren in de politiek te werpen, oen leelyk fiasco zoudea oÈloopen want de reeds be staande partyën zouden hen van dien dag af voor goed don rug toe- keeren, en alle hoop op verdere lots verbetering zou ijdel zyn. De proefnemingen die in verschil lende Europeesche landen op dit ge bied genomen werden, hebben ons reeds van deze stelling overtuigd en ie zouden voorzeker in ons land geen betere uitslagen opleveren Misschien zullen er nog eenign harde lessen noodig zijn om de boe ren en voornamelyk de kleine land bouwers t« leeren welke vlag zo te volgen hebben. Jaren en jaren lang zijn de boeren in ons land in tyd van kiezing de steunpilaren geweest èn van de katholieken èn van de liberalen, on toch bleven ze geloof hechten in de mooie beloften van die heeren op hun kloeke schouders, op hun door den arbeid gebroken rug bouwden die twee hun VROEGERE macht. Heel zeker is de buiten nog niet rijp voor communistische inrichting, aooals ons onlangs een voorbeeld ge geven werd in Amerika, de wereld der stouteondernemingen. In Noord- Ontario namelijk hebben zestig land bouwershuisgezinnen samen de uit bating van een kleine landbouw streek ondernomen. De zaaimachie- nen en andere werktuigen behooren aan de gemeenschap elk heeft zijn huis en zyn land en allen werken voor de gemeenschap, Do oogst wordt onder één naam verkocht en de prijs wordt tusschen de zestig huisgezinnen evenredig verdeeld. Neen, zoover zijn we hier nieten wie weet ot' we het ooit zullen geraken Maar stilaan wordtookderevolutieop landbouwgebied ten onzent voorbe reid on hoe meer men deze stroo- raing wil tegenwerken, hoe gewei diger die stoot op het laatste oogen- blik zal zijn. Langzamerhand ontwikkelt zich io de geesten, zonder dat ze het zelf bemerken, het internationalisme op politiek en economisch gebied. Daar uit volgt vergelykems met eigen binnenlandsche toestanden en on vermijdelijk ook do drang naar lots verbetering voor zich zelf, gelijk Men het heeft aangekeken in het buitenland. Een volk dat den dag van heden zich binnen zijn grenzen wil afzon deren is van zelfs tot achteruitgang en van daar ook tot armoe gedoemd. Hetzelfde is waar voor wat men thans uog noemt DE ONVER SCHILLIGE STANDEN Ook de boeren moeten de nieuwe sociale wogen op. Doen zy het uit eigen beweging, dan zullen zy er slechts voordeel uit halen, doen zij het niet, zoo zal er een dag komen dat ze het zich bitter zullen bekla gen. Het verleden heeft ons geleerd dat onzo boeren, noch van katholieke, noch van liberalo zijde iets goeds te verwachten hebben, enkel beloften. Deze laatste dagen zijn, bij de be spreking van de nieuwe buishuur wet, do socialisten openly k opgetre den, ten voordcele van de boeren. De toekomst zal leeren dat de socialisten al degene, die zich aan hunne zijde willen scharen, ook de boeren zullen helpen, niet met schoono woorden, maar met daden, Aan ons dan ook van met hen te samen te spannen. In zijn boek Travailgeeft de Fransche schrijver Zola' ons een schoon beeld van wat de samenwer king van geestes-, boeren- en han denarbeid kan teweeg brengen. Daarin ligt ook de oenige weg, die leidt naar het behalen vun hun volle recht voor de kleinen dezer aarde. Bert Van Dorpe, Wy hébben nu meer dan 15 maand een katholiek-liberaal Ministerie. Wie somt er eens de werkers- wetten op, die gedurende al dien langen tijd zijn gestemd Eeen enkele Integendeel heeft de werkende klasse, verleden Zondag in gansch het land moeten mauifesteeren, te gen den uitdrukkelijken wil der Heeren regeerders en kapitalisten, die er aan denken, onze veroverde werkerswettoo te ontnemen. Als er socialisten in 't Ministerie waren kregen we werkersletten. Sedert ze er uit zyn geen enkele Ziedaar de weldaden van dit kapi talisten ministerie, waaraan nog werklieden hunne goedkeuring aan geven. Wat is leven Leven is een wording door de kracht der natuur, een tijdelijke overwinning over de eeuwige, altijd durende stof. Leven is lijden Leven is stryden Reeds de ter wereld brenging van 'tkind kost smart en lijden. I)an die maanden lange verzorging, die sla iclooze uacluen, welke moeder door brengt met bewuste fierheid en kracht... In" liet natuurleven ge stuwd door den instink; in het cul tuurleven aangedreven door de raonscholijke plicht en innerlijke overtuiging. Pas de kinderjaren en schooltijd ontgroeid, wordt men geworpen in den geweldigen kamp om 't leven. Men komt in botsing, met anderen, mot zijn omgeving... Men smeedt plannon, men werkt, men hoopt, men is ontgoocheld. En toJkops is er een nieuwe phazo in ons leven voorbij. Darwin spreekt van eéne selectie in den strijd om 't leven. Ja toch wie zich het best kan aanpassen aan zijn omgeving en aan alles wat inen noodig heeft voor den strijd is natuurlijk veel vooruit op andoren, Maar zijn het daarom altijd de best geschiksten, de best aangepasten, die m do maatschappij boven ko men Het hangt geheel en al van de omstandigheden af, wie in den strijd om het bestaan' boven blijft. Dikwijls is het, de goschiksle in - een vak, dikw ijls zijn het de sterk- ste vuisten, dikwijls do brutaalste helleboog, dikwijls de grootste mond, dikwijls' do gewetènloo/.e sluwheid, dikwijls de volharding in het kruipen, dikwijls de geringe behoefte of de natuur van godul- dig arbeider; maar de edelste en rechtvaardigste, komt er nooit, die overwint slechts door zijnen ondergang in het treurspel. (So- zialausfese pg. 224, volg., B. Hay- craft, Natürliche Ausleseund Rassen verhesserung). In die aanhaling zit veel waarheid: Dikwijls toch bloeit den ongeschikte, den minderwaardige, wijl hij ge steund wordt door machtigen of door zwendel verkregen rijkdom hooger stijgt terwijl do bekwaamst,en somtijds door de maatschappelijke omstandigheden omlaag gedrukt worden. Dergelijke verschijnselen komen voor in agrarische en industrieöle beroepen, maar ook evenzeer in artistieke en wetenschappelijke. Met ongelijke wapenen richten de leden den strijd in de maatschappij. Intellectueele, zedelyke en phy siche gelijkheid kan nooit bestaan.' Iedereen die over een natuurlijke bekw aamheid in de een of de andere richting bezit, zou moeten in staat gesteld worden ze te ontwikkelen. Door toepassing (practissche) van 't Socialisme, zou het van lieverlele zoo ver komen. Het kapitalisme versmacht wor- kerstalenten, dikwiils door brood roof en geweld, dikwijls door kunst matige middelen. Volharden wij in don strijd in af wachting van nieuwetiidon. Albert VY VERM AN. De Heer Moversoen komt den Mi nisterraad een ontwerp on de ouder domspensioenen voor te leggen. Van als onzen vriend WAUTERS de plaats aan een klerikaal afstond, is het raadzaam op de hoede te zyn telkens er sprake is aan de maat- schappelyke wetten to pitsen. Ook dienen wy, neven de organis men van den Staar, al onze aandacht te wyden aan de instellingen der Partij. Ons vertrouwen in de regoe- ring hangt af van diegenen die zich aan het hoofd bevinden, hot vertrou wen in onze instellingen is volledig. Wij bezitten nog geen pensioen in den schoot dor Party, doch men heeft hier en daareenigo wordende vruch ten geschapen, die wellicht later tot iets groots zullen komen La Pré- voyance Sociale is gansch aange duid om dezen dienst te verz"keren. Heeft zij niet reeds 1G1,10» verze kerden gemaakt een kapitaal van 82,098,187 frank en. is de levensver zekering geen echt bloedverwant van het ouderdomspensioen. Het is de taak der goede socialisten hunne instelling onophoudend te versterken, opdat het haar met den dag mogelijker worde hare zending te volbrengen. Daarom is het voldoende dat voor taan den weg naar de mededingende maatschappijen vergeten worde. In do w erkersbeweging hebban zich in den laatsten tijd gevallen voor gedaan, die de arbeiders zal toelaten de leiders der katholieke vakbonden naar waarde te schatten. Te Laerne en Se.veneeken (bij Wet- teron) zyn !de 1300 werklieden van don katholieken patroon Hanus, den 22 Mei in stakir.tr getraan, en hadden de volgende e.isclien gesteld. 1. Volledige aan het werkstelling der 4 getouw en en de 1(>]4 wevers 2. Terug aanvaarding der afge zette koermannen en werklieden der weverij 3. Erkenning ran den katholieken hond 4. Intrekking ran het woord straf 5. Den bijleg op de. handdoeken. Deze staking was in banden en ge leid tot h"t einde toe door de kristenen (katholieken). Onze bond waarbij een 100 tal werklieden aangesloten waren.wierd door de chefTen van den katholieken bond, huiten gansch de bewerking en regeling stelselmatig gesloten. Wij mochten duizenden ennogdui- zet den franken betalen en hadden niets te zeggen. De bladen van de katholieke bon den maakten van deze staking de hunne, en ri"pen en schreeuwden hof luidkeels uit, er zal slechts aan 't werk gegaan worden, wanneer de werklieden volledige voldoening be komen, en dat wierdt gezegd en ge schreven gedurende 6 maanden. Doch plotselings wierdt erop pona vergadering van den 22 Oktober aan de stakers gezegd, door de leiders van 't kristen syndikaat, dat zij eene schoone overwinning behaald had den en de staking geëindigd was. Ziehier op welke voorwaarde 1. Al de onderkruipers welke aan het. werk waren, blijven aan het werk, en behouden de plaats en mekanieken waarop zij heden staan. 2. Degenen welke het werk mogen hernemen zullen schriftelijk door het bestuur der fabriek verw ittigd worden, hetwelke hen plaatst, naar goeddunken en hen meestal zoo plaatst, dat ze nu min verdienen dan véór de staking In geval van recla matie of weigering wordt hun een voudig gezegd dat of niets In die voorwaarden hebben reeds een driehonderdtal stakers liet werk mogen hernemen op een getal van 1300, ook werden sedert do staking opgeheven werd, werklieden aan vaard die voor de slaking niet tot het personeel van M. Hanus behoorden, en dit terwijl duizend werkstakers blijven op straat loopen. Volgens de christen leiders denkt M. Haaus tegen einde November een 500 tal stakers terug aan het werk te stellen wat do 800 overieeri br-treft, die kunnen er volgens de christen© leiders nog lang loopen eer ze terug het werk zullen mogen hernemen. Is het een complot Ja, de vraag moet worden gesteld is het een complot tusschen libera len en katholieken Ziehier De gemeenteraad heeft do bestu rende commissie derStedelyke Mu ziekschool samerfgesteM uit twee katholieken, twee Socialisten, twee Daensisten en een libt raaJ. Onmiddelijk daarna heeft den heer Scheerlinckx Edrnond, pogingen aan gewend, opdat een socialist ontslag zou genomen hebben, om den Heer Burgemeester opnieuw in dit be stuur te kunnen opnemen. Hij is mis lukt, en hierdoor bleven Socialisten en Daensisten met do meerderheid. De eerste zitting heeft plaats en M. Scheerlinckx wilde den Heer Be stuurder recht tot stommen toeken nen, een cecht dat hij nooit heeft gehad. De meerderheid van het bestuur is or tegen, zooveel ie meer omdat den heer Bestuurder erkent nooit dit recht bezeten te hebbent Het bestuur stemt Do Bruyne (socialist) voorzitter, en Scbollaert (Daensist) schrijver. M. Scheerlinckx bijt dus in 't zand. Nu is het Schepencollege door M. Scheerlinckx in de zaak geroepen en dit besluit, dat don heer Bestuurder iccht tot stemmen hoeft, en twee dons dat een leerling der muziek school geen deel kan maken van 't bestuur. Do Bruyne is straks vyftig (50) jaar oud, heelt nog den moed, zijn" muzi kale kennissen uit te breiden, en neemt hierom lessen in de muziek school. Nu, nooit is dit voorzien ge weest in het reglement en nu wil men daar het beestje zooken. Wat beoogt men hi"r Als men den Heer Bestuurder recht tot stemmen geeft, dan stelt men het Bestuur vblgcnder wyze vast Scheerlinckx bekomt 4 stem men, twee katholieken, l liberaal en de stem van den Heer Bestuur der. De Bruyne bekomt 4 stemmen, twee socialisten, twee Di.ensisten, maar Scheerlinckx isdenou lsten en wordt hierdoor voorzitter. Dan stemt men voor den secretaris ei' de stemming geeft den zelfden oitslag, Scheerlinckx is voorzitter on bij gelijkheid van stemmen geeft hy den doorslag. Het besniur wordt dus katholiek. En M. De Windt is de man om daaraan mede te helpen Wij zeggen, dat. het laatste woord hierovor nog niet is gezegd, en dat we zullen zien, w at de gemeenteraad hierover zal zeggen. Gaai men maatregelen nemen I)e wijk van den Molendries, Goe deren statie, Eiland chipka en vorder nog, is in d«-n lantston tijd dikwiils verpest, geworden. Dat de menselw n hunne huizen moesten onvlucbton, en de talrijke inwone.s die door deze wijken en de St.. Annabru'.r gingen, d<"> mond en neus moesten stop pen door don stank. Mag dat blijven duren Gezel Nichels hoeft in den gemeen teraad voorgesteld, omdat de Stad werkmanshuizen zou houwen. Flip- heeft aangedrongen, omdat het. Stadsbestuur de inwoners zou helpen voor de 3(X)0 fr. toelage van de Staat en Provincie te bekomen, die wonschen hun eigen woonst te bouwen. Die goede voorstellen bevallen de Daensisten niet goed. als ze beter kunnen, dat ze bepaalde voorstellen doen. wij zullen ze steunen. Daar zullen we nog lang moeten Daar wachten. Tijdens den oorlog pre likte een pater in de kerk van Mijlbeke. Het moet gedaan zijn met bedelen. Toch de menschen daar, worden bestendig lastig gevallen door kerkelijke be delaars Op ZONDAG 10 DECEMBER 1022 zal, met toestemming des Gemeeuto- bestuurs een ingericht w orden, op de verschillige vijvers van het Stadspark ten voor dele van het werk Te huizen voor Verminkte Belgische Soldaten Voorwaarden. Men zal visschen van 8 tot 16 uren. 2) De inleg is bepaald op 5 franken per vischtoestel (lijn, triineuse, enz.) 3) Als lokaas is alleen het levend en kunstmatig vischjo toegelaten. 4) Voor elk vischtoestel krijgt de visscher een nummer, dat hij gehou den is aan het toest' l te hechten. 5) Op elk toestel zonder nummer wordt beslag gelegd, alle bedrog stelt den visscher bloot het Park te moeten verlaten. 6) De visscliers nomen plaats vol gens goeddunken. 'I) Do deelnemers zijn verzocht, het bedrag hunner inschrijving te doen geworden (ton laatste tot 8 Decem ber) aan den Heer Prosper DE KEGEL, Burgemeestersplaats, Aalst. Pcstehekerekenirig N° 84.311. Strijdpenning, Overdracht fr. 1550,22. Gezongen door Stephanus Dn Wolf in «ie wijkclub Jean Volders 0,35 en omdat den baas zat is nog 0,25. Om dat de witten te laat kwam 0,25. Omdat Ciekon geen vlees^h meer krijgt0,50. Omdat Petrus zijn pijp wegdraait voor een goede'cigaar rondgehaald in do w ijkclub Ju 1 Vol ders 1,05. Gezongen in den w ijkclub Jon Volders door den Burgemeester 1,12 en omdat Fr. de puit niets geeft geven wij E.irnond en Camiel nog 0,50 en Camiel Smedt nog 0,30 en den ouden Parewyck nog 0,25. Leve den aciit urendag, omdat de ouit riep Vi van de liberalen 0,22. Omdat Fritz van Louis Marcoon op Cesar zijn vrouw haren rok gepist heeft 0,45. Omdat dat beestjen toeh meest zijn water maken 1,00. Omdat dat heest jen goed riekt 0,50. Omdat Frilzken hem zoo gaarne liet oppak ken 1.00. Omdat Louiken Van der Biest gaarne in 't lustig wiel zit 1,00. Gezongen bij Loon Ringoir door Van den Brempf Jan en rondgehaald Jozef Valkenborgh 1,70. Gescamo- teerd door Jefken van de Metsers. Gezongen door Frans en rondgo- haald door Spaens P. 2,11. Gezon gen in deestaminet Leon Ringoir en rondgehaald door de Gentenaar De Sutter, het.lied De Communard 7,70. Gezongen bij Leon Ringoir door Neeleken Bastiaens en rondgehaald door Polydoor 2,05. Aan A. Nichels gegeven 50,00. Hendrickx Benjamin 5,00. Gezongen door Ronoit D'Haese, rondgehaald door onleesbaar 4,50. Lied gezongen door August De Schutter bij Joseph De Smet, Grooten Bollewog 25,75. Een lied gezongen door De Neef R. bij Jaak Temmerman 3,66, Bij Louis Chavé tijdens een wistspel hadden de 2 passers 12 slagen en do spelers Men bolde en bjj het openen dor deur, hoorde ik hem vragen is M. 't huis Men leidde hem binnen en op de vraag wat hy wilde, stameldo hy, met een krop in de keelMynheer 'k Ben uit myn huisje gezet... en 'k weet niet waar naartoe Het was een buiten mensch, hy kwam twee uren ver en zyn in- boedeltje stond op de straat, hy wist niet waarin of waaruit en dit met vrouw en vijf kinderen gj Er was geen enkele woning ledig zyn huisbaas woont, maakt geen begin om zyne ledig ge maakte woning te betrekken en hij met zijn gezin van z ven perso nenkan den biooten hemei voor zijne slaapstede nemen. Welke verschrikkelijke toestan den I 'k Had den man schoon te zeg gen, dat den Heer Burgemeester de zedelyke verplichting had, hem eene woonst te bezorgen, maar wat wilt ge, als er geene zyn De tusschenkomst van den Heer Gouverneur der provincie 1 Hy woont in Gentin zyne gemeente is een burgemeester ter plaats, er is geen kwaden wil er is niets, wat kan den Heer Gouverneur Den man had reeds zfjn inboe del in het ledig staande huis bin nen gezet, maar op bevel van den veldwachter, was hy dwaas ge noog geweest, zyn meubeltjes op nieuw buiten te brengen I... En den man stond daar met de tranen in de oogen, en hoe gevoe lig en medelijdend ik ook was, ik kon hem niet helpen. En 'k dacht, aan die rijkaards, die beweeren dat er geen woning nood heerscht, 'k dacht aan ons klerikaal-liberaal gouvernement, aan die klerikale gemeentebestu ren, die ernietaan denken, nieuwe woningen te doen bouwen, of niet genoeg wilskracht aan den dag leggen, om den te kort van wonin gen zooveel mogelijk te verminde ren. Kn dan vloog voor myn geest, den liberalen minister Devêze. die mot medehulp van zyne liberale en katholieke collega's millioenen en millioenen vindt, om nieuwe kazernen te bouwen, om de solda ten tegen wil en dank in op te slui ten. Onze soldaten hebben .hunne woonst by hunne familie, zy vra gen niet beter, dan ingedeeld te worden in regionale regimenten. eu dan hebben we geen 'kazernen meer noodig. v\ ilden de liberale en katholieke ministers hierop ingaan, er waren millioenen en nog millioenen be schikbaar om nieuwe woningen te bouwen, om huisgezinnen te herbergen. En dan nog dacht ik aan den bond der talryko huisgezinnen en 'k vroeg me af, wat is nu de be looning van dien braveri werk man, omdat hy vyf kleine kindo ren op zijn kerfstok heeft 1 Hy is de straat op, zonder woonst, maar minister Devèze bouwt toch kazernen om later als ze twintig jaar oud zullen zyn, ze er te kunnen in opsluiten. Middelerwijl hebben ze geon woonst en katholieke, fanatieke eigenaars zyn fanatiek genoeg óm hunne eigene ideeën te verlooche nen, en dogenen die hen volgen, zonder gevoelen, zonder medely- den de straat op te werpen. Werklieden, dit geval is niet eenig. het is één uit de honderde gevallen, die ik u aanhaal, trekt er de noodige les uit, en verwenscht met ons, de katholieke en liberale uitbuiters, die zonder medelijden zyn. voor de nederige werklieden en kleine buitenlieden. Friederik. halden den 13°, daarom geeft Jan Van Geert met Constant den Bloos- aard 011 Louis Chavé samen 1,00. Lied gezongen door Leonie De Schut ter in tegenwoordigheid van onze Meirenaars bij Van Hoven, St Joris- straat 8,85. MIIRE. Omdat Gustjen zijn lief kwijt is 0,50. Omdat hij niet content is, zijn broeder Adolf 0.50.. Omdat de Meirenaars voor niets terugschrikken als het er op aan komt hunne rechten te verdedigen Rumanus Do Groot 1,00. Gezongen, door Leonie BeSchutter 1,00. Totaal fr. 107,34.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1922 | | pagina 2