leiders van de katholieke
Vakbonden aan 't werk.
AALST
Mijn Hoekje.
G eeraardsb ergen.
Wie antwoordt er
Leven en Strijd
De Ouderdomspensioenen
STA!) AALST.
Snoekoischoangstdag
gevestigde politieke instellingen,
want laat het ons hier terloops be
kennen, dat zoo een talrijke deel der
bevolking van een land doelmatig
wil te werk gaan, om uitslagen te
bekomen op wetgevend gebied, het
zichmoetaansluiten bij een reeds be
staande politieke party of zeltde
kans wagen
Doch het is onbetwistbaar dat in
dien de boeren, zelfs in de veronder
stelling dat ze over de beste moge
lijke organisatie zouden beschikken,
het aandurven zich als boeren in de
politiek te werpen, een leelijk fiasco
zouden oploopen want de reeds be
staande partijën zouden hen van
dien dag af voor goed den rug toe-
keeren, en alle hoop op verdere lots
verbetering zou ijdel zijn.
De proefnemingen die in verschil
lende Europeesche landen op dit ge
bied genomen werden, hebben ons
reeds van deze stelling overtuigd en
se zouden voorzeker in ons land geen
betere uitslagen opleveren
Misschien zullen er nog eenige
harde lessen noodig zijn om de boe
ren on voornamelijk de kleine land
bouwers te leeren welke vlag ze te
volgen hebben.
Jaren en jaren lang zyn de boeren
in ons land in tijd van kiezing de
steunpilaren geweest èn van de
katholieken ón van de liberalen, en
toch bleven ze geloof hechten in de
mooie beloften van die heeren op
hun kloeke schouders, op hun door
den arbeid gebroken rug bouwden
die twee hun VROEGERE macht.
Heel zeker is de buiten nog niet
rijp voor communistische inrichting,
zooals ons onlangs een voorbeeld ge-
feven werd in Amerika, de wereld
er stouteondcrnemingen.In Noord-
Ontario namelijk hebben zestig land
bouwershuisgezinnen samen de uit
bating van een kleine landbouw
streek ondernomen. Do zaaimachie-
nen en andere werktuigen behooren
aan de gemeenschap elk heeft zyn
huis en zijn land en allen werken
voor de gemeenschap, De oogst
wordt onder één naam verkocht en
de prijs wordt tusschen de zestig
huisgezinnen evenredig verdeeld.
Neen, zoover zijn we hier niet en wie
weet of we het ooit zullen geraken
Maar stilaan wordtookderevolutieop
landbouwgebied ten onzent voorbe
reid en hoe meer men deze stroo
ming wil tegenwerken, hoe gewei
diger die stoot op het laatste oogen-
blik zal zijn.
Langzamerhand ontwikkelt zich in
de geesten, zonder dat ze het zelf
bemerken, het internationalisme op
politiek en economisch gebied. Daar
uit volgt vergelijkenis met eigen
binnonlandsche toestanden en on
vermijdelijk ook de drang naar lots
verbetering voor zich zelf, gelijk
men het heeft aangekeken in het
buitenland.
Een volk dat den dag van heden
zich binnen zijn grenzen wil afzon
deren is van zelfs tot achteruitgang
en van daar ook tot armoe gedoemd.
Hetzelfde is waar voor wat men
thans nog noemt DE ONVER
SCHILLIGE STANDEN
Ook de boeren moeten de nieuwe
sociale wegen op. Doen zij het uit
eigen beweging, dan zullen zij er
slechts voordeel uit halen, doen zij
het niet, zoo zal er een dag komen
dat ze het zich bitter zullen bekla
gen.
Het verleden heeft ons geleerd dat
onze boeren, noch van katholieke,
noch van liberale zijde iets goeds te
verwachten hebben, enkel beloften.
Deze laatste dagen zijn, bij de be
spreking van de nieuwe huishuur
wet, de socialisten openlijk opgetre
den ten voordeele van de boeren.
De toekomst zal leeren dat de
socialisten al degene, die zich aan
hunne zijde willen scharen, ook de
boeren zullen helpen, niet met
schoone woorden, maar met daden,
Aan ons dan ook van met hen te
samen te spannen.
In zijn boek Travail geeft de
Fransche schrijver Zola ons een
schoon beeld van wat de samenwer
king van geestes-, boeren- en han
denarbeid kan teweeg brengen.
Daarin ligt ook de eenige weg, die
leidt naar het behalen ven hun volle
recht voor de kleinen dezer aarde.
Bert Van Dorpe,
Wü hébben nu meer dan 15 maand
een katholiek liberaal Ministerie.
Wie somt er eens de werkers-
wetten op, die gedurende al dien
langen tyd zün gestemd
Eeen enkele
Integendeel heeft de werkende
klasse, verleden Zondag in gansch
het land moeten manifesteer™, te
gen den uitdrukkelijke» wil der
Heeren regeerders en kapitalisten,
die er aan denken, onze veroverde
werkerswotten te ontnemen.
Als er socialisten in 't Ministerie
waren kregen we werkerswetten.
Sedert ze er uit zün geen enkele
Ziedaar do weldaden van dit kapi
talisten ministerie, waaraan nog
werklieden hunne goedkeuring aan
geven.
Wat is loven
Leven is een wording door de
kracht der natuur, een tijdelijke
overwinning over de eeuwige, altyd
durende stof.
Leven is lijden
Leven is strijden
Reeds deter wereld brenging van
'tkind kost smart en lijden. Dan die
maanden lange verzorging, die sla-
elooze nachten, welke moeder door-
rengt met bewuste fierheid en,
kracht... In het natuurleven ge
stuwd door den instink in het cul
tuurloven aangedreven door de
menschelyke plicht en innerlijke
overtuiging.
Pas de kinderjaren en schooltijd
ontgloeid, wordt men geworpen in
den geweldigen kamp om 't leven.
Men komt in botsing, met anderen,
met zijn omgeving...
Men smeedt plannen, men werkt,
men hoopt, men is ontgoocheld. En
telkens is er oen nieuwe phazo in
ons leven voorbij.
Darwin spreekt van eene selectie
in den strijd om 't leven.
Ja toch wie zich het best kan
aanpassen aan zijn omgeving en aan
alles wat men noodig heeft voor den
strijd is natuurlijk veel vooruit op
anderen,
Maar zijn het daarom altijd de best
gescliiksten, de best aangepasten,
die in de maatschappij boven ko
men
Het hangt geheel en al van de
omstandigheden af, wie in den
strijd om het bestaan boven blijft.
Dikwijls is het do geschikste ir.
een vak, dikwijls ziin het de sterk-
ste vuisten, dikwijlsjde brutaalste
n helleboog, dikwijls de grootste
mond, dikwijls do gewetenlooze
sluwheid, dikwijls de volharding
in het kruipen, dikwijls de geringe
behoefte of de natuur van gedul-
i» dig arbeider; maar de edelste
en rechtvaardigste komt er nooit,
die overwint slechts door zijnen
ondergang in het treurspel. (So-
zialauslese pg. 224, volg., B. Hay-
craft, Natürliche Ausleseund Rassen
verbosserung).
In die aanhaling zit veel waarheid:
Dikwijls toch bloeit den ongeschikte,
den minderwaardige, wijl hij ge
steund wordt door machtigen of door
zwendel verkregen rijkdom hooger
stijgt terwijl de bekwaamston
somtijds door de maatschappelijke
omstandigheden omlaag gedrukt
worden.
Dergelijke verschijnselen komen
voor in agrarische en industrieële
beroepen, maar ook evenzeer in
artistieke en wetenschappelijke.
Met ongelijke wapenen richten de
leden den strijd in de maatschappij.
Intellectueele. zedelijke en phy
siche gelijkheid kan nooit bestaan.
Iedereen die over een natuurlijke
bekwaamheid in de een of de andere
richting bezit, zou moeten in staat
gesteld worden ze te ontwikkelen.
Door toepassing (practissche) van
't Socialisme, zou het van lieverlede
zoo yer komen.
Het kapitalisme versmacht wer-
kerstalenten, dikwiils door brood
roof en gewel-i, dikwijls door kunst
matige middelen.
Volharden wij in den strijd in af
wachting van nieuwe tijden.
Albert VYVERMAN.
De Heer Moyersoen komt den Mi
nisterraad een ontwerp op de ouder
domspensioenen voor te leggen.
Van als onzen vriend WAUTERS de
plaats aaneen klerikaal afstond, is
het raadzaam op de hoede te zijn
telkens er sprake is aan de maat
schappelijke wetten te pitsen.
Ook dienen wij, neven de organis
men van den Staat, al onze aandacht
te wijdon aan de instelling-en der
Party. Ons vertrouwen in de regee
ring hangt af van diegenen die zich
aan het hoofd bevinden, het vertrou
wen in onze instellingen is volledig.
Wij bezitten nog geen pensioen in
den schoot der Party, doch men heeft
hier en daareenige wordende vruch
ten geschapen, die wellicht later tot
iets groots zullen komen La Pró-
voyance Sociale is gansch aange
duid om dezen dienst te verzekeren.
Heeft zij niet reeds 161,103 verze
kerden gemaakt een kapitaal van
82,098,487 frank en. is de levensver
zekering geen echt blosdverwant
van het ouderdomspensioen.
Het is de taak der goede socialisten
hunne instelling onophoudend te
versterken, opdat het haar met-den
dag mogelijker worde hare zonding
te volbrengen.
Daarom is het voldoende dat voor
taan den weg naar de mededingende
maatschappijen vergeten worde.
Partijgenooten
Leest en verspreidt Recht en
Vrijheid, het eenigste blad der
stad, die de belangen der werklie
den verdedigt,
In de werkersbeweging hebban
zich in den laatsten tijd gevallen
voor gedaan, die de arbeiders zal
toelaten de leiders der katholieke
vakbonden naar waarde te schatten.
Te Laerne en Seveneeken (by Wet-
4-eren) zyn 'de 1300 werklieden van
den katholieken patroon Hanus, den
22 Mei in staking gegaan, en hadden
de volgende nischen gesteld.
1. Volledige aan het werkstelling
der 4 getouwen en do 10]4 wevers
2. Terug aanvaarding der afge
zette koermannen en werklieden der
weverij
3. Erkonning van den katholieken
bond
4. Intrekking van het woerd strai
5. Den bijleg op de handdoeken.
Deze staking was in handen en ge-
leidtot het einde toe door dekristenen
(katholieken).
Onze bond waarbij een 100 tal
werklieden aangesloten waren,wierd
door de eheffen van den katholieken
hond, buiten gansch de bewerking
en regeling stelselmatig gesloten.
Wy mochten duizenden en nog dui
zenden franken betalen en hadden
niets te zeggen.
De bladen van de katholieke bon
den maakten van deze staking de
hunne, en riepen en schreeuwden
het luidkeels uit, er zal slechts aan
't werk gegaan worden, wanneer de
werklieden volledige voldoening he
komen, en dat wierdt, gezegd en ge
schreven gedurende 6 maanden.
Doch plotselings wierdt erop eene
vergadering van den 22 Oktober aan
de'stakers gezegd, door de leiders
van 't kristen syndikaat, dat zij eene
schoone overwinning behaald had
den en de staking geëindigd was.
Ziehier op welke, voorwaarde
1. Al de onderkruipers welke aan
het werk waren, blijven aan het
werk, en behouden de plaats en
mekanieken waarop zij heden staan.
2. Degenen welke het werk mogen
hernemen zullen schriftelijk door
het hestuur der fabriek verwittigd
worden, hetwelke hen plaatst naar
goeddunken en hen meestal zoo
plaatst, dat ze nu min verdienen dan
vóór de staking In geval van recla
matin of weigering wordt hun een
voudig gezegd dat of niets
In die voorwaarden hebben reeds
een driehonderdtal stakers het werk
mogen hernemen op een getal van
1300, ook werden sedert de staking
opgeheven werd, werklieden aan
vaard die voor do staking niet tot het
personeel van M. Hanus behoorden,
en dit terwijl duizend werkstakers
blijven op straat loopen.
Volgens de christen leiders denkt
M. Hanus tegen einde November een
500 tal stakers terug aan het werk te
stellen wat de 800 overigen betreft,
die kunnen er volgens de christene
leiders nog lang loopen eer ze terug
het werk zullen mogen hernemen.
Is het een complot
Ja, de vraag moot worden gesteld
is het een complot tusschen libera
len en katholiekon
Ziehier
De gemeenteraad heeft de bestu
rende commissie der Stedelijke Mu
ziekschool samengesteld uit twee
katholieken, twee Socialisten, twee
Daensisten en een liberaal.
Onmiddelijk daarna heeft den heer
Scheerlinckx Edmond, pogingen aan
gewend, opdat een socialist ontslag
zou genomen hebben, om den Heer
Burgemeester opnieuw In dit be
stuur te kunnen opnemen. Hij is mis
lukt, en hierdoor bleven Socialisten
en Daensisten mot de meerderheid.
De eerste zitting heeft plaats en
M. Scheerlinckx wildeden Heer Be
stuurder recht tot stemmen toeken
non, een recht dat hij nooit
heeft gehad.
De meerderheid van het bestuur
is er tegen, zooveel te meer omdat
den heer Bestuurder erkent nooit
dit recht bezeten te hebben*
Het bestuur stemt De Bruyue
(socialist) voorzitter, en Schollaert
(Daensist) schrijver.
M. Scheerlinckx byt dus in 't zand.
Nu is het Schepencollege door M.
Scheerlinckx in de zaak geroepen en
dit besluit, dat den heer Bestuurder
recht tot stemmen heeft, en twee
dons dat een leerling der muziek
school geen deel kan maken van
't bestuur.
De Bruynt is straks vijftig (50) jaar
oud, heeft nog den moed, zijne muzi
kale kennissen uit te breiden, en
neemt hierom lessen in de muziek
school. Nu, nooit is dit voorzien ge
weest in het reglement en nu wil
men daar het beestje zoeken.
Wat beoogt men hier
Als men'den Heer Bestuurder
recht tot stemmen geeft, dan stelt
men het Bestuur volgender wijze
vast Scheerlinckx bekomt t stem
men. twee katholieken, 1 liberaal
en de stem van den Heer Bestuur
der.
De Bruyne bekomt 4 stemmen, t wee
socialisten, twee Daensisten, maar
Scheerlinckx isdenoudsten en wordt
hierdoor voorzitter.
Dan stemt men voor den secretaris
en de stemming geeft den zelfden
uitslag, Scheerlinckx is voorzitter
en bij gelijkheid van stommen geeft
hij den doorslag.
Het bestuur wordt dus katholiek.
En M. De Windt is de man om
daaraan mede te helpen
Wij zeggeD, dal het laatste woord
hierover nog niet is gezegd, en dat
we zullen zien, wat de gemeenteraad
hierover zal zeggen.
Gaat men maatregelen
nemen
De wykvan den Molendries, Goe
deren statie, Eiland chipka en verder
nog, is in den laatsten tijd dikwijls
verpest geworden. Dat de menschen
hunne huizen noesten onvluchten,
en de talrijke inwoners din door deze
wijken en de St. Annabrug dingen,
den mond en neus moesten stop
pen door den stank.
Mag dat blijven duren
Gezel Nichols heelt in den gemeen
teraad voorgesteld, omdat de Stad
werkmanshuizen zou bouwen.
Flip heeft aangedrongen, omdat
het Stadsbestuur de inwoners zou
helpen voor de 3000 fr. toelage van
de Staat en Provincie te bekomen,
die wenschen hun eigen woonst te
bouwen.
Die goede voorstellen bevallen de
Daensisten niet goed, als ze beter
kunnen, dat ze bepaalde voorstellen
doen. wij zullen ze steunen.
Daar zullen wo nog lang moeten
naar wachten.
Tijdens den oorlog predikte een
pater in de k*rk van Mijlbeke. Het
moet gedaan zijn met bedelen. Toch
de menschen daar, worden bestendig
lastig gevallen door kerkelijke bö-
delaars
Op ZONDAG 10 DECEMBER 1922
zal, met toestemming des Gomeente-
bestuurs een
ingericht worden, op de verschillige
vijvers van het Stadspark ten voor
deele van het werk
Te huizen voor
Verminkte lielgische Soldaten
Voorwaarden.
1) Men zal visschen van 8 tot 16
uren.
2) De inleg is bepaald op 5 franken
per vischtoestel (lijn, trimeuse, enz.)
3) Als lokaas is alleen het levend
en kunstmatig vischje toegelaten..
4) Voor elk vischtoestel krijgt de
visscher een nummer, dat hij gehou
den is aan het toest"l te hechten.
5) Op elk toestel zonder nummer
wordt beslag gelegd, alle bedrog
stelt den visscher bloot het Park te
moeten verlaten.
6) Do visschers nemen plaats vol
gens goeddunken.
7) Do deelnemers ziin verzocht, het
bedrag hunner inschrijving te doen
geworden (ten laatste tot. 8 Decem
ber) aan den Heer Prosper DE
KEGEL. Burgemeestersplaats, Aalst.
Postchekerekening N° 84314.
Men belde en by het openen der
deur, hoorde ik hem vragen is M.
't huis
Men leidde hem binnen en op de
vraag wat hy wilde, stamelde hy,
met een krop in de keelMynheer
'k Ben uit myn huisje gezet... en
'k weet niet waar naartoe
Het was een buiten mensch, hy
kwam twee uren ver en zyn in-
boedeltje stond op de straat, hy
wist niet waarin of waaruit en dit
met vrouw en vijf kinderen
Er was geen enkele woning
ledigzyn huisbaas woont, maakt
geen begin om zyne ledig ge
maakte woning te betrekken en
hij met zijn gezin van Z"ven perso
nen, kan dén blooten hemel voor
zyne slaapstede nemen.
Welke verschrikkelijke toestan
den
'k Had den man schoon te zeg
gen, dat den Heer Burgemeester
de zedelijke verplichting had, hem
eene woonst te bezorgen, maar
wat wilt ge, als er geene zijn
De tussehenkomst van den Heer
Gouverneur der provincie Hij
woont in Gent; in zyne gemeente
is een burgemeester ter plaats, er
is geen kwaden wil er is niets,
wat kan den Heer Gouverneur
Den man had reeds zijn inboe
del in het ledig staande huis bin
nen gezet, maar op bevel van den
veldwachter, was hy dwaas ge
noeg geweest, zijn meubeltjes op
nieuw buiten te brengen I...
Eb den man stond .daar met de
tranen in de oogen, en hoe gevoe
lig en medelijdend ik ook was,
ik kon hem niet helpen.
En 'k dacht, aan die rijkaards,
die bewerren dat er geen woning
nood heerscht, 'k dacht aan ons
klerikaal-liberaal 1 gouvernement,
aan die klerikale gemeentebestu
ren, die ernietaan denken, nieuwe
woningen te doen bouwen, of niet
genoeg wilskracht aan den dag
leggen, om den te kort van wonin
gen zooveel mogelijk te verminde
ren.
En dan vloog voor myn geest,
den liberalen minister Devêze, dié
met medehulp van zyne liberale
en katholieke collega's millioenen
en millioenen vindt, om nieuwe
kazernen te bouwen, om de solda
ten tegen wil en dank in op te slui
ten.
Onze soldaten hebben hunne
woonst bij hunne familie, zy vra
gen niet beter, dan ingedeeld te
worden in regionale regimenten,
en dan hebben wo geen kazernen
meer noodig.
Wilden de liberale en katholiek»
ministers hierop ingaan, er waren
millioenen en nog millioenen be
schikbaar om nieuwe woningen
te bouwen, om huisgezinnen te
herbergen.
En dan nog dacht ik aan den
bond der talryke huisgezinnen en
'k vroeg me af, wat is nu de be
looning van dien braven werk
man, omdat hy vyf kleine kinde
ren op zyn kerfstok heeft f
Hy is de straat op, zonder
woonst, maar minister Devêze
bouwt toch kazernen om later als
ze twintig jaar oud zullen zyn. ze
cr te kunnen in opsluiten.
Middelerwijl hebben ze geen
woonst, en katholieke, fanatieke
eigenaars zijn fanatiek genoeg om
hunne eigene ideeën te verlooche
nen, en degenen die hen volgen,
zonder gevoelen, zonder medelij
den de straat op te werpen.
Werklieden, dit geval is niet
eenig. het is één uit de honderde
gevallen, die ik u aanhaal, trekt er
de noodige les uit, en verwenscht
met ons, de katholieke en liberale
uitbuiters, die zonder medelijden
zyn, voor de nederige werklieden
en kleine buitenlieden.
Friederik.
CINEMA.
Heden Zondag 3 en \faandag4 De
cember. Dagblad Gaurnont. De
Moed, drama in 5 deelon. Jozef
huwt zijn zoon uit, komiek. Het
groot geheim van Londen, 3* en 4*
episood.
3® Episood. Onvindbaar Te
stament. De laatst overlevende
der familie Malvern is d«; kleine
Audrey. Haar kozijn zal zich trach
ten meester ie maken van Harry's
fortuin, hij vervaardigt een valsch
testament, waardoor de kloino
Audrey aangeduid wordt als erfge
name. maar dal hij Selwyn .na hare
dood in bezit komen moot van het
fortuin.
Met behulp der kamermeid zal hij
het kind doen verdwijnen. Eonigen
tijd later ontvangt Selwyu bericht
dat het kind dood is. Ching-Fu die
denkt dat Selwyn de bergplaats van
het serpent kent, besluit deze te van
gen, maar lukt niet. Selwyn doet
buitensporige uitgaven en zijn for-
vermindert. Ching-Fu verneemt dat
Selwyn in het bezit is van goud,
voortkomende uit de miin van het
serpent. Hij zal het trachten te be-
meesteren,
4* Episood. De gouddieven.
De chinees wordt gevangen en
veroordeeld tot veertien jaren ge
vang, uitgenomen een, zijn do kist
jes goud teruggegeven aan Selwyn.
Veertien jaar later Audrey, aan
wien men over hare afkomst Liet»
zegde, leeft onder den naam vuu De
Schoone van Hachney. J)e ingenieur
Bobby Sefton noodigt haar uit met
hem naar de paardenkoers te gaan,,
maar haar bewaker belet haarzulks..
Maar zij kan de waakzaamhoid van
den bewaker verschalken. De chi
nees en do aapmensch terug uit het.
gevang, halen het kistje goud, het
welke Selwyn niet terug kreeg. Sel
wyn vreest nu weer in de handen te-
vallen var. de chinees, die over ver
scheidene medewerkers beschikt.
S. M. VERBROEDERING.
Meer dan ooit is het noodig dat
de arbeiders hunne coöperatief
steunen, want elke dag doet men
meer en meer de ondervinding op,
dat in den strijd, welke wij leveren
om een beter bestaan, wij elechts
op eigen krachten rekenen mogen,
nijveraars, handelaars steunen de
reaktie, de arbeideis moeten dus
hunne coöperatieven steunen door
alle aankoopen er te doen.
Huismoeders, bezoekt onze win
kels en gij zult ondervinden dat gij