Socialistisch weekblad voor liet Arrondissement Aalst. DE WONINGNOOD. 20e Jaar N0 16. Prijs per nummer 15 centiemen. 18 November 1923. Annoncen Zijn wij vijandig aan het bezit zijoer eigen woning. Uil Meire. RECHT EN VRIJHEID Rechterlijke annoncen 4 fr. per regel op l'-1 en 2' bladzyde, 2 fr. op 3" en 4" bladzijde. Retclamen volgens overeenkomst. A*TTë' briefwisselingen moeten elke week vóór Woensdag avond, 8 ure, ingezonden worden. Ongeteekende brieven .worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moe ten door de Vakbonden goedgekeurd zijn. UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ 'HET RECHT Lokaal HAND IN HAND», Molendries, Aalst. BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE JAN BEKAERT. Posteheekrekening N' 85686 Telefoon Nr 128 REDACTIE ADMINISTRATIE Lokaal Hand in Hand», Molendries, 11, AALST ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden fr. 2,20 0 4,00 1 jaar 7i50 BUITEN BELGIE. jaar fr, 15,00 Men abonneert zich op alle postbureolen. De Algemeene Raad der partij heeft ernstig den woningnood be sproken en het besluit genomen hebbend eene beweging te schep pen om van de regeering te beko men dat zij de werking der Natio nale Maatschappij voor goedkoope werkmanswoningen aanvuurt in plaats van ze te belemmeren zoo als thars gedaan wordt, gaat de katholieke pers er op los en liegt ze maar door om den goeden in druk weg te nemen dat het besluit der partij onvermijdelijk bij onze werklieden moest maken. Hetgeen waarmede ze vooral schermt, 't is dat Vandervelde tegen het bezit van een eigen huis bij de werklieden zou opgekomen hebben. Ziet ge. zegt Het Nieuws van den Dag dat in het schelden weer de kroon spant, hoe de socia listen tegen alles zijn dat de werk man vrijer en gelukkiger maken kan. En dat zegt men van ons die een strijd voeren welke op niets anders is gericht dan op de verovering van meer vrijheid, meer onafhankelijk heid, een zekerder en beter be staan, dus meer geluk voor de werklieden. En dat wordt gezegd door lieden die het ons in onzen strijd voor meer vrijheid en geluk ten behoeve der werkende klasse zoo lastig mogelijk trachten .te maken.. Om hare leugens te doen slik ken., kleedt de katholieke pers deze aldus in de socialisten zijn tegen Jallen eigendom, en zoo is het natuurlijk, dat zij cr tegen op komen dat een werkman in het be zit geraakt van een eigen huisje. Wij zijn, 't is waar, voor het ge meenschappelijk bezit der produc tiemiddelen. maar wij weten een .onderscheid te maken tusschen den eigendom door eigen farbeid verkregen en voor eigen gebruik, en den eigendom door uitbuiting verkregen en dienende om de uit buiting te bestendigen. Zoo hebben wij er absoluut niets tegen dat een werkman zich een eigen huis aanschaft, en we nemen aan, dat het bezit van een net huisje voorden werkman éene bron is van genoegen en innerlijke voldoening. Ten andere is het onze strijd niet, die het getal der werklieden, welke eigenaar geworden zijn van een huis, ferm heeft doen stijgen, omdat er voor den werkman wei nig ot geen kans bestond ooit ge noeg te kunnen sparen om een huis te koopen vóór dat wij er in gelukten door onze machtige wer kersorganisaties en hetjj onweer staanbaar opdringen onzer eischen den werker een beter leven te ver schaffen en hem tegen allerlei ongelukken of tegenslagen te ver zekeren Maar heeft de partij er ooit tegen opgekomen dat de werklie den een huis koopen als ze daar toe hi staat zijn, wij willen niet zoo- als de katholieken de werklieden aanraden zich thans een huis aan te sch^fen, al moet dit gebeuren ten koste van groote opofferingen, van bestendige zorg en kommer,en al bestaat er gevaar dat het aange kochte huis zijn waarde niet blijft behouden of dat loondalingen het in de toekomst onmogelijk maken te voldoen aan de na te komen ver? plichtingen. En wat wij ook zeggen, 't is dat het toekennen eener premie aan de werklieden die v ior zich een huis laten bouwen, de woningnood niet zal oplossen. Inderdaad, trots de groote reklame die de katholieke pers er voor maakt, zijn de staats- premien voor de 10,000 eerste bouwers eener goedkoope werkers woning nog lang niet toegekend. De vraag is minder dan het aan- bod. 't Is dus het premiestelsel niet dat zal verhelpen aan het gebrek in het land van 150,000 a 200,000 woningen. En nochtaris sturen de katholie ken er zichtbaar op aan om nog slechts het premiestelsel te behou den, want ze aanzien het bouwen van werkmanshuizen door tus- schenko'mst der openbare^bestu- ren, om dan deze huizen te verhu ren, als uit den booze. Wie dan, dient er de belangen der werklieden en wil hen gelukkig zien De katholieken Zij die de armste werklieden, de eerste slachtoffers van den woning nood, hun plan willen laten trek ken Maar getuigt zulke houding tegenover werklieden, wier lasten zoo groot of zelfs grooter zijn dan hunne inkomsten, integendeel niet van eene misdadige onverschillig heid of harteloosheid Wat, de zonder dak gezette werkersgezinnen, die niet eenige duizende franken hebben kunnen aan den kant leggen, of de zeker heid missen eiken dag genoeg te kunnen uitsparen om in den loop van eenige jaren de groote kosten van een huis te kunnen afkorten, moeten maar aan hun lot overge laten worden Met al hunne gehechtheid voor den persoonlijken eigendom zou den de katholieken die dakloozc gezinnen zonder woning laten. Wij willen dat de ontbrekende huizen voor die onvermogende werkersgezinnen door de breede tusschenkomst der openbare be sturen worden gezet, opdat het schandaal ophoude dat menschen die eerlijk en werkzaam zijn, op straat worden gegooid en in stal len en kelders eene schuilplaats moeten zoeken. En, wanneer wij ons op het standpunt der vrijheid stellen, zijn de werkmenschen, die een huis be wonen van de maatschappij van goedkoope werkmanswoningen, minder vrij, dan dat ze een met hypotheek verzwaard eigen huis zouden bewonen WIJ mogen zeggen dat wij in de woningkwestie het echte wer- kerSbelang inzien. Dit is ook zoo klaarblijkend dat de werklieden dit moeten beken nen en dat de katholieke leugens op hen geen vat zullen hebben. Onzen rouwstoet w as perfokt. De fanfare Hand aan Hand van Aalst, speelde rouwmarchen en een defti- gen groep, mannen en vrouwen volgden de kroon, die door den Bond der Socialistische Oud-Strij ders onzer gemeente gedragen wierd naar liet monument der gesneuvel den en opgeëischten. Wij geven hieronder de rede aan het monument uitgesproken door onzen volksvertegenwoordiger Al l'r. Nichols en dio blootshoofd door de talrijke aanwezigen wierd aan hoord f Geachte Omstaanders, Heden 11° November, is de ver jaardag van het einde van den wree- den en langen oorlog 1914-1918. Onze partijgenooten van Meire herdenken dien heuglijken dag en toen me gevraagd wierd, aan die herdenking deel te nemen, nam ik mot de moeste bereidwilligheid aan. Immers, hot is voor ons stedelin gen steeds een genoegen, te besta- tigen dat ook op den buiten de ge dachten zich ontwikkelen, liet be wustzijn wortel schiet en de zucht naar verbetering en meer welstand van dag tot dag veld wint. Onze vrienden van Meire, berden ken, dien onvergetelijken verjaar dag van 11" November, omdat liet dien dag was, dat het broedermoor den ophield, dat den gruwelijken oorlog een einde nam, en zij, even als wij dachten, dat het ook den laatsten oorlog zou zijn geweest. Zij brengen bloemen en kronen, aan'.hunne gevallene broeders der gemeente, aan de oud strfjders en opgeëischten, die het met hun leven hebben betaald. Zij treuren om die verdwenen makkers, om die brave parochianen, als zoovele millioenen andere men schen, als slachtoffer gevallen van het militarisme, van het imperia lisme, van het kapitalisme. Zij komen hier aan dit herden- kings monument, om aan hunne ge vallene makkers te zeggen, dat zij hun dood zullen wreken, door mede te helpen, aan het bewaren van den vrede. Hoe dat Door hot hunne bij te brengen,om het alvernielend en verslindend mi litarisme te vernietigen, want we zijn er allen van overtuigd, dat wil de wereld in vrede leven, de legers moeten verdwijnen. Vrede op aarde alle menschen zijn broeders, dat is 't wat steeds door de Socialisten is verkondigd geworden, 'en hierom hebben we den haat van de militaristen en van de kapitalisten op den hals gehaald. Wfj hebben die leer van by ons ontstaan steeds verkondigd 011 we wierden door do bevolking niet begrepen. En wanneer ik daar straks zei, dat ik met een waar genoegen heb aan genomen, hier op die plaats heden het woord te voeren, dan is hel om dat ook het volk van Meire onzen strijd in den beginne niet heeft be grepen, en ons niet heeft gevolgd. En 'k herinner het me nog zeer goed. alhoewel liet 20 a 25 jaaris geleden, dat we in groep besloten hadden, eoa propagandatocht naar Meire te doen, en den dag zelf onzer komst, was er op den stoel der waar heid gepredikt menschen, sluit deuren en vensters, heden komen de duivels naar liet dorp En den raad van hunnen herder, wa? door velen gevolgd immers 't was gezegd van op den stoel der waarheid en 't moest dus wel waar heid zfjn De duivels kwamen naar 't dorp wij menschen, die naar hier tpgen om de leer van Christus te verkon'- den Vrede op aarde, aan alle men schen van goeden wil En we zijn blijven komen naar Meire; we gaven den moed niet op, en den oorlog met al zijne gruwe lijke gevolgen moest^uitbreken, om het volk van Meire ook de oogen te doen openen. Eindelijk heeft ook het volk van Meire begrepen, dat liet Socialisme geroepen is, om redding te brengen aan kleine boeren, kleine burgers en werklieden en het heeft de broe derhand gereikt, aan die duivels van vroeger, aan dezen die ze vroe ger misschien ook van hun dorp hebben verjaagd. En toen ik op 1° November, op het kerkhof te Aalst, herinnerde wat onze afgestorvene makkers, op hun propagandatochten, op den buiten hebben te verduren gehad, dan dacht ik ook aan onze hedendaag- sche-vrienden van Meire, die op dit gebied ook niet waren ten achteren gebleven. Iledoch stappen wy er over verge ten we, wat vroeger is gebeurd, en rukken we gezamentlyk op tegen- don algemeenon vijand het kapitalisme. Ja, wezen we eendrachtig, blijven we dicht aaneengesloten, om te be letten, dat er nog oorlogen komen. Hier rusten velen uwer brave makkers, die ge beweent, en hoe- vele ouders, broeders en zustors, weduwen en weezen zyn er niet hier in deze gemeente zelf, die dagelijks nog treuren om hun gevallen zoon, broeder, echtgenoot of vader Het was hun steun, het was den broodwinner. Het monster van het militarisme heeft hem hun ontno men en het kapitalisme, broeder van het militarisme, zou moeten in 't onderhoud van al die overleven den voorzien. Zeg ouders, zeg weduwen en wee zen, wordt er genoegzaam aan u ge dacht Neen, de staatskas is ledig, het land heeft milliarden schuld en den steun is onvoldoende. Hoevele invalieden telt niet uwe gemeente? Hoevelen zullen er niet nog een te vroegtydigen dood ster ven, ten gevolge hunne opgedane kwaal Bij de millioenen slachtoffers die den oorlog heeft gevergd, zien we dagelijks dit getal nog verhoogen, doordat er zooveel ongelukkigen zijn teruggekeerd, door opeisching uitgemergeld, of door in de loop grachten opgedane kwalen of ver giftigd van stikgassen. De gansche wereld,gzoo overwin naars als overwonnenen zijn geruï neerd en toch zyn er nog, die den ken nieuwe oorlogen te ontketenen, want van jaar tot jaar wordt er in alle landen meer gewapend, meer geld besteed aan 't militarisme. 't Is tegen die soort van menschen dat we ons moeten stellen, en hier om is het noodig dat het kleine volk van de gansche wereld moet ver broederen, de broederhand elkan der reiken, om zulks te beletten, want 't is in den oorlog, dat dë wer kende klas, het ovorgrootste getal offers telkenmale heeft te brengen. Dat moet heden de beteekenis zijn van het bezoek aan onze gevallene broeders bij hunne laatsterustplaats, waar we den plechtigen eed zwcc- ren, dat we uit aller krachten zullen werken en strijden, om de bloed ba den, bet broedermoorden te verijde len. Een tweeden plicht hebben we te vervullen en dien is te zorgen, dat het herstel van* ons land zoohaast mogeljjk geschiedde. Het werkende volk helpt daar manhaftig aan mede, door zyn naar stig zwoegen en onverpoosd wer ken. Het is ook den plicht van het ka pitalisme er aan mede toj helpen, door hunne kapitalen, die we noo dig hebben, ora de gemaakte schul den te betalen, om 's lands staatskas in evenwicht te brengen. Maar dit moetrgaan langs poliiie- ken weg zulks moet gebeuren door 't stemmen eener wet, de hefting op 't kapitaal gebiedende. En zoolang de kapitalisten de meesters zyn in 'tland, ook zoolang zal dit niet gebeuren, want het spreekwoord is maar al te waar dat zegtwolven eten elkander niet op. Daar hebben de kleinen voor te zorgen, dat is hun werk, in tijd van 'kiezing. Z'hebben voor plicht te zorgen, dat er moer welstand .kome voor Jiet. werkende volk, want als Ihot waar is. dat hun toeslund is verbeterd, dank aan het gedurig werkeu en propagandeeren, van do Socialis tische party, zoo is het ook waar dat hij nog meer kan verbeteren wanneer liet volk wil. Maar terwijl wij voor beternis strijden, benijdt, de kapitalisten klasse van nu af onzen toestand, herstelt de reactie zich, om ons te rug te brengen naar den toestand van vóór den oorlog. Zy heeft het gemunt op ons ver overd algemeen stemrechtop den bestaanden urigen werkdag, op het kosteloos pensioen onzer ouder lingen. De werklieden genieten nu een woinig familieleven ze zyn aan de stembus de gelyken van een rijken voor den ouden dag is de grootste armoede geweerd en dit alles is be nijdenswaardig voor de kapitalis ten. Wij moeten terug naar bet vroe gere slavenjuk, zeggendie heeren. Hierop antwoordt do werkende klas in koorraakt aan wie durft. Dank *aan den onophoudenden strijd der socialisten, hebben we die rechten veroverd dank aan onze eendracht zullen wij ze niet alleen lijk behouden, maar uitbreiden. En nu we zien dat de buitenbevolking mede marcheert, mede ievert voor een beter bestaan, nu gaan wo go- rust de toekomst te gemoet. Aan U overledene makkers van Meire, die het geluk niet hebt go- had de uitslagen van onzen strijd te kennen, aan u'zoggen we, dat we de taak op ons hebben genomen, recht te doen geschieden voor uwoouders, voor uwe weduwon en weesjes, en dat we aan het kapitalisme dat zul len ontrukken, wat zo ons goed schiks weigert.j Onzen strijd voor werelds welzijn gaat voort, inet moer hardnekkig heid dan ooit, omdat we weten.dat hij eene goed ingerichte samenle ving, er welstand is voor allen, om dat we. overtuigd zyn, dat er niets op deze wereld bestaat, of dat het de vrucht is van den aibeid, en den arbeider dus eerst en vooral recht beeft op een deftig bestaan. Verdwenen makkers, we gaan weg, we verlaten u slachtoffers van den oorlog we vergeten u nooit, in uw aandenken zullen we steeds moed putten, om strijd te voeren tegen de moordenaarsbende, en uit al onze kracbien zullen we steeds roepen Oorlog aan den oorlog. Vrede aan alle menschen van goe den wil. Weg het. militarisme en het kapi talisme, oorzaak van alle onheilen. Leve de wereldvrede.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1923 | | pagina 1