Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalst.
*£en Reactionnair
r Net over Europa,
Aan de jeugd!
Een Speech.
Mijn Hoekje.
J2e Jaar N° 23
Prijs per nummer 20 centiemen
7 Juni 192S
Annoncen
I
fi.
»r
RECHT
VRIJHEID
Rechterlijke aunoDcen 4 fr. per regel op 1° en
2e bladzijde, 2 fr. op 3" en 4e bladzijde.
Reklamen volgens overeenkomst.
Alle briefwisselingen moeten elke week vóór
Woensdagavond, 8 ure, ingezonden worden.
Ongeteekende brieven wordon niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moe
ten door de Vakbonden goedgekeurd zijn.
UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ
«HET RECHT»
Lokaal HAND IN HAND», Molendries, Aalst.
BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE
JAN BEKAERT.
Postcheckrekening Nr 85686 Telefoon Nr 128
REDACTIE ADMINISTRATIE
Lokaal* Hand in Hand», Molendries, 11, AALST
Laat ons de zaken nemen zooals in Europa door den Paus, Mus
ABONNEMENTSPRIJS
3 maanden fr. 2,60
6 5,20
1 jaar 10,00
KUITEN BELGIE.
jaar fr, 16,00
Men abonneert zich op alle postbureelen.
i zijn de positie van de Demo-
'atie is verre van geconsolideerd.
!aar en dat is ook de waarheid:
ets kan haar uiteindelijke over-
inning tegenhouden.
Voorloopig is de reactie nog
irker, en tracht zij, door stokken
de wielen te steken, de ontwik-
ling der democratische gedach
tegen te houden. Zij spant over
iropa een net van strategische
nten, die onaf harflcelijk van ei
nder in schijn, toch één geheel
irmen.
a en
prij-
der-
ïan-
Vrijdag 11. bekeek ik per toeval
:n dagblad en vond op ééne blad-
de in één en dezelfde kolom de
lide volgende mededeelingen.
In Duitschland wil men de
n ondwet veranderen. Het initia-
If gaat uit van de rechtsche re-
lering men kan al dadelijk be-
ijpen in welken zin zoo een ver-
dering of wijziging moet leiden
met welk doel zij gevoerd
1 irdt. De rechtsche bladen laten
fs 't een en 't ander los zoo
llen zij dat de tegenwoordige
lublikeinsche vlag worde ver-
agen door de oude keizerlijke
>d- wit- zwarte vlag
in een land, een partij, een
reeniging is de vlag alles. Het
t ideaal, het symbool, waarvoor
"aileftreden wordt, dat getracht
irdt te verwezenlijken.
alletDe oude keizerlijke vlag in
leel-jiitschland is ,t symbool van het
N, d regiem is het ideaal van
ïitschland's grootheid.
ftVij hebben natuurlijk niets te-
n de opkomst van Duitschland,
fch op sociaal, noch op econo-
isch, noch op politiek gebied
tegendeel zijn we steeds van
A JA lening geweest dat een bloeiend
u machtig Duitschland veel kan
brengen aan de algemeene orde
!<*e» Europa, en dat zulk Duitsch-
inei)d beter zijne verplichtingen in
Jee schadevergoeding kan nako-
:'PÜ in dan een doorbloedend
iitschland En de omstandighe-
n hebben ons gelijk gegeven.
Toch mag die opkomst niet ge
ileden ten koste van den alge-
lenen Europeeschen Vrede en
r dient juist te voorkomen wor*
n dat de rechtste partijen in
litschland de wijzigingen in de
^ndwet zouden gaan gebruiken
or de revanche gedachte. Daar
iekt het gevaar,
kkeripe republikeinen houden natuur-
stiek een oog in 't zeil maar het is
iumspoeg gekend hoe het republi-
ibeel'nsche Duitschland is tegenge-
loodifkt geweest door de bondge-
oten, vooral door Frankrijk met
1« Bloc-Hational-regeering en
zien wij bovendien dat de ver-
izing van Hindenburg tot presi-
ht met volle vreugde begroet
Irdt door al wat reactionnair is
solini, Primo de Rivera, en tutti
quanti.
En let wel op ditDE REAC
TIE IN DUITSCHLAND ZAL
MAAREEN GEVAARZIJN OF
WORDEN VOOR DUITSCH
LAND ZELF EN VOOR EU
ROPA, VOOR ZOOVEEL DE
REACTIONNAIRS IN EURO
PA HET ZULLEN TOELA
TEN. Zij zijn allen één en mede
verantwoordelijk voor de gevol
gen.
Een ander land dat in de sfeer
der reactie getrokken wordt, is
Hongarije, de reactie viert er reeds
hoogtij maar nu wil men haar
een officieel karakter geven, onder
den vorm van den terugkeer van
den ex-troonopvolger en zijne
moeder de ex-keèzerin Zita. De
bondgenooten zijn het daarmee
eens
Dat alles stemt tot nadenken.
De reactie rust niet zij maakt
zich gereed voor den strijd Zij
wil den strijd.
Goed. Zij zal hem hebben Laat
ons daarom ook de noodige maat
regelen nemen om in dien strijd te
overwinnen. En aangezien, de so
ciaal-democratie, de kern is der
demokratie, KOMT HET EROP
AAN IN ONZE RANGEN
GEEN SCHEUREN TE DUL
DEN. Met andere woo den wij
moeten onze eenheid bewa en
E*N ZIJ DIE DE EENHEID
RECHTSTREEKS OF ON-
RECHTSREEKS TRACHTEN
TE VERBREKEN ZIJN AAN
HANGERS DER REACTIE
Julien Doms.
Wü zijn in den zomér, er valt er
aan te denken om ons strijdvaardig
te maken, om de broederbanden
nauwer en nauwer te sluiten, tus-
schen de opkomende jeugd!
Een weg is hiervoor weggelegd.
De weg naar het Socialisme
De vijandelijke pertijen van ge
lijk welke kleur of geur, staren met
bedroefde oogen naar de toekomst.
Zij voelen zich nimmer in hun
schik, bij bet overdenken dat het
socialisme zijne hoop bouwt op de
toekomstige jeugd, die onvermijde
lijk tot haar behoort.
Zij (de jeugd) voelt in haar zoo
jeugdig hart de zekerheid der ver
lossing van de werkende klasse,
dank aan de strijd onzer oudere
arbeiders, en daarom behoort zij
het socialisme 1
Vele onzer oudere kampers ver
dienen heden de rustpoos. Maar
onze jongelingen en toekomstige
vrouwen mogen er nog niet aan
denken, aan de verlossing. Verlos
sing Zalige gedachteInnige
vteugd
Onze oudere kampers hun harten
kloppen soms van stille, innige
vreugde en zelfvoldoening. En 't is
soms wel met moeite, dat ze een
vreugdetraan inhouden, die glin
sterend van hun gelukvallen zou,
wanneer ze den kranigen bloei on
zer partij bemerken, welke zij als
door lange barensmarten heen,
het leven schonken.
Gij, moedige mannen, stichters,
hebt den eersten wagen aan 't rol
len gebracht van 't eindelooze
leger dat gij te organiseeren, te
drillen had.
Al moogt ge feesten inderdaad,
om dien krachtigen stoot; al moogt
ge fier zijn op uwe doeltreffende
scheppingskrachten, al verdient ge
al de hulde om uw ijverig werk,
verre, helaas, oh, heel verre, ligt
nog het eindpunt van den hobbeli
ger, maar heilvoorspellende weg,
die ge'opgegaan zijt. En hier rich
ten wij ons vooral tot de jeugd,
haar toeroepende: Daar onze oude
re kampers de rustpooze met
vleesch en bloed hebben betaald,
daar zij meer dan recht hebben op
een rustpooze in hun oude dagen,
zou het u jeugd niet passen, om
in valle onverschillige lijdzaamheid
den verderen gang van het door
onze ouderen met veel ellende en
gebrek gebaarde wezen te bekijken,
met de gedachte, dat aan den rol
lende wagen niet meer te duwen
valt.
Zooals ik daar zooeven zegde,
ligt het einddoel nog verre, en het
opvoedingswerk door onze ouderen
op zoo'n prachtige wijze ontwik
keld, geeft onze jongeren de gele
genheid, het prachtige doel de
verlossing van den arbeid, te
bereiken.
De arbeidersjeugd vooral moet
zich ontwikkelen, opdat ze klasse-
bewust en bereid zou staan, om
den altijd heviger wordende aanval
van de reaktie in den grond te
booren.
Het is aan de jeugd, zich gereed
te maken, om het slavenjuk voor
eeuwig van zich af te werpen, om
eenen bestendigen Vrede in 't leven
te roepen.
Dat kan de j-.-ugd maaralleen,
door eene sterke bewustvolle, doel
treffende en eensgezinde organisa
tie als de socialistische te steunen,
door hunne aansluiting en mede
de ijverige werking voort te zetten.
Met deze gedachte bezield, dienen
wij elke jongeling en meisje in
onze organisatie te brengen, want
dan en dan alleen mogen we
mef volle gerustheid den beslissen
de slag afwachten.
Jongelingen en meisjesZie
daar het doel door u na te streven l!
Weest er van overtuigd, dat de
internationale strijd van het kapi
taal tegen de arbeiders, heviger
dan ooit wordt gevoerd. Vooral het
leven van de jeugd wordt in 't ge
drang van die wreede kapitalis
tische omwenteling gebracht.
Wezen wij dus op onze hoede I
sluten wij nauwer om nauwer de
broederbanden onder de jeugd, met
moed en onverpoosd als de krach
tige voortdurende stroom van ons
'jongelingsbloed dat door onze ade
ren vloeit, moeten wij rusteloos
werken voor eene klasse, deze der
arbeiders tot dewelke wij behoo-
ren, strevende naar eén doel: HET
SOCIALISME I 1 Niet geaarzeld,
maar als één man, de taak die ons
te wachten staat, met kloeken moed
opgenomen, onder den kreetEén
in wil, Eén in strijd, voor het
Socialisme 1 A. B.
Dr Rubbens had dus de groote eer
voor een bomvolle zaal een speech
al te steken, ter gelegenheid van Re-
rum Nevorum.
Ten eerste zoo'n bomvol, kar> ik
maar niet begrijpen wat men een re
delijk opkomst mag noemen.
Ongelukkig was Dr Rubens niet
voorbereid en misschien was het ge
lukkig voor hem wat anders kon nij
nog wat meer stommiteiten verkocht
hebben.
Na do algemeene formaliteiten,
van dank en lauweren over hun op
komst liet Dr Rubbens zich iets ont
snappen, dat waarlijk me een oogen
blikje vermaak verschafte.
Hij zegde o. a. Er is geen ander
verschil tusschen de christen demo
cratie en socialisme dan den gods
dienst Och arme 'k wist toch niet
dat gij zoo'n gekheid dierlt uitkra
men, gij weet zoowel als een aDder
dat bij de socialisten, de grootste
vrijheid op godsdienstig gebied be
staat. Dus Dr Rubbens kan je er
netjes aan toevoegen Gaat tot het
Socialisme.
Maar Dr Rubbens, wij weten dat
onze demokratie anders is dan de
uwe.
Onze demokratie ligt aan geen
banden, en mag vrfj handelen, gij
zijt gekluisterd aan het reactionaire
blok.
Wat u over 't ministerie Van de
Vyvere afdonderde was lief, en ik
kan maar niet begrijpen, hoe de gan-
sche zaai niet schaterlachte als gij
aan Minister Van de Vyvere zoo'n
komplementje maakte. Dat Vander-
velde niet gewild heeft.
Och arme dat is 'n mooi leugen,
maar dierf je niet zeggen aan je toe
hoorders
De Kristen Demokratie mag het
op zijn kerfstok nemen, dat het mi
nisterie Vandervelde niet gelukt is.
Wij lagen geknecht aan het reaktio-
nair blok
Ziedaar een staaltje van je demo
kratie.
Nu nog hot pikantste i Dr
Rubbens vond geen beeldrijker taal
om het verschil tusschen katholie
ken en socialisten voor te stellen
dan te roepen Gij moet kiezen tus-
sohen Jezus en Barabas
'n Mooie vergelijking en zeer fat
soenlijk kompliment.
Dr Rubbens moet toch ook wel we
ten dat het maar vaa'nvuile pot is dat
ge zwart gemaakt wordt. Als hij dat
weet zal hij wel zwijgen.
Mr De Deken U voorstellende
zegdeGij zult hem nog willen
hooren. Nou ik ook en dan voorbe
reid.
Tot ziens Dr Rubbens.
EEN TOEHOORDER.
Het is soms drollig om hooren,
wanneer men de tegenstaanders
van den acht uren arbeidsdag
hoort kappen, op deze zoo noodige
als nuttige instelling.
Zy kunnen het niet verkroppen,
dat de werklieden nu hunne dag
taak eindigen, na 8 uren zwoegen,
terwijl vóórdeoorlog,men gewoon
weg, 11 en 12 uren daags te tob
ben had.
Wie zün gewoonlijk dezen, die
den achturigen arbeidsdag aan de
werklieden benijden 1
Zij die of wel niets doen, ofwel
op enkele uren hun broodje heb
ben gewonnen, hun broodje met
nog wat bg.
Zoo had ik onlangs een ge
sprek tusschen een bediende en
een rentenier.
De rentenier bekloeg zich den
werkdag was te korter wierd te
weinig voortgebracht. Zulks be
grijpen we van wege een rijk
man, die zijn tijd te korten heeft
met couponknippen en de prijzen
der beurs na te gaan.
Hij weet niet wat werken is
heeft nooit iels nuttig verricht en
leeft op het zweet van anderen.
Wy begrepen zulks mindervan-
wege de bediende, die zyn broodje
moet verdienen op een bureel, en
dus soms afmattend werk verricht
met den geest.
En toen we ons verstoutten, in
het gesprek tusschen te komen, en
aan den bediende te vragen hoe
veel uren hg per dag werkt, dan
was het antwoord ZES
Ik sohudde het hoofd en daoht
Hoe is het mogelyk dat een
geestesarbeider, die maar zes
uren daags werkt, kan gekant
zyn tegen don achtu'igen werk
dag, de voortbrengers van al het
nuttige, van al het schdone, van al
het goede en aangename
En myn geest kwam in op
stand en 'k zocht naar wraak.
Dewelke? Wol, dat moest ik den
baas zyn van zulke kerels, ik die
tegenstaanders van den achturi-
gen arbeidsdag, zou doen begin
nen met 10 en meer uren te doen
werken.
Waarom Omdat ze dan de
eersten zouden zgn, om te onder
vinden, hoe het er uit ziet met
hun familieleven, met hunne af
matting, en wees verzekerd, het
zou niet lang duren ol die tegen-
staanders van den achturen
werkdag, waren er de warmste
verdedigers van. Dit is de over
tuiging van uw aller vriend
FRIEDERIK.