Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalsi De a. s. Provincieverkiezinge n en het Anti-Clericalisme. Mijn Hoekje. deIndex"'stijgt! r 22e Jaar N° 36. Prijs per nummer 20 centiemen 6 September 1923 Annoncen Het Onderwijs Op wandeling. Pnrlijgcnoolen. RECHT Rechterlijke annoncen 4 fr. per regel op 1» en 2" bladzijde, 2 fr. op 3" en 4' bladzijde. Reklamen volgens overeenkomst. Alle briefwisselingen moéten elke week vóór Woensdagavond, 8 ure, ingezonden worden. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moe ten door de Vakbonden goedgekeurd zijn. UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ «HET RECHT Lokaal HAND IN HAND», Molendries, Aalst. BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE JAN BEKAERT. PostcheckrekeningN' 8568S Telefoon Nr 128 REDACTIE ADMINISTRATIE Lokaal* Hand in Hand», Molendrios, 11, AALST ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden 6 1 jaar jaar BUITEN BELG IE. fr. 2,60 5,20 10,00 fr, 15,00 Men abonneert Zich op alle postbureelen. Wij zullen dus den 8° Novem ber de provincieverldezingen heb ben Wij hebben juist twee maan den tot het voeren onzer propa ganda. Dat wil zeggen dat wij niet veel tijd te verliezen hebben. De inzet is in Vlaanderen be langrijker dan ooit te voren. Als er in West-Vlaanderen veel af- hangt van de versterking der socialistische vertegenwoordiging, in Oost-Viaanderen is het de ka tholieke meerderhv.id die in het gedrang komt Hier bestaat dus de groote mogelijkheid de nim mer gestoorde katholieke alleen heerschappij te breken en einde lijk binnen te dringen in den ivoren toren der Bestendige Depu tatie. 't Is dan ook in die rich ting, dat al onze krachtinspannin gen moeten gaan. Moesten wij daarin gelukken het ware eene gebeurtenis, die met een witten steen zou mogen aangeteekend worden in de geschiedenis van de socialistische beweging in Vlaan deren. Er wordt dikwijls gespro ken over de macht van het kleri kalisme in onze Vlaamsche gewe sten. Welnu, een van de groote oorzaken dier macht putten zij in onze provinciebesturen. Hoe zullen wij onzen kiesstrijd voeren Het feit dat het gaat om de omverwerping van de katho lieke meerderheid wil niet zeggen, dat wij onzen kiesstrijd wenschen te plaatsen in het teeken van het anti clericalisme. Dat ware ver keerd en niet vruchtdragend. Het ware trouwens des te onzinniger wijl wij niet verlangen in de Be stendige Deputatie bres te schie ten om er eene anti-clericale poli tiek te oefenen. Wij laten de negatieve politiek aan de kier. meerderheid, die lot hiertoe na genoeg niets anders gedaan heeft dan tegen ons en voor de katho lieke partij besturen. Als wij de klerikale overheersching willen ver. ietigen is het om opbouwend werk te verrichten ten bate van de zwakken en de onterfden in het bijzonder en van de provinciale welvaart in het algemeen. Wij weten wel dat de katho lieken alles zullen doen wat moge lijk is om dezen kiesstrijd 'te bren gen op het terrein, waarop zij het best de godsdienstige gevoelens van de werklieden kunnen mis bruiken. De taal die wij spreken moet daarom zoo duidelijk zijn, dat bij de kristen arbeiders alle misverstand uit den weg wordt geruimd Den 5" April zijn een groot deel van hen reeds tot het besef gekomen, dat de social, partij niet antie godsdienstig is. Zij weten dat tal van geloovige werklieden deel uitmaken onzer vakbonden, mutualiteiten en zelf onzer politieke groepen, en zij hebben gezien hoe katholieken samen met de socialisten eene regeering hebben gevormd. Zij moeten tot de overtuiging worden j gebracht, dat hunne belangen het beste berusten in de handen van de socialisten. Dit zal trouwens niet zoo moeilijk zijn na de ellendige houding der enkele kristene verte genwoordigers in den provincie raad van Oost-Vlaanderen waar zij zich in niets onderscheiden hebben van den sterken reacticnnairen vleugel van de katholieke groep en waar zij integendeel steeds de eersten waren 0111 eiken door ons voorgestelden maatregel ten gunste van de werklieden te bekampen. Het anti clericalisme heeft dus niets met de a. s. provincieverkie zingen te maken. De godsdienst is er niet mede gemoeid Wij hebben voor ons staan eene meerderheid die vertegenwoordigt al wat ons Vlaanderen bezit aan intellec- tueele en stoffelijke onderdrukking en al wat ons Vlaanderen bezit aan verkrachting der gewetens vrijheid. Wij hebben voor ods staan eene meerderheid, die de groote sociale rol der provincie besturen niet heeft willen begrij pen. Die meerderheid moet weg en 't is tot dat zuiveringswerk dat wij al de werklieden en al de ware democraten uitnoodigen. G. BALTHAZAR. Volen beweren, dat ons onderwijs in 't algemeen niet voldoet aan de moderne vereischten van den tijd. Het Lager Onderwijs dat een basis zou moeten zijn, een levensrichting tot verdere ontwikkeling voor hot kind op intellectueel, moreel en pby siek gebied, geoft niet voldoende waai borgen.Vele scholen, bijzonder op den buiten zfju niet, zooals zij zouden dienen te wezen. Hetlokaal is dikwfjls somber, slecht versierd, niet zonnig of niet aantrekkelijk ge noeg. Het kind verslijt er vele uren in een benauwde atmespheer zijne gevoelens worden er verdoofd zijne hersens vermoeid, zonder de uren huiswerk nog te tellen, welke liet daarna nog to tobben heeft. Ver der: het onderwijs is te boekachtig; het zou meer moeten rekening hou den met de natuur en de realiteit d-r dingen. Het zou bijzonder prac- tisch moeten zijn. En hoe staat het met't Normaal Orfderwijs dat onze onderwijzers en onderwijzeressen vormt Het spreekt van zelf, dat de oftici eële normaalscholen betere waar borg goven dan de aangenomeno. Wanneer men in persoonlijke be- trekking komt met studenten van beide bovengenoemde scholen, dan constateert men onmiddelijk, dat de die der ofhcieële normaalscholen breeder van geest zijn, een dieper inzicht in vele zaken hebben,011 beter geschikt zijn om buiten de vakken het kind nog vele trekken en wen ken te geven voor don strijd des levens. Me dunkt dat in 't algemeen de on derwijzer die de normaalschool ver laat, niet genoeg in voeling geweest heeft mot het volle leven, en dat hij beter de maatschappij en do karak ters der menschon kent uit boeken, dan wol in werkelijkheid. Heeft het niet dikwijls oen diepe ren zin, wanneer men hoort zeggen 't Is schoolmeesterachtig op de een of andere daad van iemand Naar mijn bescheiden oordcel zou iemand die geroepen is om anderen op te voeden mi te onderwijzen, meer de samenleving moeten ken nen uit de praktijk,dan uit de boekon. Jules Dostrée schrijft in Le Peu* ple een artikel over internationale samenwerking op intellectueel ge bied. Hij spreekt over een internationale hoogoschool, wions diploma's eene internationale waarde en gezag zou den hebben. Zulks zou voorzeker eon weldoen- den invloed uitoefenen op het oor logzuchtige Europa. Do studenten zouden b. v. één studiejaar door brengen in Parijs, één in Brussel of Londen, enz. Daardoor zouden zij zoo wat in alle middens verkeerd hebben, en zou bij hen het internationaal voelen en denkon versterkt zijn. Wanneer zo later dan aan 't hoofd eens zouden staan oener regeering, of hun nolitieken invloed doen gel den in hun land, dho zou men tocli op hen meer kunnen betrouwen 0111 alle volkerengesohillen op eene vre delievende wfjzo op te lossen 011 mis schien daardoor oorlogen to voorko men. Een geneesheer, een advokaat, enz, moeten een diploma hebben zegt hij, om bun ambt te mogen uitoefenen doch om een volk to bosluron, om te beslissen over oorlog en vrede is niet de minste Capaciteit vereischt Ware eene internationale hoogo school niet een uitstekend idee A. VIJVERMAN' Inderdaad, ziehier de cijfers 31 December 1918 100 100 31 id. 1919 128 151 31 id. 1920 299 3I6 3I id. 1921 256 423 31 id. 1922 399 580 3I id. 1923 502 757 31 id. 1924 809 97O Het is verschrikkelijk. Maar neen, dat is prachtig. Want het betreft hier de Jaarlpsche in ning verwezenlijkt door La Pré- voyance Sociale in de Levens en Brandverzekering. Wij denken dat. wanneer al onze strijders lot ons zuilen zijn gekomen na zich van bun verplichtingen aan de andere maatschappijen te hebben ontdaan zij ongeveer den index van 3,000zullen bereiken. Kameraden agenten, wij staan reeds ongeveer op bet derde van de helling; spant uw riemen stovi ger aan, bindt uw ransel vast op den rug, en met behulp van uw alpenstok stijgt immer liooger en hooger. Willen is kunnen. Bij gebrek aan werk waren wij heden met verlof zonder soldij wij maakten dus van de gelegenheid gebruik om eens wat gezonde bui tenlucht in te ademen, daar het op ons zolderkamertje zoo eng en zoo dof was. Do zon w ierp baar brandende stra len over de velden. In het rijpende koren, doormengd met roode,blauwe en witte bloempjes, kweelden do vo geltjes, boog in de lucht zong de eeuwerik zijn schoon Vrijheidslied. O Vrijheid Mijmerend gingen wij voort tot wij eensklaps uit onze mij- moring wierden getrokken door de brutale werkelijkheid. Achter liet goudgele koren ontwaarden wij een groep mannen met opgestroopte mouwen, opgerolde broekspijpen en half naakte torsen. Een solferreuk kwam ons tegemoet en deed ons on willekeurig hoestenwij wanen eene Steenbakkerij genaderd. Ziet ze zwoegen, het zweet rolt hori over de bruin gebrande huid. Het is draf loopen met korto wagens geladen met versch geperste steen die in gommen worden gezet om zoo hl do zon te drogen. Anderen staan aan de pers, men zou zeggen acrobaten zoo trekken zij aan drn dissel, laten er zich met hun volle gewicht aanhan gen. Eon knaap slaat de klep over, do dissel wordtgansch naar beneden geduwd, en twoo steenen zijn ge vormd uit de kleiaarde. Om looo steenen tomaken moet die man dus 5oo rnaal diezelfde vermoeiende be weging maken. Wat verder op het werk zetten z'eèn oven in, en ziet op dien oven (^gelijkt op eene massa vuur, waaruit een versmachtende ook opstijgt, slaan mannen, het brand hen onder do voeten. Do vuile rook dringt hou in de longen en do zon verschroeit hun half gebogen rug. Het moeten wel sterke mannen zijn om het uit te houden. Ea nochtans voor die slaven be staat don 8urendag niet. Zjj werken 12 en soms 14 uren per dag. Waar om? Een overgroot gedeelte zjjn niot georganiseerd, zjj zullen er zelfs niet van weten, omdat zjj wil len vrjj blijven zoolang te werken als zij maar willen. Vrij? Ja, [vrij zich te laten uitbuiten door onmee- doogonde patroons. Steonbakkors, reken eens do uren bijeen die gij werkt op een week.Zb t wat gij hebt gewonnen, en roken dan eens uit wat uw loon is per uur en gij zult moeten bekennen dat uw icon lager is dan dat van een fabriek arbeider. Laat me zeggen veel lager Kameraden steenbakkers Open eens do oogen, wordt eens bewust van Uwe eigenwaardewordt .lid van uwen vakbond versterkt de rangen van het arbeidsleger en laat ons samen oprukken voor beter werkvoorwaarden en hooger ioonen. Voreonigt zjjtgij alles Onvereeuigt zijt gij niets Bondsnummer 4^8. V. li. F Leest en verspreidt Recht en Vrijheid het eenigste blad vati hot Arrondissement Aalst, die de belangen der worklieilen verdedigt,. Maar, wat wilt ge Dergelijke kloosters zyn nu en kel en alleen tot stand gekomen, om schatten te vergaren er mag niets anders uit dan de rook. Het goud is hun God. FRIEDERIK. 'k Weet nu niet, of do heeron klerikalen, bü het lezen van dit Hoekje er niet zullen uit be sluiten, dat we tegen den gods dienst. tegen do kloosters zijn go- kant. Vrij aan hun er aldus over te denken, maar van nu af ver klaar ik, dat ik geenen deelo heb, noch tegen den godsdienst, noch tegen de kloosters. Ik som alleen bepaalde feiten op en als ze me tegen de borst stuiten dan klaag ik zo aan 1-let is oen ouden sukkelaar die zich aanbiedt in ons bureel en ons het volgende vertelt Ik ben in het Gasthuis, leest klooster te Sik ben gepensi- onneerd en mijn pensioen bedraagt 00 franken per trimester, terwijl er vier anderen in ditzolfdo go- sticht zijn opgenomen en hun vol ledig pensioen genieten. Nochtans vervolgt hij, alhoewel ik 0111 ben werk ik nog dagelijks, zelfs den ganschon dag in 't kloos ter, waarvoor ik geen centiem ontvang. Is er geen middel om my ook volledig pensioen te doen betalen? Natuurlijk was mijn antwoord neen, omdat de wet op do ouder domspensioenen voorschrijft, dat degenen opgenomen in een ge sticht, maar recht hebben op het derde van het volledig pensioen. Ik zegde tot dit oudjeg'hebt toch kosteloos voeding, klecding en inwoon, dus uw pensioen kan dienon om iets buitengewoon te k< open? Hij zuchte. Ik heb daar alleen voeding en slapen. Tabak, snuif, kleederen, dit alles is ten mijnen laste. En voor myn werk geen cent Ik dacht aan onze oudjes in de ge stichten te Aalst. Daar hebbon ze allesvoeding, kleeding, tabak, snnif, en zelfs ecno vergoeding van enkele franken per week, waartegen M. De Valckeneer, een katholiek, zich voorgesteld hadt heftig te protesteeren. Het klooster waar dien ouder ling verblijft is een piivaat kloos ter, 'tis te zeggengeen gasthuis, geen gesticht, levende op de kosten van do stad. Neen, 't is een kloos ter, waar alles binnen gaat en niets meer uitkomt, en het werk dat dus verricht wordt en aan de ouderlingen niet wordt betaald is zooveel winst of min uitgave voor I 't klooster. Welnu, zulks is een oprecht schandaal, onwaardig van hen 1 die zich voorstellen hun Hemel te verdienen met goede werken te doen. Eene kleine vergoeding aan die ouderlingen die hun hof bewerken en wat anders nuttigs werk ver richten, stelden die monschon te vreden en belette hen, achterhou der s van hun loon te noemen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1925 | | pagina 1