Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalst.
't Speletje Begint
AALST.
Mijn Hoekje.
Nichels - Moyersoen.
Naar het Syndikaalfeest.
F
23e Jaar N° 38.
Prijs per nummer 20 centiemen
19 September 1926.
Annoncen .-
Het Syndikaalfeest
STRIJDLIED
Syndikalisten,
Partijgenooten.
Onze Kandidaten.
Aan De Werkman
Hij verdwijnt
Een debat
Vroeger en Nu.
RECHT
VRIJHEID
Rechterlijke annoncen 4 fr. per regel op 1* en
2' bladzijde. 2 fr. op 3" en 4' bladzijde.
Reklamen volgens overeenkomst.
Alle briefwisselingen moeten elko week vóör
Woensdagavond, 8 ure, ingezonden worden.
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moe
ten door de Vakbonden goedgekeurd zijn.
UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ
HET RECHT
Lokaal HAND JN HANI)., Molendries, Aalst.
BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE
ALFRED NICHELS.
REDACTIE ADMINISTRATIE
Lokaal Hand in Haud», Molendries, 11, AALST
ABONNEMENTSPRIJS
3 maanden fr. 3,00
6 5,50
I jaar 10,00
RUITEN BEI.GIE.
jaar fc. 17,50
Men abonneert zich op alle postbüreelen.
De gemeentekiezingien naderen en
onze vrienden van den buiten bren-
fen ons de tijding, dat men weeral
ezig is, den godsdienst er bij te
sleuren.
Ze beginnen te loopen, vooral de
vrouwen worden bezocht, vergade
ringen gehouden, 'tgaat om de ziel
van 't kind, voor het behoud van den
godsdienst
Kan het dommer
Moeten wij het tot vervelens toe
herhalen, dat godsdienst voor ons
Socialisten privaat zaak is, 't is te
zeggen, elk doe op dit gebied wat hij
wil, elk gelooft, elk gaat ter kerke
volgens zijn beliefte.
Welnu we zeggen tot dezen die
den godsdienst in zake verkiezingen
trachten te exploiteeren, dat ze groot
ongelijk hebben want eens kreet
zulks tegen hun.
Van bij het ontstaan der Socialis
tische party, hebben de klerikalen
gezegd dat we tegen den godsdienst
zyn, dat we de nonnen en paters zou
den verjagen, de priesters verban
nen, kerken en kloosters af breken
enz. enz., en ondanks de socialisten
in vele gemeenten reeds de meerder
heid zyn, is er nog niets van dit al
les gebeurd.
En de fronters schrijven daar aan
mede te doen, zy willen katholieker
zijn dan de Paus zelf.
Ja de fronters, onder wie er nog
velen zün, die met de gebroeders
Daens, den strijd der democratie
hebben gestreden, die scharen zich
nu aan de zyde der katholieken die
verbroederen met hunne vroegere
vervolgers, als ze maarmeenende
socialisten een voetje te kunnen
lichten.
Nogtans Priester Daens en Priester
Fonteyne, de vroegere zoo vervolg
de geesteiyken, zochten hulp en by-
stand bü de socialisten, die ben
overal ter zyde stonden.
Terwyize door de katholieken ver
volgd en gebroodroofd wierden,von
den ze by de socialisten zedeiyken
enmoreelen steun.
En toch belet het hunne volgelin
gen niet, de hand te drukken aan de
vroegere vervolgers en broodroo-
vers liunner hoofdmannen.
Ons is het goed, maar als we daar
op wyzen, dan is het, om ©nze
lezers op het hart te drukken, dat
de godsdienst misbruikt wordt in
de politiek.
Bjj ons socialisten blijft hy er
buiten wy hebben onzen tyd nut
tiger te gebruiken. Wie ter kerke
gaat is ons zoo lief, als dezen die
er nooit den voet in zet.
4 Wie den godsdienst pratikeert, is
'iemand die hoopt hiernamaals op
een beter leven wy betwisten hem
niet dit recht en zullen evenmin
iets beproeven om hem vaD die
hoop te ontdoen wy zeggen hem
staat ter kerke dagelyks als ge wilt
of als het u past, want dat is reeds
het bewijs dat ge een boter leven
wenscht.
Welnu als ge bidt om hiernamaals
riistpap met zilveren lepels te mogen
eten, helpt ons dan stryd voeren,
opdat van hier op aarde, reeds be
ternis in uwen toestand wordt ver-
overd, aldus zorgt ge met voor uw
eigen zelve, maar in t belang van
't algemeen.
Nogmaals godsdienst moet buiten
de politieke stryden blyveD, omdat
het enkel en alleen verdeeldheid
in de werkersrangon kan medebren
gen en die verdeeldheid ten goede
komt van de bezittende en de heer-
schende klasse.
Vooruit voorden goeden uitslag
der gemeenteverkiezingen, vooruit
voor de verbroedering van alle uit-
gebuitenen 't zy geloovigen en niet
geloovigen vooruit voor het Socia
lisme.
Van heden Zondag in den
Rink, zal stipt om 5 uren aan
vangen. Gedurende de Muziek
en Tooneel uitvoeringen zullen de
deuren gesloten zijn, om de stoor
nissen ie voorkomen. Deuren open
om d 1/3 uren
Vrienden en Vriendinnen komt
tijdig naar den Rink
GEMEENTEVERKIEZINGEN
Oktober 1926.
Zangwijzel'Internationale.
Woorden van Alberic.
REFREIN.
Laat de dompers maar liegen,
Laat de fronters maar staan,
Ons ook in slaap wiegen
Zal niet gemak'lijk gaan.
't Recht der zwoegers betwisteu,
Hen slaan onder den voet,
Dat doen geen socialisten,
Maar 't zwart en geel gebroed.
I
De strijd is weder aangebonden
Voor d' overhand in stadsbestuur,
Wij gaan het goede woord verkonden.
Overal in de vrije natuur
Sedert lang heerschen hier misbruiken,
Op elk gebied, van alle slach,
Die men zorgvuldig wil verduiken
Onttrekken aan alle gezag.
II
Wie zorgt voor onze ouderlingen
Wie springt voor 't weesje in de bres
Wie streeft steeds naar verbeteringen
Wie spelt menige rijke de les
't Zijn voorwaar geene klerikalen,
Want arme soort schuwen ze vrij.
En zeker ook geen liberalen,
Maar toch wel d'arbeiderspartij.
III
Ons zeven gemeenteraadsleden
Vervulden hier getrouw hun plicht,
Geen enkel vreest den dag van heden,
Voor zijn werking dan ook 't volle licht,
Immers strijden tegen d'ellende,
Waarmede't volk soms wordt gekweld,
Door de reactionnaire bende,
Dat doen ons leden met geweld.
IV
De vrouwen evenals de mannen,
Hebben voor plicht in dezen strijd,
De blauw, geel, groene te verbannen
Naar de maan tot in der eeuwigheid.
Begint eens voor goed te beseffen,
Wie vrienden zijn der werkersschaar,
En helpt uw'waardigheid verheffen,
Door rood te stemmen al te gaar.
V
'k Hoor lieden den hemel beloven,
Hiernamaals, en dat is goud waard,
Terwijl z'er zelf niet aan gelooven,
En zich deugd doen aan alles op aard'.
Dat is d'aanhangder kapitalisten,
Z'hebben noch schaamt' of eerlijkheid
Daarom «temt voor de socialisten
Dan stemt ge voor Recht en Vrijheid.
Aalst, 14-8-26.
Komt luisteren Daar den knap
pen Vlaamsche spreker G. La-
roehe uit Antwerpen, die de ge
legenheidsreden uitspreekt op het
Syndikaalfeest in den Rink.
Henri Fli^s
Nichels Alfred
Steenhaut J Ozef
Cesar Hae rterman
Jean Steenh Out
Annette ^nel
August gareel
Guns Kl>miel
Léon Lioaireys
Huion Mapstin
Louis Van der V Mken
Troch Kami Ml
Polidoor Podevy 2
Jean Boey Mens
Petrus De Ne Mf
Alexander Pa Cwels
Petit Pro tnper
Louis Ma pScoen
Jean Van der B Orgt
Gabriel B Osman
Petrus Van Gey Öt
Nu wordt het moeiëlijk voor de
Jury, om uitspraak te doen.
Moyersoen boft er op, dat liij de
stadsbegrooting heeft in evenwicht
gebracht, en laat nog een beetje
uitschijnen, dat M De Neve, den
Schepen van Finantieën hem heeft
geholpen, maar in «De Werkman»
van verleden Zondag, is het M. De
Neve, die de kunst heeft gevonden,
hij alleen, want van M. Moyersoen
is er geen sprake.
Het kan ons niet verdommen,
wie hier bekwaamheid te koop
heeft, ware het niet, dat onze per
soon er buiten wierd gelaten, maar
wemeenen, zoo een steek onder
water te krijgen, die we ons niet
laten welgevallen, en onze eerlijk
heid in 't gedrang brengt
De Werkman schrijft
De heer Nichels was schepen
van 't geldwezen, en nu schijnt
het wel, dat deze heer een be-
kwaam duivenliefhebber is, maar
van een stadsbegrooting al zoo
veel begrijpt als een koe van dui-
venmelken.
En wat verder
Maar wij kenden Jan De Ne-
ve, zijne hooge onaantastbare
eerlijkheid zijn scherpe wer-
kelijkheidszin, en zijn onver-
moeibare werkkrachten, ft zijn
wij die onderlijnen.)
Wat komt dat hier te pas
De onaantastbare eerlijkheid van
M. De Neve Wil dit zeggen,
dat Nichels in eerlijkheid voor M,
De Neve moet onderdoen 'l
Welnu, vermits «De Werkman»
zegt dat Nichels een bekwaam
duivenliefhebber is, kunnen wij er
bijvoegen, dat hij ook een eerlijken
duivenliefhebber is dat M. De
Neve, ook duivenliefhebber was
vóór enkele jaren, en dat we bereid
zijn, een referendum onder de dui-
venliefhebbers te laten plaats grij
pen, om uitspraak te doen, over de
zuiverste eerlijkheid van beiden.
Neen «Werkman» ge zijt on
voorzichtig, als er van geld ver
handelen wordt gesproken, brengt
er dan het duiver spel niet bij,
want Nichels kan op verschillende
gevallen wijzen, dat hij geen geld
wilt ontvangen dat hij niet eerlijk
heeft gewonnen, en dat weten vele
duiveniiefhebbers.
'k Ben verzekerd, moest M. De
Neve, kennis genomen hebben
van het artikel in De Werkman
van Zondag, vóór het verscheen,
hij zou aan schrijver opgemerkt
hebben laat duivenspel en eer
lijkheid hier buiten, het komt hier
niet te pas.
Nichels Al.
van 'tpolitiek tooneel. Wie? Wel M.
De Windt, hij heeft zijn pleit niet ge
wonnen, hij is gevallen met zijn kandi
daat, die hij tegen heug en meug van
de meerderheid der liberalen wilde op
de lijst brengen.
M. De Windt komt dus niet meer op.
't Zal in alle geval geen goed doen,
voor de liberale lijst.
Hunne partij lijdt aan tering, en de
zen slag kan gevoelig genoeg zijn, om
er de vliegende tering van op te doen.
De enkele werklieden die er nog in
verdwaald zijn, zullen begrijpen, dat
zij op hunne plaats niet zijn. 't Is in
onze rangen, dat ze moeten plaats ne
men.
Wij ontvingen van den Heer Moyer
soen, den volgenden brief
Aelst, den lü September 1926.
Mijnheer de Volksvertegenwoordiger,
Ik ben volgaarne aan uwe beschik
king voor een tegensprekelijke mee
ting over de Finantieële leiding der
Stad.
Twee mijner vrienden worden ge
last zich met UEd. in betrekking te
stellen nopens de voorwaarden van
het debat.
Uw verkleefde,
R. MOYERSOEN.
Ten gevolge van dit schryven
hoeft er verleden Woensdag tus-
schen FJips Henri en Berghman Al-
fons van socialistische zyde en
MM. Bastiaens Alfons en De
Schaepdryver van katholieke zyde
een samenkomst plaats gehad om de
regeling voor het debat te treffen.
Er is evenwel tot heden nog goen
overeenkomst door het feit dat er
van katholieke zijde aangedrongen
wordt om Nichels die beschuldigd
wordt van geldverspilling de eerste
zou moeten spreken.
Wy hebben deli. h. Bastiaens en
De Schaepdryver op de onredelyk-
heid van hun voorstel gewezen, om
dat het toch nog nooit is gebeurd
dat een beschuldigde, die naar liet
gerecht wordt gedaagd eerst moot
uitleg gevon, alvorens liy de feiten
kent die hem ten laste worden ge
legd.
Nichels Alfred wordt door M.
Moyersoen beschuldigd, en tiet is
dan ook heel logisch als Nichols aan
M. Moyersoen uitleg vraagt in zyn
by zyn, ton einde hem te kunnen
verdedigen, dat M. Moyersoen op
het debat de beschuldiging zou
voorbrengen, waarop Nichels zich
te verrechtvaardigen heeft.
Wy meenen nochtans dat de h. h.
Katholieken tot inkeer zullen ko
men opdat het debat in zyn volle
objectieveteit zou kunnen plaats
grypen. A. B.
Waarheen heden? Wel mede
feesten, daar waar het 25 jarig
bestaan van 't Internationaal Vak
verbond wordt gevierd.
't Is waar, 't is een heiligen-
plicht voor alle bewuste werklie
den, die feesten zoo grootsch mo
gelijk te maken.
't Is de herkenning van de macht
der werklieden internationaal aan
elkaar verbonden 't is de herden
king en verheerlijking van al de
zen, die het goe ie gedacht hebben
opgevat, de workende klasse er
op te wijzen dat ze het te doen
heeft tegen eene internationale
Kapitalistenbende, die noch gren
zen, noch godsdiensten kent of
eerhiedigt, als er maar goud aan
verbonden is, als hunne belangen
maar gediend worden.
De werkman wordt uitgebuit
hier in België in Frankrijk gansch
de wereld door, en hierom ook is
zijn strijd internationaal, en de
verbroedering aller loonslaven
noodzakelijk.
Heden is het dus feestin de
meeste steden wordt het zilveren
jubelfeest van het Internationaal
Vakverbond gevierd.
Dat is het feest van al de ge-
syndikeerde vrouwen als mannen,
dat is hot feest van al de uitge-
buitene werkers, en hierom, moet
dit'feest grootsch wezen, talrijk
bijgewoond zijn.
Het is het vertoon van de macht
van het proletariaatde burgerij,
de ryke menschen moeten er van
bewust zijn, dat de werklieden
S over eene onvergelijkbare macht
beschikken, groot genoeg om de
boeien te breken, waaraan ze nog
gekluisterd liggen en hierom, he
den allen naar 't feest, 't is eene
plicht, een noodzakelykon plicht,
dat is 't oordeel van
Friederik.
Te Aalst is het in de groote zaal
den Rink, Lange Ridderstraat. Be
gin om 5 uren.
I« hel prachlig tooneel-
sluk dat heden Zondag in
den Rink gespeeld wordt.
Het stelt voor den vroegeren tijd
toen de werklieden als slaven hard en
veel uren per dag moesten werken;
de kinderen in hun prilste jeugd
naar de Werkhuizen en fabrieken
wierden gesleurd de afgesloofde arbei
ders tot den bedelstaf werden ge
doemd.
Het stelt voor welke harde strijd
de werkende klasse moest voeren, om
uit dien poel van ellende verlost te
worden tevens wat nog moet gedaan
worden, om de werklieden een ge
lukkiger leven te laten genieten.
Dit aangrijpend Tooneelwerk, zal
de aanwezigen ontroeren, en sluit met
een prachtige Apotlieoze van maagde
kens in blankend wit gekleed, die
luide hunne zangen van strijd en hoop
laten weergalmen.
Vrienden met of zonder genum
merde kaartheden Zondag om 4 1/2
uren, allen naar de Rink. In die groote
zaal is zeer veel plaats.