HET WERD VOLBRACHT Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalst. Mijn Hoekje Militaire Diensttijd. Prijs per nummer 85 centiemen 88 Oogst 1927. Gat'sch de Wereld door zijn verontwaardigde protesten opgestegen, tegen het doodvonnis dat werd uitgesproken n Amerika jegens SACCO en VANZETTI, die onschuldig werden veroordeeld, voor een moordaanslag door een andere lersoon bedreven. Hierom werd uit alle Werelddeelen om genade gevraagd, die door de Amerikaansche machthebbers van de hand verden gewezen. Dinsdag morgend om 5 ure, zijn de twee ongelukkigen SACCO en VANZETTI, in deD Electrische stoel er dood gebracht. Het zoogenoemd groot Amerika, heeft die schandalige daad voltrokken, van twee onschuldige menschen om het even te brengen, die bloedvlek zal voortdurend blijven op Amerika kleven. Christendom en Socialisme Jiond het tAmerikaansch Drama RECHT EN VRIJHEID De Socialistische Pers steunen, die den strijd voert tegen de financiers, is een plicht voor den arbeider. Het is niet enkel de werkende lasse, dewelke houdt aan de ver- orting van den militairen diensttijd, eker en vast is de gansche belgische J evolking, met uitzondering van inkele schreeuwers, die weinig onder Ie militaire lasten lijden, voorstaander ran den zesmaanden diensttijd. Vóór li openbare opinie is het pleit voor ieze invoering gewonnen. De Vlag katholiek weekblad van ras Arrondissement, voelende dat die egerhervorming nauw aan 't hart ligt ran onze menschen, en bijzonder der noeders, meent door het oude liedje an de Socialisten zijn ook kapita- isten geworden, de socialisten zijn nu tok in de regeering, zijn aan tafel met len Koning en nog meerdere praat, raze beweging voor den zesmaanden- lienst in den weg te staan. Dit blad, evenals andere reaktionaire iladen vraagt, zal 't Volk de foppe- ij der socialisten niet beantwoor- len. Het Volk weet dat hier [eene fopperij in 't spel is, het Volk reet dat het hier gaat om een hervor- ning, dewelke kan ingevoerd worden, in de beweging op touw gezet door mze jonge wachten wordt bijgetreden loor gansch onze partij, door onze rrouwenkingen, dewelke ook het groot lelang en nut er van begrepen hebben. Het zou de schuld niet zijn van de ocialisten als de zesmaanden niet wer- len ingevoerd, maar De Vlag zou ater eens aan hare lezers laten weten Df de opstellers van dit blad voor of tegen het stelsel der zes maanden ijn. De Vlag meent alles gezegd te ebben door te spreken over de hou- ling der duitscbe socialisten in den lorlog van 1914-1918 wij moeten of rillen de duitsche socialisten niet ver- choonen, maar het is ons toch toege- iten te vragen, wat hebben de katho- ieken ooit in eenig land gedaan om len oorlog te beletten Het socialisme heeft bankroet ge eden bij den laatsten oorlog, schrijft De Vlag Het tegenovergestelde is raar het is klaar en duidelijk bewezen [cworden dat, zoolang het kapitalisme ivermachtig is, de bloedige geschillen usschen de volkeren mogelijk blijven. Wat hebben het duur leven, de af dankingen door de Nationale Maat- chappij der Yzerwegen niet door de egeeringgedaan te maken met het mlitair vraagstuk. HeeftDe Vlag tergeten, dat het een dier bladen is, dewelke steeds klaagden over het Jvertallig persooneel Nog wonder datDe Vlag er niet •ijvoegt dat de zoogezegde hooge oonen de oorzaak zijn der levens duurte. Wij kunnen er ook bijvoegen dat dezer dagen, een burgersblad zelf trkend heeft dat het leven in ons land log het minst duur is, en de lasten er log van de laagste zijn. Het bijzonderste is dat de kamerlei ders reeds de uiteenzetting hebben ratvangen van het wetsvoorstel, Van )e Meulebroucke, om hen te verwit- igen dat in de eerstkomende zittijd een «slissende bespreking zal moeten laats hebben over de zesmaanden- ienst. Op duidelijke wijze zet Van De deulebrouck ons standpunt uit een, loor het vroeger pleidooi van Emiel Van der Velde te herhalen. Zij heeft iet wetsvoorstel van Jules Mathieu, in 1920 reeds voorgelegd terug voorge bracht met volledigere en gewijzigde tekst. Wij mogen dus met zekerheid zeggen dat er belangrijke besprekingen in het Parlement zullen plaats hebben, gezien de heer de Broqueville, minister van landsverdediging zelf, stellig beloofd heeft een ontwerp voor te brengen. Blijft af te wachten wat het voorstel de Broqueville zal zijn, maar iets is zeker er moet verandering komen. Ons stand punt is gekend wij willen de lands verdediging, maar zonder nuttelooze opofferingen of uitgaven en 't is, omdat wij overtuigd zijn dat met een demo- kratisch ingericht leger op de basis van de zesmaanden-dienst de lands verdediging kan verzekerd zijn, dat wij durven verhopen onze zienswijze te zien zegevieren. De tijd, welke ons nog scheidt van den zittijds des Parlement moet goed gebruikt worden, de beweging moet algemeen worden, en het zal zeker niet zijn omdat bladen als De Vlag ons verwijten dat wij het militaire vraag stuk gebruiken, als een stokpaardje voor de verkiezingen van 1929, dat wij in iets onze werking zullen laten verflauwen, het tegendeel zal veeleer waar zijn. Alle partijgroepen moeten zich met de zaak bezig houden, elkeen zal hel pen aan het petitionnement, en alle partijen zullen verplicht zijn te laten zien of ze ja of neen aan het land zwaardere militaire lasten willen op leggen dan het noodig is. Ook de katho- liekê demokraten zullen moeten hun standpunt kiezen. En zooals wij het zegden in ons vorig artikel over deze kwestie de zesmaanden-dienst is voor ons niet het doel maar door het leger op de meeste demokratische wijze in te richten, door de persoonlijke en algemeene lasten op het minumum te brengen, door het leger te aanzien slechts als verdedi- gingsmiddel, willen wij de geest van een alles overweldigend militarisme doen wijken voor de algemeene zucht naar Vrede. Wij zijn voorstaanders van deze legerhervormingen, omdat wij zulks aanzien als een middel om tot ons doel te geraken. G. De Nauw. Het Socialisme zal het Chri sten ideaal Verwezenlijken. Christus wordt wel eens de grootste en de eerste socialist genoemd... de goddelijke socialist. En inderdaad, wanneer men het primitief christendom nagaat, dan doet dit in zijn elementaire vormen wel den ken aan het socialisme, dat erge deeltelijk en eenzijdig wordt in toe gepast. In het Oosten immers was het socia lisme omgeven door den heiligen glans der religie. Er waren daar vereenigin- gen die leefden in gemeenschap van i goederen de productie was niet ge- meen. In het tweede hoofdstuk van de Handelingen der Apostelen vers 1 44-46 leest men van de christelijke ge I meente En allen die geloofden wa- ren bijeen. Zij verkochten goederen en I have, en verdeeldon ze allen, naar dat elk van noode had. Christus ook leef- de met zijn discipelen in gemeenschap van goederen. Het eerste christendom was meer ge richt op eene ideële maatschappij van liefde, een geestelijk koninkrijk, met belooning of boete hiernamaals. Men sprak niet van een betere verdeeling der materieële welvaart der rijk dommen. Het bracht ons dus vooral de liefde tot den evenmensch, het beoefenen der deugd door het geven van aalmoezen. Men vergat dat van groote ideën niet veel in huis komt, wanneer de fundamenten der maatschappij niet goed zijn. Marx predikte hierover eene onmisbare waarheid Al de pogingen om de wereld te veranderen, om den geest te vereffen, alles wat het christendom bedoelde, alle ethisch idealisme, het is ijdel en zonder resul taat, indien niet wordt gerevolution- neerd den bodem, waaruit het ideële groeien moet. Maar de revolutie is er, zij werkt onophoudelijk, er is dialek- tiek, er is ontwikkeling in de historie als de kapitalen zich concentreeren. als de massa 's verarmen, als de massa 's in fabriek en mijn en elders tot het be wustzijn komen van hun numerieke sterkte, als zij voelen hoe zij zeiven zijn verstoken van het allerprimitiefste levensonderhoud, zij, die produceeren, dan zullen zij zich vereenigingen, en zij zullen den staat veroveren, en zij zullen de productiemiddelen brengen in han den der gemeenschap, en dan komt het socialisme, dat straks als de maat schappij is veranderd, een hooger geestelijk leven sticht. zie De Ziel der Menschheid, 4 deel, bl. 335. Marx heeft ons een richtsnoer ge geven door vereeniging aller prole tarische krachten de productiemidde len brengen in de handen der gemeen schap. Dan toch zal de klassenstrijd opgeheven zijn, de onderlingen naijver verdwenen, en zal er mogelijkheid zijn de ideën vaii het christendom liefde, wederzijdsche genegenheid, enz, vaste vormen te geven. Het christen ideaal moet verwezen lijkt worden door het socialisme. Een hoogeren vorm der maatschappij een hoogere cultuur is slechts mogelijk, wanneer het socialisme rationneel wordt toegepast. Dat het socialisme materialistisch is, is wel een noodzakelijkheid des tijds. Voor denoogenblikkan het niet anders Eerst den ondergrond der maatschappij vervormen en dan komen er van liever lede ook nieuwe menschen, met nieuwe ideën, met een nieuw geloof. Het katholicisme dat zich het mono polie toeëigent van het christendom en dit laatste wil toepassen en verwezen lijken, heeft schipbreuk geledeu. Dat bewijst het verleden. En het moest hier in falen, wijl het niet gewerkt heeft voor een rechtvaar dige verdeeling van rijkdom en productie. Kan men van christelijke liefde spre ken bij arbeiders die voor hongerloo- nen arbeiden, die slecht gevoed en ge huisvest zijn Neen. Daar is enkel plaats voor haat, haat tegenover hun uitbuiters die in weelde en overvloed leven. Maar ook haat tegenover diegenen die het richtsnoer onzer samenleving in handen hebben en niet stuwen Daar nieuwe tijden. A. Vijverman. De beulen der Inkwisitie, hebben zich nooit een grooter en afgrijselijker marteling ingebeeld, dan die welke de wreedaardigheid der Amerikaansche wetten heeft toegepast op Sacco en Vanzetti. Gedurende meer dan twee duizend vijf honderd dagen hebben zij voor de oogen het spook van den doodstoel gezien. Gedurende meer dan twee duizend vijf honderd nachten zijn zij in hunnen slaap gewekt geworden door verschrik kelijke droomen en hunnen angst verminderde maar enkel om weldra te herbeginnen. Meermalen heeft men hun langen tijd op voorhand de dag en uur bekend gemaakt waarop de elektrieke vonk zijn werk zou volbrengen, en terwijl het uurwerk draaide hebben zij de mi nuten afgerekend die hun bleven te leven. Het is tegen deze hartstochtigheid dat het universeel geweten zich verzet heeft. Misschien is ieder van ons, door het feit zelve van geboren te zijn, in een huid van een ter dood veroordeelde ge treden, maar dit gedacht schrikt ons niet aidit voorval schijnt ons nog te ver verwijderd om er ons mede bezig te houden. En te meer, zoo wij sterven door een geweldigden dood of stilaan uitgaan op ons bed, zullen wij toch nooit het fijne der gerechterlij ke dwa lingen kennen. Wij denken dus aan den dood, alsof wij onsterfelijk waren, en achten wij er ons gelukkig over, want anders zou het leven ons onmogelijk worden. Maar het is toch aan te raden, zonder nochtans ons bestaan te vergiftigen, van eens te denken aan den ongeken- den datum onzer verdwijning, door een verzekering te sluiten op het leven, ten voordeele dergenen voor dewelke wij werken het hoeft niet gezegd te worden dat dit natuurlijk bij La Prévoyance Sociale, zal gebeuren. schoone erfenis achter gelaten. Wij zeggen hem we zullen die erfenis niet verkwisten, we zullen ze omringen met de zorgen, waar mede gij ze hebt omringd, met de liefde waarmede gij ze hebt be- zegend, in de volle overtuiging, dat wij die erfeDis zullen vergroo- teD en versterken, zoodanig, dat ze eens zal heerschen en regeeren in 't voordeel van de werkende klasse die gij zóó lief hebt gehad. 't Is wat uw doel was, 't is wat ons doelis,enalshetwerkende volk in't algemeeD, zelfs maar een ge deelte van 't werk overneemt dat gij altijd hebt verricht in'tvoordeel van de partij, dan verwezentlijkt zich uwen en onzen droom 't Socia lisme regeert de wereld Ziedaar wat bij uw voor eeuwig heengaan vriend De Moyer dacht te moeten gezegd worden, door uw politieken en persoonlijken vriend, sinds meer dan dertig jaren, uwen FRIEDERIK. 'k Heb verleden Zondag een droeven plicht vervuld. De Eere voorzitter van onzen Socialisti- schen Ziekenbond van Geeraards- bergen Alfons De Moyer hel pen naar zijne laatste rustplaats brengen. Ja, 't was een droeven plicht, want niet alleenlijk verliest zijne dierbare echtgenóote een braven man, zijne kinderen een waren vader, de Socialistische partij ver liest insgelijks een harer beste en getrouwste leden, en den Zieken bond een harer stichters. En den vriend Alfons was niet alleenlijk stichter, maar meer dan vijf-en twintig jaren heeft hij den post van voorzitter vervuld, om dan den post van Eere-voorzitter aan te nemen. De Moyer, was tevens een der eerste socialisten in het NU ROO- DE GEERAARDS BERGEN, en aan iedere bestaande Socialistische inrichting van die stad, is een stuk van 't leven van onzen te vroeg af gestorven vriend verbonden. 't Was teGeeraardsbergen zooals overal, waar de socialisten voor het eerst verschenen spot, ver volging en broodroof viel hun ten deel. De politieke acktie zijn ze be gonnen met enkelen kijk nu de socialisten hebben de meerderheid in de gemeenteraad, burgemeester en schepenen zijn allen socialist. Met weinigen is den Ziekenbond gesticht ze zijn er nu met 7200 leden I En daaraan is de onophoudende werking en propaganda van den vriend Alfons Diet vreemd. Het is wat we konden vernemen uit de lijkreden die uitgesproken zijn geworden aan het graf door Clement Bauwens voorden Zieken bond en door De Nauw en Nichels voor de partij. Alfons De Moyer, was pas 59 jaar oud, veel te jong, want hij moest nog leven èn voor zijne lieve vrouw en brave kinderen, èn voor de paitij en hare instellingen. Helaas het is nu niet zoo Zijne echtgenoote is weduwe, zijDe kin deren zijn weesjes en met ben treurt de partij, want mogen we dank zeggen aan den afgestorven vriend Alfons, voor al wat hij voor de partij heeft gedaan, we moeten ingelijks zijne brave vrouw danken, omdat zij hem altijd heeft gesterkt in zijne propaganda voor het goede aan het werkende volk. Onzen atgestorven, ieverigen en onvermoeibaren propagandist, heeft aan het werkende volk eene

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1927 | | pagina 1