T Mei is de Feestdag van Reus Arbeid RECHT OP BESTAAN Hand- en Geestesarbeiders toont Uwen wil Legt alle raderen Stil Het 4e Mei-Feest Op voor Een Mei I MIJN HOEKJE 25e Jaargang N° 1 7 Prijs per nummer 30 centiemen 22 April 1928 Socialistisch Weekblad voor het Arrondissement Aalst Het Een Mei-Focds Eerste-Mei-Fonds. 5 Augustus. Aan de Arbeiders Recht en Geen rechten zonder plichten Geen plichten zonder rechten POSTCHECK-REKEMIHG Be 1 g i s c h e Werklieden-Party Arrondissements-Federatie Aalst Nr. 8 5 6 8 6. Telefoon 5 7 2 Het is 't werkelijk doel van den strijd door de socialisten gevoerd tegen het huidig maatschappelijk stelsel, aan elkeen het Recht op Bestaan te verzekeren. Er is van al wat de menseh noodig heeft om in zijne behoeften te voorzien, genoeg voorhanden om aan elkeen dit recht te ver zekeren. Maar, zult ge zeggen, dit reobt wordt door niemand aan geen enkele mensch betwist. Er is wel is waar nog niemand geweest die openbaar zich als tegenstaander van dit recht durfde verklaren, maar een andere vraag is het of aan elke mensch de midde len worden verschaft om te kunnen zeggen dat hetRechtop Bestaan aan ieder ver zekerd is. Bijvoorbeeld elkeen heeft het recht ge huisvest te zijn met zijn familie in mensche- lijke voorwaarden niemand ontkent hem dit reeht, maar in onze huidige maatschap pij zijn aan elkeen de middelen niet verleend om over eene degelijke woning te beschik ken. Duizenden en nog duizenden zijn ver plicht te verblijven, in krotten en zelfs zal men in deze plaatsen, waar de grootste weelde ten toon gespreid wordt langs eene zijde, mensehen vinden langs de andere zij de. Die zelf niet weten waar 's nachts te verblijven woningskwestie is zeker een der grootste maatschappelijke vraag stukken, want hoe kan er sprake zijn van veredeling en verheffing van menschen, die verstoken zijn van wat toch een eerste be hoefte is te zeggen een onderkomen, een mensch waardig. In onze maatschappij is zelfs het recht te mogen arbeiden als men wil, niet verzekerd en in alle landen zijn er werkloozen in massa, die geen werkgelegenheid vinden ten gevolge van slechte voortbrenstrege- ling, derwelke niet gevestigd is, naar de noodzakelijkheid, maar wel enkel en al leen om aan de bezitters van de voort- brengstmiddelen zulke hoog mogelijke win sten op te leveren. Wat blijft er over voor deze werkloozen van het «Recht op Bestaan» Slechts is er nu, dank aan den strijd der socialisten, door de bestaande orisisfondsen de zwartste ellende gespaard aan dezen, die tegen hun wil onwerkzaam moeten zijn. De socialistische syndikaten hebben hier het princiep van dit recht doen erkennen door de openbare besturen. Maar hoe dikwijls is er niet in de burgers bladen geschreven geworden dat de werk loozen fondsen niet een recht zijn voor de arbeiders, en elke bewuste arbeider weet genoeg hoe moeilijk het is geweest om te verkrijgen wat er op dit gebied is bekomen. Het verwijt wordt ook wel eens gedaan aan de werkers, dat zij niet werken willen, als zij weigeren te aanvaarden werkvoorwaar- deD, dewelke in 't geheel niet aannemelijk zijn. En ook als de mensch getroffen wordt doorziekte, moet dit Rechtop Bestaan voor hem toch niet ophouden, want het is toch zijne schuld niet als de werker niet in staat is voort te brengen uit oorzaak van do ziek te, want deze kan wel eens het gevolg zijn, van de slechte en nadeelige voorwaarden, waarin velen verplicht zijn te leven. 't Zijn ook de socialisten geweest, die door de werking hunner mutualiteiten voor de tot werken onbekwamen, het princiep van Reeht op Bestaan hebben doen erken nen. Het is Wauters geweest in ons land, die als minister het eerst belangrijke toe lagen heeft verleend aan de mutualiteiten om hen toe te laten, de gevolgen der ziekte te lenigen, en ook om te trachten waar het mogelijk is te voorkomen. Het zyn de socia listen, die in hunne bladen, het zijn de socialistische mandatarissen, die in 't parle ment en andere openbare besturen, den strijd voeren om de toelagen aan de mutua liteiten verleend, te verhoogen, ten einde hen toe te laten meer en meerdegroote maatschappelijke rol, waartoe zij geroepen zijn, te vervullen. Het Reoht op Bestaan beteekent ook voor ons, aan alle kinderen, die nog niet helpen kunnen aan de voorbrenging, al wat hen behoeft en niet alleen aan voedse) en kleeding en al het stoffelijke maar ook wel aan onderwijs, aan opvoeding, het recht voor hen, zich te kunnen ontwikkelen naar freest zoover hunne begaafdheden het toe- aten. In deze huidige maatschappij is dit recht enkel voor dezen, wiens ouders over fortuin beschikken. Het princiep is wel er kend door de instelling van het fonds der meestbegaafdeD, maar de maatschappelijke toestanden beletten nog aan het overgroot gedeelte het onderricht te ontvangeü, waar op zy met recht zouden kunnen aanspraak maken. En dan voor de invalieden van den arbeid voorde ouderlingen, die door hun vroege- ren arbeid medehielpen aan het scheppen van rijkdom, dewelke zou moeten maat schappelijk zijn, maar nu aan eükelen ten goede komt, ook voor hen zou bet recht op bestaan moeten volledigd verzekerd zijn. De wet op de werkongevallen, het ouder domspensioenen, zyn er gekomen na dat de socialisten jaren en Jaren ervoor gestreden hebben, maar wat is verkregen is nog niet voldoende. Vroeger werd door vele arbeiders ook ge zegd het is alty'd zoo geweest, het zal al tijd zoo blijven Zulks werd hen steeds door katholieken en liberalen voorgehou den. Al wie een weinig wil nadenken en de toestanden van vroeger vergelijken met deze van heden zal moeten bekenneD, dat wy reeds veel verbeteringen kunnen aan stippen, maar nog verre is bet er af dat er mag gezegd worden aan elkeen is het Rechtop Bestaan verzekerd. D© katholieken zullen nu ook nog zeggen Er zijn altijd rijken en armen geweest en 'tzalzoo altijd blijven, dat de armen zich zullen moeten onderwerpen aan de ryken Zij zullen trachten de arbeiders te doen ge- looven dat al wat er voor hen kan gedaan worden, moet gebeuren door liefdadigheid; de liberalen zijn nog voor een groot deel voorstoanders van het laat maar gaan Het princiep der liefdadigheid noch van laat maar gaan kan redding breDgen, alleen de macht der bewuste arbeiders, door hunne organisatiëD, kan mee helpen om eene betere maatschappij tot stand te breDgeD, waarin het Recht op Bestaan in de meest mogeliiken uitgebreiden zin zou verwezentlijkt worden. Het vertelseltje van altijd zou geweest en zoo blijven is door de verleden strijd van de arbeiderspartij ten Diet gedaan. Het verleden heeft ons getooDd dat de maat schappelijke toestanden zich vervormen, en dat de arbeiders, als zy in eenheid optreden in staat zijn hun eigen ontvoogding te be werken. Door den wil van geestes en handen ar beiders is een betere toekomst mogelijk. G. DE NAUW. De kameraden weten waarschijnlijk dat in den schoot der Werkersbeweging een Eén-Mei-Fonds is gesticht. In dat fonds zullen de mandatarissen, bestendige secretarissen en propagan disten, evenals het personeel, verbonden aan werkersinstellingen, vrijwillig de wed de of het loon, dat ze voor i Mei betaald krijgen, afdragen. De opbrengst dier afdrachten zal dienen om de werking te steunen voor Arbei dersopvoeding, van de Jeugd- en de Vrouwenbewegingen van het Matteoti- Fonds. Die vier hoogst-belangrijke instellingen zullen zich dus kunnen opwerken, meer nog dan thans, met het vrijwillig afgesta ne bedrag dat alle leden van het personeel onzer beweging voor i Mei betaald krij gen. Op i Mei ziet het gros der arbeiders klasse af van zijn loon, om zijne getrouwe gehechtheid aan de Werkersbeweging te betuigen. Op i Mei laten zij, die in eigen instellingen voor dien dag loon ©f wedde ontvangen, dit vallen om de beweging des te sterker te maken. Nieuwe Toetreding. Het persooneel der arbeidersinstellin gen te Turnhout besloot eenparig de op brengst van een dag arbeid aan het Eerste-Mei-Fonds at te staan. Vanaf het eerste jaar dat de Sociaal democratie in alle landen, waar zfj eenigen invloed had, de 1* Mei als haren officieelen feestdag heeft uitgeroepen, hebben we er een zulkdanige grootheid zien aan geven, dat de meeste onverschilligen en onbewus- ten er worden met mede gesleept. De oorsprong om het vieren van le Mei, lag vooral in het stellen van zekere eischen zooals Achturendag. Algemeen Stemrecht, om er maar een paar belangrijke te noemen, en 't was dan ook op dien dag dat er volle uiting werd gegeven aan die menscheiyke verzuchtingen, en het bewerken van een revolutionaire kracht die de maatschappij hervormen wil. Wat kon men beter kiezen dan ie Mei f Is het niet in de Mei dat alle vruchten en bloemen aan 't ontluik en gaan en welke toch alle menschelijke toekomst-idealen sterker oplaaien doen Is het niet op dit oogenblik, dat de gewel dige kiemende jeugd, lucht geeft aan zfjne jolligheid, en roept en tiert naar buiten naar buiten De groene weide in om te ge- Dieten van ai het frisohe en jeugdige natuurschoon De Meimaand is de maand van nieuwen bloei en nieuw leven, en we voelen ons tel kens sterker, na onze proleton in hondordo rijën en met forsigen tred t9 zien opmar- cheeren, en hun gemeenschapszangen hot wereldruim hooren ingalmen. Van jaar tot jaar worden onze 1* Meibe- toogingen grootscher, en alhoewel er talrij ke hervormingen reeds verwezenlijkt zijn, hebben we helaas, ons einddoel nog niet be reikt, en daarom stuwen we er opaan, op dat onze eischen duidelijker, en onweer staanbaarder worden. Onze i* Meivieringen stuwen naar massa verbroedering en daarom ook worden ze met zulkdanige kracht verkondigd, dat ze onvermijdelijk bij de meest fanatieke tegen strevers inslaan. De sociaal-democratie is reeds hare kin derschoenen ontgroeid, en de 1® Meiviering welke op zulk betrekkelijken korten tijd een massaviering is geworden over beol de wereld, getuigt van de bewustheid der zwoegende klasse om haar einddoel Volle dige meester over de uereld te bespoedigen. leMeiis en moeteen feest van herleving zijn. De arbeidende klasse moet eens kun nen de alledaagsche zorgen en bekommer nissen vergeten, en zich eens gaan laven aan de bron van hare beste krachten Ge meenschap en natuur. De vrouwen en kinderen staan niet meer buiten Oüze rangen. Zij marcheeren mede, en komen hierdoor een symbolische schoon heid en kracht aan onze betoogingen geveD. Dit is een reden temeer om van del* Meivie- ring een ware hoogdag te maken voor het proletariaat. 1° Mei viering mag geen dag van braspar tijën zyn. Maar een dag van hoop en geloof in ons ideaalOp waardige wijze betoo- gen, met de roode vlaggen vooraan op marcheeren dat er de straten van dreunen onze eischen stellende tot verwezenlijking van het Socialisme. le Meiviering moet de voorbode wezen tot het scheppen eenernieuwelevensopvatting: Verbroedering onder alle volkeren. Betoogen we dus op 1* Mei in eindelooze rangen, onze krachtuitstraling wordt er des te grooter om, en aldus komen we tot een toekomststaat, vol schoonheid en levens vreugde, welke ons een beeld van betere menschheid zal geven. A.B. den op denzelfden dag plaatselijk of ge westelijke feesten of betoogingen in te richten, die aan den bijval der nationale betooging zouden schaden. Terzelfdertijd vestigen we de aandacht op al onze Roode Verweertroepen, dat we dien zelfden dag ook deelnemen aan deze betooging. De plaatselijke afdeeling dienen zich dus gereed te maken. De 5 Augustus a.s. zal dus een groote datum zijn in de geschiedenis van onze beweging. Men weet dat het groot congres der socialistische Internationale te Brussel bijeenkomt, in den aanvang van Augu stus en dat, te dier gelegenheid, op 5de* derzelfde maand, een belangrijke betoo ging van de socialistische jeugd, in de hoofdstad wordt gehouden. Het is noodig dat onze organisaties van nu af denken aan dien datum en vermij- Zooals ieder jaar wordt op Eén Mei den Arbeid verheerlykt over gansch de wereld. In alle beschaafde l&Dden waar er geen dic tatorschap bestaat, geven de arbeiders op Eén Moi iucht, aan hunne vreugde en vie ren dien dag als een hoog- en feestdag hun- nor klasse waardig. Het is op dien dag dat alle Arbeiders den band neerleggen welke hun köelt en vrjj mogen ademen, omdat het hun feestdag is, den dag KONING ARBEID, zonder wien er op den wereld niets zou zyn, en welke helaas nog door vele Arbeiders zelve niet naar waarde wordt geschat. Immers, geachte Kameraden en Gezellin nen, wat zou het bateu dat er koleu liggen onder do aarde om ons te verwarmen, dat de aarde vruchten en voedingswaren voort brengt in overvloed onmisbaar voor de menschheid,dat de zee ontzagelyke hoeveel hoden vischin zich bevat, indien wij Arboi- dors aller klasse niet daar waren Wie van de genieters en de belagers, zou dien kloe ken mijnwerker vervangen om het zwarte goud aan de schoot van de geheimzinnige en gevaarvolle mijn te gaan ontrukken, welke moet dienen om hen te warmen! Wie van hen zou die bruiDgebrandelandarbeider vervangen, welke van 's morgens van voor zonsopgang tot 'savonds wanneer het reeds donker geworden is op het land en in den stal staat te zwoegen, eu hun genieters het noodige aan boter, eieren, melk en aller hande voedsel moet verschaffen zonder het- welke zij van honger moeten omkomen? Eo wie zal er onder hen gevonden worden om don lekkeren en fijnen viscb, welke zou i eene voornaam gerecht uitmaakt van hunne goed opgesmukte menus, en waar zij zich zou gulzig en grettig aan ta goed doeD, om dit lekker gedoe aan den bodem van de alles vernielende on ontstuimigo zee te gaan weg halen en zoodoende dien koenen en onver schrokken zeebank te vorvangen van wiens er ieder jaar een groot aantal hun graf in de zee vinden enkel en alleen als slachtoffer hunner plicht, van wiens weduwen en weo- ren toch zou weinig rekening wordt gehou den, en waarvan er velen tot den bedelstaf worden gedoemd, omdat hun echtgenoot en vader die zijn leven ten pande heeft ge steld voor hot algemeen welzijn niet vol doende was verzekerd, om aan zijn kroost het noodige te verschaffen om er mede to leven. Ongetwijfeld zal er niet een enkelen van de genietende en nietsdoende klas opdagen om de hierboven aangehaalde werkers te vervangen. Geen enkel zal er te vinden zi)D, welke den moed zal hebben om iots te doen voor zijne medemenschen, ten ware hen uitbuiten tot op hot been en als ze uitgebuit en uitgezogen zijn, ze do straat op te gooien als een waardeloos diDg weerom aan den honger en openbare weldadigheid prijs ge geven als loon voor een gansch leven van zwoegen en werken voor's wereldswelvaart. Het is daarom beste Makkers en Gezellin nen, om aan al dien kommer welke den ar beid iederen dag met zioh sleept eene kleine onderbreking te brengen, dat wij U oproe pen den Eersten Mei te vieren. Op Een Mei moeten al de machienen rusten, geen enkel schouwpijp zou een rookwolk mogen de lucht inblazen, geen enkel hamer zou het aambeeld mogen goaaken, geon enkel zaag mag in hat hout gezet worden. Kortom op Eén Mei moet het don Feestdag zijn aller Arbeiders met hand en geest, en moe ten wij door onze optochten overal aan de genieters en uitbuiters doen zien, dat wü als arbeiders weten gebruik te maken van den dag, welke door ons als iets heiligs wordt aanzien en welke wij ten kosto van alles, zullen weten te verdedigen. Op dus allen Kameraden en Gezellinnen, viert met ons het Feest van den Reus-Arbeid zonder wien er op de aarde niets leefbaar is: marcheeren wij op Eén Mei, onder den kreet: Den Arbeid schraagt de wereld. Leve den Arbeid. E. D. C. j 't Zit er op, by de Communisten In Rusland hebben ze de bezonderste op- I positie mannon verbannen naar de j ijsstreken, waar ze gerust kunnen ver- vriezen en waar destijds de socialisten door de Keizerlijken wierden heen ge- zonden; bier in België hebben ze die macht niet, maar al dezen die niet den ken als Jacquemotte zyn uit de party ge bannen. De gebannenen hebben documenten, schryfmachien en gelden mede genomen en zyn ook reeds slaags geraakt met hunne vroegere boezemvrienden. Wat die heeren in onze party hebben gedaan, willenze niet, dat in de hunne gebeurd. Wie communist is, moet denken in België als Jacquemotte, en wie dit niet kan moet er uit. Dit is het geval geweest met Van Overstraeten en dezen heeft nu reeds eene tweede Communistische party ge sticht. En ze waren reeds zoo klein I In alle geval dat is hunne zaak, maar het gebeurde by de belgische communi sten mag als voorbeeld gesteld worden aan onze groote en machtige Socialisti sche party. In onze party is men reeds veel te lank moedig geweest. Wy hebben te lang ge duld, dat er van die communisten in onze vergaderingen kwamen, die voor doel hadden, ze in de war te sturen, om ont moediging by de leden te verwekken en wantrouwen in de bestuurleden en lei ders te doen ontstaan Daar waar er zyn, moeten wy hande len zooals Jacquemottezebuiten goeien. En ze zullen ons niets kunnen vsrwyten, gezien we by ons peroles hetzelfde doen, als by hen gebeurd. Men is socialist of, men is het niet, en in ons midden twist en tweedracht ko men zaaiën, terwyl men deelmaakt van eene andere party, dat mag niet. Alle groepen die aangesloten zyn by de Socialistische party en Syndikale Com missie hebben voor plioht niet langer te talmen en het zuiveringswerk te be ginnen. In ons arrondissement is het getal com munisten bitter klein, maar dit is rede te meer om hen het gat van den timmer man te wy'zen. Ze weten nu toch waarnaar toe ze gaan by Jacquemotte of by Van Overstraeten, maar in ons midden blyven ze niet. FRIEDERIK. Waarde Makkers, Eén Mei nadert. Voor de arbeiderswereld zal dit eens te meer de gelegenheid bieden uiting te geve* aan haar wil strijd te voeren tegen de kapitalistiche macht en haar ideaal van maatschappelijke vervorming te verwezen lijken. Sedert het einde der verschrikkelijke slach ting die de wereld van 1914 tot 19!8 in een bloedbad herschiep, heeft de Belgische arbei dersklasse zich aoots in zulken wankelende toestand bevonden als dit heden het geval is. Zeldzaam zijn de arbeiders die ertoe gekomen zijn hun levensstandaard te verbeteren. De levensduurte is aanzienlijk gestegen De werkelijke loonen zijn dus verminderd 1 Voor talrijke arbeidersgezinnen heeft dit ge brek, ja, ellende voor gevolg, en het oogenblik is de duchten waarop weldra allen zich in den •rbarmelijken toestand zullen bevinden die hun lot was ten tijde dat België voor de kapi talisten als een paradijs als een hel mocht be schouwd worden. Daarom moet Eén-Met 1928 de beteekenis hebben van een dag van strijd tegen de lage loonen. De betooging moet indrukwekkend zijn en niet minder waardig. Zij moet evenwel ook een vee witti ging zijn voor het Centraal Nijverheid!.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1928 | | pagina 1