JASPAR KNOCK-OUT
Cijfers die beteekenisvol zijn
Tegenover hun eigen verklaring
MIJN HOEKJE
25e Jaargang N° 34
Prijs per nummer 30 centiemen
19 Augustus 1928
Socialistisch Weekblad
voor het Arrondissement Aalst
OUDERS
Vooruitgang en
Conservatisme.
Ilel 8e KoDgres voor
Bond der Opgeëischten
Geen rechten zonder plichten
Geen plichten zonder rechten
P05TCHECK-REKENING
Belgische Werklieden-Partij
Arrondissements-Federatie Aalst
Nr. 8 5 6 8 BTelefoon 5 7 2
Wie onpartijdig de gebeurtenissen die zich
in den laatsten tijd op politiek gebied afspelen
beoordeeld, zal tot de overtuiging zijn geko
men dat de Heer Jaspar op zijn laatste beenen
loopt als Eerste Minister, en misschien zelfs
als Minister.
Mijnheer Jaspar is vast en zeker een knappe
en begaafde kerel. Hij is door de omstandig
heden ook goed gediend geworden. Geduren
de de twee jaar dat hij de teugels van het be
wind in handen heeft stelden zich allerhande
vraagstukken die noodzakelijk voor 't belang
van 't land dringend moesten worden opgelost,
en waarvoor hij dus gemakkelijk degewensch
te hulp kon vinden.
Mijnheer Jaspar heeft veel wilskracht, maar
hij is zeer zenuwachtig en als de zenuwen te
veel moeten werken verhuist de redeneering
nog al gauw. Daarenboven heeft hij het gebrek
te weten dat hij iemand is en dit zal hem
naar den afgrond voeren.
Hoe staan nu de zaken
Vóór een maand moesten er nog 4 belang
rijke begrootingen worden besproken en reeds
herhaalde malen jwas er aangedrongen om het
Amnestievraagstuk vóór de vacantie af te
doen.
Met 15 Juli gaan de Kamers gewoonlijk met
verlof. Maar ziedaar al met eens daagt Jas
par op met zijn militaire wet die eerst in 1931
m toepassing moet komen.
Op een drafje zouden de Kamers dit moeten
afhandelen. Daar waar de gemengde leger-
kommissie 33 zittingen had aan besteed die
meer dan 3 maand tijd hadden ingenomen,
daar zouden de Volksvertegenwoordigers in
een paar zittingen moeten overstappen hebben!
Jaspar en zijn hoogmoed had het zoo gewild,
maar hij heeft gerekend zonder den waard en
nu gaat zijn licht stillekens aan uit, bij zoo
verre dat in do wandelgangen der Kamer, zijn
volgelingen het niet meer zwijgen kunnen.
Ze zijn het beu nog langer te knikken, te
kruipen. Nog een omweertje en Jaspar is
partensa.
Bij den aanvrang der bespreking vraagt
Jasparfier als een haan de zittingen te
verlengen zonder den duur te bepalen. Hij
had er niet eens aan gedacht den Voorzitter te
verwittigen.
Eerste muilpeer voor Jaspar: De Voorzitter
zegt radikaal dat de Kamer haar werkzaamhe
den regelt en niet de regeering. Wel is waar
moet er gezorgd worden, dat de meerderheid
haar programma kan uitvoeren, maar de min
derheid heeft ook het recht hare meening dui
delijk te kennen te geven.
Tweede manoeuver van Jaspar: verschei
dene leden der meerderheid hadden zich laten
inschrijven voor de algemeene bespraking ze
stonden zelfs vooraan op de lijst. Óp 't laatste
oogenblik schrabben ze zich op bevel van
Jaspar en op de redevoeringen van de socia
listen wordt geen gebenedijd woord geant
woord.
Naderhand komt Jaspar met den Voorzitter
overeen de zittingen te verlengen tot 8 uur.
Enkele minuten nadien stemmen ziju volge
lingen voor een voorstel van de fronter De
Clerck om tot middernacht te zetelen.
Gezel Brunet, Voorzitter, uit walg voor zulke
praktijken stapt het af.
Dat is zeker de gevoeligste knak voor Jaspar.
Want zie, pas is het gerucht van het ontslag
van BruDet gekend, of Jaspar loopt van De-
vèze naar Van de Vijvere, naar Poullet, naar
Lemonnier, naar alleman, en denzelfden dag
Dog komen de onderhandelaars van katholie
ken en liberalen aan de socialisten voorstellen
terug normale besprekingen te houden.
't Is dus wel dat alles wat was gebeurd
anormaal was, want anders moest er niets
worden hersteld.
De socialisten behaalden hier vast en zeker
een schitterende overwinning op parlementair
gebied.
Maar er is nog meer.
Het is geen geheim dat vóór de afreis van
den Koning Jaspar stellig had beloofd, dat voor
de blijde terugkomst van zijne Majesteit, hij
de gestemde legerwet zou hebben aangebracht.
Kwade tongen vertellen zelfs, dat de Koning
bij de vooraanstaande katholieke en liberale
leiders zou hebben aangedrongen, om toch
geen ministerkrisis te doen ontstaan binst zijn
afwezigheid.
Is 't daarmee misschien dat er zoo in de wan
delgangen wordt geklaagd en gesakkerd, wijl
in het openbaar alles rustig schijnt in de krin
gen der meerderheid?
Wat er ook van zij, Jaspar zal tegen den be
loofden datum zijn legerwet niet gestemd
hebben.
De socialisten hebben hem hier een voetje
gelicht, niet om persoonlijk M. Jaspar te mis
hagen, maar omdat ze wilden dat het land be
hoorlijk werd ingelicht over de schandige
manier, waarop de katholieke-liberale meer
derheid bezig is, eens te meer het volk te be
liegen en te bedriegen.
Dit doel is bereikt. Het volk is in gisting en
wie het best ondervindt is wel de Heer Van
Cauwelaert, die in eigen middens wordt uit
gekreten als een volksverrader.
Wat er Jaspar naderhand te wachten staat
met de amnestie en de pachtwet zal de toe-
komst uitwijzen, maar vast en zeker is het, dat
hij die vraagstukken niet zal oplossen naar den
wil van 't volk. Ten ware de katholieken nog
maals hunne kiesbeloften op zak staken, om
der wille hunner eenheid, zal Jaspar allengs-
kens zijn matten mogen oprollen. En met hem
zal het uit zijn met ieder reaktionnair gedoe.
PR. DE BRUYN.
Denkt aan heft onderwijs uwer
kinderen
Welke sihool gaat u kiaen 1
De jaarlyksche vacantie der kinderen
loopt stilaan ten einde en elke ouder dient
zich do vraag te stellen naar welke school
gaan we onze kinderen sturen Naar de
katholieke of naar de stadsscholen? Twijfelt
niet in uwe keus zendt uwe levelingen
naar de stadsscholen.
Van nu af zyn pastoors en onderpatoors,
noniiekens en kwezels op deD loop om kin
deren voor hunne onderwijsgestichten aan
te werven.
Beloften met de vleet, bedreiging met
neriDgroof zyn hunne gewoone argumenten
Dearmsten onzer trachten zij te overhalen
door een stuk kleeding, door een almoes.
Waar al deze middelen falen, nemen zij
hunne toevlucht tot laster.
Hoe dikwyls hebben zy onze stadsscholen
uitgekreten voor broeinesten van misda
digers
Ouders Z Hebt gij u reeds afgevraagd
waarom zy zich zoovele moeite geven om
uwe kinderen onder hun gezag te krygen
Is het uit liefde voor de jeugd Is het om
dat zy overtuigd zyn dat hun scholen onder
oogpunt van ouderwijs de stadsscholen
overtreffen
Niets van dit alles
In de jeugd, zien zij niets anders dan de toekomstige
steunpilaren hunner afbrokkelende macht. Het onder wijs
is voor hun slechts bijzaak
Wij geven het toe in een katholieke
school kan men leeren lezen en rekenen
evenals in eene gemeenteschool.
Maar bepaalt de opvoeding der jeugd zich
tot leeren rekenen en lezen
Wij zeggen neen Lezen, rekenen en
schrijven maken htt kleinste deel der op
voeding uit. Het zyn slechts middelen die tot
de verdere ontwikkeling en volmaking van het kind on-
ontbeet lijk zijn, werktuigen by middel van de
welke het later zyn geest kan verrijken
door te putten aan de bronnen van weten
schap en kunst, waarmede de groote den
kers en geleerden de wereld hebben ver
rijkt.
Wat een kind dus vooraf behoeft is leeren
denkenredeneeren. onderzoeken het waarom en
het daarom van alle dingen leeren
onder onderscheiden, in een woord zelf
standig zyn, een Man ofVrouw wor
den in de volle beteekenis van het woord.
Eo dat leert men in de katholieke scholen
NietGodsdienst is daar hoofdzaak De
hersenen van het kind worden er volge
pompt met dingen die het kind niet begrijpt,
die het niet begrijpen kan, die het niet kan
noch mag onderzoeken, die het moet aan
nemen als waarheid, hoe onwaarschijnlijk
ze hem ook voorkomen.
Zulk onderwijs verstikt in den geest van
het kind allen lust tot zelfonderzoek en
daarom willen wy het voor onze kleinen
niet.
De kinderen van burgers en ryken zoo
katholieken als liberalen, zitten broederlijk
nevens elkaar in atheneas, middelbare scho
len en universiteiten, alleen de kinderen der wer
klieden worden vanaf hunne prilste jeugd verdeeld en
zij dieDiet naar de pijpen der geestelijkheid
dansen willeD, worden als toekomstige
boosdoeners bestempeld.
Waarom Omdat katholieke scholen nooit an
der doel hadden dan het kweeken van katholieke
kiezers. Dat is de waarheid.
En gij weet allen bij ondervinding hoe
mening maal de bonden der katholieke wer
klieden, als een blok aan 't been ons by on
zen strijd tot lotsverbetering belemmeren.
Daarom, vaders en moeders, niet geaar
zeld Zendt allen uwe kinderen naar de
stadsscholen, waar ieders gedacht wordt
geëerbiedigd en zij, naast een goed onder
wijs zullen opgeleid worden om later wer
klieden te zyn, bewust, niet alleen van hun
ne plichteD, maar van hunno rechten
verkiest
Laat niet toe door een uitgestoken aalmoes
dat uwe kinderen naar een school moeten
gaan waar er gedurig de onderworpenheid,
en slaafsche verdraagzaamheid tegen het
onrecht de werkende klas aangedaan
wordt ingepompt.
Verkiest het officiéél onderwijs boven
't katholieke, want het is 't beste.
Schoolvriend.
Niets is bestendig in deze wereld. Voor
al de maatschappelijke instellingen evolu-
eeren sterk met den strijd. Beschavingen
ontstaan, bloeien en verkwijnen. Niet door
bijzondere oorzaken, neen, maar door het
langzaam veranderen der tijdperken.
Het ware dus ook dwaas oos huidig
kapitalistisch regiem als bestendig te
aanzien.
Evenals de Egyptische, de Grieksche,
Romeinsche en de Middeleeuwsche
beschavingen verdwenen zijn, zoo zal ook
eens het huidig kapitalistisch stelsel ver
gaan.
Oorlogen en andere gebeurtenissen
kunnen dat verhaasten of remmen maar
de ontbinding komt er, trots alles.
Het is in 't algemeen dwaas zich zoo
hardnekkig tegen den vooruitgang te wil
len verzetten, zooals vele lieden.
Nochtans we kunnen dat begrijpen,
daar het menschelijk is. Het oude is im
mers zoo innig samengeweven met ons
verleden; het wordt beschouwd als goed
en heilig; vader en moeder deed het zoo,
onze voorouders ook, zegt de behoudsge
zinde, waarom zouden wij hetzelfde niet
doen
Maar men moet rekening houden, dat
OUD daarom niet GOED beteekent en
dat onze ouders dikwijls niet beter of niet
Verder wisten. Wij moeten recht laten
wedervaren aan het nieuwe, als 't beter is
Hadden wij nu altijd nog eens vast ge-
houden aan de vooroorloogsche maat
schappelijke instellingen, waren wij,
arbeiders, dan beter geweest Zulks is
maar al te dwaas, nietwaar Het socia
lisme, waarin we gelooven, heeft ons veel
nieuwe dingen gebracht maar ook veel
beters, oneindig veel.
Daarom mogen wij absoluut niet hou
den aan het oude maar wij moeten
immer ijveren voor het nieuwe, het betere
dat meer rekening houdt met den tijd en
de omstandigheden.
In zijn FAUST heeft Goethe het eer
waardig, achtbaar, conservatief element
van de maatschappij gepersonifierd in het
echtpaar Philemon en Banies, die hun
woning niet willen verlaten en doof blijven
voor de logica der feiten.
Deze knappe oudjes verlangden alleen
het recht in tevreden afzondering voort te
leve maar het was hun niet gegund.
Zij werden tegen hun wil meegevoerd
door den geweldigen stroom van vooruit
gang-
Het pad van den vooruitgang, men zie
he/ niet over het hoofd, is bezaaid met
lijken van onschuldige slachtoffers, wier
eenig onrecht hierin bestond, dat zij
reeds lang dood waren toen de menschen
hen begrepen.
Het onderzoekt alle dingen en be-
houdt het goede werd vroeger te veel
uit het oog verloren.
Onze tijd is verdraagzamer.
En verdraagzaam moeten wij zijn. Dit
geldt als enkeling, als partij en als samen
leving.
Conservatieven zijn gewoonlijk fana
tieke menschen. In koenen twijfelen over
moed miskennen zij de kracht der stroo
ming, denken zij den vloed te kunnen stui
ten, tot dat deze, zonder erbarmen, alles
f t wegspoelt en ook hen
Laat u niet vangen door bedreigingen. Gy tj
hebt recht uwe kinderen van de scholen te en rlJ*e mensch kan bij het conserva-
onttrekken waar zy vroeger heen gingen, j Hsme belang hebben een arbeider niet.
om hun te zenden naar de scholen die gij Wie als arbeider conservatief is werkt te
gen zijn eigenbelang of toch in 't algemeen
tegen het belang zijner klasse.
Een vooruitziende arbeider gaat mee
met den stroom. Hij vereenigt zich en
vangt den strijd aan, met alle moderne
middelen, tegen zijn patroon; zijn stem
geeft hij aan mannen, uit zijn klasse ge
sproten, en in wien hij mag vertrouwen
stellen; hij wacht zich wel te doen zooals
zijn ouders of voorouders, die uit onwe-
tenheid en eng conservatisme het hekken
immer aan den ouden stijl hingen.
A. VIJVERMAN.
Zeer beteekenisvol zyn de cijfers die on
langs in ons Fransch zusterorgaan «La Voix
du Peuple», blad van de Algemeene Federa
tie van deD Arbeid van Frankrijk, zijn ver
schenen. Zy hebben betrekking op de uit
gaven, in goud-franken, gedaan door ver
schillende landen voor net militarisme en
de bijdragen die deze landen betalen aan
den Statenbond, om den wereldvrede te
verzekeren.
Hier zijn ze
Duitschland
Australië
Oostenrijk
België
Bulgarië
Denemarken
Spanje
Finland
Frankrijk
Militarisme
870.982.000
120.500.000
49.266.ooo
97.402.000
46.178.ooo
80.527.000
720.440.000
77.687.000
1.389.330.000
Groot-Britanië 2.63i.384.ooo
Engelschlndie 878.576.ooo
Statenbond
1.907.857
596.928
191.604
4o2.2o8
109.782
266.203
903.338
233.438
1.907.857
2.417.129
1.260.714
1.360.OCÓ
I.354.OIO
194.955
5i8.u8
399.304
C50.346
583 duizend
Italië I.U7.I69.000
Japau 1.080.321.000
Noorwegen 59.581.000
Nederland 2I5.696.ooo
Zweden 195.930.000
Tsechoslawakye285.464.ooo
Of 9 milliard 896 miilioen
goud-franken voor liet onderhoud van be~
stendige legers, en slechts 14 miilioen 673
duizond 797 frank voor het werk van den
vrede, namelijk voorden Statenbond.
Een keerschend regime kan niet beter ge-
kendschetst worden.
Dat regime dat alle socialisten van alle
landen bekampen iD naam der menschheid
en in naam der sociale gerechtigheid.
M. POULLET, in den Middenraad
van het Algemeen Christelijk Werkers-
verbor.d, op Donderdag 19 Juli 11.
Aan hen die ons verwijzen naar onze
vroegere besluiten zeggen wij Wij heb
ben de meerderheid niet en kunnen ir
dus ons programma niet doorvoeren
dit neemt niet weg dat wy ons program
zullen handhaven
KAMIEL HUYSMANS antwoordde
daarop in de Kamerzitting van 20 Juli
M. Poullet zegt dat wij andere voor-
waarden hebben. Maar waarom loopt
hij naar de vijanden om zich met hen te
verstaan Hij kon noohtans tyn pro
gramma verwezenlijken met de voor
staanders van de C maanden (de socia
listen).
Wat antwoorden de christen demokra-
ten De propaganda der socialisten is
komediespel 1
't Zijn niet alleen verradcis, verlooche-
naars van hun programma, 't zijn daarbij
triestige farceurs. j
Verpleegkunde en
Sociale Geneeskunde
TE AALST
op 25, 26 en 27 Oogst 1928,
in de Feestzaal van het Laudhuis
Plaatsgebrek belet ons hot volledig pro
gramma van werkwijze af te kondigen.
Hedoch, houden wij er aan de bevolking
ten zoorste aan te zetten tot het by wonen
van dit zeer belangrijk Congres.
Zondag 26 Oogst, is de namiddagzitting
vanaf 4,30 ure voor het publiek toeganke
lijk, zoodat de Aalstersche bevolking in de
gelegenheid wordt gestald de lezingen van
den Heer Dr Eyke direkteur van den ge
zondheidsdienst te Nymegem en van den H.
D' Heymans, direkteur van den gemeente-
telijken geneeskundigen en gezondheids
dienstvan Amsterdam kunnen by wonen.
Zeer warm aanbevolen dus.
Wat zyn de werkmenschen tooh nog
naief, zegde my een burger deze week
Waarom, vroeg ik hem
Welnu, hebt ge niet al bemerkt dat ze
soms hemel en aarde moeten verzetten,
om hunne loonen, op een behoorlijk
levenspeil te brengen, dat ze in werksta
king moeten gaan, om enkele centiemen
meer loon per uur te bekomen, en dat
ze zulks maar overwinnen, na, soms,
weken stryd te voeren en dan nog ten
koste van groote ontbeeringen 1
Is dit geen daad van moed en wils
kracht, vroeg ik hem.
Zeker, zeker, was het antwoord,
maar 'k wil dit niet zeggen ik wil er op
wüzen dat ze vandaag in stryd zullen
zun,om bun loon te verdedigen tegenover
hun patroon, en dat ze zonder veder na
denken, het spel van hun heer zullen spe
len, wanneer hy hen, soms van een voor
deel en dan neg meestal in schyn
wil laten genieten.
Wat, wilt ge zeggen
Kunt ge aannemen, dat een fabrikant
het wel meent, met zyn werklieden, wan
neer hy op 't fabriek een winkel inrioht,
en hen koopwaren zal afleveren, zooge
zegd aan den inkoopprys
En waarom niet 1 zegde Frlederik
die niet gekend was en zich dom liet.
In den stryd voor hun loon, kan hy
bestatigen, dat er eensgezindheid onder
de werklieden begint te heerschen, en die
eensgezindheid vreest hy Door een win
kel te openen, tracht hy zijn werklieden
van hunne coöperatief te houden, die hen
ten allen tyde helpt en bystaat en die ge
roepen ls, om hen gedurig diensten te
bewyzen.
Zyt ge oen socialist
Moet ge socialist zyn, om de zaken
te zeggen zooals ze zyn 1
Men vindt er toch weinigen, onder
de burgery, die uw gedaoht deelen.
Mogelyk, maar als het witls, dan
is het by my wit. Tenez, zyn er geen
ny veraars die in hunne fabrieken zieken
bonden oprichten Ze zullen er zelfs
groote sommen instorten, om do wer
klieden te bewegen, er te willen deel van
maken en ge zoudt denken, dat dit alles
gebeurd, om hun werkvolk genegenheid
te betoonen Als ze ziek zyn hen helpen,
en als ze gezond zyn, hen uitbuiten I
Neen, dat maakt men my maar niet wy's.
Weet ge wat ik er van denk
Zeg eens.
Dat voor de heeren fabrikanten en
nyveraars alles goed is, om de werklie
den van het goede te brengen.
Ze zien eene maoht in den vakbond
ze trachten hem te vernietigen of on
machtig te maken.
Ze weten dat de werkende klas langs
coöperatieven en mutuallstlecben weg,
de baan opgaat hunner vrymaking en
dat mag niet 1 Is 't zoo niet
'k Moest bekennen dat hy klaar zag
en 'k betreurde, dat de meeste werklie
den, zóó klaar niet zien, als dien burger,
want die heeft het by het goede eindje.
Vakbond, coöperatief, mutualiteit en
politiek, ziedaar de vier wielen van den
socialistische wagen, die het arbeidende
volk naar de overwinning zal voeren.
Dat zou iederen werkman zich moeten
vastzetten, in zyn gezonden kop, want
dit doet ook
FRIEDERIK.
AALST
Eon Algemeene Vergadering zal gehou-
den worden op Zondag 19 Oogst, om 2 1/t
uren in het Belfort.
DAGORDE
144 Miilioen.
Verhooging der bijdragen.
Verscheidenheden
Wfj kunnen de leden niet genoeg aanzet
ten deze Vergadering bfj te wonen, gezien
de belangrijkheid der Dagorde.
Voor het Bestuur
J. STEENHAUT.