mms Idealisme li Een Mei, dag van Solidariteit Voor 't Volk Geofferd 27e Jaargang N° I 7 Prijs pernuntmer 50 centiemen 27 April 1050 Socialistisch Weekblad voor het Arrondissement Aalst Gij. werkers, tnet den stoeren kop, Bouwt mee het Socialisme op. Strijdt mede onzen schoonen strijd Vecht, vechtmaar vecht voor menschelijkheid Vecht, vecht, maar vecht voor wereldvree Vecht allen, allen, allen mee Recht en Geen rechten zonder plichten Geen plichten zonder rechten Een Mei ts DE dag oan het proletariaat en niemand anders. Gelukkig toevaldat in het jaar 1889 de Amerikaansche Arbeidersna langdurige pogingenbloedige stakingen voor de ver overing van den 8 urendageen betooging gespaardmei werkstaking hebben ingericht I op 1 Mei. Even gelukkig het besluit door de Interna tionale en de Fransche Werkliedenpartij te Bourges genomen om een propagandabewe- ging op touw te zettendie op 1 Mei 1900 haar toppunt zou bereiken be 8 urendag beteekent voor het proleta riaat het recht op leven, het recht van tvei- gering van slavenarbeid, het recht op ont wikkeling en huiselijk welzijn. De 8 urendag beteekent ook voor de wer kende klasse het duidelijk uitgesproken besef, dat arbeid noodig, nuttig en edel is. Het is het aanvaarden van een maat- schappeljken plicht en het verzet tegen ver drukking. Er wordt beweerd en theoriekers zijn daarvoor te vinden dat de socialistische beweging haar mystiek heeft verloren sinds Marx zijn - Kapitaal schreef, en dat een onverbiddelijk determinisme de actie ver droogt. Maar... maar... Eén Mei, een dag van de Lente, waarin de natuur herleeftwaarbij de vrouwen schooner zijn, waarop demensch na darren Winter aanstalten maakt om met den Zomer zijn volle kracht aan de zon te meten. En dan op dien dag, door gansch de wereld betoogingen inrichten van kracht, van wilskracht, van hoop, is dit niet het be wijs leveren dal de socialistische beiveging haar drama bindt aan de natuur, de mensch aanschouwt als een deel der natuur en haar ivezenzel/ vereenzelvigt mei hel groote na tuurverschijnsel waaraan het. menschdom in zijn kunst en hoogste lyrische uitboeze mingen zich-z elf heeft onderworpen gevoeld in alle tijden Eén Mei is een dag van innige zielsvoe- ling. Het is een dag van solidariteit. Al wie heeft geleden, al wie gebukt ging onder het juk van het leven en kapitalistische onderdanigheid, al wie heeft gehoopt op een Blaat, op een Toekomststaat van gerechtig heid en goedheid, hij gaat in de werkersran gen op Eén Mei. En dit gebeurt in elk land, achter iedere roode banier, waar elk kart klopt, zooals een menschenhart kloppen kan, honderden bij een in de gemeenten, duizendein de steden, voor een en het zelfde doe! DU. doel wordt door hen bewerkt, brokje bij brokje, het is zeker, maar in allen gloort hetzelfde ideaal dat is Vrij zijn op Aarde j Zoo is Eén Mei een dag van groote solida riteit en verheffing voor wie zich verheffen kan. Dit is aan allemaal niet gegeven en vooral aan de bezitters niet. Het is de dag waarop de arbeiders elkan der vinden en elkander herkennen. He! is de dag waarop de werkers zich -meten met hunne tegenstrevers, zooais destijds de Kruis vaders, die edelliede n warenz ich heb ben gemeten met de Musuimannen Eén Mei is de dag van het georganiseerde proletariaat. In een beweging voor een beetje brood, voor 10 eens opslag, voor een brokje wetgevingis Eén Mei de luisterrijke viering van het geloof in het Hecht op Aar de Daarom dus Leve Eén Mei van Nu en van de 'loekomst PCSTCHECK-REKEMIMG B e J i 9 c ti e Werklieden. ArrondissemesM-Pederatie Aalst Nr. 8 3 6 8 6. Teio'oAP 5 7 2 •J Werkers op voor Dsmokratie roman door Ed. Anseale Hij bad zijn huis verlaten, zich een gemak* kelijk kestaan ontzegd, zijne toestand vernie tigd, en waarvoor Voor het volk Voor het volk, dat bij van harte liefhad, dat hij aanbao zooals hij zijne moeder zou aanbedon hebben, indien hij ze nog bezat; voor hot volk, d at hevig lijdt, steun, eerbied, rockten, opoüfe- ring verdient, maar dat, helaas 1 zoo lam ge slagen en geslegen is, dat hot ziende blind, hoorende doof, soms lafhartig is, zijne kete nen kust, zijne beulen bezingt, vreest, en zijne vrienden niet verstaat, niet volgt, of zich ondankbaar toont. Hij bad zijn vader, zijn huis, zijne geboor testad, hij had zijne Elise verlaten voor dat volk. Zijne Elise de aanbiddelijke, de engel- goede, de betooverende Elise, de voedster zijner poëzij, de bezielster zijner zangen, de bron van zijn gevoel, zijne lier, zijn ideaal, zijn heelal, zijne Elise zou hij verlaten 1 Zijne Elise! met wie hij was opgegroeid, met wie hij cén leven, cene ziel, een gedacht uitmaakte Zijne Elise, die hij bad zien was sen,zich vormen tot eene bot, ontluiken als de reine, sneeuwwitte lelie wier eerste geuren hij had genoten, wier eerste kleuren hij had bewonderd, wier morgendauw, wier zon hij was geweest, wier minnaar hij thans was Elise 1 met wie hij de zotte, stoute plannen dor jeugd had gesmeed, met wie hij had ge dweept, gedroomd van hemelsche genoegens, van een ideaal geluk en zich een wereld had geschapen waarvan zij de koningin, bij den koning, en de menschheid de betooverende zangeres, de bewierookster was. Elise, in wier atmosfeer bij zich gaarne be woog, als de kunstenaar te midden zijner scheppingen, zich gaarne wenteldeals de vrek in zijn goud, in wier bijzijn het leven, de men- schen, hem schooner, reiner voorkwamen. Elise was lijdend, en zou misschien doorzijn vertrek doodelijb worden getroffen. O wee! Eu in zijne verbeelding zag hij haar reeds bleek, stervend, de armen uitgestrekt, als om hem in de ruimte te zoeken, en zijn naam fluisterend als een laatste liefdezang of een vloek. O, dat beeld deed hem schrikken, en in eens rees hij van zijoen stoel op, liep naar de depr om weder te vertrekken, om bij haar te zijn, zich aan hare voeten te werpen, haar te redden, zich zelve te bedwelmen door hare blikken, door hare streelingen en alles te ver geten, alles te verzaken om h ar te bezitten, te beminnen, te vergoddelijken. O, zijn innerlijken strijd was nog niet geëin digd In zijne koorts had hij zich verwijderd om hinderpalen tusschen hem en haar te plaatsen, maar zie, door Gent te ontvluchten, had hij ook zijn volk verlaten, de werklieden en hunnen strijd verloochend. En daar klonken opeens in zijne ooren de woorden V»or 't Volkgtofftri die hij vastbe raden, zoo welgemeend had uitgesproken, toen hij het vaderlijk buis verliet. Voor 't Volk geofferd En pas had bij den eer sten stap in do wereld gedaan, of daar ver loochende hij bijna datzelfde volk. De werk lieden verlatCD aan wie hij zoo dikwijls bad gezworen ze te verdedigen, ze tot den laatsten snik te helpen, dat was de schande, de laf heid. Had hij niet van de natuur de gave, de roeping gekregen, een der redders of een der martelaren van het volk te zijn Ën was het Er is maar ren part jdie het mocht aan durven, en het inderdaad verwezen tl ij kt heeft met een gestadig toenemende bijvul, jaar in jaar uit, op Mei, over alle beschaaf de landenhet feest der verheerlijking can den Arbeid (zoo geestes- als spierenarbeid) in de zeden te. doen dringen. llie parhj woest er eene zijn, die oneindig meer was dan een zuiver politieke gruepee- ring, hoe machtig, hoe internationaal dan ook. Een partij die draagster is van alle toe komst, the heel wat anders en hooget;s in huur vizier voert dun hervormingen, hoe nattig, hoe vruchtbaar, hoe onmisbaar deze dan ook wezen mogen. Unze partij eisc/U het verblijfsrecht voor politieke uitgewekenen gewis, maar bovendien hel onbelemmerd org verkeer van menschen en gedachten over aliegrenzen- Zj wil voor eenieder ook voor staatsambte naren, die vrijheid van gedachte, van woord van daadmaar hooger oeoogt ze de onbelem merde ontluiking van alle gareu des gecstcs zonder onderscheid der geboortenZij eischt de volstrekte naleving van den acht urendag maar met den economisvhen grondslag van een minimumloon en met medewerking der wetgevende nacht tot de intellectueele en moreele opleiding der arbeiders gedurende de acht rrjc uren. Zj vergt den zesmaan- de iidiensttijit, m aar a lx weg naar de alge meen e ontwapeningmqest afdoende stap lol Vrede onder de Volkeren. Slof som is, dat de sociaal- drmoirulie niet is een beweging tot lepe/sgewijzc toediening van stukjes en brokjes hervormingen, maar wel een doelbewust en onverpoosd streven aller proletariërs naar een hooger levens standaard voor den enkeling vu bovenal naar de verwerkelijking eener echt mensche- lijkc maatschappij '1 eiken jare op 1 Meibij de vernieu wing der Natuurkrachten, honden onze strijdende gelederen hun eigen wapenschouw vierende herhaalde veroveringen op zooveel vijandelijke krachten, maar afwelend •ol den inarsch naar het opperste oogwit, naar de rede zelve van het historisch socialisme, te welen -. een samenleving aller landen, na uitwissching aller standen vereeniyd en ver zuend, met als middel het gemeenschappelijk geworden bezit van alle middelen van voort- brenyst ruilen vervoer van den rijkdom der wereld. Hervormingen Zeer zeker .'Nooit le veel, nooit genoeg Maar organische, doortaste), - de, blijvende hervormingen, en in hoofd zaak socialisatie. Ziedaar onze opvatting de. hoeksteen van allen vooruitgumvan alle gelijkheid, van alle geluk. Ziedaarnaar de socialistische leer, de stoffelijke levensvoorwaarde voor het op gaan tol een hooger peil van menscheliik heid en algemeen verspreide beschaving Zonder SOl.'lA LISA TIE is en blijft de opper ste leuze Eén voor alten, allen voor één slechts een ijdelc toaan. Daarom juist heel eg wij sociaal-demoeralen. Ons le verkwikken in het troostend heer- Ijk vooruitzicht van dit ons ideaal ,,,i\ -enerzijds te steunen rn te sterk'in het del pogen om de werkersklasse z<»> hoog op te voeren, ziedaar de betreken is der Ei rsle- Mri- Viering. Welaan, waar is tiaar de verdwaalde ar beidt r die afzijdig blijft; te aar is het ver doolde schaap, dat niet meedoetwaar is de pooverc dufs, de machlelooze stakker, die 'n zijbaantje is gaan oploopen, of die lamlen dig drentelt op de slorp zijner woning, ter wijl onze oprukkende legioenen de straten dreunen doen i geene misdaad voor hem zich ree's daaraan te onttrekken De massa verlaten, dat nooit want reeds hoorde hij de bedrogene en ont- moedigde weiklieden 'zeggen hij ook heeft gelogeD, hij eok wilde slechts voordeel, be- 1 vredigend zijner heerschzucht bij ons zoeken, I of met ons spotten. En toch verscheen voor zijne oogen dit gansche tafereel van zwoegen en lijden, dat hij aan zijn oom had afgeschilderd. En hij 1 dacht de arme fabriekkinderen, de bedrogene meisjes, de bestolene en gefolterde werklie den naar hem om hulp te hooron roepen, hem zijn afvallen te laten aanwrijven. O, het was een doodende strijd tusschen zijne liefde voor Elise en die van het volk, welke iu zijn binnenste geleverd werd. Met wanhoop was hij geslagen, dat hij door de stijfhoofdigheid zijDs vaders, door de brutali teit van den heer Verbeest, die twee verbeven gevoelens kon samensmolten. Wie zou hij verlaten Elise Het was mis schien haren dood, wellicht den zijnen ook, thans gevoelde hij slechts hoe sterk bij baar beminde, hoe zijn bestaan aan het bare was vastgekluisterd. hoe moeilijk hij haarmisson zou. Het volk verlaten Maar dat was zijne beloften, zijne eeden verbreken, zijne roe ping vernietigen, medeplichtig worden san de misdaden, die men tegenover de armen pleegt. En te midden zijner wanhoop, geslingerd tusschen al die tegenstrijdige aandoeningen, sloeg hij zijn blik ten hemel, als zocht bij in de onmetelijke luimte een gedacht, een geest, die hem verlichton, hem bezielen zou. Maar niets, hoegenaamd niets zijn lijden klom met eiken stond; totdat hij eiudelijk, uitge put. vernietigd, op een stoel neerzonk, in koorstachtig snikken losbarstte, roepeüd Moeder, ach moeder, leefdet gij nog, ik zou zooveel niet lij !en Moedor, licht mij voor van uit uw graf 1 En immer snikte hij voort. Wanneer het wa'er in een kotelaan het koken is. en de stoom er onmogelijk uit kan. is er vrees voor groote rampen maar zoodra bij door eene kleine opening kan ontsnappen, is het ergste gevaar verdwenen. {ÏVtrdt vcerlgtttt).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1930 | | pagina 1