KERSTDAG Nationalisme en Socialisme ARBEIDERS, De Wereld moet arm zijn Soc, Weekblad voor het Arr. Aalst. Onder Werkmakkers Photo-Wauter s De heer Herman Vos, Leider van de Fronlpar- lij, ziet ia het Vlaamsch Nationalisme niets anders dan een Kultuurbeweging n wettigt de Aktie van het Socialisme voor den ekonomi- schen Nood van de Arbeiders Sluit u aan bij de Socialistische Vakbonden 1 Ongesyndikeerden, allen in den Vakbond 27 Jaargang N« 51 Prijs per nummer 30 centiemen 21 December 1930 RECHT EN VRIJHEID Verantwoordelijke Uitgever ALFONS BERGHMAN Lokaal Volkshuis'», Molendries, 11, Aalst I Post, iikc.k -Rkkenino 85686. Tf.i.efoon 572. ZKTKL B. W. P. Arr.- Federatie Volkshuis AALST. Het is dus Donderdag aanstaande (zijode 1' Kerstdag,) 1930 jaren geleden, dat het .Kindeken .lezus is geboren, te Bethélem, uit de Onbevlekte Maagd Ma ria, in een stalleken, op wat strooi, in eene'krib, voor de verlossing van het •nenschdom, en om Vrede te stichten onder alle volkeren. Helaas het menschdom is nog niet ver lost en de Vrede is verre van te heer- schen i Christus is aan het Kruis gestorven, omdat Hij den strijd heeft opgenomen tegen de Grooten en voor de Kleinen. Christus was de vijand der bezitters, want hij joeg ze uit den tempel. Christus was de vriend van het volk, iie vijand van de mannen van het goud. i Daarom ook was zijn Calvarieberg groot., De leering van Christus was edel en schoon, en al wie zich christen noemt, zou moeten leven volgens die leerling en streven naar hare verwezenlijking. Helaas Helaas 1 wat zijn we daar verre af. Christus predikte Vrede aan de vol keren die van goeden wil zijn en dc |wiststokers enoorlogsgezindenzal men meest onder de Christenen aantreffen. Het Christendom is machtig en sterk genoeg, in de gansche wereld, om wan neer het ernstig wil, alle oorlogen on mógelijk te maken. In 1314, bij den wereldbrand, onke- ,tend in Duitschland. een door en door (christelijk laDd, hebben wij kur nen be- jstatigen dat de Geestelijkheid de wa toen s zegende, waarmede zij naar den porlog trokken. I Nochtans, Christus predikte Gij zult niet dooden En nooit is er een grooter, een wree- der bloedbad geweest, dan gedurende 'dien wereldkrijg. Door de wreede barbaarschheid, der invallende soldaten, zijn er hier in Bel gië ook in Aalst en omliggende mannen en vrouwen, burgers, dus geen soldaten, laffelijk vermoord geworden. Bij het einde van den oorlog hadden wij te boeken 10 millioen dooden. 12 millioen invalieden. 19 millioen gekwetsten. Moest nu het bilan gemaakt worden 12 jaar na den oorlog hoeveel 7,ieke en invaliede soldaten, zouden reeds het leger dooden van 10 millioen hebben vergroot En hoeveel van die sukkelaars zullen er nog vóór hun tijd de pijp aan Merten geven Wat een schrikkelijk, wat een wreed bilan, zonder natuurlijk dan nog te re kenen de geldelijke verliezen, de ver arming van al de volkeren, zoowel van 0 ver win naars als van overwonnenen. Wie het woord oorlog uitspreekt» met kwade bedoeling, is een hieldf ugd, neen, is een monster. Wie den oorlog mogelijk maakt, ver dient het Schavot Wie geld geeft om den oorlog voor «te bereiden, is een misdadiger. Allen moeten wij medehelpen om den IVrede te prediken, te bewaren, maar geene ntittelooze geldverspillingen MOEDERS OPGEPAST 1 Het zijn uwe kinderen, het zijn uwe zonen, die men als kanonnenvleesch gebruikt. Zult Ge ze nog afstaan, zult ge ze nog laten marcheeren Is het daarom dat Ge ze met zooveel jiefdeen zorgen omringt? Heeft uw kind pijn in liet hoofd, gij moeder hebt pijn aan het hart. Neen, om uw kinderen inden dood'te /.enden, daarom baart Ge ze niet in pijn en smart. Helpt dus degenen die een eeuwigen strijd voeren tegen den oorlog, voor den Vrede, en dit zijn de Socialisten. Onze huidige regeering vraagt rene onmiddelijke opoffering aan het laud van 300 millioen, om onze forten langs heen de Maas te herstellen. Nutteloos geld zeggen de Socialisten, want onze soldaten hebben in 1914 on dervonden, dat de forten hun min veilig heid bezorgden, dan de loopgraven die ze zelf in der haast tot hun bescherming hadden gemaakt. Ten andere, men is te ver gevorderd in de vliegkunst. Moester nog ooit een oorlog uitbre ken, hij werd niet meer gevoerd op den grond, aiaar wel van uit de lucht. De forten kunnen dus geen nut meer opleveren, en het geld er aan verspeeld, is geld weg geworpen. En toch vraagt onze Katholieke-Libe- rale regeering, 300 millioen, oei de for ten te herstellen. Kan het dwazer Waarom die 300 millioen niet ge bruikt om nuttige werken uit te voe ren, om onze werkeloozen werk en hulp te verschaffen Daarbij die 300 millioen zijn niet in de Staatskas. Ze moeten ze leenen, nadat ze de Supertaks hebben afgeschaft, die en kel ten goede komt aan 2400 rijke men- scheD, die jaarlijks 360 millioen binnen brachten in de staatskas. Nu moeten ze gaan leenen, en nieuwe taksen hellen. Ge begint het reeds te gevoelen niet waar De genever isme(. 4 franken per liter in prijs gestegen, en het suiker met 0,20 fr. per kilo verhoogd. En dit gebeurt terwijl er zooveel wer keloosheid is en bet inkomen in de ge zinnen gedurig vermindert. Maar in alle geval, het geeft ons een gedacht, waar onze huidige regeering heen wil. Duitschland is ontwapend; we hebben het dus niet te vreezen en in al onze ar moede vraagt men ons 300 millioen, om aan Duitschland den schijn te geven dat wij ons meer wapenen en in dit land de bevolkiüg te doen opstaan, om zich ook opnieuw te bewapenen. Onze plicht is alles in het werk te stellen om de Vredesgedachten meer en meer ingang te doen vinden. Hoe zulks kan Door de Socialistische partij te steu nen in haar pogen door ze overal te versterken en te trachten dat de Socia listen-de regeeringen in handen nemen, en dan komt er ontwapening, overal. Dan eerst zal er stevig gewerkt worden aan den Vrede, door de verbroedering aller volkeren, het ideaal der Socialisti sche partij. Moeders, vaders, jonge makkers, wij rekenen op U, on nu vooruit voor den Vrede en nooit geen oorlog meer NICIIELS Alkrkd.' Een christen arbeider is geen vijand van een socialistisch arbeider. Zij zijn beiden arbeider en misschien beiden christen. Geen vijandschap. Twee slacht offers van het kapitalistisch regiem twee slachtoffers van de kapitalistische uitbuiting. Twee getrapten Maar waar om blijft de christen-demokraat vast- liaugen aardde reakt'ie van de klerikale partij Waarom denkt hij niet na over het volgende 1) De christen demokralen beloven den zes maanden diensttijd. Zij stemmen voor 8, 12 en 11 maanden, plus 0 weken kamp. 2) Zij beloven Ylaamsche en Waal- sclie regimenten. Zij stemmen er tegen. 3) Zij beweren te zijn voor het behoud van de supertaks. Zij stemmen de af- schalling van den supertaks. Zij beloven de kleine erfgenamen te verdedigen. Zij stemmen tegen een socia listisch voorstel om de erfenissen tot 25.000 fr. vrij te stellen van elke be lasting. 4) Zij beloven de groote rijken te be lasten. Zij stemmen tegen de belasting op de groote erfenissen. Zij zijn tegen het militarisme en zij zullen de 325 millioen stemmen voor nieuwe forten en nieuw oorlogstuig. Zij zullen zelfs de twee milliard stemmen als de Brocijueville zeeischt. Dat moet de socialistische arbeider zeggen aan zijn christen werkmakker. Als deze nadenkt zal hij blijven geloo- ven, maar op den koop toe zal hij geloo- ven in den strijd van de Werklieden partij. En hij zal lid worden. Kameraad Snowden, minister van Financien van Engeland, heeft nagere kend wat de volkeren van de wereld in Int laatste jaar uitgegeven hebben voor het militarisme. Dit bedrag is niet minder dan 157 mil liard honderd zeven en vijftig duizend millioen Voor kanonnen, voor forten, voor tanks, voor stikgassen. Dus niet voor brood, niet voor klee ding, niet voor huisvesting. Men heeft bij deze 157 milliard frank nog millioe- nèn jonge kerels uit hun gezin gehaald. Zij gingen van het land en van de fabrie ken naar de kazerne. Enorme geldver spilling vap arbeidskracht. Het kapitalisme heeft den oorlog niet kunnen voorkomen, het kan den vrede Diet brengen en het is op weg de wereld te ruineeren voor het militarisme. Be grijpt men nu waarom er twaalf mil lioen werkloozen zijn Begrijpt men nu waarom er zooveel armoede in de wereld is Wie is er nog niet in't bezit van een Photo-Wauters Geen 'enkel Socialist zou nog mogen gevonden worden of de Photo-Wauters zou in zijn huis moeten prijken en er een eereplaats bekleeden. Te verkrijgen op de Partij Secreta riaten. De groepen welke met den verkoop aanvangen bekomen 2,00 fr. verminde ring. Verkoopprijs 7,50 fr. Uitgenoodigd door de socialisti- schestudenten van Antwerpen heeft I de heer Vos, leider van de Froyit par tijin een voordracht uiteengezet hoe hij het nationalisme opvat. Het was een alleszins merkiuaar- dig betoog. We hopen dat de jongere partijge- nooten het verslag er 'over met bij- zondere aandacht zullen lezen. Zij zullen er door overtuigd worden dat zij een uitstekend besluit namen, toen zij tot de Belgische Werklieden- Partij toetraden. De strijd voor de kulturecle ont voogding kan in den schoot van de Belgische Werklieden-Partij ge voerd worden. Hij kan er zóó gevoerd worden, dat hij niet gaat ten nadeele tan den strijd, dien elke arbeider of hij een geestes- o/ handenarbeider zij voor zijn ekonomische ontvoog ding, eiken dag moet voeren, De voordrachtgever gaf toe dat de ze strijd noodzakelijk is en men heeft recht te onderstellendat de heer Vos de meening is toegedaan, dat de Bel gische Werklieden-Partij de beste organisatie is, in wier rangen men er voor kan ijveren. Bovendien vestigen wij er de aan dacht op. dal de heer Vos uitdrukke lijk verklaarde een persoonlijke op vatting vit een te zetten. Men mag er wel van overtuigd zijn dat de heer Vos in alle omstandigheden getrouw blij ft aan die opvatting. Ook in den school van de Frontpart-ij. Wij kunnen echter n iet deoogen sluiten voor de werkelijkheid. Wij weten dal de meerderheid van de le den van de Frontpartij, noch de le den van de aanverwante christen Volkspartij, het nationalisme, zoo breed opvatten als de heer Fos. Ze staan evenmin even zuiver ten ■op zichte van den ekonomischen ont voogdingsstrijd van het Vlaamsche proletariaat. De arbeiders, die in de Frontpar tij staan, verwaarloozen hun belan gen. Zij bewijzen bovendien aan den kultuurstrijd van de Vlamingen een slechten dienst. Ze bevorderen er een politieke aktie mede, die een erg beperkt doelwit nastreeft, onduide lijke formulen huldigt en er naar leidt de klassebewustwording te ver ijdelen. Er zijn flaminganten die voor hulluur-demokratie zijnmaar weinig voelen voor de politieke de- mohratie. Het besluit ligt voor dc hand de sociaal-demokratie alleen schenkt de noodige waarborgen voor de al geheel® ontvoogding van de arbei dende klasse. Zij bewees het in het verleden met haar strijd voor het algemeen stemrecht I)e plaats van hen die denken dat de kultuurstrijd noodzakelijk is, maar ook erkennen dat laarnevens een strijd voor poli tieke en ekonomische rechvaardig- heid en gelijkheid moet gevoerd worden.die plaats isin dedemokra- tische Werklieden-Partij. De belangstelling voor den door den socialistischen studentenkring op touw gezetten spreekavond in de Koóperateur was in overeenstemming met het gehal te van de sprekers en de belangrijkheid van het onderwerp. Na een beknopt inleidend woord van den voorzitter, kameraad HENS, kwam de heer Herman V< >s aan de beurt. Deze spreekt om te beginnen zijn dank uit jegens de inrichters, voor de ruim heid van intellektueel inzicht, welke aan hun bedoeling ten grondslag schijnt te liggen. Dejeugd dient hoor en wederhoor te laten gelden. Spreker wenscht deze voordracht niet op het plan te brengen van de gelijk- vloersche politiek, doch wel op het plan vandeideologie.de abstrakte redenee ring welke ten slotte toch den grondslag vormt van elke politieke beweging. Spreker .beweert dat. hij het meer wenscht te hebben over de gedachten dan over de middelen om deze gedachten te verwezenlijken. Wat hier gezegd wordt, daarvoor wenscht spreker ook alleen verantwoor delijk gesteld tc worden. Wat is het nationalisme niet zoo vangt hij zijn eigenlijk betoog aan. Het is geen levensbeschouwing en geen maatschappelijk stelsel. Het nationalisme zegt ons niets over het materialisme en het spirlualisme. In de algemeene stelling van onze Westersche beschaving kan elk nationa lisme worden ingeschakeld. Spreker scheidt zich van de andere nationalisten af door te ontkennen als zou het nationalisme wel eonïnaatschap- pelijk stelsel zijn. In den allerlaatslen tijd maakt men er gewag van dat nationalisme zal staan en vallen met het z.g. solidarisme. Spreker overschouwt de maatschap pelijke indeeliug, zooals een Aristoteles, de Middeleeuwen, de liberale partij, de sociaal-demokratie er een aan den volke hebben voorgehouden of voorhouden. Elke maatschappelijke theorie moet een verdeelingsstelsel bezitten, daar komt het op aan. Van dat standpunt uit hekelt spreker de door Ililter in Duitsch land ontketende beweging. Zoo komt spreker er dan toe te bepa' len wat het nationalisme dan wel is. Hij komt er toe, door beschouwingen van historisvhen en sociologischen aard. Het nationale probleem is ook elders dan hier gesteld gewordeD. Vos herin nert in dit verband de werken van Ken ner, Otto Bauer, Hartmann. Wat is een natie Dat is een kuituur- gemeenschap die zich ontwikkeld heeft uit de ekonomische noodzakelijkheid. Een nationale beweging moet vast- knoopen aan een kuituuridee. Socialisme is een maatschappelijk stel sel, dat door de socialiseering van de produktiemiddelen een optimum aan welstand en een maximum van gelijk heid in uitzicht stelt. Volgens spreker is Marx, de sterkste exponnent van al deze opvatting, een der grootste denkers van de 19e eeuw. I Spreker maakt enkele kant teekenin- gen op het historische materialisme, dat hij gedeeltelijk verwerpt. In de ekonomie van Marx schuilt nog steeds een groote dosis te gebruiken theorie zoo b.v. deze gewijd aan de koloniale vrijbuiterij. Op elke waarde-thcorie valt af te wij zen. Zoo beschouwd blijft ervan de eko nomische opvatting van Marx nog heel wat overeind. Want juist zijn waarde- theorie heeft diepe inzichten gegeven in de sociale evolutie. De politieke implicaties van Marx' theorie reiken zeer ver zoo sluiten zij b.v. al de rerolutionnaire bewegingen in. Er is ook het internationalisme van Marx. Door zijn natuurwetenschappelijke verklaiingen heeft Marx inzonderheid bet gemeenschappelijke op liet oog ge had. Doch in bet werk van Marx zouden teksten aan te wijzen zijn dat hij de nationale dillerentieering niet onvoor- waa?delijk van de hand wijst. Spreker verklaart daarop dat het na tionalisme Diet in tegenstrijd is met het socialisme, zooals hij die twee begrip pen opvat. Welke is de historische loop van onze Vlaamsche volksontwikkeling geweest Wij behooren tot een Nederlandsche be- scbavingskern. Onze afkomst hebben we steeds be houden door den stempel onzer taal. De moderne naties zijn scheppiogen van len laat-modernen tild. Wat is nu de kultuurgedaehte van de Nederlanden Spreker vermeldt wat professor Pi- renne en Blok daaromtrent vertellen. Aan de hand van tal van voorbeelden licht Vos toe, hoe de gedachte waarop Pirenne den nadruk legt, zich in onze geestelijke erfenis belichaamd vindt. Vos wijst op de onderbreking in de kontinuïteit van onze gemeenschappe lijke Nederlandsche beschaving, er is gedureo je twee eeuwen een zekere ver vreemding geweest, doch zaak is het in de moderne politiek nieuw aanknoo- pingspunten tiresehen Nederland en Vlaanderen te zoeken. 1 >e nationale gemeenschappen hebben zich uit verkeersgemeensehappei\ ont wikkeld. Daarop komt o m. de theorie van Otto Bauer neer. Met het aanbreken van het kapitalis me verruimen zich die verkeersgemeen- schappen. Doch na de Fransche revolutie doet de vierde stand zich gelden, kwantitatief en kwalitatief. En het is daarna, zegt Otto Bauer, dat zich het nationaal probleem in zijn vol len omvang stelt. Is het er anders toe gegaan in Vlaan deren, dan zooals die socialist het heeft gezegd Hebben wij Vlamingen iets te ver wachten van de bezittende klasse, is de Vlaamsche kwestie niet vooral de kwe stie van de arbeiders, den middenstand en de boeren, zoo roept spreker uit MANNEN, VROUWEN, loonarbeiders aller nijverheids- en han delsondernemingen. sluit u allen aan bij de VIJF-'H WNDERD VIJFTIG DUIZEND proletariërs aller bercepen die reeds bil1 de Syndikale Kommissie aangesloten zijn Organiseert u ter vnrdediging uwer bestaansmiddelen I 't Is dank aan de inspanningen onzer vakorganisaties, die altijd voor de rechten der arbeiders hebben gostred(n, dat do arbeidersklasse haar rechten heeft veroverd en aich heeft kunnen verlossen van de schaamtelooze uitbuiting waarvan DE LANGE WERKDAGEN EN DE II ONT» KR LOON EN de schoonste sieraden waren. DE KRISTENE VAKBONDEN, zij. zijn opgericht om dc arbeidersklasse te verdeelen en, aldus, de REAKTIE TE DIENEN. De Vakbonden der Syndikale Kommissie doen beroep op aide arbeiders, zonder onderscheid van GODSDIENST en van RASen vragen hen zich te vereenigen cm zich los te maken van alle DIENSTBAAR-HEID, en van alle UIT BUITINGEN. In lijden van ekonomischen bloei, heeft de opeenhooping van aan zienlijke winsten door enkele groote g< Idmannen eerst de spekuleering, vervolgens do ineenstorting voor gevolg. Ten tijde van slap'e en van ekonomische krisis, zaait het kapitali stisch regiem ondergang en millioenen arleideis, die de gedweeë schep pers van al de nieuwe rijkdommen zijn geweest, bevinden zich zonder werk en zonder loon In Fïelgië zijn tweehonderd duizend arbeiders volledig ol ge deeltelijk werkloos. Allen zijn in hun inkomsten getroffen en de Winter zal hun lijden nog vergrooten. De Regeering, die de rijken heeft bevoordeeld door aanzien lijke vrijstellingen van belastingen, verklaart dat zij geen geld heeft om de verzekering tegen de werkeloosheid te verbeteren. Arbeiders en arbeidsters aller beroepen, versterkt de rangen der bij de SYNDIKALE KOMMISSIE aange sloten organisaties Degenen die zich vóór 31 December 1930 in den Vakbond laten inschrijven, bekomen hun rechten op de werk loosheidsvergoedingen ra een wachttijd ;an 6 MAAN DEN Na dezen datum, zal de wachttijd ÉÉN JAAR zijn. i Voor de bescherming der arbeidersveroveringen 1 Voor de verdediging uwer hestaansvoorW aerdtn De Syndikale Kommissie. Mogen we daaruit dan niet besluiten dat de nationale opva'ting geen/.ins tegenstrijdig is mei de socialistische. Maar is ze niet overbodig Het is een kwestie van opportunillel en van betrekkelijkheid. I De sociale revolutie za! er konten wanneer het proletariaat klasspbewusl j is, zoo luidt de uitspraak van Marx. I Zijn er geen psychische factoren die opeen bepaald oogenblik in de theorie van het historisch materialisme ingrij-, pen Spreker gelooft van wël, en wijst in dit verband op werken als dit van Bik de Man. Vos besluit zijn uiterst belangwek kend betoog met den wensch uit te spre ken, dat in Vlaanderen al de democra tische partijen hel er over eens mogen zijn, dat de Vlaamsche kwestie voor het proletariaat ook en vooral van groot belang is. en dat er voor de Vlaamsche massa geen opgang mogelijk is, zoo zo het geestelijk belang daarvan niet op bet oog houdt. LODE CRAEYBECKX wenscht op dn uiteenzetting van Ho/ui. Vos. hartelijk door de vergadering toe gejuicht, enke e aanmerkingen te uia ken. liet vraagstuk socialisme nationa lisme houdt geheel de inteileklueele jeugd bezig. Deioleressante voordracht die zij hedenavond hoorde, zal haar hel pen bij het bepalen van haar geesteshou ding. Wat de heer Vos behandeld heeft is juist de onderstruktuur van geheel bet systeem van gedachten dat onze toetre ding, hetzij tot. de socialistische, Int/ij tot de nationalistische beweging heeft bepaald. M. Vos, echter, heeft niet het nationa lisme behandeld, wel zijn naiionali-me. I)e bepaling die bij van net nationalisme gegeven heeft wijkt af van leze die do algemeenheid der nationalisten huldigt. Hij heelt gepn historische, wel e-n per soonlijke delini'ie vao het sDciilDrae ge geven. Het verheugt spreker dat M. Vos er kend heeft dat een gezonde uationaal- Vlaamsche opvatting zooals de zijn<- vol strekt niet in tegenspraak E met het socialisme. Spreker is het volledig eens met hem. Doch, wanneer bet mogelijk is. en zelfs logisch en noodzakelijk, al- socialist «en gezonde Vlaamsch-naliocale opvatting te huldigen en te dienen, dan is de keuze, die zich in opzicht van du praktische p< - litieke houding opdril gl, vanzelfspre kend. Wie zich socialist bekentbok ent zich, wanneer hij doordenkt, voor de bevesti ging en de volledige ontplooiii g van het Vlaamsche volk, van zijn kuliuwrid»<\ 1 De aansluiting lot de socialistische be weging lelet niemand er bepaalde op vattingen in het opzicht derwijze h<e het Vlaamsche volk zich bevestigen en ontwikkelen moet. op na te houden. De kwestie kan niet anders dan vrij zijn. Spreker, b.v., houdt er opvattingen op na die het best te betitelen zijn niet het woord federalisme. Vermits men dus tegdijk socialist en een gezonde nationaal-VTaamsche op- opvatting huidige, spreekt bet vanzelf (lat.aansliiiiing tot de socialistische be weging de logische pc litieke houding is. De modorne rnensch kan niet onver schillig blijven voor het overstelpende kompleks van vraagstukken die de or ganisatie der nieuwe wereld stelt. Zeker wanneer wij van den wagen, die onze idealen draagt, alles alladen, behalve ëën kunnen we een sneller vaart met dit ëënenemen. Doch. we hebben bet recht niet dit te doen. We moeten een nieu\ve wereld bouwen, en daarbij alle criteria die haar zullen moeten heheerschen,aan loggen. Kón enkel ideaal volgen is nood zakelijk, omdat het eenzijdig is. en het eene het andere verderven kan. Het nationalisme, zooals het histo risch door ons bekend is, in tegenstel ling tol wat de heer Vos betoogde, houdt een wereldopvatting in het leidt meestal tot tegenstellingen lusschen vol keren. Het socialisme doet Fiet tegen deel Spreker betoogt verder hoe, in Vlaanderen, het socialisme van den arbeider, die een dierlijk bestaan leidde, als slachtoffer van de kapi talistische uitbuiting, een mensch maakte, tiet socialisme heeft hem uit een poel gehaald w aar van geen kuituur spraak kon zijn. Dank zij het socialisme heeft het Vlaamsche volk wezen en bestaan gekregen, en wordt het voor zijn eigen kuituur geboren Hel socialisme evolueert, verlegt zijn hoofdenergie, van zijn eerste doeleinden op hoogere doeleinden. Het past zich daarbij aan tij do orde die et leven zelf oplegt Wij ga ui langs een lijn die loopt van Maix tot Do Man, wij realiseeren «in voorgaarden tol kulluur. en de kui tuur zelf. Als sociale beweging zijn wij eersl dc waarachtige kultuurbeweging. Spreke r eindigt met te betoogen dat allon tol ditgroote werk moeten bijdra- dragen, en dat het onbegrijpelijk zou zijn dateen modern intellektueel onbe tuigd zou blijven, in geheel het sociaal en internationaal omwentel icgswerk, om alleen het nationale te dienen. Hij stelt aan den lieer Vos de vraag hoe het mogelijk is, met gedachten zoo- als hij er huldigt opsocaal gebied, in dn nationalistische bt weging te staan, enof het op den duur een houdbaar standpunt is, geen positie te kiezen inliet sociaal vraagstuk. (Toej Daarna neemt een aanwezige nog het woord om te betoogen dal het er op aan komt de staatsrechtelijke formuleering van het nationalisme te te geven. Ver der sluit hij zich aan bij vorigen spreker. HERMAN VOS repliceert bondig, waarna de vergade ring wordt opgeheven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1930 | | pagina 1