I
Jaargang N° 5
I JANUARI 191c
IN ALLES NIET NA ALLES, MAAR VOOR ALLES ZIJN WIJ KATHOLIEK
Alle mededeelingen moeten gezonden worden
aan Rechtuit in alles,, Kapellestraat, 3, Acht
De opstelraad voorbehoudt zich het recht alle
artikels te weigeren naar goeddunken.
Verschijnt tweewekelijks
Uitgevers S. M. De Stormklok
Merxetn
ABONNEMENTSPRIJS
Gewoon abonnement 1.00 fr. Beschermings
abonnement minimum 3.03 fr.
Prijs per aankondigingen volgens overeenkomst
Zalig en gelukkig
Nieuwjaar!
Eene schoone cn gelukkige ge
woonte is het de menschen bij het
ingaan van een nieuwjaar de beste
heilwenschen toe te sturen. Wel
wordt eens gezegd: Bah! Dat is
overbodig 't Is niets anders dat
de klok slaagt, overal hoort men
dezelfde gelikte woorden. Wij zijn
het eens dat de bewoordingen waar
in men elkander geluk toewenscht,
veelal dezelfde zijn, maar wij vin
den dit geenzins overbodig Weliiuc!
Bij het ingaan van den dag, in den
vroegen morgen wandel maar eens
op den buiten en overal zal u de
gulle groet toeklinken: - Goede mor
gen. Is er een beschaafd, welopge
voed en gevoelig man, die dien
eenvoudigen maar wélgemcenden
groet, overbodig achtHet zelfde
gebeurt bij het vallen van den avond,
vrienden, kennissen en geburen
wenschen elkander den goeden a-
vond. Treffende, lieflijke, euwen
oude gewoonte, eene der pracht-
eigenschappen van ons Vlaamsche
volk. Niemand vindt er iets verkeerds
in dien avondwensch.
Waarom dan zou men vitten op
de wenschen zoo hartelijk toege
sproken bij het wegsterven en het
geboren worden van een gansche
jaar. Neen de overleveringen van
elkander in familie in vrienden
kring, tussci.en vrienden kennissen
geluk en zege toe te wenschen, moet
terwille der eigendommelijkheid cn
van de zieleschoonheid van ons volk,
diep in eere worden gehouden.
Wij zenden dan uitgemocde recht
van het harte, een vollen geluksgroet
aan onze talrijke en geëerde lezers
en lezeressen. Weze 1913 voor al-
leu een jaar van voorspoed en zege
Voorspoed in de zaken, in den han
del, zege in het huishouden, in de
familie.
Moge ons blad, gesticht uitslui
tend tot welzijn va:i het volk, in
vele huishoudens binnen dringen, er
soms ook eene straal van hoop, liefde
cn opbeuring laten ontschieten, mo
ge liet dienen om geheime weeën
cn smarten aan hoogerhand bekend
te maken, ze te lichten cnie lenigen.
Mogen zij die de Heer tot zich
zal roepen, en het zuilen er honder
den onzer medeburgers zijn, eene
oprechte en zalige dood sterven: kor
tom mochten al uwe wenschen uil-
vallen, zoo ware ook onze betrach
ting Ier. uwen opzichte ten Hsfe ver
wezenlijkt.
Aan alhn nogmaals een Hoopvol
en gezegend nieuwjaar.
RECHTUIT IN ALLES
doopereeren, aan de werklieden
zooveel, en zelfs meer, voordeelen
aanbieden dan deze welke zij in
hunne coöperatieven kunnen ge
nieten'
Dat is de goede baan.
Het is immers bewezen dat geen
enkele werkliedencooperatief het
kan houden bij een middenstands-
coöperatie zie Antwe rpen
En nu ter zake.
i Wij moeien thans dewijzen dat de
M B. cok de Godsdienstige en ze
deiijke verheffing der leden moeien
voorslaan.
Ecu -mijner vrienden verzekerde
mij dat vele katholieke burgers
aangesloten bij den onpartijdigen
neingsdmd die aantijging met
minder lust hadden opgemerkt.
Hier moet ik hen verwijzen naar
artikel in Rechtuit verschenen
onder tit.I «Meer vriendschap ik
noodig hen uit het te herlezen.
Mijne of nieirands individuöele
schuld is het dat men soms te
haastig te werk gaat en niet ge
noeg de kwestie van princiepen on-
IVSiddenstand en Coöperatie
2° Vervolg
In ons vorig artikel hebben wij
ais taak der middenstandsbonden
2 doeleinden gegeven:
1° De Godsdienstige en zede- i derzóekt.
lijke verheffing der leden. Deze katholieken die durven zeg-
2" De algemeene belangen der gen dat het roepen op die plichten
leden.
1 Iet 2" hebben wij breedvoerig uit
gezet en als besluit bleef ons de
overtuigmgdatmiddenstanJencoope-
ratieven goed over een te brengen
zijn. Meer nog. Dat de Coöperatie
ven den middenstand moeten red
den, wanttegen een recht kan
men niets inbrengen. De werklie
den als zij coöperatieven stichten
maken gebruik van hun recht. En
indien de middenstanden degelijk
willen werken tot hunne opbeu
ring, moeten zij in stee van in 't
harnas te vliegen tegen de werklie-
dencooperatieven liever den stier
bij de horens vaiten en door zelf te
fanatism is, kunnen wel katholiek
zijn doch of ze wel kristelijk
zijn dat valt te betwijfelen.
Ik spreek dus niet tot de katho
lieken doch tot de kristelijke leden
j van den onpartijdigen neringsbond
ik hoop dat zi niet zullen zeggen
rooals mijn vriend mij melde dat
er gezegd wierd Wij zijn ouder
wij weten beter, wij redeneeren
niet 't is verloren gedaan. Als ge
daar durft tegen zijn, stemmen wij
nooit meer voor de katholieken
Wees verstandige menschen en
staaft uwe overtuiging op gezonde
i redeneering 1
E.'rrtens ik aanzie de onpartijdige
neringsbond als dit vereeniging
welke voldoet aan de 2° van onze
stelling ,te zeggen Hij zorgt voor
de belangen der leden (stoffelijke).
Bijgevolg is hij onder dit oogpunt
goed En zoowel als rijke katho
lieken, zich vereenigen met godde-
loozen om met groot kapitaal mach
tige ondernemingen door te voeren;
zoo ook mogen de burgers, de
katholieke kristelijke burgers, samen
spannen met de andersdenkenden
om hunne stoffelijke algemeene be
langen te verdedigen en hunne al
gemeene stoffelijke rechten te doen
gelden
Dit doen ook de kristene vak
verenigingen. Voor alg. stoffelijke
belangen rukken zij op met socia
listische verenigingen. Doch wat
elk rechtschapen man moet erken
nen Hei zou tegen de borst stuiten,
moesten de Cristene vakvereenegin-
gen versmolten worden met de
socialistische werkliedenbonden en
een in alles samenwerkenden bond
vormen welke men zou kunnen
noemen
Den onpartijdigen werkiiedenbond.
Deze enkele vergelijking, hoop ik
zet reeds mijn gedacht klaar op den
voorgrond. Wel is tijdelijke samen
werking met goddeloozen aan chris
tenen burgers toegestaan; doch
nooit mag het gebeuren, wil men zij
ne kristene princiepen en de voor
schriften van ons kerkelijke hoofd,
den Paus,nakomen, dat kristenen
en ongeloovigen, in alles verenigd
optreden.
Eenige voorbeelden zullen dit
bewijzen Paus Leo XIII schreef
in de wereld encycliek «nessuno
ignora» Bij de stichting van krin
gen verenigingen, enz zorge men
vooral dat de statuten reglementen
vooraf zijn onderzocht en goedge
keurd door den Bischop
In de EncycliekGraves de
communi re
Sommigen zijn de meening toe
gedaan dat de sociale quaestie lou
ter een econonisch (t.t.z. een