ST.1IJDPENNING
Wa 75 fr. en wij dan 7? 0,10
Rabbé Pasha. 0,10
Omdat die maanen alles voor niet
doen 0,10
Let op de voorletters au b.0,10
De twee Jeffen doen er elk 0,10
bij. 0,20
Miel kwam te laat. 0,10
Leon stead er óp te zien. 0,10
Omdat nen heer uit Gent ook
kalanten heeft op de Groote Markt.
0,30
Om de proces - kosten van Recht
uit te dekken. 10,00
J.... doet er 10 fr. bij. 10,00
Elk van de mannen nog ne frank.
2,00
Zeg gij dan ne keer iets 0,50
Koes nu zulle kerel0,50
Omdat M' V.... zich liet overflod-
deren. 0,10
Een door die fijne maffen gefopt
werd. 0,10
I Ie karei, hoeveel hebt gij getrok
ken?- 0,10
't En zijn a zaken nie! 0,10
En d' eer! da'n telt je zeiker ver
niet? 0,10
Kee. je na van ier êeten hein 0,10
Jomer vvijjer oelk nie zêje 0,10
750; ir. dat es in ronne tajfers 28
halve tonnen bier van 30 fr. d'
hale, tonne ,'t es ve,el. 0,20
Louis, nen bokee ver a 1 0,10
Nen -werkmensche krijgt 50 fr. as
'n water en bloed gezweet heeft
en den .anderen maf die ten nog
den .naam heit van ',t te zijn krijgt
er 75: alla 't es gralijk 0,50.
't en.es. mijn faat nie. 0,10
Alla toe 't vere goe wijk. 0,10
Ha 1 ha ha 't es om te lachen.
0,10
Geef ze mij 1 0,10
Prosit kati. 0,10
De Schatrijken Broeder lachtte
trannen omdat zijn mannen
beestigheden uitstaken. 0,20
Zoudt ge dat nu durven laten ver
schijnen 0,10
Waarom nie 'k ben toch ne sta-
tertk0,20
W' hebben leute gehad he man
nen 0,10
Veel jongens, en in def.igheid
0,10
Eeponse 'peujée. 0,20
Keconmaublfc- 0,10
Nen dankbaren toeschouwer die
op zijne eigen zeiven stoeft ?0,10
Wie heeft dat me uitgebracht? 0,10
Wel Fe, 0,10
Wij wisten 't nie zulle vergiffenis
pardon. 0,10
Beminnen wij elkaar als broeders.
0,10
Ontvangen van Mr.... een kleine
bijrrh'op 24 - 4 - 13. 0,10
Om ons proces - kosten te dekken.
32,80
Onverschilligheid
't Is de zoetste voldoening op
r-rdc; id kannen denken, dat men
in al zijn openlijk doen en laten
s!c^:.ü getracht heeft, de v, ereld,
al ware 't maar n zierken, beter
te kunnen maken, Eu ja, d.t zou
moeten de betrachting uitmaken
van al degenen, die 't wél meenen
mei onzen tijd, met ons volk, met
onze doeninge. Eilaas, lieden is
't maar al te dikwijls anders ge
steld en behetrscht er een afgrijse
lijke kwaa! onee wroe.crige eeuw.
't Is de onverschilligheid.
Onverschilligheid van ouders over
't lot en de toekomst hunner kin
deren onverschilligheid der over
heid jegens hare onderdanen on
verschilligheid van enkelen en
ongelukkiglijk van velen over 't
levenslot van hunne medemen-
schen
Overal, in alle vakken, in alle
omstandigheden, in alle bijzonder
heden des levens treft men onver
schilligen aan van die menschen,
die enkel op de lippen hebben
Wat kan 't mij schelen, dat 't
zus of zoo' gaat en die, wijl
ze zelf een plantenleven leiden,
niet bemerken willen wat kwaad
ze stichten rondom hen en wat
goeds zii verzuimen. Ze. lever) lijk
de planten, maar ook als poppen....
zonder hersens, zonder gevoel, zon
der wil, ja, zelfs zonder zelfstandig
heid. Van zulk een volk verlos
ons, HeereL...
Zulke menschen zijn de oorzaak,
dat de strijd, dien we op onze da
gen te voeren hebben tegen het
zedelijke verval der maatschappij,
zoó'n hevige tegenkantingen ont
moet. Zulke menschen zijn de oor
zaak, dat de mensch zijn eigen niet
meer kan bemeesteren en zoo ge
willig luistert naar slechten raad
Zulke menschen zijn de oorzaak,
dat er zoo weinig gehoor geleend
wordt aan het woord Gods en dat
er aan dit goedig woord zooveel
bittere hoon wordt toegekend. Zul
ke menschen, indien ze zelf nog
gelooven en zedelijk gevoel bezit
ten, zullen allengskens zoo diep
geraken, dat ze hun geloof en hun
eergevoel verliezen, zonder dat ze
't zelf weten, willen of gewaar
worden.
Die menschen zijn ook nog de
groote schuld van het gevaar, dat
het wezen van heel ons volk
al zoolang bedreigt. Een stam, die
zijnen ondergang nabij scheen,
moest gered worden uit het gesta
dig ingrijpen van een rusteloozen
opsiorpenden vijand en niet min
der uit de nog gevaarlijker onbe
wustheid ervan, of wanhoop aan
eigene lotsbestemming. De onver-
schilligaards nu zijn de schuld,
dat men ons het billijk recht ont
zegt, dat we niet verkrijgen dat
we reeds zoolang verzuchtend vra
gen en eischen de herwording
van ons heerlijke, godsdienstige
Vlaanderen...
Of denkt ge misschien, gij on-
verschiliigaards, dat onze tijd uwe
werking niet noodig heeft Zijt ge
dan onbewust van eigentoestand?
Weet ge dan niet, dat onze tijd
een tijd is van luchthartig voortle
ven en verkeerd genieten, van
benauwende wanhoop zelfs en
bange vertwijfeling, een tijd van
roepen en smeeken om verbetering,
vooruitgang, rechtvaardigheid
Wordt toch om Gods wil bewust
van uwe onverschilligheid en houdt
op met zeggen Wat kan me dit
of dat schelen?» 't Is geen doen
of geen taai van een waren katho
liek of van een echtgeaarden Vla
ming. 't Is geen spreken Van hem,
die zijne gexofsprinciepen, zijn
land en \o!k met kart en ziel ver
kleefd is. Wie onverschillig is, geeft
wapenen in de handen zijner vijan
den en helpt strijden tegen zijn
eigen volk, tegen zijnen godsdienst,
tegen zijne familie, tegen zijn landt"
Daarom toch, katholieke Vlamin
gen, laat u niet meesleepen door
de onverschilligheid, gelijk op
welk gebied. Als men u vraagt of
ge katholiek zijt, steekt dan maar
fier het hoofd op en zegt IK HEB
DIE EER...» en als men u vraagt
of ge Vlaming zijt, roept dan ins
gelijks voor elk die 't hooren wil
IK HEB DIE EER!...
Zco gij u dan met het woord,
begaafd eelt, spaart dit woord niet,
maar \erdcdigt wat u heilig is,
zco ge de penne machtig zijt, schrijft
uwe princiepen neer en bewijst hoe
schccn cnedel, machtig en rijk ze
rijn ucr u en gansch het volk.
Snijdt algelijk en eensgezind laat
zien dat gij minnen zijt met wils
kracht en karakterblijft standvas
tig strijdt uit al uwe krachten tot
bihtud uwer partij strijdt voor al
wat recht is strijdt voor uw volk,
stii,'dt\ccr rijn leven 1
Dan eerst zult gij geen planten
leven meer lijden, maar uw plicht
doen dan eerst zuit gij werken
voor uw eigen geluk en voor 't
geluk en 't welzijn der lieele sa
menleving.
REMI DE ROECK.
Zeer woeiige meeting
in de Ficra
Een Hollandsche Jood in 't spel
Als een staaltje voor de man
nen van Aalst'' van den strijdlust
die bij de katholieken op andere
plaatsen heerscht, deelen wij het
verslag van cene katholieke tcge-
sprekelijk; meet'ng mede van Zon-
uag, 27 April te Merxem. Aan het
bureel namen plaats De vrienden
Felix Seghers, Stan deCIerck,AI-
fons Van Tichel, Stan De Roover,
Charel D' Hanschotter, Rik Van
Geffelen, Frans Cantrijn, Frans De
Bie, Louis Van Ostayen, Rik Van
Staeyen, Pol Van Hombeeck, Jules
Dennissen, Jozef Van Geffelen, Pier
Laureysen.
Inleidend Woord van
Felix Seghers
Nogmaals zit de vriend Felix,
de wakkere, de onvermoeibare, de
echte type van den studiekringer
de vergadering voor en leidt op
handige wijze en zeer gemakkelijk
zelf:de vergadering. Hij steunt er
vooral op dat de werkstaking van
1913 van historische beteekenis is
en dat het juist daarom is, én daar
om alleen, dat wij er aan gehou
den hebben deze nieuwe meeting,de
3* in zes weken lijds, te beleggen.
Heer de Broquevike legde op 12"
Maart eene verklaring af die niet
in den smaak viel onzer tegen
strevers en die om die verklaring
de algemeene uithongering uitrie
pen hij herhaalde op 16 en 17
April zijne verklaring van 12 Maart,
en wel wonder, dezelfde verklaring
die de socialisten als voorwendsel
hadden genomen om de algemee
ne werkstaking uit te roepen, juist
diezelfde verklaring wenden zij aan
om de staking terug in te trekken.
Is het niet kolossaal 7 Is het niet het
schoonste bewijs dat de staking
volkomen nutteloos ist geweest en
het werkende volk op eene ellen
dige wijze is bedrogen
Tk meen daardoor genoeg te heb
ben gezegd en te kunnen overgaan
tot de eigenlijke vergaderingik
verleen het woord aan den wak
keren vriend Aifons Van Tichel
studiekringer.
Aanspraak van Aifons Van Tichel
Van de eigenlijke politieke kwes
tie ga ik niet ai te veel zeggen,
dat laat ik over aan mijn goeden
vriend Stan De Clerck. Ik wil u
eigenlijk doen beseffen, doen be
grijpen hoe doodnoodig het is de
menschen door eigen ontwikkeling
en zelfstudie een beter inzien in
hun wezenlijke belangen te doen
verkrijgen. Aan dat groo sche volks
gezinde werk bij intnemendheid,
werkt nu sinds haast 6 jaar, steeds
regelmatig onze sociale studiekring.
Wij hebten verleden keer op onze
meeting zoovele /domme en dom
me onderbrekingen gehad, welke
bewezen hoe zeer die onderbrekers
het van noode hadden eerst enkele
jaren azaken in 't riidceren \oor-
aleer zich te w en in openbare
bespreking, waai loer zij door hun
ne dwaze bem iïngen de partij