Fuer jeden Reisenden und jeden Reisenseh ein werden Gebuehren erhobenund zwarmark f.) Innerhalb des jeweiligen Kommandantiir, Bezirks bis zu I Mount 1 2.) Innerhalb des Etappen Gebiets bis zu 14 Tagen 1.60 3.) Innerhalb des Etappen Gebiets fur Arbeiter bis zu 1 Mount 0.40 4.) Ausserhalb des Klappen Gebiets, aueh fur das Ge- neral-Gou vernemen Is, aber niebl fur das Operations gebiet je 7 Tage 2.40 5.) dasselbe für Arbeider bis zu 1 Monal 1. 6.) naeh Holland 1 Tag 2.40 jeder weitere Tag bis zu 5 Tagen 1.60 darfiber jeder Tag 4.80 7.) dasselbe fur Arbeiter bis zu 1 Monal 1. 8.) nach dein Operationsgebiet bis zu 3 Tagen 2.40 ieder weitere Tai>* 1. Fuer jede Verlaengerung Reise scheine werden nene Gebuehren erhoben. Die Verordnung tritt am 1. September 1915 in Kraft. Gent, den 20 August 1913. Der Ftappen nspek t Graf von Westarp o,, ieder welke de grens buiten de doorgangsposten tracht te overschrijden, zal geschoten worden. Voor ieder reiziger en voor ieder reispass wordt betaling gevergd als volgt 1Binnen ieder Kommandantur omtrek 1 maand I 2.) Binnen het etappengebied tot 14 dagen 1.60 3.) Binnen het etappengebied voor arbeiders tot 1 maand 0.40 4.) Buiten hel etappengebied, ook voor het Generaal- Gouvernement, maar niet voor het operatiegebied, iedere 7 dagen 2.40 5.) hetzelfde voor werklieden tot 1 maand 1. 6.) naar Holland, 1 dag 2.40 ieder verdere dag tot 5 dagen 1.60 daarboven iedere dag 4.80 7.) hetzelfde voor werklieden tot 1 maand 1. 8.) naar liet operatiegebied tot 3 dagen 2.40 ieder verdere dag 1 I oor iedere verlenging van reispassen, waarop deze rechten te betalen zijnwordt nieuwe betaling gevergd. Deze verordening zal met den 1 September 1915 in wer king treden. Gent, den 20 Augustus 1915. De Etappeninspekteur Graf von Westarp Aalst, drukkerij van liet dagldad 11e Volksstem Generalleetaaat. Auf jeden, der ausserhalb der Durchlassposten die Grenze zu ueberschreiten versucht, wird geschóssen. VII. Aucli Schiffe beduerfen zur Fahrt im Gebiet der 4. Armee eiuer besonderen Erlaubnis. (Fahrlerlaubnisschein). Diese erteilen, aueh in das Gebiet des General-Gouvernements liinein, die HAFEXKOMMAX- DAXTUREX und HAFEXAEMTER; fuer Fabrten nach Holland ueber den Kanal yon Terneuzen nur die RAUDIREKTIOA der Etappen-Inspektion in Gent. Die zur Resatzung eines Scbiffes gehoerigen Personen einschliesslich der Familienmitglieder wer den auf dem Fahrterlaubnisschein einzeln namentlieh aufgefuehrt. Resonderer Reisescheine beduer fen sie nicht. Die Befoerderung von Reisenden auf Schiffen ist nur gestattet A) mil den Dampfern der Gesellschaft Willford zwischen Temsche und Antwerpen B) mit dem Dampier Sumatra zwischen Gent und Selzaete. Jeder der so befoerderten Reisenden hat einen besonderen Reiseschein bei sich zu fuehren. Waehrend der Dunkelheit rulit jeder Schift sverkehr. VIII. Der Ziyilbevoelkerung ist die Renutzung yon KRAFTWAGEX und RRAFTRAD verboten. IX. Antraege auf Ausstellung von Reisescheinen sind nach Moeglichkeit MUEADLICH anzuhringen. Allgemein gilt als Grundsatz, dass jede zur Ausstellung von Reisescheinen berechtigte Behoerde nur fuer die Einwohner ihres eigenen Bezirks zustaendig ist. Die Aushaendigung der Reisescheine erfolgt stets an den Inhaber persoenlich, aueh wenn ein schriftlicher Antrag vorlag. Saemtliche Scheine muessen spaetestens innerhalb 10 Tagen nach Ablauf zurueckgegehen oder durch die Post zurueckgesandt sein. Wer den Schei 11 nicht rechtzeitig zurueckgibt, wird bestraft. FERIEAREISESCHEIAE fuer Scbulkinder, die Scbulen ausserhalb des Wohnortes ihrer Eltern besuchen, werden fuer Hin- und Rueckreise gebuehrenfrei ausgestelt. Dasselbe gilt aueh fuer Lehrer und Lehrerinnen, die nachweislich an oeffëntlichen oder Privatschulen beschaeftigt sind und fuer die Dauer der Ferien ihren Wohnort wechseln wollen. X. Jede in Gent EIATREFFEADE Person hat sich innerhalb 12 Stunden unter Vorzeigung ihrer Personalpapiere und ihres Passier-bezw. Reisescheines bei den Meldeamt der Etappen-Kommandan- tur anzumelden In alien innerball) des Grenzgebietes gelegenen Ortschaften ist jede von ausserhalb zureisende Person sofort unter Vorlage der Ausweispapiere dem Ortskommandanten oder, wo ein solcher nicht vorhanden, der Ortsbehoerde anzumelden. Fuer die rechtzeitige und vollstaendige Meldung ist der Zureisende und derjenige, der ihn bei sicb aufnimmt, gleichmaessig verantwortlieh. Jede in das Operationsgebiet oder aus dem Operationsgebiet an einen Ort der Etappen-Gebiets zugereiste Person muss am Tage der Zureise oder, wenn die Zureise nach 7 Uhr abends erfolgt, bis zum naechsten Hit tag 12 Uhr bei tier Orts- oder Etappen-Kommandanlur angemeldet werden. Fuer die rechtzeitige und vollstaendige Meldung ist der Zureisende und derjenige, der ihn belierbergt, gleichmaessig yerantwortlicb. Von der Vorschrift ausgenommen ist tier unmittelbare Aachbarortsverkehr zwischen Operations- und Elappengebiet, sofern Hin- und Rueckreise am selben Tage erfolgt. Rei jeder Meldung ist der Reiseschein nebst Personalausweis vorzulegen. Erfolgt tlie Rueckreise am Tage tier Meldung, so gilt diese zugleich als Abmeldung. Erfolgt sie an einem spaeleren Tage, so verbleibt tier Reiseschein auf tier Orts- oder Etappen=Kommandantur und is! yor der Rueckreise unter gleichzeitiger Abmeldung dort abzuholen. Die erlassenen Bestimmungen ueber tlie MELDEPFLICHT WEHRPFLICHT1GER werden durch Vorstehendes in KEIXER WEISE BERUEHRT. Jede einzelne Aichtbefolgung vorstehender Bestimmungen, ebenso wie der Versuch dazu durch tlas reisentle Publikum wird, sofern nicht anderweit eine hoehere Strafe verwirkt ist, mit Gefaengnis bis zu einem Jahr otler Geldstrale bis zu 4000 Mark bestraft. Auf Geldstrale kann aaeh neben tier Freiheitsstrafe erkannt wertlen. Aueh wird gegebenenfalls Abschiebung nach Deutschland verfuegt. Xeben den eigentlichen Strafen kann gegen die betreflende Person Passperre von mindestens 1 Monat verbaengt worden. Beim Fehlen der Personalausweises werden die Strafen erhoeht. Xeben den Strafen sind Gebuehren fuer etwa noetige Zwangspaesse (Paesse zur Rueckkehr in den Heimatsort) zu entrichten. Durch vorstehende Verordnung werden alle frueheren von der Etappen-Inspektion fuer den Reiseverkehr erlassenen Bestimmungen aufgehoben. VII. Ook alle schepen behoeven voor de vaart in het gebied van het 4C leger eene bijzondere toe lating. (Vaarttoelatingsbewijs). Deze worden opgemaakt ook voor de vaart tot in het gebied van het Generaal-Gouvernement, door de HAVEACOMMAADATUREA en de HAVEXAMBTEXvoor vaarten naar Holland door het ka naal van Terneuzen, alleenlijk door de bouwdirectie (BAUDIRECTIOX) der Etappen-! nspektie te Gent. De personen behoorende tot de bemanning van een schip alsook de familieleden worden op het vaarttoelatingsbewijs, iedereen, met namen vermeld. Een bijzonder reispass behoeven zij niet. Het vervoer van reizigers per schip is alleenlijk toegelaten a) met de stoombooten der maatschappij Wilford tusschen Temsche en Antwerpen b) met den stoomboot Sumatra tusschen Gent en Selzaete. Ieder reiziger, op deze manier vervoerd, moet een bijzonder reispass op zich dragen. Gedurende den donker rust ieder schips ver keer. VIII.Aan de burgerlijke bevolking is 't gebruik maken van AUTO en MOTORRIJWIEL verboden- IX. De aanvragen tot het opmaken van reispassen moeten zooveel mogelijk MOADELIAGS ge daan worden. In het algemeen geldt als stelregel, dat ieder voor het opmaken van reispassen gerechtigde overheid bevoegd is zulks te doen, alleenlijk voor de personen woonachtig binnen zijnen omtrek. De aflevering van een reispas moet altijd persoonlijk aan den belanghebbende geschieden, ook wanneer de aanvraag schriftelijk gedaan is. Alle reispassen moeten ten laatste binnen de 10 dagen na den vervaldag terug gegeven worden of per post teruggestuurd zijn. Diegene welke den reispass niet ter rechter tijd teruggeeft, wordt gestraft. MARK VACAXTIE-PASPORTEX voor schoolkinderen, die buiten de woonplaats hunner ouders ter school gaan, worden voor de heen en terugreis gratis opgemaakt. Het zelfde geldt ook voor onder wijzers en onderwijzeressen, welke kunnen bewijzen, dat zij in openbare of privaatscholen les geven, en voor den duur der vacantiën zinnens zijn van woonplaats te veranderen. X. Ieder in Gent AAXKOMEXDE persoon moet zich binnen de 12 uren onder voorlegging zijns eenzelvigheidsbewijs en zijn paspoort bij het Meideambt der Etappen-Kommandantur aanmelden. In alle plaatsen, gelegen binnen het grensgebied, is ieder van buiten aankomende persoon verplicht zich onmiddellijk, onder voorlegging van zijne reispapieren, bij de plaatselijke militaire overheid aan te bieden, ol indien zulke overheid niet bestaat, zulks te doen bij de gemeente-overheid. De aangeko mene persoon, alsook degene welke hem herbergt, zijn in gelijke wijze verantwoordelijk, dat deze aanmelding op voorgeschrevene tijd en volledige wijze geschiedt. Ieder persoon, aankomende binnen het operatiegebied of gaande buiten het operatiegebied tot eene plaats in het etappengebied, moet denzelfden dag, of indien de aankomst geschiedt na 7 uur "s avonds, 's anderdaags voormiddag voor 12 ure, bij de plaatselijke militaire overheid of bij de Etappen-Kom mandantur zich aanmelden. De aangekomene persoon, alsook degene welke hem herbergt, zijn in ge lijke wijze verantwoordelijk, dat deze aanmelding op voorgeschrevene tijd en volledige wijze geschiedt. Van deze voorschriften uitgezonderd is het verkeer tusschen de nabijgelegene gebuurplaatsen van het operatie- en het etappengebied, zooverre de heen- en terugreis denzelfden dag geschiedt. Bij iedere aanmelding is het paspoort, benevens bet eenzelvigheidsbewijs, vereiseht. In geval de terugreis op den dag der aanmelding geschiedt, geldt deze terzelfder tijd als afmelding. Geschiedt de terugreis eenen lateren dag, dan blijft het paspoort in het bezit van de plaatselijke mili taire overheid of van de Etappen-Kommandantur, en moet afgehaald worden ter gelegenheid van de afmelding, alvorens de terugreis geschiedt. De uitgevaardigde bepalingen voor de MELDEPLICHT VAX WEERPLIGHTIGEX, worden IX GEEX GEVAL door het bovenstaande gewijzigd. Iedere overtreding der bovengenoemde bepalingen, alsook de poging hiertoe aangewend van we gens reizigers, wordt gestraft met gevangenis tot een jaar of met geldboet tot 4000 Mark, zooverre geene lioogere straffen kunnen toegepast worden. Buiten de geldstratte kan ook vrijheidstraffe toegepast worden. Ook wordt in voorkomend geval overbrenging naar Duitschland bevolen. Benevens de eigenlijke straf kan aan de betreffende persoon schorsing van paspoort voor tien duur van minstens een maand toegepast worden. Indien het eenzelvigheidsbewijs .ontbreekt, zullen de straften verhoogd worden. Benevens de straffen zijn de onkosten voor gebeurlijke dwangreispassen (reispassen voor den te rugkeer naar de woonplaats) te betalen. Door bovenstaande verordening worden alle vorige door de Etappen-Inspektie, voor liet reisverkeer uitgevaardigde bepalingen, vernietigd. GeAERAL1I.it> AM.

Tekstaffiches | 1915 | | pagina 2