IitHÊiaal Burgers-Congres ra Parijs 1911! Als 't schip verzinkt, de ratten vluchten A 4 September 1910 't 5 centiemen 1 3" jaar Nr 36 li-SGhrijvingsprjjs voor Belgenland De wara gedachten op reis SSÉ**? God voop oake Per jaar fr. 3.oo, Negen r r aers fr. a-a5 Zes maanden fr. 1.75 Drie maagden fr. 1.00 voor buiten het land de .chtloon daarbij. Recht voor stake Eigenaar-Uitgever C. MOEYAERT. Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brievent Alles moet vrachtvrij gestuurd word sn naar het bureel van het blad COUPÜREREI, BRUGGE Vlaamsch voor sprake Bek - RecUtmon AANKONDIGINGEN? oorzake afwezigheid 1, per drukregel fr. 0.2J V de 4* bladzijde. .0.4,5 R.. 3" 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak- aamemers. Afslag voor herhaalde invoeging M. Plancquaert niet zetelenden derden j o^rtieT dem0Cratisch P^amma, Maandag van Oogst en den eersten Maandag van September. wij die spreuk mogen 't schip der katholieke Ik geloof dat toepassen aan regeering. De mannen die aan 't hoofd staan van 't land mosten den toestand best kennen, want zij hebben de beste mid- jaar moest voor den dag en voor het volk gekomen zijn, en niet nu, als ge met geheel uwen boel verzinkt Gij zult voorzeker nog eenigen tijd scharïen en klauwieren en spartelen ais de duivel in een wijwatervat om er aan te blijven, maar het kan althans weinig baten. Om u te redden en uwe partij, gij zoudt iets meer moeten kunnen, en dat tets moeten durven, een oogenblik stoute waaghals worden, al of niet spelen, leven of dood, een oude Jie partij kan dat- een niet, of ver ten delen van inlichtingen wij hebbenmeer minste in uwe partij, gij hebt daar den dan eens ondervonden dat die kerels j man niet *o°r meer weten dan wij somtijds zouden j denken. Wat hebben de mannen het schoon En nu zien wij heel aardige dingen I gehad om van de katholieke partij, de gebeuren. schoonste en sterkste partij te maken Als er voor den oogenblik niets an- die ooit aan 't roer is geweest in B :lgië. ders te doen is voor onze meesters als De steun der geestelijkheid met al de naar de expositie te rotsen, naar den krachten der geestelijke macht de chien vert en daar eens geldig te j steun ook van bijna geheel den édel feestmalen, te teren en smeren, en dar. 1 dom, oude rommel voor ons en blek- een stukske redevoering, van zeever, af muziek, maar toch n g altijd een groot te doppen... al met eens hooren wij van s gezag voor veel onnoozel domme volk j_„_ alhier, dan geld en nog geld zooveel als dat ze geheel wilden het geluk treffen van een tijd- niets anders als van ontsla, ontslag aldaar van ministers1 het gebouw van de regaering kraakt en scheurt en berst at alle kanten, de ministers springen op en trekken er van onder, in een woord, het schip verzinkt, de ratten vluchten. Zou dat geen begin ziin van 'feintu? Dezer dagen las ik een hoofdartikel in het groot katholiek dagblad Le XXe Siècle Dat moet, volgens mijn gevoelen, het blad zijn der jonge rechterzijde van de zoogezegde vooruitstrevende katholieken, van demannen Helleputte, Renkin, enz, en van zijn H. den aarts bisschop van Mechelen, die... ook weet hoeveel het blad kost van drukken. Nu Le XXC Siècle schrijft zoo even een waarlijk prachtig artikel, om voor oogen te leggen wat de katholieke regeering moet voorstellen en uitvoeren als zij met geene ijdele handen, in 1912, voor de kiezers wil verschijnen dat wil zeggen, in andere woorden, voor goed den dieperik invliegen. Nog eens, een waarlijk edelmoedige voorstel en moest er nog eens 't een en 't ander bijkomen, bijzonderlijk de her vorming van ons onrechtvaardig kies stelsel, wij zouden de eersten zijn om dat program uit al onze krachten te steunen, als het goede maar gedaan en wordt, 't is ons genoeg. Maar ik, geloof niet dat er iets van die schoone droomen zal verwezenlijkt worden. Niet dat ik beweren zal dat er in de katholieke partij niet hier en daar geen mannen zijn, die iets zouden willen doen, eenen stap vooruitgaan maar de oude stijfkoppen kunnen niet en zullen niet willen. Misschien hier en daar een stukje, een kruimelke, en nog met veel moeite, al zuchten en stenen, maar de grondige, diepgrondige hervormingen door de rechtvaardigheid vereischt en die beantwoorden aan den tijd, dat geloof ik niet. En daarom moet het schip verzin ken. Heeren katholieken, ik zal erbij voe gen, en dat is nog het ergste van al voor u, ge komt te laat met uwe her vormingen. Wij, arme christen demokraten, wij hebben, natuurlijk, geen verstand en kennen daar niets van en gij, de al- wijsh. id, gij zijt onfaalbaar maar wij zullen u nogthans zeggen dat gij met stip te mogen beleven van ongehoordes welstand en weelde en vooiuitgang en op den hoop toe, de vijanden, alle tegenstrevers, altijd en overal, op alle gebied verdeeld zien... Heeren kaiho- lipten ..wal' f*™ U*x4- makkelijk gehad En toch den dieperik in moeten Nu gij hebt het gewild, stijfhoofdig en koppig. Gij hebt gedacht dat het genoeg was van in de boterkuip te krui pen en maar te lekken en te smeeren en dat het geloof daarmee gered was. Om te eindigen', heeren, als gij, vooraleer te verzinken, nog een enkel oogenblik rechtzinnig kunt zijn, zegt eens openhartig, haddet gij gestreden voor onze gedachten, gestreden, vrij en krachtdadig voor het arbeidende volk, zooals wij, arme democratennietwaar nu zoudt gij niet moeten uitroepen in Le XX" Siècle Zullen wij in 1912 met ledige handen voor het volk komen Dan waart ge nu geen boel rijkaards en milioenairs geworden, maar ge waart nog voor lang eene machtige partij en de geestelijkheid zou over den onder gang van den godsdienst niet moeten zuchten Vaart er wel mee Priester FONTEYNE. 't Is nu toch wel immers den besten tijd om te reizen, en inderdaad, het aantal menschen is onbeschrijflijk, die voor vijf, tien of vijftien dagen op reis gaan, om de schoone, prachtige en rare wonderen der Datuur, in ons eigen Belgenland te bezichtigen. Ik was nu ook eens onder dat aantal bevoorrechtte volk, en ik mccht du, zoo even, als die anderen de verba zende zaken gaan nazien. Eerst en vooral begaf ik mij naar de hoofdstad. De Wereldtentoon stelling was sedert langen tijd, het ideaal mijner droomen, en waarlijk verbaasd stond ik te gapen, moeit ik zeggen, toen ik al dien pracht en dien luister zag van alle landen en hoeken der wereld, daar aangebracht. Die duizende voortbrengselen van den grond en nijverheid, die kolossale pronkgebouwen,die tellooze aan- trekkelijkhedeu. Daar kon ik mij eene klare gedachte vormen van al wat de natuur en het genie van den mensch kan opdisschcn. Ik bleef daar langen tijd en vond er smaak in, daar zoo alles goed gade te slaan. Maar het hoofd weid zwaar en vermoeid van alle die zaken zoo als opeengestapeld te vinden, en ik vond het ge raadzaam de reis verder in 't land door te zetten. Achtereenvolgens zag ik de Grotte van Han. 't Is a's een tooverend natuurwonder, die grotte, wat een mensch daaruit opvat is moeiiijk neer te schrijven. Alleen staat elke reiziger verstomd om het fait heen te zien. De afdamming der Gilfppe, de waterval van Co. De reis van Namen naar Dinant op boot s ze«er een d s schoonste, meest verukkenste, welke men doen 'ran, varend op dat breede M'epe water, te midden dier hooge bergen waar !y-t schakceren van het groen der boomen, af- 4o..-se]et-d me? o?e verschild:! kleuren der v. -. i- PfJen5 groote bazars enz. De afgevaar digden aller landen waren uitgenoodigd, elk op zijne beurt, aan de tegenwoordige leden voor te leggen hoe het in hunne onderlinge landen met deze zaak geleden was. liet was de Heer Odiel Soenen," onder voorzitter van den Vrijen Burgersbond 1, Luik, Antwerpen, met zijn breede Roe®selare- algemeen secretaris der dokken. i ^>urg^rsbewegmg m België, die ons land op dit congres vertegenwoordigde. Als men weet welke talentvolle man de Heer Soenen is. met welke iever en zelfopoffe ring hij strijdt voor de belangen van de kleme neringdoeners, zal het toch wel niemand overbodig achten, dat wij hier - eenige kleine aanstippingen doen uit het verslag door den Belgischen afgevaardig- j den op dit belangrijk congres voorgedra- j gen. De redevoering, door den Heer Soenen i voorgehouden, is een onweerlegbaar plei dooi, dat den strijd, door de Burgersbon den aangevangen, ten volle staaft en wet tigt. "Waardoor, zoo zegt hij, zijn de kleine neringdoeners gedwongen den strijd t'e voeren tegenover sommige andere klassen der samenleving Wel tini eerste, door de ongehoorde en ongewettigde mededinging van het groot kapitaal, bij miUioenen ineengesmolten ten tweede, door de overdrevene en steeds aan groeiende eischen der werkende klasse op wetgevend eneconomiesch gebied; ten derde en vooral door de zware belastin gen, die altijd voor het grootste deel op den burger zijnen rug te recht komen. Hoe moet die strijd gevoerd worden 17-iJj zooals sommige socialistische kopstuk ken het weieens beweerden Moet eene klas der samenleving, gelijk dewelke, werken en strijden tot uitroeiing en volkomene verdelging van welkdanige andere klas In het geheel niet, luidt het antwoord. Wij willen, wij zullen en wij moeten strijden, met onze eigene krach ten, door onze eigene middelen, voor en om onze rechten, alle onze rechten, om dat wij er niet toe komen kunnen dezelve te verkrijgen door tusschenkomst der andere klassen. Maar wij zullen strijden op vredelievende en vreedzame wijze, wij zullen bonden en vereenigingen stichten, elkander helpen en bijstaan, het hoofd en het woord verheffen, tot men eindelijk aan hoogerhand zal begrijpen, dat elke klas der samenleving hare eigene rechten heeft, en er op sociaal en economiesch gebied geen vrede mogelijk is zoolang de eene voor de andere moet wijken. Stelt zich ook nog de vraag Is de kleine burgerij er wel noodig tot de goede inverstandhouding der maatschap pij zelve Alle overleveringen, annalen en geschriften van vroegere tijden zijn daar ter hand om te bevestigen dat, waar de burger over zekeren welstand genoot, ook handel kunst en nijverheid voor spoedige jaren beleefden. En ten huidi- gen dage, waar bestaat rust en vrede, tenzij in de landen, waar men de ver dwijning der burgerij als een nationaal onheil aanziet Konden er vroeger of nu misdrijven of knoeierijen ten laste der burgerij worden gelegd, wie zal het op zich nemen de andere klassen der samen leving onder dit opzicht te verschoonen Laat ons ook eens weerleggen de ziens wijze dergene, die aan de burgerij voor steilen zich te redden door dezelfde middelen te gebruiken als de andere klassen, 't te zeggen liet stichten van coöperatieven, naamlooze vennootschap pen enz. Dat is gemakkelijk om zeggen maar van waar zal de burgerij die mach tige kapitalen halen, die er noodig zijn tot zulke inrichtingen en zonder dewelke zij aan de concurrentie het lioofd niet I bieden kan Ten andere, wijl wij het systeem der coöperatieven en de hun toegepaste belastingstelsels ten allen tijde als gebrekkig bestreden hebben, hoe zouden wij die voor ons eigen kunnen aannemen Hier valt dus een besluit te nemen de burgerij lieeft altijd bestaan ten zelfden titel en rechte dan alle andera derige en wilde bloemen, zich als een droom- paradijs aan het oog van den reiziger vertoont. Het overige der dagen ging ik de groote sfr den bezichtigen T scheld' Voor het laatste wilde ik een bezoek brengen aan de oude en vermaarde stad Brugge. Na eeoige wonderheden bez chtïgd te hebben, ging ik dan langs het Minnewater dwalen. Ik ben jorg en natuurlijk droomt de jeugd nog al eens over al wat liefde aangaat, doch ik zag daar ook arme lieden, en onwillekeurig, dacht ik dan aan 't genoegen, 't geluk die ik gedurende mijn reis gesmaakt had, en aan 't ongelukkig slavenleven dier slecht bedeelden onzer samen levmg en ik dacht aan liefde, de christene naastenliefde en ik kreeg de juiste opvatting, de ware gedachte van minnen, te minnen, ei £wat te minnen, een volk te beminnen, eene gansche geslachte, die groote arme menigte. Die liefde bezat onzen Christus, onzen God en Meester, die goddelijke mensch beminde en streed om zijn volk. Hij streed om zijn volk te ontslavenHij streed om zijn voik tót hooger lueaai te brengen. Hij, die machtige Schepper van alle die wondere natuurverschijnsels en landschappen, wilde zijn volk van zijne schep ping doen genieten. En hier, en vooral in ons arm Vlaanderen, kan orjs volk niet eens die wonderen bescbou wen, niet eens eene kleine reis in ons eigen land dóen, om die schoone dingen te bezichti gen. Neen, de volksstand kan of liever is hier nog niet zoo hoog gekomen. De groote machtige, rijke standen aanzien ons arm v.oJk riec3£fr"aef wonareii aer natuu-. wraakroepend En nochtans, volk, go"ui<*«kv de groote wereld uit, gij maakt de rijken nog rijker, 't Is dan, dat mijn hart mesdelijdend tot u mijne min heeft aangezet. En mogelijk is het voor u meer geluk op aarde, te vinden. Ons Viaamsche volk alleen, is zoo slecht bedeeld. Ik ontmoette in Brugge eenige Engelschcr.. ha enkele ooger.blikken kwam ik in gesprek jnet twee, drie dier reizigers en ik vernam dat rij werklieden waren uit Engeland, die voor een paar weken in verlof, ons land een bezoek trachten, werklieden waren het dus, vergeet het riet. Wat een verschil bij onze werklieden niet waar. Aan wie de schuld van dat oneindig verschil De toenadering, het cmgaan der groote sfanden met de kleinere, of liever de betere verstandhouding in de goed bestierde landen, die de belangen van het volk op hooger schaal nemen, dan in ons land. En kwamen wij tot dat punt, konden wij aan het volk die gunsten aanbrengen, hoe gelukkig ware het niet voor hen. Wat zeker is, is dat het onder wijs, op hooger en doeltreffende manier het volk aangebracht, machtig bijdragen zou, tot zijne verbetering en verheffing. De kristene Volktpartij, de Christene Demo kraten hebben daar reeds zoo veel over gespro ken aan het volk en geschreven. Dat doel is door de kristene Volkspartij nage jaagd. Maar, helaas 1 Velen onder het volk willen of lievr hebben nog niet naar die stem van waarheid geluisterd en 't waren nochtans hunne beste en zekerste redmiddelen Wanneer dan toch, Viaamsche Voik, zult ge de edelmoedige en krachtige strevingen dier chiistenen volgen Ro. Va, Lid der studie en sprekcrsbo?id, Kortrijk. Van 5 tot 12 Juni laatstleden werd tot Parijs een congres geopend voor de mid denklassen der maatschappij, 't is te zeggen voor de Burgerij aller landen. Dit congres werd gehouden onder het geleide der maatschappijL'Economie Sociale welke wij nagenoeg mogen vergelijken aan onzen Vrijen Burgersbond Op deze vergaderingen en bijeenkomsten werden besproken de rechtstreeksche en onrechtstreeksche belastingen, patent rechten en dergelijke, waaraan de mid denklassen der maatschappij onderworpen zijn, en de manier waarop dezelfde lasten en verplichtingen toegepast worden aan samenwerkende ennaamlooze maatschap-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

't Vrije Woord | 1910 | | pagina 1