B.S-P
ZONDER
OOGKLEPPEN,
VOOROORDELEN
OF TABOES
Sluit aan
bij de
CXJ
20e jargang Nr. 38
Zaterdag. 7 september 1968
Natuurlijk hebben we iets bereikt, Iwan
enkele tijd geleden was die Dubecck nog
een verrader en nu hebben we er weer
een socialistisch held van gemaakt...
Voor de verdediging van
de verworven rechten
en expansie van nog grotere
volkswelvaartijvert mee:
MN
PM
voor
'allen
DE ZWARTE
WEKEN
20DRA bepaalde groot
machten in het bezit
kwamen van wapens
waarmee ze praktisch
gans de wereld konden ver
nietigen, hadden de staatslie
den moeten beseffen dat en
kel een georganiseerde vrede
de mensheid van de kollektie-
ve- zelfmoord nog redden kan.
Het organiseren van deze
vrede schijnt evenwel voor de
grootmachten een te zware
opgave te zijn.
De Verenigde Naties, waar
in elkeen na de tweede we
reldoorlog zoveel hoop had ge
steld, zijn er niet in gelukt
een dusdanig internationaal
prestige te verwerven dat ze
bij machte zijn om de orde te
handhaven en met gezag op
te treden waar het nodig is.
Spijtig genoeg hebben de
grote naties, die als overwin
naar uit de oorlog zijn getre
den, Rusland cn Amerika, niet
toegelaten dat de lino werke
lijk beslissingsmacht verwierf.
Ze wilden zelf het roer in
handen houden, doch vermits
ze mekaar wantrouwden is een
nieuwe bewapeningswedloop
begonnen om de eerste te
zijn met het vervaardigen van
steeds doelmatiger en grotere
moordtuigen.
Thans tracht men een der
de wereldoorlog te vermijden
door een soort «evenwicht van
de schrik» te bewerkstelligen.
Men rekent erop dat de angst
voor de genadeloze repliek el
ke agressor de lust ontneemt
om het eerst aan te vallen.
Daarmee is echter niet alle
gevaar geweken want een
technische fout, een ongeval,
een verkeerd begrepen op
dracht kunnen het helse ap
paraat in werking stellen dat
ons allen in de ondergang zou
meesleuren.
AMERIKA EN RUSLAND
ZETTEN DE KLOK
ACHTERUIT
Het feit dat er geen oorlog
is betekent nog niet dat er
vrede heerst.
De ideologische tegenstellin
gen en de kloof tussen de rij
ke en arme landen geven nog
steeds aanleiding tot wat men
lokale konfliktenis gaan
noemen, die evenwel niet
minder bloedig en wreed zijn.
Wat in Vietnam en Biafra
gebeurt is zo ontzettend on
menselijk dat men haast alle
geloof in een betere mensheid
zou verliezen.
Ook 't internationaal nieuws
van de voorbije weken is ze
ker niet van aard om een op
timisme te wettigen.
De ijzeren greep van Mos
kou op Tsjechoslovakije en de
overige satellietlanden doen
ons terugdenken aan een te
rugkeer van de Stalinistische
periode waarin alle menselij
ke waarden werden genegeerd.
De Verenigde Staten, nog
steeds gewikkeld in een af
schuwelijke oorlog in het Ver-
1IEDAKTIE EN ADMINISTRATIE ST.-FIETEKSNIEUHSTRAAT 61
UEXT Tel. 25 57 95 (4 lijnen) l'ostcheekrekening 567.33 «liet
Licht» Voor de abonnementsprijzen zie gewestelijke bladzijden
Verantw uitgever DEKEYEN R„ Koningstraat Menen.
re Oosten hebben dringend be
hoefte aan een nieuwe poli
tiek. Een moedig man, die een
einde zou stellen aan de Viet
namese eskalatie, werd even
wel bij de Amerikaanse voor
verkiezingen voor het presi
dentschap niet aangeduid. Te
genover mekaar staan twee ri
valen, die in onverzettelijkheid
en konservatisme mekaar
waard zijn. Met Humphrey
kiezen de Amerikanen voor de
voortzetting van Johnsons oor
logspolitiek in Vietnam. Met
Nixon kiezen ze wellicht nog
voor een sterieler anti-koni-
munisme dat de hoop op een
vreedzame oplossing nog ver
wijdert.
HET DEMOKRATISCII
SOCIALISME, DE ENIGE
UITWEG
Moeten we dan alle hoop op
een georganiseerde vrede la
ten varen? Hoegenaamd niet.
Alleen moet elkeen beseffen
dat, om deze ooit tc bereiken,
een aantal voorwaarden die
nen vervuld. De kloof tussen
de wereld van overvloed en de
wereld van armoede moet
worden overbrugd. Tussen het
onmenselijke kapitalisme en
het even onmenselijke kom-
munisme dient een derde weg
te worden gekozen en deze
weg kan enkel deze van het
demokratisch socialisme zijn.
De Europese Socialisten be
zitten het geestelijk vermogen
om Oost en West te verzoe
nen, doch hun stem mist de
draagkracht om met gezag te
worden aanvaard. Daarom is
het nodig dat aan het Socia
lisme buiten de grenzen op
nieuw wordt gebouwd en dat
de Internationale aan invloed
wint.
Geen enkele beweging ver
enigt in zich zo goed de voor
waarden, die een oplossing
bieden voor 'n duurzame vre
de. Wij huldigen een politieke
vrijheid die aan ieder mens de
nodige rechten geeft vrije
meningsuiting, politieke in
spraak, godsdienstvrijheid het
recht op informatie, onder
wijs, kuituur, enz.
We zijn voorstander van
een ekonomische demokratie
die de produktie in dienst
stelt van de mens en die de
tegenstellingen tussen rijk en
arm opheft.
Wij willen een internationa
lisme dat alle buitensporighe
den van het nationalisme en
het racisme afwijst.
Het internationaal demokra
tisch socialisme moet in gans
Europa doordringen en als
voorbeeld inspirerend werken
op de grote massa's der wer
kende bevolking, die thans nog
gewrongen zit in twee tegen
gestelde systemen.
Uit de zwarte weken die
voorbij zijn, moeten we be
paalde lessen trekken. Ze mo
gen ons niet op de weg van
het fatalisme of het pessimis
me leiden. Integendeel, ze
moeten ons dichter doen aan
leunen bij de socialistische
idee, die thans meer dan ooit
een noodzaak wordt voor het
vestigen van de vrede.
P.D.B.
0
Bij vele ouders van school
gaande kinderen moet bij de
aanvang van ieder schooljaar
de vraag rijzen «Wat laat ik
mijn kinderen volgen: Zeden
leer of Godsdienst?»
Meteen volgt dan een ande
de vraag: «Wat gebeurt er in
de lessen van Zedenleer?»
Er wordt gesproken over
alles wat 't kind kan interes
seren. Uw kinderen krijgen zo
een uitgebreide belangstelling
en een open geest die ten
goede komt aan de resultaten
in andere lessen.
De kinderen mogen in de
les van zedenleer voortdurend
vrij spreken. Ze leren op die
manier hun gedachten uit
drukken in een klare taal.
Het belangrijkste deel van
de lessen wordt besteed aan
de vorming van het karakter
van het kind, niet door pre
ken en dreigen, maar door
een begrijpende houding van
de leraar of lerares, die klaar
staat om op alle vragen te
antwoorden en voorlichting te
geven.
Zedenleer maakt jonge men
sen zonder ooglappen, voor
oordalen of taboe's, die weten
Iioe te leven in de wereld van
vandaag en van morgen.
Bij de eerste inschrijving
van een kind is het gezins
hoofd, de voogd of de persoon
aan wiens hoede het kind is
toevertrouwd, ertoe gehouden
voor dit kind, bij getekende
verklaring, te kiezen tussen de
kursus in écn van de diverse
erkende godsdiensten of de
kursus in de niet-konfessione-
ie zedenleer.
In gelijk welk studiejaar
mag uw kind zedenleer begin
ner volgen de keuze moet
echter gebeuren vóór 1 okto
ber.
Vraag de school een keuze
formulier kies daarop NIET-
KONFESSIONELE ZEDEN
LEER. Het is in het voordeel
van uw kinderen.