PARTIJVORMING OP NIEUWE GRONDSLAGEN PLURALISME lijdelijk verschijnsel, ol definillere doerbreek! Cvl 20e Jaargang Nr. 41 Zaterdag, 12 oktober 1968 Wat willen deze jongeren Samenbundeling der progressieve li rockten De Jong-Socialisten grijpen de toegestoken hand Ontgoochelende reakties in katolieke middens (Vervolg laatste biz.) I Ik herhaal wat ik al bij de 48-uren en de 45-uren heb gezegddie 42-uren zullen ons bedrijf ten gronde richten %n voor co allen REUAKTIE EN ADMINISTRATIE ST.-I'IETEKSNIEUW STKAAT 64 GENT Tel. 35 57 95 (4 lijnen) I'ostctieckrekeiiliig 567.33 «Het Llctit» Voor de abonnementsprijzen zte gewestelijke bladzijden V'erantw uitgever DEKEYEN' l{.. Koningstraat Menen, /I ÉGRLEDEN week heeft M onze vriend Hoger Van Steenkiste in dit blad de aandacht reeds ge vestigd op het manifest van de C.V.P.-jongeren dat als een zeer belangrijke bijdrage mag worden beschouwd op het ge bied van de partijhernieuwing in ons land. Ze zijn van mening dat de problemen in België niet lan ger mogen gesteld worden in de termen «Vlaams-Waals» of «gelovig - niet-gelovig» maar wel in termen «progressief - konservatief»; of met andere woorden: de jongeren in de C.V.P. zijn de mening toege daan dat de partijen niet op een nationalistische grondslag moeten gebaseerd zijn, (dus GEEN Vlaams front) en dat evenmin de samenbundeling van alle kristenen .i«af doende grondslag voor partij vorming biedt. Het bestaan van de C.V.P. zelf wordt dus in feite betwist vermits steeds volgens deze jongeren de verdediging van de z.g.n. kristelijke belangen niet lan ger vereist dat alle kristenen zich in één partij groeperen. Het ligt voor de hand dat de jongeren in de C.V.P. er stil aan genoeg van krijgen in een partij te militeren die een ver zamelplaats is van uiteenlo pende krachten, waarin het konservatieve element steeds zeer sterk aan bod komt. Inderdaad, deze jongeren zien onze maatschappij op een gans andere basis dan de oudere partijgenoten. Ze. ver kiezen een stelsel dat steunt op de solidariteit en waarin het eigenbelang en het winst bejag niet langer het ordenend principe zijn. In hun opvat ting moeten de sociale behoef ten voorrang krijgen op het individualistisch konsumptie- patroon en zijn er grondige struktuurhervormingen nodig die de basis zelf van de be staande maatschappij-organi satie moeten aantasten. De ekonomie moet op een demokratische manier gepland worden. In hun programma voorzien ze de hervorming van het statuut van de onderne ming, de medezeggenschap en het kontrolerecht van de werk nemers in ekonomische aan gelegenheden, de beheersing van de ekonomische machts- koncentratie, enz. Een progressieve partij, die dergelijk programma zou ver wezenlijken, kan enkel tot stand komen dooi een insti tutionele samenwerking tussen de vooruitstrevende elementen in de C.V.P. en de B.S.P., die vooral onder de jongeren te vinden zijn. Intussen hebben de .long- Socialisten reeds laten weten dat ze op hun kongres in no vember het dokument der C.V.P.-jongeren zullen bespre ken erop wijzend dat ze reeds vijf jaar geleden beroep had den gedaan op de vooruitstre vende jonge katolieken om tesamen te ijveren voor een rechtvaardiger maatschappij. Ook zij stelden een sociaal en ekonomisch stelsel voorop waarin de arbeid en de be hoeften der gemeenschap pri meren. De katolieken werden uitgenodigd dit gezamenlijk streven te beschouwen als het natuurlijk verlengstuk van de evangelistisclie moraal der naastenliefde, terwijl de Jong- Socialisten van hun kant zich bereid verklaarden de vrijheid van de gelovige daadwerkelijk te zullen verdedigen daar waar «leze bedreigd zou worden. Men mag dus aan de hand van deze dokumenten besluiten dat de jongeren in de B.S.P. en de C.V.P. mekaar de hand toesteken om het partijleven in ons land op een nieuwe leest te schoeien. De vraag is nu in hoever ze erin kunnen gelukken, hun oudere partijgenoten van de noodzaak hiervan te overtui gen. We gaan nu niet beweren dat in de B.S.P. deze stelling- name overal entoesiasme zal verwekken. We weten bij ondervinding dat heel wat so cialisten vooral in het Waalse landsgedeelte nogal wantrouwend staan tegenover sommige hernieuwingspogin gen en dat sommige ouderen onder hen ondanks het schoolpakt hun anti-kleri- kalisme nog niet zijn kwijt gespeeld. Wij zijn er evenwel van overtuigd dat men in de brede scharen van de B.S.P. open staat voor de beoogde samen werking. De kans tot welgelukkcn van een dergelijk opzet hangt ons inziens minder af van de so cialisten dan van de katolie ken zelf. Hoe zal de C.V.P. reageren op de houding van haar jon geren? Dat een blad zoals «Ea Libre Belgique» van «buitenissighe den» spreekt, «die samen met de onvolwassenheid wel zullen voorbijgaan», valt allicht te begrijpen. Dit blad kan niet verstaan hoe het mogelijk is dat de socialisten op de jeugd enige aantrekkingskracht kun nen uitoefenen. Dat «tante Leopoldine» zoals «I.a Cité» haar noemt er niet bij kan, tot daartoe, maar dat in mid dens van de kristen-demokra- ten men zich eerder sceptisch betoont stemt tot nadenken. «Het Volk» heeft nu plots ontdekt dat de C.V.P.-jonge ren een gevaarlijke vergissing begaan, de P.V.V. in zijn ge heel als een onverbeterlijke konservatieve formatie te brandmerken. Heel eigenaar dig als men weet dat nog geen jaar geleden in dat blad de «zandbank» van de h. Van- audenhove in alle toonaarden werd gehekeld. Men gaat in sommige reak ties zich op slag aan enkele verdachtmakingen ten op zichte van de socialisten be zondigen. Zijn deze wel zo be trouwbaar? Zijn ze wel pro gressief «De Standaard» vindt het manifest uitdagend en vraagt zich af of de C.V.P.-jongeren niet te gemakkelijk aanleu nen bij de klassieke slagwoor den van het socialisme, die kulmineren in «ekonomische demokratic». Wanneer men over pluralis me spreekt, treft men soms mensen aan die wel toegeven dat het woord inderdaad se dert enige tijd in zwang is; zij voegen er echter onmiddel lijk aan toe dat elke mode het slecht een seizoen kan volhou den en dat het pluralisme, zo als zoveel andere ideeën en be wegingen, met de tijd zal voor bijtrekken en vervangen. Voor anderen nochtans, en daar horen ivij bij, is het plu ralisme een realiteit in wor ding die zich in de eerstko mende jaren zal weten te ont wikkelen omdat het aan de wensen beantwoordt van men sen uit onze eeuw. die willen breken met een ganse reeks zogenaamde geestelijke of dok- trinaire waarheden die de mensen nog te dikivijls in vijandige en onverdraagzame groeperingen scheiden. Het pluralisme, of de coëxis tentie, in eenzelfde maat schappij en in dezelfde politie ke, sociale en kulturele organi saties, van mensen met- ver schillende politieke en geeste lijke overtuigingen, kan slechts tot stand komen en zich ontwikkelen in landen met een vrij en demokratisch regime. Het is ondenkbaar dat deze filosofie zou kunnen aan vaard worden in diktatoriale stelsels, waar de unieke partij aan de macht zich het recht toeeigent een doktrine en een kuituur te bepalen, te versprei den en op te dringen, waar van iedere burger er toe ge houden wordt zijn credo te maken. Het is onloochenbaar, wat ook sommige zwartkijkers mo gen denken, dat in België, waar de vrijheid der burgers geivaarborgd is, het begrip pluralismedoor vooruitstre vende mensen naar voren ge bracht, vruchtbare grond kan vinden om verder te groeien. De gemeenschappelijke aktie die sedert enkele jaren door de twee grote Vakbondorgani saties, nl. het ACV en het ABVV wordt gevoerd, heeft in zekere zin, de weg naar het pluralisme geopend. Laat ons de wens uitdrukken dat deze tendens in de loop van de vol gende jaren zal kunnen beves tigd worden, derwijze dat de nieuwe generaties van jonge arbeiders niet meer zullen kunnen beseffen dat hun va ders, in hun syndikale aktie, verdeeld waren in twee organi saties van ongeveer gelijke macht die heel dikwijls vijan dig tegenover elkaar stonden, wegens politieke, geestelijke of ekonomische tegenstellingen. Wij wensen hier niet lang uit te wijden over de kansen van een soort pluralisme op politiek vlak. Dit zal, naar on ze mening, slechts met heel veel moeite kunnen geschie den. zelfs voor de politieke partijen die de belangen van de arbeidsbevolking beharti gen. Het onderstelt niet alleen een oprechte wil tot ontmoe ting en dialoog, doch tevens hei opbrengen van een zeer brede gedachtengang om te verzaken aan een gans net eigen en soms machtige orga nisaties. Veel meer aandacht verdient het pluralisme in het onder wijs en de kuituur. Voor ons is het van weinig belang te weten of het plura lisme. icaarvan voor het ogen blik zoveel gesproken wordt, het gevolg is van een beweging die geleidelijk onder de bevol king en vooral bij jonge men sen is gegroeid, of dat het een idee is. dat door enkele verant woordelijke personaliteiten uit onze samenleving werd ver spreid. Van meer belang is te iveten of de oprechte wil de in geslagen weg voort te zetten tverkelijk aanwezig is. Degenen die men gerust de advokaten van deze vernieuwing kan noemen, zullen in de komende maanden en jaren voldoende kans krijgen om het bewijs te leveren dat hun daden met hun woorden overeenstemmen. Er blijft af te wachten of degenen die in kulturele zaken leidende funkties waarnemen en die, tegelijk, politieke funk ties bekleden, deze twee op drachten op zeer klare wijze van elkaar zullen weten te scheiden. Wij wensen vandaag dit pro bleem niet verder te ontleden. Nochtans zouden wij hier wil len verklaren, hetgeen wij on der pluralisme verstaan. Het pluralisme moet beteke nen, ook voor hen die leidende funkties in kulturele aangele genheden waarnemen, dat zij zich. begrijpelijk, mogen ver heugen wanneer groeperingen waarvan zij de levensbeschou- wélijke strekking delen de eer ste rol spelen in de meerder heid der kuituur disciplines, maar dat zij ook als eerste plicht, moeten kunnen aan vaarden. dat, in het een of het andere domein, het een groe pering is van een andere strek king. die de voornaamste rol speelt, ingevolge de vroeger ontplooide aktiviteiten. Indien de verantwoordelij ken, wie ze ook mogen zijn, deze gedragslijn niet kunnen volgen en een bepaalde groe pering op een zijspoor trach ten te brengen, dan zijn deze mensen niet op hun plaats Ni het kulturele leven. Ze zouden zich dan liefst alleen moeten bezighouden met het uitoefe nen van hun politieke funk ties, ivaar zij zich in de tradi tionele tegenstellingen tussen de partijen kunnen uitleven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1968 | | pagina 1