DE PRIJS VAN DE HOOGMOED Ais het te Parijs regent- druppelt het te Brussel <ue II» 20 jaar na de verklaring van de Rechten van de Mens DE STEM VAN DE JONGEREN CXI 20e Jaargang - nr 48 Zaterdag, 30 november 1968 "<&rc voor allen tCEUAKTiE EN ADMIMSTKA LIE ST.-l'IKTEItbMKLtt SXIfAAI M UENT Tel. 25 57 95 (4 lijnen) Postcheckrekening 51H.33 liet licht» Voor (Ie abonnementsprijzen zie gewestelijke bladzijden Verantw uitgever DEKEYE^N lt.. koningstraat Menen. SE monetaire krisis staats reeds gedurende enkele weken in het nieuws: de zwakke positie van de Franse frank, de virtuele beslissing tot devaluatie die plots werd af gewezen door generaal de Gaulle, de weigering van West-Duitsland om de Mark te herwaarderen, de sanering van het Fond Sterling. Onafgebroken stromen berichten binnen over deze problemen van deskundigen, over konferenties, mi nisterraden, perskommentaren. Dt hele financiële wereld staat op stelten. De bcursspektilan- tcn lopen zenuwachtig met een natte vinger rond om wat pro fijt te trekken uit de verwarde situatie. De doorsnee-burger, de man die over geen kapitalen beschikt of in het beste geval wat spaarcentjes bezit, begrijpt niet veel van het ingewikkeld monetair gedoe dat op het internationaal vlak zijn beslag krijgt. Eén zaak begrijpt hij wel: liet zal weerom de kleine man zijn die in Frankrijk het gelag zal betalen van een politiek die we als deze van de «nationale hoogmoed» zouden kunnen bestem pelen. volgens prcsictttV t de Gaulle moet frankrijk het prestige hooghouden van een eerste-rangsmogendheid die, in het bezit van eigen kernwapens en een eigen «force de frappe», in staat zou zijn over haar eigen lot en dit der anderen te beschikken.. Deze hoogmoed had tot gevolg dat op de rug van de franse belastingbetalers een politiek werd gevoerd, die geleid heeft tot de sociale troebelen van mei en waardoor dit het land dat boven zijn stand leefde thans voor een financiële ramp ge plaatst wordt. De Gaulle wil nog niet inzien dat hij de volle prijs voor zijn hoogmoed moet betalen. Hij heeft zich afzijdig gehouden van I de Europese integratie, wou Engeland en Amerika de les spel len op monetair gebied doch blijft blind voor zijn eigen f Z dwaasheden en koppig zoals enkel een hovaardig oud man zijn kan, weigert hij de konsekwenties van zijn eigen tekortkomin- gen onder ogen te nemen. Hij wil niet inzien dat de tijd der «vaderlanden» voorbij is en dat Frankrijk, een niet op zichzelf bestaande eenheid is, maar een belangrijk deel van een Europa dat zich als ekunomi- sclie en politieke entiteit ontwikkelt. Er is niet alleen onrust in Frankrijk; ook in ons land stelt de burger zieli vragen over de stabiliteit van onze munt. Voor diegenen die met werken hun brood verdienen betekent de stevigheid van onze frank immers ook het behoud van onze koopkracht. Eerste-Minister Eyskens heeft daaromtrent gerust stellende verklaringen afgelegd. Ons financieel en monetair be leid is gezond en we hoeven ons over een mogelijke devaluatie geen zorgen te maken. Zoveel te beter! We hebben zorgen genoeg op een ander vlak cn meer bepaald op dit van de kommunautaire verhoudingen. Men vraagt zich af of de regering, die 'n reeks hervormingen wil doorvoeren, het parlementair debat zal te boven komen. In bepaalde kringen was men van oordeel dat een drie-par tijen-regering een oplossing zou brengen. De huidige regering zou dus moeten worden aangevuld met een aantal ministers van de PVV. Het zou dan volgens diezelfde kringen allengs lich ter vallen een tweederden-meerderheid te bekomen die voor de ver -zenlijking van sommige hervormingen vereist is. Inderdaad, de stemmen van HSP, CVP cn PVV samen zouden eer; ruime meerderheid opleveren... maar dan stelt zich de vraag welke oplossingen nog zouden mogelijk zijn! I Met de PVV komt het Brussels centralisme, dat elke aan- vaardbare oplossing tot dusver onmogelijk maakte, opnieuw aan bod, want het is precies in de hoofdstad dat liet kieskliën- teel van deze partij zich lokaliseert. En is het niet gekend dat men te Brussel precies dezelfde hoogmoedige en egocentrische politiek voert als de Franse hoofdstad ten opzichte van de andere Europese landen? Men lijdt er aan dezelfde zelfoverschatting en liet/elfde mis prijzen teil overstaan van «les geils de la Province», de boerkens van den buiten, die niet met de zeden en gewoonten van de hoofdstad vertrouwd zijn. Ook voor deze hoogmoed zal men vroeg of laat de prijs dienen te betalen. PDB i Op 10 december 1948 heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de universele verklaring van de rechten van de mens aanvaard en verkondigd. Na deze historische gebeurtenis heeft zij aan alle lidstaten aan bevolen geen enkel middel onbe nut te laten om deze tekst overal te publiceren en er voor te zor gen dat hij uitgedeeld, gelezen en gekommentarieerd zou worden. En dit ljoofdzakelijk in scholen en andere onderwijsinstellingen zonder onderscheid van het po litiek statuut van die landen of gebieden. pen worden aan onhumane of verlagende folteringen, pijnen of moordachtige behandelingen. Overal waar strijdgewoel heerst worden de akkoorden van Genève geschonden, en worden krijgsge vangenen gefolterd en laf gedood. Art. 18 Ieder persoon heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst. Dit recht sluit de vrijheid in van religie of overtuiging te veranderen. Iedereen heeft ook het recht zijn religie of overtuiging in het open- baal' te verkondigen. Waar staan we in 1968 Verschillende diktatoriale sta- 1968 werd uitgeroepen tot het jaar van de rechten van de mens. Vrienden, laten wij eens een ogenblik stilstaan bij enkele van de bijzonderste artikels van die verklaring. Hetgeen verder volgt zal ons heel duidelijk maken dat wij nog ver verwijderd zijn van het gestelde doel. Art. I Alle mensen worden vrij en gelijk geboren in waardig heid en rechten. Ze zijn begif tigd met rede en geweten en moe ten elkaar begrijpen in een geest van broederlijkheid. In 1968 is dit nog steeds niet het geval, de toestand stelt zich zelfs scherper. De kloof tussen de rijke en de arme landen wordt steeds groter en de tot op heden geveerde hulpontwikkelingspoli- tiek is slechts een druppel op een hete plaat. Dagelijks worden nog kinderen geboren die gedoemd zijn binnen afzienbare tijd te sterven aan ondervoeding, ziekte en ontbering. Art. 4 Niemand zal onder sla vernij of knechtschap gehouden worden. De slavernij en de be handeling van slaven is verboden onder al haar vormen. Vandaag worden nog miljoenen mensen onderdrukt op financieel, moreel en maatschappelijk ge bied. Het nationaal inkomen is nog steeds op een zeer onrecht vaardige wijze verdeeld. Dit zijn niettegenstaande hun verdoken vorm» bepaalde vormen van sla vernij. Art. 5 Niemand zal onderwor- ten en schijndemokraties vertre den deze wetten met de voelen. Enkele voorbeelden In Griekenland zitten duizen den mensen gevangen omdat zij er een andere mening op na hou den dan de huidige leiders. In Rusland worden er velen be let konsekwent te handelen vol gens hun religieuze overtuiging, omdat de iverkelijke godsdienst vrijheid er niet bestaat. In Ame rika leven nog miljoenen kleur lingen een onmenselijk bestaan, zij die streven naar een gelijk schakeling met de blanken wor den dagelijks bedreigd met de dood. In Rhodesië beslist een minder heidspartij over het. lot van het grootste gedeelte van de bevol king. Art. 20 Iedereen heeft het recht zich te verenigen in vrede lievende bewegingen. Niemand kan verplicht worden deel uit te maken van een bepaalde partij of vereniging. In verschillende landen heeft dc arbeider nog niet het recht, om te staken en op die wijze uiting te geven aan zijn misnoegdheid. - In vele landen zijn bepaalde partijen verboden, zodat, de aan hangers van die strekkingen ille gaal moeten werken, met het ri sico gearresteerd en veroordeeld te xoorden. Art. 21 De wil van het volk moet aan de basis liggen van de gevoerde politiek; die wil moet kunnen uitgedrukt worden door middel van eerlijke verkiezingen, die regelmatig plaatsgrijpen. De verkiezingsprocedure moet de vrij heid van stemmen verzekeren. In 1968 hebben de vrouwen in Zwitserland nog altijd geen stem recht. Dictatuurstaten zoals Grieken land, Spanje en vele Zuidameri- kaanse staten houden in het ge heel geen rekening met de wil van het volk. Ziedaar vrienden een zeer kor te samenvatting van de inhoud van de verklaring van de rechten van de mens. We zien dus heel duidelijk hoe- Zwaar probleem die grondwetsherziening Er zal nog heel wat studie mee gemoeid zijn, eer we weten hoe de P.V.V. er het meeste voordeel uit kan halen... ver we nog verwijderd zijn van het gestelde doel. Onze wereld is vandaag geken merkt door een maatschappelijke onvrede. Onrechtvaardigheden, verdruk king, zucht naar macht en oor logen drukken op ons. De wapens worden meer en meer geperfek- tioneerd en verkrijgen een steeds grotere doeltreffendheid. Herin nert u zich nog de ««A-bom» op Hiroshima en Nagasaki De ver nieling die toen teweeg werd ge bracht is maar een peulschilletje in vergelijking met de kracht die de huidige gestockeerde bommen bezitten. Daarom, vrienden is het nood zakelijk dat wij allen eendrachte lijk te samen werken om de vrede in onze huidige wereld te besten digen. Alleen een socialistische maatschappij gebaseerd op broe derlijkheid en sociale gelijkheid kan de vrede in de wereld ver zekeren. Zolang enkele mensen zullen blijven beslissen over het lot van al de andere kunnen wij geen vrede kennen. Het is dan ook zeer belangrijk voor de jeugd al deze zaken eens grondig te overwegen opdat sij zou begrijpen dat zij het zal zijn die het werk van onze huidige strijders zal moeten voortzetten. Wees dan ook niet onverschillig voor het wereldgebeuren en denk eraan dat ook wij de toekomst van onze kinderen zullen moeten verzekeren. BRUNEEL JOZEF

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1968 | | pagina 1