iVLAAMS ONS GEDULD IS OP BIJEENROEPING VAN EEN NATIONALE ARBEIDSKONFERENTIE Geen verwarring maar waarheid en liefde 4 4 rtueuMft- A.B.V.V. en B.S.P willen ZIE SPECIAAL BINNENBLAD ZATERDAG 31 JANUARI 1970 22e JAARGANG Nr 5 PRIJS PER NUMMER 4 fr. WEEKBLAD VAN DE B.S.P. - ARRONDISSEMENT AALST VERSCHIJNT IN ALLE GEMEENTEN VAN HET ARRONDISSEMENT Bert Van Hoorick (Zie vervolg blz. voor onderzoek van gans de ekonomische en sociale toestand. Het mijnwerkersprobleem in Limburg feiten die verzwegen worden (Vervolg blz. 2) Nabeschouwinegn van pastoor De Cubber over zijn artikel „Christelijk socialisme" Redaktie Administrtaie Publiciteit 52, MOLENSTRAAT - 9300 AALST Tel.: 053/24869 Postcheckrekening 95.24.64 Maandabonnement: 15 fr. Jaarabonnement: 180fr. Verantwoordelijke uitgever: Jacques Timmermans - 52, Molenstraat - 9300 Aalst DOOR V olksvertegenwoordiger liet arrondissement Aalst heeft te Brussel nooit veel begrip gevonden. Jarenlang hebben wij in het parlement en op minis teriële kabinetten gepleit voor de ontsluiting van onze streek die tot de dichtstbevolkte van het land behoort. Het heeft niei ontbroken aan geleerde studies die alle de problematiek van d< Denderstreek scherp belicht hebben. Men heeft ons toegege ven dat wij inderdaad het grootste aantal pendelaars tellen er wij bijgevolg nood hebben aan nieuwe nijverheden, des t( meer daar er hier reeds zovele werden gesloten. Men heefi beaamd dat het wegennet van ons arrondissement, de brugger over de Dender, het far-west-station te Aalst, enz. hopeloos zijn verouderd en dat de uitvalswegen van onze bijzonderst centra, zoals deze van Aalst, Ninove, Geraardsbergen, Dender leeuw en Zottegem niet beantwoorden aan de hedendaagse eko- nomische- en verkeerseisen. Men heeft om deze en nog tal van andere redenen het arrondissement Aalst dan ook opgenomen in de lijst van de ontwikkelingsgebieden die kunnen aanspraak maken op de ekonomische expansiewetten. Maar voor de res hebben wij «ons plan» kunnen trekken. Wij kregen van de op eenvolgende regeringen slechts wat overschotten van de mil iardenbegrotingen. Rechtvaardigheidshalve moeten wij op deze regel een uit zondering in het licht stellen. Op het gebied van onderwijs i> onze streek voorbeeldig uitgerust. Dit danken wij aan socialis tische ministers bij dewelke wij voor het rijksonderwijs steed grote invloed hebben kunnen uitoefenen. Ook bij de socialisti- De staking van de Limburgse mijnwerkers heeft op iedereen grote indruk gemaakt. Zij die strijden voor hun bestaansvoor waarden als arbeiders raken steeds het hart van allen die de kapitalistische uitbuiting bevech ten. Het A.C.V. had de Limburg se mijnwerkers warm gemaakt voor een onmiddellijke loonsver hoging van 15 Men begrijpt hun woede wanneer hun een ak koord werd aangeboden dat voor zeker steunde op een voordelige sociale programmatie, maar dan toch deze loonsverhoging spreid de over twee jaar, vervolgens over anderhalf jaar. Of het nu over het ACV. het ABVV, of gelijk welke andere sociale of politieke arbeidersorganisatie gaat, onze mening is dat het steeds verkeerd en ondemokratisch is beslissingen te nemen aan de top zonder raadpleging van de basis. Dat de regering er zich heeft toe geleend de vervroegde uitbetaling van de eindejaarspremie aan de mijn- erkers alleen toe te zeggen aan degenen die het werk zouden her vatten, was een ernstige fout. Op aandringen van de BSP- en CVP- volksvertegenwoordigers en van de twee vakbonden is deze pre mie inmiddels aan alle mijnwer kers uitgekeerd. Het ACV tracht het gesprek weer op gang te brengen door een Nationale Kon- ferentie van de Arbeid te vragen, gewijd aan de Limburgse mijnen. Het ABVV wil dezelfde Nationale Konferentie, maar waar tevens over het geheel van de ekonomi sche en sociale problemen van liet ogenblik zou orden gesproken. Niet alleen de mijnwerkers, maar ook alle andere werknemers van gans het land hebben voordeel bij deze eis van het ABVV, die wij dan ook steunen. De Volksunie heeft getracht politieke munt te slaan uit het Limburgs konflikt. Aldus tracht ae Volksunie de mensen wijs te maken dat de Vlaamse steenkool beneden de prijs moet worden ge leverd aan de Waalse staaluijver- heid. Dit is een grove en gewilde leugen. Immers, Sidmar, de Vlaamse staalnijverheid, weigert Limburgse steenkool te verwerken omdat de Amerikaanse en Poolse kolen goedkoper zijn. De staal nijverheid van Wallonië is de enige dus die een kontrakt heeft met de Limburgse mijnen, on danks onze Vlaamsekolen duruder zijn dan de buitenland se. Indien men de Volksunie moest volgen, dan kan men mor gen de Limburgse kolenmijnen allemaal sluiten. Een ander feit waarover ieder een, de T.V. inbegrepen, zwijgt, is het schandaal van de fusie van de Limburgse mijnen. In de fusie Onlangs namen wij in dit socialistisch weekblad een artikel op dat ons werd toege stuurd door een priester, E.H. Marcel De Cubber, pastoor van de H. Hartparochie te Aalst. Deze bijdrage vond grote weerklank, zowel buiten als in ons arrondissement Het werd druk besproken. De meeste kommentaren waren positief. Hier en daar was er ook een wanklank. In Parochieroma inlichtingsblad van zijn parochie, heeft pastoor De Cubber thans een oppuntstelling gedaan onder de titel t Oeen verwarring, maar waarheid en liefdeWij laten hieruit een uittreksel volgen. KRISTELIJK SOCIALISME, SOCIALISTISCH KRISTENDOM MOGELIJK? Zo luidt de titel van een artikel dat ik schreef. Ik stuurde het naar Kerk en Leven, Internationale Katolieke Infor matie, De Volksmacht (Groen Kruis, Aalst), Vlaams-Socialistisch Weekblad «Voor Allen», De Gazet van Aalst. In de laatste twee werd het gepubliceerd einde november 1969. Van alle kanten kreeg ik kommentaar. Voor wie het ar tikel zonder bijbedoelingen leest of ver spreidt is daar niets in te vinden van 1) steilingname voor of tegen een partij; 2) propaganda voor of tegen een partij. Het is een oproep tot alle socialen van gelijk welke partij om samen te werken voor de verheffing en opvoeding, voor de welvaart en het welzijn van IEDER mens. Dus in het bijzonder van de duizenden die nog niet als mens behandeld worden en nog niet genoeg deel hebben aan de goederen der aarde om het kapitalisme uit te roeien omdat het een zonde is tegen de natuur. Hoe lieverdoch kapitalisme is niet het zelfde als rijk en zeer rijk zijn kapi talisme is het gebruik van het geld om mensen en waarden te OVERHEERSEN, te GEBIEDEN, te DIRIGEREN, om MACHT TE KRIJGEN EN UIT TE OEFENEN OP ALLEN EN OP ALLES, om door de macht van het geld alle mensen, arbeiders, middenstanders, boe ren. ook ministers en geestelijken te DOEN DANSEN ZOALS ZIJ (DE KA PITALISTEN) FLUITEN, Daarvoor dient het geld nieten daarom is het kapitalisme een zonde tegen de natuur van het geld. Geld en eigendom moeten een DIENST zijn. Zo leert ons de H. Schrift. Zo deden de eerste kristenen volgens de leer en de liefde van Jezus van Nazareth. KAN EEN KRISTEN DAN SOCIALIST ZIJN? Alles hangt af van wat gij door so cialisme verstaat. Als socialisme een strijd is voor rechtvaardigheid en liefde onder alle mensen en volkeren om dp eigendom in dienst te stellen van ALLE mensen en volkeren om een broederlijke maat schappij op te bouwen waar niemand de andere overheerstom aan het leven een zinvol bestaan te gevenals het socialisme DAT is, JA dan ben ik so cialist. Omdat het niets minder en nieis meer is dan de BELEVING VAN WAT JEZUS VAN NAZARETH ONS HEEFT GELEERD, BEVOLEN EN VOORGE LEEFD Pastoor De Cubber stelt hiertegenover de opvattingen en houding van de Rus sen waarmede hij zich niet kan ver enigen en die hij afwijst. Als het socia lisme de godsdienst vrij laat en steunt zoals het een voetbalploeg steunt zon der daarom z?lf voor de voetbal of de godsdienst te zijn aldus pastoor De Cubber dan is het een gebod van de liefde en de rechtvaardigheid samen te werken, niet alleen met de socialisten, maar mdt allen die een wereld van rechtvaardigheid en liefde en een sociale gemeenschap willen opbouwen. Hij be ëindigt zijn beschouwingen aldus ALLE SOCIALEN, VERENIGT U «Voor wat de verkiezingen aangaat heb ik niets te zeggen dan stem voor hen die uw overtuiging delen en uw be langen behartigen. Voor wie is dat Ik acht ieder kiezer slim genoeg om dat voor zichzelf uit te maken. Dat gaat mij als priester niet aan. In alle geval stel ik vast de arbeidersvrienden en de gekozenen door de arbeiders en de boe ren en de kleine middenstanders, in één woord de gekozenen van ons kleine mensen (dat ben ik ook) zijn de meer derheid, maar zij zijn verdeeld. In de het dringend nodig te beantwoorden verdeeldheid ligt de onmacht. Daarom is aan «alle socialen verenigt U».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1970 | | pagina 1