BOD OP KUNSTWERK,, De artistieke problematiek van Felix Everaert I l VERZORGD DOOR DE CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH CULTUURBELEID ARR.AALST WINNAARS ms hKÜLfcou Gï*ee Felix Everaert - schilder De in 1939 te Asse geboren kunstschilder Felix Everaert stu deerde hoger kunstonderwijs aan de Akademie voor Schone Kun sten te Brussel en exposeerde reeds te Asse, Hekelgem, Aalst, Brussel, Gent, Antwerpen en Rot terdam. Ik zal hier trachten om zijn plastisch werk via woorden bij de lezer te brengen al moet ik daar onmiddellijk aan toe voegen dat men hiervoor best eens in zijn atelier binnenloopt want één doek zegt tien maal meer dan honderd mooie woor den. Het atelier van de kunste naar bevindt zich voorlopig nog in een zijwegje van de Iddergem- se Hoogstraat; men doet er ech ter best aan om eerst eens te bellen aan het nr. 72 van dezelfde Hoogstraat. Ik schreef «voorlo pig» omdat binnen afzienbare tijd een ganse ommekeer zal te weeggebracht worden in het ar tistiek leven van de schilder maar ook in dat van de gemeente Iddergem en zelfs de omliggende gemeenten. En deze ommekeer zal er in bestaan dat Felix Everaert in 99 Hierbij publiceren wij de uitslag van onze eerste wed- strijd „Bod op Kunstwerk" waarvan de winnaar een kunstwerk ontvangt geschonken door Anne-Marie Van Hoorick. Winnaar ARIJS Georges, Europalaan 16, Erembodegem. Wint een boek van Robin HanneEore VAN DEN BULTE André, Lessensestraat, 123 Geraardsbergen. Wint een boek van Willy Roggeman THYS Jean-Paul, Oude Heirbaan, 56, Zottegem. EEN HARTELIJK PROFICIAT AAN DE WINNAARS. N.B. - De winnaars krijgen rechtstreeks hun prijs thuis besteld. totaal nieuwe omstandigheden zal kunnen aan het schilderen gaan, want sinds een paar weken huurt hij een oude watermolen die zich op de grensscheiding van Iddergem en Ninove bevindt (op de Een). Felix is deze unieke eeuwen oude woonst aan het opkalefate ren, dit wil zeggen dat hij ze in haar oorspronkelijke staat tracht te herstellen (rekonstrueren is juister) om er zijn eigen schil dersatelier in op te richten, maar ook en vooral om voor het om liggende een soort van mini- kultureel centrum avant la lettre op te richten. Everaert zal er samen met een paar vrienden voor zorgen dat er regelmatig kulturele en/of folkloristische manifestaties zullen plaatsvin den, manifestaties die het de geïnteresseerden mogelijk zullen maken om zich enig idee te vor men over wat er op dat vlak in onze streek gepresteerd wordt of nog te beleven valt. Tot zover deze droom die heel binnenkort werkelijkheid zal worden en die aan Iddergem en omgeving een gans andere dimensie zal bezor gen. Om het nu over het schilder werk van Felix Everaert te heb ben: ik zou zijn stijl het best kunnen vergelijken met die der nieuw-realististen in de heden daagse Vlaamse poëzie. De reeële elementen zijn duidelijk herken baar en uit het dagelijks leven gegrepen. Everaert schildert als het ware van zich af, hij pro- jekteert zijn levensvisie met een plastische behendigheid op het doek. Aan zijn eigengereid neo realisme zit echter een markant aspekt vast: dat van de kontes tatie. Kontestatie is (nog steeds) in. ook Everaert kan niet voor bijgaan aan bepaalde toestanden die wantoestanden zijn. Zo kon- testeert hij via zijn werken de Amerikaanse bombardementen in Vietnam, de verdrukking van de Spaanse of Griekse (zie illus tratie «Ode aan een Griekse Vrouw» hierbij) bevolking. En het is wel heel opmerkelijk dat zijn koloriet zich wonderwel met de gloed van het behandelde onderwerp inkleedt: de bewogen heid van de schilder ademt door vorm en kleur van het werk. In een paar van zijn meer re cente werken is een versobering opgetreden, in die zin dat Eve raert een meer gemodereerd pa let is gaan hanteren en de ac centuering van bepaalde details de essentie van het doek gaan uitmaken is.Ik denk hier bij voorbeeld aan de «Zwemster», een doek dat onze eigen samen leving ridikuliseert en in de hoek drumt. Men merkt een fel gesti leerd vrouwenhoofd dat met een irreeële make-up (ongewoon voor het zwemmen dan toch) «te wa ter ligt». Deze ganse scène is in zachte pastelkleuren gehuld, een Ietwat ongewoon kleurenspel dus voor een werk dat tot en met kontesteert. Wellicht maakt dit héél eigenaardig samenspel van vorm en kleur de essentie uit van Everaert's werk. Zo draagt het doek «Grafisch naakt» ook een heel eigen sfeer met zich mee. Hier is de idee wel degelijk ondergeschikt aan de vorm; dit is een zuiver spel met kleuren en lijnen, de schilder heeft er zich als het ware onstuimig uit geleefd met het hanteren van een fel geladen kleurenpalet. En het zijn deze doeken die het koloriet van Everaert best mani festeren. Hier geeft hij zichzelf op een quasi ongelimiteerde wij ze zijn expressie is er uiterst spontaan én afgemeten tegelij kertijd. Achter alle werken van Eve raert gaat een getemperd idea lisme schuil. De schilder werkt zich met zijn verf en olie in een ander tijdperk: dat van de rust en het evenwicht. Want uit bijna al zijn doeken spreekt de onrust, een geschilderde onrust die het verlangen en de hunker in zich draagt naar meer serene dagen. Everaert gaat bij dit alles eeder ongekompliceerd tewerk. Maar het is juist deze onge- kompliceerdheid die zijn schilder werk een ongewoon grote stu wingskracht bezorgt, een kracht die de gedroomde garantie uit maakt voor een verder geslaagd artistiek leven. Felix Everaert gaat zijn eigen weg, een weg die recht door dit turbulente le ven loopt. Willie Verhegghe. Ode aan een Griekse vrouv

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1973 | | pagina 6