JMvqxafische visie BIOGRAFISCHE NOTA Geboren op 23/3/1945. Naast zelfstudie behaalt hij het diploma van fotograaf aan het Rijksinstituut voor Technisch Onderwijs (Rito) te Alst. Was lid van de «First Photo- grafic Barn» te Erembodegem on der leiding van Jo Boon en Hugo Buyst. Grote Prijs BRT/RTB voor de fotografie in 1970. Promotor van de Fotoklub te Denderleeuw. TENTOONSTELLINGEN September 1971: Belfortkelder te Aalst Februari 1972: Papadoc, Berlare Maart 1972: BRT/RTB Brussel Weert April 1973: Galerie Stieglitz, te Brussel. DOCUMENTATIE 25/3/1972 «Zoeklicht op Kultu- rele Aktiviteiten» Vlaamse Televi sie, publikatie in het maartnum mer van het gespecialiseerde Ne derlandse tijdschrift «Foto» van dit jaar. April 1973 werk opgenomen in het fotomuseum «Sterckshof» te Deurne. Studio: Sterrenboslaan, 7, Denderleeuw. Op 23-jarige leeftijd krijgt Les lie Dauw de fotomierobe te pak ken en op een paar jaar tijds weet hij zich tot een persoonlijkheid onder de Vlaamse jongeren te omwikkelen. Zijn eerste tentoonstelling in de Belfortkelder lokte 2.000 kijkers in één week. Daarna volgt de ene tentoonstelling op de andere. Dan komt een nieuwe kreatieve perio de die resulteert in zijn recente tentoonstelling in de op fotogra fies afgestemde Galerij Stieglitz te Brussel. Dit is dan ook zijn éér- op hoogste niveau. Het Winkler Prins jaarboek '72 schrijft o.a. omtrent Leslie Dauw: Al 'bleek het vooralsnog bij de meesten een zoeken naar eigen zeggingskracht, toch wees het werk van Leslie Dauw op een be wuster eigentijds gebruik van het medium Fotografie». Wat is fotografie voor Leslie Dauw? «Fotografie is voor mij een lij nenspel. Ik breng geen boodschap. Het is niet geëngageerd». Door gans het werk van Dauw loopt dit leitmotief: het mense lijk lichaam, en dan speciaal het vrouwelijk lichaam dat wordt er varen als een ruimtelijke vorm. Dauw ziet het als een beeld houwwerk en sommige van zijn foto's doen denken aan beeld houwwerken van Moore Hij ner- leidt. het menselijk lichaam tot een vreemde verstarde amorfe vorm in kompositie met een an dere amorfe vorm en dit tegen een desolate achtergrond waaruit angstvallig ieder detail geweerd is. Het thema van zijn laatste ten toonstelling was het naakt op het strand. Hierover schrijft dan de «Brussels Times» het volgende (vrij vertaald): -Toegegeven dit is een vrij banaal fotografisch on derwerp, maar in tegenstelling tot wat men meestal in dit genre te Zien krijgt is hier nergens sprake Van enige erotiek of sentimentali teit. De menselijke vorm wordt gezien als een beeldhouwwerk, verweerd door de wind en bepaald door het licht. In enkele studies is het model omhangen met een net, waardoor het als het ware een silhouet word:, dat oprijst, tussen zand en drijfhout. Mysterie en ernst zijn Dauw's sterkste kan ten». Fotografie is normaal een toestand zien en dan op het knop je drukken. Neen! Dauw schept een toe stand. Hij maakt het tableau zelf hij laat het model de vorm aannemen die hij zelf wil hij bouwt het beeld op en pas daarna grijpt hij naar de camera om het vast te leggen. Een ander zou het b.v. kunnen schetsen of schilde ren. Hoe ziet Dauw de toekomst van de fotogralie? «Vreselijke vraag. Het medium wordt thans eerst technisch ge perfectioneerd». «.De tijd van de dorpsfotograaf is definitief voorbij. De toekomst is aan de publiciteitsfotografie». Het is een van zijn stokpaard jes. Op de aankondiging van een van zijn tentoonstellingen staat: «Hij wil grondig de puoliciteitsfo- tografie vernieuwen, de eeuwig stereotiepe glimlachjes de hand- jes-in-zak houding naar de ver domhoek bannen. Kunst- en pu- bliciieitseisen verzoenen. «Waar is de grens thans tussen kunst en reklame? sommige pu bliciteitsfoto's tref je als poster aan in de woonkamers. Het is de coratief zul je zeggen. Oh kom, elk groot schilderij is in de eer ste plaats muuiveisiering en dan slechts kunst. In de 20e eeuw gebruik je een modern mediumom een modern ondv'ftefp op een moderne ma nier uit te drukken. We vinden het logisch dat Breughel zijn Ro meinen als Spaanse solaeniers voorstelt in een Vlaams land schap. We moeten dan ook maar aanvaarden dat we de huidige eenzaamheid of leegte of overdaad in de vormgeving van een rekla- meposter gieten, en dat die poster boven zijn reklame-impakt tot een onafhankelijk kunstwerk uit stijgt. De sierlijkste dricdemensionale vormgeving vindt je thans ook in het koe .swerk van een Italiaanse sportwagen» «Fotografie» is nog steeds niet voor 100 t.h. aanvaard als kunst buiten onze eigen kringen. Je ver zamelt nog ge:n fotografie zoals schilderijen. De prijzen stijgen niet ambtshalve met de tijd Het is geen geldinvestering. Gelukkig niet, hoewel je anderzijds niet op de waardering mag retiensn waar je soms rech» op hebt. Velen die voor Rembrandt staan gapen, ver klaren ronduit: fotografie koop ik niet, da.t kan ik ook. Ergens ligt de schuld bij de onvoldoende materiële mogelijk heden. Er is nog steeds kwali teitsverlies bij het oeeld na een aantal jaren. Dit tijdpe«k is ech ter weldra voorbij. Binnen kort konkureren we na 2Ca jaar met het beste olieverfschilderij». «Musici en schilders we/en bij na niet meer wat zo nog moeten uitproberen om origineel te zijn. De fotografie heeft ook reeds haar basisevenwicht gevonden, maar je kan nog steeds creëren, een nieu we zienswijze openbreken. Het medium is nog te jong om reeds vernietigd te zijn!» Leslie Dauw is eveneens pro motor van de Fotoklub van Den derleeuw die reeds 6 jaar bestaat mede dank zij de daadwerkelijke steun van het gemeentebestuur. De Fotoklub start op 2 juni a.s. met een tentoonstelling van wer ken van de leden in het Centraal Kompleks te Denderleeuw. De tentoonstelling loopt tot 11 juni. openingsuren van 18 u tot 20 30 u Weekeind van 11 tot 13 en van 15 tot 20.30 uur. Mei 19 73 lieve de pelmnaeket VLAAMS WEEKBLAD VOOR ALLEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1973 | | pagina 7