Nieuwe reeks posters AMSAB Inleiding tot de idee Louis Paul Boon 't\-W .a\iS' Socialistische Standpunten KAdïStOr*js Solidariteitsknoop met Nicaragua CSC-Vormingswerk gewest Aalst naar Straatsburg door CSC-Vormingswerk Gewest Aalst Vijf jaar geleden gaf het Ar chief en Museum van de So cialistische Arbeidersbewe ging een reeks van 7 posters uit naar oude affiches van de Maison du Peuple, 1899, ont werper Jules van Biesbroeck Jr. socialistische beweging. We gens het grote sukses van deze reeks wordt nu een nieuwe reeks van 5 reprodukties aan geboden. "KLEINE PIET" L 4 Opdof ohm kl«in« l"l«f nooit 4* eorloflftonpofon konno, bolcot ml} stemmen VO«r 40 SOCIALISTEN! Kleine Piet, 1929, ontwerper Rik PR; 'WPffr Volkskliniek - Bond Moy- son, 1928, ontwerper Haeck CSC-Vormingswerk gewest Aalst Maandag 26 januari 1987 om 19 uur Volkshuis, Markt 8 te Zottegem Kadervormingsavond "Gewestelijke Programmatie 1987" CSC-Vorminglswerk Gewest Aalst Maandag 26 januari 1986 om 21 uur Volkshuis, Markt 8 te Zottegem Algemene vergadering Agenda: - goedkeuring afrekening 1986 en begroting 1987 - goedkeuring werkingsverslag 1986 en jaarprogramma 1987 - mededelingen De Voorzitter De Secretaris Willy Vernimmen Chris Vancoppenolle Praktisch Inschrijvingen Deze reis wordt financieel mede mogelijk gemaakt dankzij een tegemoetkoming in de reiskosten door het Europees Parlement. Toen de voorstad groeide, werd in het centrum van Aalst de slopershamer gehanteerd - aanvankelijk met enige te rughoudendheid, maar zeer snel met heel veel ongeduld en geweld. Wat heeft dat met Boon te maken? Houdt dat verband met zijn literair en plastisch werk? Voor mensen die Aalst niet kennen en het werk van Boon niet zo gron dig gelezen hebben is er wel licht geen verband, maar voor Aalstenaars en close readers is de relatie tussen de fabrieksstad en de auteur heel duidelijk. En precies die rela tie, zoals vastgelegd in zijn werk, is de idee Lous Paul Boon. Het klinkt misschien wat eigenaardig, maar Gil- liams schreef toch ook een Inleiding tot de idee Henri de Braekeleer. De Idee "Louis Paul Boon" Ook de afbreker bouwt op Filosofisch baanbreker 4 - 16 januari 1987 - «Voor Allen» kuituur «««f Mj(kv< wP.ft» aftfafc» In de ontwikkeling van de arbei dersbeweging neemt de affiche een heel bijzondere plaats in. Wanneer vanaf 1890 voor de Belgische Werkliedenpartij een periode van onstuitbare expansie begint, krijgt deze strijdvorm erg veel aandacht. De affiche bood niet alleen een uitgelezen medium om akties en stellingen te propageren; het was tevens de weerspiegeling van de artistieke opvattingen van de arbei dende klasse. 100 jaar later blijkt de interesse voor deze hoogstandjes van propa ganda en vormgeving nog zeer le vendig te zijn,. De,massale, vraag naar de posters en het sukses van de affichetentoonstelling "De Rode Verleiding" bewijzen dat. Daarom brengt AMSAB een nieu we reeks posters uit. Deze keer gaat het om 4 reprodukties uit de jQi:po»T.TC rijke afficheverzameling en 1 afzon derlijke reproduktie van een schil derij. Het AMSAB heeft een gratis kleu- renfolder ter beschikking voor de geïnteresseerden. Een briefje naar de vzw AMSAB, Sint-Pieters- nieuwstraat 23 in Gent, volstaat. Telefoneren gaat nog vlugger: 091/ 24.00.79. Inleiding: Chris Vancoppenolle (gewestelijk sekretaris) Alle afdelingsverantwoordelijken en belangstellenden op post! In het jongste nummer van "Socia listische Standpunten" onderzoe ken Sevi-medewerkers L. De Witte en E. Imbrechts het politiebeleid in België. In een uitgewerkte bijdrage belichten de auteurs de verscheide ne aspekten van het wetsontwerp Gol ten aanzien van de veiligheid van de burger en de geplande rege ringsmaatregelen, waarbij als tegenwicht een betere parlementai re kontrole ter bescherming van de burger wordt voorgesteld. SEVI-direkteur Etienne Mangé ontleedt de oorzaken van de faling van De Morgen. Verder bevat Socialistische Stand punten, 1986, nr. 6 nog bijdragen over overheidsinvesteringen, taal gebruik van politici, televisie en verkiezingen en de "ijzeren kern" van de CVP. Het tijdschrift "Socia listische Standpunten" verschijnt tweemaandelijks. Een afzonderlijk nummer is te verkrijgen door stor ting van 120 fr. op rekening 870- 0000854-44 of 000-0529429-03 van SEVI, Grasmarkt 105/55 te 1000 Brussel. Een jaarabonnement kost 600 fr. en 300 fr. voor gepensio neerden en jongeren. In samenwerking met Socialistische Solidariteit zet de Culturele Cen trale van september 1986 tot maart 1987 een projekt op rond Nicara gua. Onder het motto "knoop soli dariteit aan met Nicaragua" wor den halsdoeken verkocht ten voor dele van twee kledingkoöperatie- ven in Nicaragua: Leon (Noord- West Nicaragua) en San Marcos (bij Managua). Wie belangstelling heeft kan tijdens de kantooruren terecht bij Socialis tische Solidariteit, Grasmarkt 105, bus 46, 1000 Brussel op 02/ 513.29.60. \i>0 V> De Europese Gemeenschap EG) regelt van langsom meer zaken in ons leven. Hoewel je dat misschien niet altijd direkt merkt. Zo werd de EG opgericht omdat bleek dat de landsgrenzen de internationalise ring van het produktieproces te zeer in de weg stonden. De economie van de lidstaten diende beter op elkaar afgestemd. De tariefmuren werden afgeschaft. Aan de buitengrens van de Gemeenschap werd eenzelfde invoerrecht ingesteld. Het vrije verkeer van personen, diensten en kapitaal werd mogelijk. Een gemeenschappelijk land bouwbeleid kwam tot stand. Binnen de EG zijn een aantal instellingen werkzaam, die elk hun steentje bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen zoals het Europees Parlement, de Raad van Ministers, de Europese Raad, de Europese Commissie en het Hof van Justitie. Een doolhof van instellingen op het eerste gezicht. Daarom organiseert CSC-Vormingswerk Gewest Aalst een driedaagse vormings- en studietrip om een en ander ter plaatse te bestuderen. De dagen in Straatsburg zal de cursist in de mogelijkheid stellen om een inzicht te verwerven in de struktuur van de instellingen. Daarenboven wordt tijd voor zien voor diverse bezoeken aan de stad en omgeving en ook aan de tussendoorse ontspanning wordt gedacht. Wanneer: van woensdag 18 tot en met vrijdag 20 februari 1987 Hoe: eigen wagens (contact: gewestelijk sekretaris Chris Vancoppe nolle) Begeleiding: Europarlement: Willy Vernimmen Historisch/toeristisch: Chris Vancoppenolle Culinair/oenologisch: Georges De Ville Deelname: voor de drie dagen met logies en halfpensioen in een comfortabel hotel betaalt men slechts 1.500 fr.; maak dus gebruik van deze enige gelegenheid!! Het volledige programma wordt aan de ingeschrevenen te gepasten tijde bezorgd. Een documentatiepakket wordt voorzien. Inschrijvingen gebeuren via telefonische of schriftelijke melding aan het gewestelijk CSC-sekretariaat, Houtmarkt 1 te 9300 Aalst (tel.: 053/70.51.51) en wordt bevestigd door het overmaken van de som van 1.500 frank op rekeningnummer 870-0001030-26 van CSC- Vormingswerk, 9300 Aalst met vermelding "studiereis Straatsburg" en dat ten laatste op vrijdag 16 januari 1987. Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen vrij Wat is dan die idee Louis Paul Boon? Het is alleszins een com plexe idee, een weinig rooskleurige gedachte en in het stom protest vaak zo huiveringwekkend natura listisch dat het geschreven woord, niet bedoeld om op te ruien, toch kwaad bloed zet, aanzet tot op stand en tegelijkertijd tot méér me demenselijkheid. Ook de afbreker bouwt op, schreef hij - inderdaad: de afbraak van fnuikende systemen, van verkrotte buurten, dat alles was nodig om ruimte te scheppen voor sociale hervormers en bouwheren. En Boon heeft afgebroken, gegeseld tot bloedens toe - ik denk aan Wapenbroeders waar het bloed let terlijk van de ledematen van Isen- grimus druipt maar steeds heeft hij de gegeselden weer onder de arm genomen om hun wonden te zalven. In Mijn kleine oorlog rea geert hij scherp tegen de collabora tie, maar schrijft hij ook niet: "En Piet die bij de zwarte brigade is omdat hij niet meer weet van wat hout pijlen te maken (en al dezen die veel geld verdienen met de Duitsers spreken niet meer tegen hem) en hij durft niet meer naar Brussel omdat hij horen zeggen heeft dat al de zwarten naar het oostfront moeten...". Anders ge zegd, er is collaboraltie met grote "c" en meelopen om het dagelijks brood; eerst werd vernietigend uit gehaald naar de wanbedrijven - hier niet in juridische betekenis - en dan werd, in een averechtse verkenning, bijgestuurd: het grut, dat steeds de klappen krijgt, ook van de getormenteerde auteur, wordt door hem in bescherming genomen. De slopershamer eerst en dan de opbouw; het is bijna een dialectisch proces. In De Kapellekensbaan - Zomer te Ter-Muren werd dit proces echter omgekeerd: het begon met de op gang van het socialisme en eindigde met de neergang. Sindsdien gaat alles en niets ten onder in het werk van Boon. In Niets gaat ten onder bereikt Boon opnieuw het naturalistisch dieptepunt waarmee hij van start ging: 3 mensen tussen muren. Niets gaat ten onder heeft een dubbele bodem: vooral het kwade gaat niet ten onder en tegen die achtergrond moet men dan ook de complemen taire gedachte zien, het goede, het edele maakt geen kans. Niets gaat ten onder, samen met Memoires van de Heer Daegeman, het natura listisch hoogtepunt - of diepte punt - uit het werk van Boon, biedt geen uitweg, het is een domper op de weinige sprankeitjes hoop die je elders in het werk van Boon vindt. En toch is die uitzichtloosheid geen geïsoleerd fenomeen, ook het plas tisch werk getuigt van niet te over bruggen menselijke en sociale klo ven, van diepten die huiveringwek kend zijn, want de ladders die in een hoek tegen de muren staan leiden niet naar een vluchtopening of een brug die de leegte met een andere dimensie verbindt. De hal- lucinante waarheid van de een zaamheid en de existentialistische twijfel, zoals geformuleerd door Kierkegaard, treedt hier nog duide lijker naar voren dan in de romans van Albert Camus. In een prachtig kortverhaal schreef Camus volgen de veelbetekenende zin: "En Jonas keek naar het doek waarop hij een woord had geschilderd en niet meer kon ontcijferen: was het solidaire of solitaire?" Met opzet heb ik solidaire en solitaire niet vertaald omdat door het bijna onbeduidend klankverschil de twee tegenpolen eenzaamheid en solidariteit dichter bij elkaar worden gebracht. Het is duidelijk dat Jonas een twijfelaar is, zoals er in La Peste een aantal twijfelaars aanwezig zijn. Ook Boons figuren twijfelen, maar erger nog dan in de verhalen van Camus: bij Boon ontdek je de vertwijfelde mens - en hij registreert dat alles als een seismograaf, afstandelijk bijna - zoals in Menuet maar aangevreten door de lava die uit de kraters vloeit bij elke menselijke aardbeving die hij beschrijft. Hier heeft de slopershamer reeds het werk gedaan; Boon leeft in een wereld van barbaren, tussen puinen - zelf teruggetrokken in de laatste hoek -, en schildert vanuit die laat ste hoek die toegetakelde wereld waarin geen opbouw meer mogelijk lijkt. De dialectiek van dit werk is de bijna volkomen negatie, want hoe kun je als redelijk mens met een levensverwachting en een hang naar een zinvol bestaan - in welk filosofisch stelsel dan ook - de tota le negatie aanvaarden. Het stom protest, dat saihenvalt met de so ciale opbouw en sociale afbraak - historisch gezien -, bereikt wel degelijk een effect, want men kan er niet omheen: de totale negatie werd met ondergrondse bedoelin gen neergeschreven. Als je niets meer te verliezen hebt, heb je alles te winnen. In een dergelijk geeste lijk kümaat is opstand steeds in de lucht, al was het maar in een em- bryonair en anarchistisch stadium. Wellicht heeft Boon zich daarom ook in het fenomeen van De zwarte hand verdiept; historiografisch ver toont het werk zeker onvolmaak theden, maar het is niet de geschie denis zuiver op de graat die Boon interesseerde, wel het randver schijnsel. En dat randverschijnsel onderging bij Boon een vervor ming, nam afmetingen aan die meer dan toevallige aandacht verg den. Zo wordt het randverschijnsel een prominent fenomeen en laat ons wel wezen, elk individueel le ven bestaat uit een aaneenschake ling van randgenomenen die omge keerd evenredig tot de externe wer kelijkheid belangrijk zijn, voor het individu althans. Zo groeit de nega tie, die als vanzelfsprekend tot anarchie moet leiden, bij Boon uit tot een stom protest tegen de socia le structuren en een bijna zedelijk gevecht tegen de leegte van het individueel en collectief bestaan. Bij Camus vindt men L'Homme Révolté, Boon is l'homme révolté. Maar misschien kan een vergelij king met Piet van Akens sublieme novelle Klinkaart Boons visie ver duidelijken. Ook bij Van Aken primeert, in Klinkaart althans, een fatalistische visie: uw wil geschie de... maar wie dit aarzelend onder werpen, dit bijna pijnlijk aanvaar den tot zich laat doordringen, weet dat Piet van Aken uit al zijn vezels en hersencellen NEEN schreeuwt. Zo is het ook bij Boon, minder poëtisch, minder fenomenologisch, abrupter, brutaler, want de tabula rasa, niets is overeind gebleven, is nog steeds overstroomd door ve nijn. Precies dit terugplooien en een schijnuitweg vinden in de anarchie is het essentiële in de idee Louis Paul Boon; de anarchie kan alleen een theoretisch kader zijn, een her bronningsmethode om tot menselij ke verhoudingen te komen die be antwoorden aan gewettigde geeste lijke en lichamelijke aspiraties. Het werk van Boon bevat geen echte boodschap, maar laat ons wel toe de slopershamer te hanteren, en opnieuw te bouwen. Dat is de bete kenis van Boon als kunstenaar en afstandelijk geëngageerd auteur; hij is een filosofische baanbreker geweest, zonder het zelf te beseffen wellicht, en hoewel het niet past overdreven vergelijkingen te ma ken, plaats ik hem met enige schroom naast Nietzsche. Bij Nietz sche luidde de boodschap: "Men moet gevaarlijk leven"... Bij Boon was het motto: "Ook de afbreker bouwt op". Romain John van de Maele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1987 | | pagina 4