Televisie onderweg naar
de 21eeeuw
i
F
SPAARBANK
Een kindvriendelijk en eigentijds
gezinsbeleid in de stad Brugge
"De malaise bij de posterijen
Na Dendermonde, wat met U.K.A.-^
Aalst JSSL
Kanaal 90
HIER ZIJN DE WINNAARS
van onze grote tombola «klavertjevier»
4 - 8 mei 1987 - «Voor Allen»
door C.S.C.-Vormingswerk Gewest Aalst
Jan de Lichte, of beter ge
zegd, zijn bronzen skulptuur,
blijft verbazend aktueel. Nog
maar net was dit magistrale
werk van Roel D'Haese te
bewonderen, amper voor één
dag dan nog, in Jan's geboor
tedorp Velzeke, of nu wordt
het reeds weer elders ingehul
digd. Te Antwerpen, in het
"beeldenkerkhof' (sic Roel
D'Haese) van het Antwerpse
Middelheimpark. Persoonlijk
zagen we de bronzen hulde
blijk aan Louis Paul Boon
ook liever te Velzeke blijvend
op een sokkel (de op paas
maandag gereserveerde loka-
tie kon onmogelijk beter) of
tenminste in Aalst waar de
artistieke schepper zelf het ge
wild had.
De Vlaamse Raad heeft - het
is ondertussen bekend - het
kabeldekreet goedgekeurd.
Daarmee is wettelijk de weg
geëffend voor het doorbreken
van het omroepmonopolie
van de BRT. Maar er liggen
nog aardig wat vragen op
tafel.
Dat Brugge een stad is die op
toeristisch vlak, het pareltje
van Vlaanderen is, zal je wel
bekend zijn. Dat Brugge een
stad is die een kindvriendelijk
en eigentijds gezinsbeleid
tracht te voeren, valt niet zo
dadelijk op.
Praktische Informatie
Het programma
Praktisch
Programma
Vriendenkring Socialistisch Postpersoneel Aalst
SP-Federatie Aalst ACOD-Post Gent/Aalst
Vrijdag 22 mei 1987 om 19o30
Volkshuis, Houtmarkt-Aalst
Roger De Clippeleire-voorzitter Vlaamse Vriendenkringen
Socialistisch Postpersoneel en Nationaal Secretaris ACOD-Post
spreekt over:
gevolgd door debat \ËT My
Alle postmensen worden verwacht Hl
CSC Velzeke en CSC Studiekring Zottegem
Groepsdeelname Vieze Gasten met
"Schemerstad"
680.999 524.875 560.321
'Stpwmmmrn
364.264
230.698
S.V.
Jan de Lichte naar Middelheim
Boon en Galle, twee oude vrienden, wie kon overtuigender de auteur
en de literaire en artistieke uitingen benaderen.
Dat was echter niet naar de zin van
de CVP-PVV-koalitie alhier. Wat
denk je wel, zo'n authentieke brok
pure volkskuituur in de stad, nee
zeg... Dus werd het uiteindelijk
Antwerpen maar, misschien in af
wachting dat... en daar werd het in
de namiddag van 1 mei officieel
ingehuldigd. Roel D'Haese zelf was
present (tegen zijn zin?), burge
meester Bob Cools voerde de offi
ciële stadsdelegatie aan en onze
eigenste Mare Galle, Boon- en
D'Haesevriend, er om de gelegen-
heidsspeech te houden. Een vier
honderdtal genodigden luisterden
aandachtig, erg geboeid zelfs, naar
onderstaande "uit het leven gegre
pen" woorden van onze volksverte
genwoordiger-letterkundige
Ik ben afkomstig uit een door mij
geliefde stad met een woelig verle
den. Een streek waar altijd het
pauperisme van velen in schrille
tegenstelling heeft gestaan met de
welstand van enkelen, waar passies
vlug oplaaien, waar collaboratie
welig heeft getierd en het verzet
telkens weer vlug wortel heeft ge
schoten, stad van overloperij van
partij tot partij, van verheerlijking
en vergruizing, waar het socialisme
spoedig de massa achter zich kreeg,
en waar de doorbraak zich het eerst
heeft gemanifestfeerd door de op
komst van een Priester Daens, die
ook onze schrijver Louis Paul Boon
heeft geboeid. Een interessante
stad van kritisch en chagrijnig ple
zier met volkskarnaval, dat voor
sommigen een heel jaar duurt.
Ik ben afkomstig uit de voorstad,
die intussen is gegroeid, een voor
stad met namen die volkswijken
aanduiden: Spaarzaamheidsstraat,
N aarstigheidsstraatV ooruitzicht-
straat, Volksverheffingsstraat,
Welvaartstraat, Bedrijvigheids
straat enz. In die wijk woonde ook
Louis Paul Boon, een buurman als
het ware die ik van kindsbeen heb
gekend.
Achter die wijk staat het Kasteeltje
van verdoemenis! De Grote Markt
van Aalst is het toneel geweest van
karnavalvreugde en van vreselijke
gebeurtenissen. We waren er getui
ge van een aanslag op Hendrik
Elias, van repressie-aktiviteiten,
van betogingen tegen de enorme
plaatselijke werkloosheid en oude
of nieuwe armoede. Er staat een
Roel D'Haese
mooi belfort met als leuze "Nee spe
nee metu". Er is het standbeeld,
niet mooi, van Dirk Martens, druk
ker van het vrije woord. Er hangt
de rotte sfeer van misdaad, van
sociale onrechtvaardigheid, van op
stand tegen de gevestigde orde en
van vergelding van de wraak tegen
velen, o.a. tegen Jan de Lichte die
er werd geradbraakt.
De sociaal geëngageerde schrijver
Louis Paul Boon heeft zich opge
steld tegen de kleinburgerlijke ge
noegzaamheid en hij schrijft: "Dat
is de eeuwige domheid van de
kleine man die zich voorstelt, peins
eens, dat ook hij al mag beginnen
a-sociaal te leven."
Boon smeekt, duwt en dringt,
schopt soms om tot groter begrip en
solidariteit te komen, hij wil het
socialisme voortdurend weer ver
der opbouwen. De tedere anarchist
geraakte soms in zware buien van
ontmoediging en vroeg zich af:
"Wat heeft het alles voor zin? Jan
de Lichte is een getergde die, jonge
man, om zich heen de zwarte ar
moede zag, onderdrukking, ver
knechting, profitariaat, ontaarding.
Als we niets meer te verliezen heb
ben, hebben we alles te winnen.
Boon heeft over De Lichte .een
meesterlijke roman geschreven, hij
heeft met het weinige dat hij kon
vinden over Jan de Lichte, een
literaire held geschapen, die dege
nen die de roman hebben gelezen
uit hun herinnering niet meer kwijt
raken. Diezelfde Jan de Lichte had
ook op Roel D'Haese, eveneens
afkomstig uit het arrondissement
Aalst, grote indruk gemaakt. Al in
zijn kinderjaren had men hem als
dé boeman voorgesteld. En toen
mijn voorganger Bert Van Hoo-
rick, als schepen van kuituur, hem
ongeveer twintig jaar geleden
vroeg, iets te maken voor Aalst,
heeft hij geantwoord: "Voor Aalst
maak ik alleen Jan de Lichte".
De verschrikkelijke Jan de Lichte
uit zijn kinderjaren wou hij uit
zichzelf bevrijden als ware het om
uit zichzelf, via zijn kunst, het
kwaad te rukken, maar tegelijk
wou hij de wanhopige in een wan
hopige tijd, met de handen strelen.
Na hem uit zachte was te hebben
gekneed, de jongeman die de revol
te van de grote en nooit nutteloze
helden had gevoeld, de mythe, de
fantasie, die één van de ontelbaren
was die hoopte voor hem en zijn
volk of volkje dat eens door solida
riteit meer rechtvaardigheid zou
heersen, maar die wellicht de gave
niet had om zijn revolte om te
zetten in de nodige macht om din
gen te veranderen.
Ach, burgemeester, promotoren,
geachte aanwezigen, hoe graag
hadden wij Jan de Lichte van Roel
D'Haese in onze stad waarvan wij
een deeltje zijn, in de stad van
Louis Paul Boon en van D'Haese
zelf, gehad. Het heeft niet mogen
zijn. Ondanks onze persoonlijke
bemoeiingen en die van vele ande
ren, konden wij niet op tegen de
kortzichtigheid, de domme verwar
ring tussen werkelijkheid en kunst,
de woordvoerder van de belang
rijkste fraktie in de gemeenteraad
noemde Jan de Lichte "een dief,
een inbreker, een moordenaar, een
symbool van laagheid en onmense
lijkheid, een lustmoordenaar, een
wraakmoordenaar.
Daarom mocht het monument als
hulde aan een schrijver, L.P. Boon,
er niet komen. Over degenen die
het volk arm en onwetend lieten,
verknechtten en verkrachtten,
sprak hij met geen woord. Maar die
hebben al lang hun monumenten.
Zoals sommigen daden van verzet
blindelings veroordelen, en zich
niet willen afvragen waaróm een
Che Guevara het wapen had opge
nomen, waaróm onderdrukking en
honger tot alles kunnen leiden. On
ze dichter Hugo Claus heeft het
zich wél afgevraagd in zijn onverge
telijke verzen over Jan de Lichte!
Prinsen, prinsessen, generaals, mi
nisters, klerken,
gij die ter kerke gaat naar de gezon
gen messe,
prijst de werkman die de tarwe
doet rijzen
zolang hij van de tarwe zijn part
niet pakt.
Prijs zijn klagen, zijn steunen, zijn
verdriet
want daarmee verdient hij een le
ven na dit leven
terwijl gij alvast vóór het verrijzen
in uw gekleurde,
brokaten, ordentelijke, doorvoede
dagen danst.
Anderen leren, anderen worden
gevoed en leren.
Anderen hebben een vaderland,
dat steekt hen in militaire kleren
en in de grond. De mateloze grond.
Het Beest van de Apocalyps zou
komen,
dat preekte men, en wel op het
einde van de tijden.
Ik heb het eerder gezien, te paard,
in vol ornaat;
het zegende en ordonneerde de
troepen in onze straat.
Het Beest kon in onze tijd op aarde
aarden
omdat het ons van jongsaf liet
geloven
dat het de ordening was van Hem
Hierboven.
Het heeft ons veel peren gestoofd,
het Beest
toen het onderwees wat waar is.
De waarheid van koning, burg
graaf, kannunik, notaris,
fabels over het goede, het ware, het
schone
over boete, vergaren, demonen.
Het leerde: het aards bestaan is van
geen tel,
er is een onsterfelijke ziel nu en
later en er is
veel kans dat zij belandt in de buik
van de hel.
Waarom zit Maurits, Maarschalk
van Saksen
dan nu al op zijn schimmel als op
een troon in de hemel
en eet hij nu al kalkoen en patrijs
en pauw.
Nu al rijstpap met gouden lepels
en drinkt hij zich blauw
en viert hij blauwbloedig feest
en regeert hij met zijn gnomen van
economen
over het wraakzuchtige beest van
een staat
die winst en rente vreet en schijt en
vermenigvuldigt,
recht schrijft met kromme regels
geregeld naar een onwrikbare wet
der dingen
die alleen wie niets heeft beschul
digt?
Hoewel wij U benijden, U, bevol
king van Antwerpen, verheugen
wij ons er toch over dat de Stad van
Heren, zoals Marnix Gijsen Ant
werpen noemde, haar armen heeft
geopend - en dit, zoals Roel
D'Haese heeft gevraagd: op 1 mei
- voor iemand die, evenzeer als de
Antwerpenaars, zoals Pol de Mont
in zijn Sinjorenlied schreef: "Hij
kan niet, wil niet, zal niet bukken!"
- deel uitmaakt van ons historisch
patrimonium dat ons heeft gemaakt
wat we zijn. Zijn ons belangrijke
Archief en Museum voor Vlaams
Cultuurleven hier ook niet onder
gebracht?
Maar Jan de Lichte, noch L.P.
Boon, mogen in een museum als
zodanig worden geplaatst. Hun
plaats ware beter daar geweest
waar massa's mensen hen kunnen
zien. Maar dat is misshien een wens
voor later?
Draag zorg voor dit tedere beeld,
van de wanhopige die niet anders
heeft gekund, een hulde aan een
ander teder man, Louis Paul Boon,
gemaakt door iemand die, hoewel
terecht wereldvermaard geworden,
zichzelf is gebleven: een Vlaming
die het verleden van zijn volk niet is
vergeten en nu een beeld uit zich
zelf heeft gereten als hulde aan
Boon, maar ook als symbool van de
opstandigheid die zal blijven tot
iedereen zal kunnen léven.
Marc Galle
Hoe zal op de kommerciële zender
de verhouding liggen tussen infor
matie, vorming en ontspanning?
Hoe ziet een "kommerciële"
nieuwsdienst eruit? Wat wordt het
aandeel van de produkties van ei
gen bodem? Zal de Vlaamse beeld
industrie opgewassen zijn tegen het
massale én goedkope aanbod van
Amerikaanse pulpseries?
Maar er is meer. Er is bijvoorbeeld
de SP die klacht wil neerleggen bij
het Hof van Straatsburg, die vindt
dat ook de BRT toegang moet
krijgen tot de omroeppubliciteit en
die - eens ze opnieuw regeringsver
antwoordelijkheid heeft - het ka
beldekreet wil wijzigen.
Bovendien - en dit wordt in de hele
kabeldiskussie wel eens vergeten -
voorziet het dekreet ook de moge
lijkheid om lokale televisiestations
op te richten.
Wie gaat met die mogelijkheid iets
doen en wie gaat dat dan betalen?
Kan de sociaal-kulturele sektor
hierin afwezig blijven?
De CSC dacht van niet. Ze wil
daarom de hele problematiek van
het nieuwe Vlaamse medialand-
Het gevoerde beleid in Brugge is de
moeite waard om eens onder de
loupe te nemen.
Vandaar het geplande bezoek aan
een aantal realisaties van Brugge.
Voor wie een aantal konkrete ini
tiatieven van naderbij wil bekijken,
is dit een unieke gelegenheid.
Je kan zeker inspiratie en ideeën
opdoen in het kader van de komen
de gemeenteraadsverkiezingen.
Wanneer: donderdag 21 mei 1987
Waar? Samenkomst om 9u30, Ste
delijk Infocentrum (vlakbij de vis
markt), Braambergstraat 15, 8000
Brugge.
Kostprijs: 180 fr. voor middagmaal,
koffie en alle dokumentatiemate-
riaal.
Wie meer wil weten over het be-
schap eens duidelijk uittekenen.
Antwoorden zoeken op technische
vragen, op strategische vragen, op
ideologische vragen... We willen
dat doen samen met U op donder
dag 21 mei in het Kasteel van Ham
te Steenokkerzeel.
10.00-10.45 u.: Johan Op de Beeck
over "Het einde van de public
broad-casting"
10.45-11.15 u.: Michel Gewillig
over "Technologische vernieuwin
gen" (high-definition TV, stereo-
TV...)
11.15-11.45 u.: Jacques Van der
Sichel over "Internationale ontwik
kelingen van het televisie-nieuws"
11.45-12.15 u.: Bert Hermans over
"De BRT in een nieuw media
landschap"
12.15-12.35 u.: vragen
12.35-13.30 u.: broodjesmaaltijd
13.30-14.15 u.: Luc Van den Bos
sche over "Het kabeldekreet: knel
punten en mogelijkheden"
14.30-16.30 u.: werkgroep lokale
TV met een inleiding door Alex
Fordijn.
Datum: dondedag 21 mei van 10 tot
16.30 u.
Plaats: Kasteel van Ham te Steen
okkerzeel
Prijs: 250 fr., dokumentatiemap en
broodjesmaaltijd inbegrepen.
Inschrijvingen: C.S.C.Keizerslaan
13, 1000 Brussel. Tel.: 02/
513.26.12.
zoek aan de stad Brugge kan te
recht bij de Socialistische Vrou
wen, Keizerslaan 13 te 1000 Brussel
- tel.: 02/513.28.78 - post 158.
Inschrijvingen graag vóór 15 mei
1987.
09.30 u.: Ontvangst in het stedelijk
infocentrum
10.00 u.: Welkomstwoord en inlei
ding door Georgette De Vriese,
schepen van de stad Brugge.
Voorstelling van de verschillende
sociale diensten en realisaties van
de stad, o.a. dagmoeders, kinder
opvang, gehandicapten- en bejaar
denbeleid.
Diskussie en vragen.
12.30-14.00 u.: Middagmaal.
14.00-15.00 u.: Geschiedenis van
het vluchthuis met mogelijkheid tot
diskussie over de werking van het
vluchthuis en vrouwenhuis.
15.00-16 u.: Bezoek aan de stadsbi
bliotheek waar het kinder-, speel-
en opvangcentrum gevestigd is
evenals de bibliotheek en de lees-
groepjes voor kinderen.
16.00-16.30 u.: Bezoek aan het
vluchthuis
17.00 u.: Evaluatie en slot.
Zondag 10 mei 1987 om 20 uur
Tent, binnenparking Egmontkasteel
Afspraak aan de tent om 19u45
WINNEN EEN WAGEN i
AUDI 100 J QOLF c
WINNEN EEN VIDEO PHILIPS VHS
\nnmmm7m.
B 09 261.342 09
livmiimimiM
810.139
09 309.658
ÊiytmwbiMMA
589.248
I 528.303 09
598.606 09
De trekking werd uitgevoerd op 22 opril 1987 onder toezicht von Meester
Daniel TAEkELS, gerechtsdeurwaarder te Vilvoorde.
Alle uitgereikte biljetten namen deel oan de trekking. Alle voorziene
prijzen worden daadwerkelijk toegekend. De op 1 september 1987 niet uitge
reikte prijzen blijven eigendom van C0DEP.
BENT EEN VAN DE GELUKKIGE WINNAARS
Neem dan vlug contact op met onze hoofdzetel: tel. 02 2149775
U krijgt er alle nodige Inlichtingen l.v.m. de overhandiging van uw prijs.
Hartelijke gelukwensen aan de winnaars,
CODEP
coöperatieve vennootschap
CODEP
Hoofdzetel: Galllei'laan 5, bus 16, 1030 Brussel, tel. 02/2149711 en 75