CULTUUR Louis Paul Boon en de politiek "Voor Allen" - 21 januari 2000 7 door C.S.C.-VORMINGSWERK GEWEST AALST - OUDENAARDE - RONSE In vorige editie van 'Voor Allenverwezen wij reeds naar wat onze medewerker Abraham Ruiz m.b.t. de figuur van de Aal- sterse auteur Louis-Paul Boon nog in petto had, een bijdra ge over de politieke visie, of beter diens aankijken van de po litiek. Dat het stuk van Ruiz terzake zeer gefundeerd is, blijkt ook de lovende commentaar van de eminente Aalsterse SP-voer- man, ere-Parlementair Bert Van Hoorick, die het stuk vóór publicatie inkeek. V vindt zijn reactie in een apart kader stukje. C.V. Ik herinner mij niet ooit een bre de discussie of gesprek over 'politiek' te hebben gevoerd met Boontje. Hij had daartoe geen behoefte, laat staan de beslagenheid. Hij gaf mij meer de indruk in geen enkele politieke school thuis of op zoek te zijn. Duidelijk was dat hij anti-klerikaal was inge steld, maar dat bleek maar een reaktie te zijn tegen het klerica- lisme in het algemeen en in het arme geestelijk Vlaanderen in het biezonder. Voor hem was dat een ergerlijke vloek. Een mengeling van ge loof, bijgeloof en domheid die de slavernij in stand hield. Consequent hiermede was voor hem de moraal in Vlaanderen, deze van de slaven, onvoor waardelijk voorgeschreven door de 'zwarte rokken' van de heers ende klasse. Aldus werd een 'moraal' per decreet geldig. De zwakken en de slaven konden zelf hun moraal niet schrijven. Die was ook al reeds geschre ven door de meester! In verschillende perioden van Vlaanderen zijn wij opstandig geweest, wij wilden vooruit. De Spaanse overheersing is in Vlaanderen gebleven. Zelfs na het vertrek van het leger van het katholiek Spanje, na vervolgin gen, martelingen en dood van hen die niet wilden mede heulen en dansen naar de wil van het 'dekreet' van dat katholiek Spanje. Een van die veelvuldige elementen die Vlaanderen eeu wenlang op de mg moest dra gen en als het te zwaar werd op de blote grond voorttrekken, de snoods met de zweep op de mg. De inquisitie en de meedogen loze heksenjacht, die geen begin kende, maar ook geen einde. De meesters-heersers - de onder drukkers- konden maar steeds hun macht waarachtig verder uitbreiden. En tot heden dragen wij nog altijd de gevolgen er van. En dan komt die wervelwind van de industriële revolutie met de nieuwe fabrieken, uitgemst voor de massa-produktie, uit de lucht vallen. Papieren met de 'reglementen en de nieuwe wet ten voor de arbeiders'. Geschre ven met schone letters, doch bit ter om te eten en ellendig om te beleven... de slaaf wordt losge laten richting nieuwe meesters met een nieuwe slavernij. De nieuwe moderne vorm van ver koop van arbeid in de nieuwe fabrieken. De 'proletariër' is in aantocht. De nieuwe vorm van produktie en verdeüng bracht ook nieuwe vormen van denken en daden. En niet het minst bij het samengetroepte werkvolk in de grote fabrieken, duister en ongezond, doch ook gevuld met lange arbeidsdagen en dit voor een hongerloon. Vruchtbare grond voor protest en oproer. In de lijn van de logica en con sequent in de ontwikkeling. En dat kan elkeen lezen in zijn boek. 'Pieter Daens of hoe in de ne gentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen armoe de en onrecht'. En op blz. 8. 'Misschien dat het een weinig zijn nut kon hebben voor wie een vergelijking wil maken met de sociale en politieke strijd van vandaag... of van morgen'. Om na te denken voegt hij die doordringende boodschap eraan toe. Wij moeten de mensen een geweten schoppen. Dit is een volle zin, de vuist. Samenvatting van de socialisti sche boodschap en strijd! Kan gedragen worden op de kop van iedere socialistische be toging of achter de rode vlag, bewust gericht voorwaarts voor een democratisch socialisme! Voor mij: het staat vast dat Boontje geen militant was die in betogingen op kop met de rode vlag ging meestappen of aan de hoek van de straat het socialis me verkondigde. Hij had daarvoor noch de stem, noch de gaven. Hij liet dat aan redenaars zoals een Bert Van Hoorick, voor wie hij een grote bewondering koesterde. Niet enkel als echte vrienden maar nog veel meer voor zijn uitzonderlijke gaven van massa leider op weg naar de vrijma king! Toen ik aan Boontje eens zei dat Bert mij gezegd had dat indien hij de 'pen van Boontje had' dan grijnsde hij en zei 'zeg eens aan Bert, moest ik zo een 'stoute muil' hebben... Het woord en het geschrift heb ben in de menselijke geschiede nis een voorname rol gespeeld en dikwijls een dominante func tie! Geen brood op tafel waaraan de politiek niet heeft mede gebak ken met geschrift, woord en daad! Wie Boontje heeft gekend en zijn geschriften aandachtig en onbevangen heeft gelezen, valt het niet moeilijk tot het besluit te komen dat deze man diep ge troffen was door het onrecht en -niet steeds- duidelijk roepend pleitte voor sociaal recht. De woordenkramerij van de 'geleerden' die hun leven slijten in ivoren torens en daarbinnen over bergen woorden beschik ken om toch iets te zeggen, zelfs als ze niets te zeggen hebben, en ook hetzelfde om hun meester schap te bevestigen in de ge schiedenis die nooit is geschied. Vanaf de eerste ontmoeting met Boontje had ik inderdaad de in druk te doen te hebben met een socialist. Wel-is-waar met een biezonder type van socialist. Een schrijver, in zijn tijdperk en ongeacht in welke politieke kleur zijn verschijnen gebeurde is een mysterisch type... zijn pen blijft niet altijd binnen de gren zen van een programma, die glijdt wel eens uit. Het is ook maar goed zo. Maar over wat in Spanje ge beurde in de jaren 1935-1939 was hij expressief duidelijk: Franco met zijn Francisme is een product van dat onverdraag zaam katholicisme, met een on zichtbare macht, alom aanwezig en moordend pijnlijk voelbaar. De wereld heeft dat verschrik kelijk toneel kunnen bekijken in die jaren en nadien aan de lijve ondervonden met de 11de we reldoorlog van 1940-1945... Op zijn manier met zijn nu vol doende bekende stijl, benadruk te hij de niet te veijagen pijn die veroorzaakt werd door de on kunde of onwil van de (burger lijke) Westerse democratieën om halt te roepen aan de opmars van dat vernietigend en ver woestend fascisme. En overal waar deze rotzooi te vinden is zal de beschaving blij ven uitglijden. De beschaving en de zo hoog geprezen democratie zijn tedere planten, die verzorgd en gekoes terd moeten worden. En hoe dichter bij de humanistische zorgen, hoe schoner en hoe ster ker deze bloeien. Onkruid en rottigheid vindt men overal en zeker bij de 'boeren' die nooit geleerd hebben hun velden te onderhouden, al was het maar om te voorkomen dt de pest bij de gebuur zou overwaaien. Ach, die smerige verstuiving die de beschaving en de opgang van meer zuiverheid hindert. Opge let voor die beschavingen die verzuimen zich te beschermen tegen de dodelijke verstuiving. Dan volgde een ogenblik stilte. Een moment dat de hopeloos heid de man tot éénzaad in de greep hield. De man die geen compromissen kon omhelzen, zonder het gevoel te ondergaan dat hij zich gecompromitteerd had. Persoonlijk geloof ik niet dat Boontje ooit iets aanvaard heeft om uit te voeren dat regelrecht tegenover zijn 'Ratio' stond. In de jaren 1970 had Oscar Debun- ne het idee opgevat een soort periodieke ontmoeting te orga niseren met mensen die hun me ning en wenken ten beste kon den geven over aktuele vraag stukken. Hij vroeg mij eens Boontje te polsen, wat ik dan ook deed. Het antwoord van Boontje het aan duidelijkheid niets te wensen over. 'Zeg aan Debunne dat ik geen plekje op mijn voorhoofd heb waar geen buil meer staat!' Ik schrok van dat antwoord niet, want reeds van bij de vraag aan Debunne had ik dat antwoord vermoed; maar zo draconisch geformuleerd in de strengheid van de wetgever an oud-Athene, neen, dat was een verrassing. Maar ik begreep die mening in haar logica, zoals velen een lo gica hebben, 't Sop is de kool niet waard. Hij had zijn houding afgestemd op oude Griekse uitspraken van filosofen die zegden niet te dicht bij de politiek te staan om niet te verbranden en niet te ver ervan om geen kou te hebben. Immers, zelfs de klanken van de uitspraak van Camille Huys- mans waren tot hem niet door gedrongen 'Politiek is de kunst van de mogelijkheden' En nog graag de volgende over weging eraan toevoegend. 'De tragiek die alle wereldver beteraars beschoren is, ligt in het feit dat ze hun kracht uit ideale voorstellingen putten, die niet te verwezenlijken zijn. Hoe duideüjker het werk wordt dat men schept, hoe duidelijker wordt het ook hoe weinig er van de oorspronkelijke voorstel ling overblijft'. Dat er geen volmaakte en geen rechtvaardige samenleving mo gelijk is, wist men al in de Oud heid. Ik ben tot dezelfde vast stelling gekomen. Daaruit mag men niet afleiden dat het geen zin heeft de kwalen in deze maatschappij te bestrijden. Men heeft altijd de plicht zijn mede mens te helpen. Abraham Ruiz Ik las het met bewondering. Je hebt Boon goed getypeerd. Zo schreef nog niemand over hemJa, hij was eigenlijk van na tuur een pessimist, wel 'socialist' van een bepaalde soort, nogal antiklerikaal, maar niet met de roeping weloverogen anderen te beïnvloeden om de maatschappij te veranderen. Hij verheerlijk te de strijd van de Geuzen, maar verbrandde zich niet aan de boodschap hun voorbeeld te volgen. Wel éénmaal schreef hij 'schop de mensen tot ze een geweten hebbenmaar hij slikte de woorden die een boodschap brachten spoedig weer in, door 'ze' te schrappen in een latere uitgave van 'Mijn kleine oorlog'. 'Niet te dicht bij de politiek (of bij 'De Vlam') te staan om zich niet te verbranden en ook niet te ver ervan om geen kou te hebbenIn derdaad, zo was hij. Dit belet niet dat hij een zeer groot geënga geerd schrijver was die een blijvende plaats zal hebben in onze li teraire wereld en in ons gemoed. Proficiat met uw artikel. Bert Van Hoorick Vy

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2000 | | pagina 7