MEER BEWUST SOCIALISME (18) Uitnodiging voor meer bewust Socialisme Kadavers, huisvuil... en de waarheid in Denderleeuw Wat leert het Socialisme "Voor Allen" - 23 maart 2001 1 Tijdens de gemeenteraadszit ting van 6 maart 2001 werden de punten aanvoer en/of ver werking van dieren, slachtaf val, kadavers, bloed en haar en het punt retributie voor het op halen van huisvuil ter stem ming voorgelegd. Eerst iets over het inhoudelij ke. De aanvoer en de vernieti ging van dieren, slachtafval en haar leidt tot de verstoring van het woon- en leefklimaat bin nen onze gemeente. M.a.w. de inwoners van Denderleeuw hebben recht op een compen satie voor de ongemakken die ze hier van ondervinden (we denken hier onmiddellijk aan de geurhinder). De voorgestel de taksen zijn goed voor een jaarlijkse opbrengst van 20 miljoen frank. Over het opha len van het huisvuil zegt onze schepen van financiën: het ver werken van het huisvuil wordt te duur, we komen er niet meer aan uit, we zijn even gaan cij feren en dit moet het worden: de huidige 4.000 frank/jaar wordt gewijzigd in een ver koop van vuilzakken/klevers bestemd voor het ophalen van restafval zeg maar de klas sieke vuilzak) en GFT. Tarief: 40 frank per zak restafval en 30 frank per GFT dit alles onder het moto de vervuiler betaalt. Nu de politieke argumentatie waarom de SP-fractie deze taksreglementen negatief advi seerde. Als SP-fractie wensen wij de twee aangebrachte punten niet gescheiden te behandelen. Op zichzelf kan men niet tegen beide heffingen zijn, ware het niet dat de zogezegde compen satie voor de inwoner niet naar de betrokkene terugvloeit maar blijft hangen in de gemeente kas en dat daarbovenop de in woners nogmaals gestraft wor den door een taksverhoging op de ophaling van het huisvuil. Dit kan niet, dit aanvaarden we niet Denderleeuw, en dit blijkt uit de recentste rappor ten, is een van de gemeenten die het best sorteert. Als de in woners nu klevers moeten plakken, gaat dit aanleiding ge ven tot sluikstorten, verwijde ren of stelen van klevers, huis vuil dat zal blijven staan, ruzie over al dan niet aangebrachte klevers, minder gesorteerd werken en het opstarten van ei gen brandhaarden. Het opzet van dit college dat door deze maatregel minder vervuiling gaat optreden, is een slag in het water. We zitten nu eenmaal met verpakkingen die we in onze schoot geschoven krijgen, meestal in de naam van de volkshygiëne. Beter ware het geweest de taksheffing die men Rendac oplegt te gebruiken om de kostprijs voor huisvuilver werking te compenseren. Dit is wat de SP-fractie wou beko men De waarheid, meteen de afsluiter, ligt in het feit dat de gemeentelijke schuldenlast zo hoog ligt, dat men de begroting nog amper sluitend kan aanbie- I den en dat men deze taksver hogingen daarvoor nodig heeft. De brave kiezer wordt nu al ge vat voor zijn stem van oktober laatstleden. Het enige resultaat dat deze collegebeslissing als gevolg zal hebben is ontevre denheid, geruzie en een reeks van klachten gericht aan de mi lieuambtenaar van deze ge meenten. Voor ons als SP-frac tie en voor mij als gemeente raadslid in het bijzonder niet gelaten, deze meerderheid zal dan pas weten waaraan ze be gonnen is. Ik hoop dat u als kiezer deze maatregelen 6 jaar zal blijven onthouden; dit tot de volgende gemeenteraads verkiezingen. Firmin Verbrugge 'De rijkdommen in het alge meen, en de voortbrengstmid- delen in het bijzonder, zijn of natuurlijke bestanddelen of de vrucht van de handen- of de hoofdarbeid der vorige geslach ten, zowel als van het huidig ge slacht; bijgevolg moeten zij aanschouwd worden als het ge meenschappelijk erfgoed van het mensdom.' 'De vervorming van het kapita listisch stelsel in het collectief stelsel moet natuurlijk verge zeld zijn van medegaande ver vormingen: a. op zedelijk gebied, door het ontwikkelen der naastenliefde en het betrachten der solidari teit; h. op staatkundig gebied, door het vervormen van de staat in het beheer der zaken'. Voor de verwezenlijking der be ginselen verklaart de Belgische Socialistische Partij dat zich be schouwt als de vertegenwoor digster, niet enkel van de arbei dende stand, maar van alle ver drukten, zonder onderscheid van nationaliteit, eredienst, ras of geslacht, dat de socialisten aller landen solidair moeten zijn, want de ontvoogding der arbeiders is geen nationaal, maar een internationaal werk. (Quaregnon 1894) Het socialisme streeft er naar de volkeren te bevrijden uit hun onafhankelijkheid van een min derheid, die de productiemidde- len bezit of beheerst. Het wil de zeggenschap over het econo misch teven in de handen leg gen van het gehele volk. Het wil een gemeenschap opbou wen, waarin vrije mensen als gelijken samenwerken. (Socialistische Internationale te Frankfort 1951) Het socialisme houdt dus in zich volwaardige democratie Deze volwaardige democratie zou werkelijk tot uitdrukking moeten kunnen brengen het feit dat alle macht uit het volk komt Want indien het zo zou worden, zouden wij niet enkel het soci aal en politiek kunnen beteuge len, maar tevens het economi sche Alleen dan zou een blijvende welvaart kunnen worden verze kerd. Dan zouden de voort- brengstmiddelen in het bijzon der en de rijkdommen in het al gemeen in handen van de ge meenschap moeten zijn, om niet langer het voordeel te die nen van enkelen. De productie moet in dienst van de mens zijn, niet omgekeerd Werk verzekerd, niet terwille van de winst voor enkelen, maar voor de welstand van de gemeenschap en de ganse mensheid. Alléén nuttigheidsvoorwerpen moeten op de wereldmarkt ko men, geen minderwaardige pro ducten of moordtuigen. Door de bevrijding uit de eco nomische onderworpenheid, wordt de mens ook geestelijk vrij gemaakt, los van elke sla vernij of bijgeloof. Alle mensen moeten gelijk zijn voor de wet en gelijke kansen hebben in het leven, om te komen tot een klasseloze maatschappij. Het socialisme is geen gods dienstige leerstelling Het socialisme is ook geen dog ma Het socialisme is een sociaal- politiek- en economische bewe ging die zich kan aanpassen aan de zich wijzigende situaties. Het socialisme verliest zijn le vensdraad door ontbering van vrijheid en democratie. Het socialisme wil zonder bloedvergieten zijn doeleinden verwezenlijken. Het socialisme wenst alles in dienst te stellen van de vrede, tegen de oorlog. Het socialisme wil de mens en zijn gezin geluk verzekeren door onafhankelijkheid, bevrijd zijnde van de economische ang sten. Het socialisme wil een maat schappij waar aan de meeste mensen het meeste geluk kan worden verzekerd In de moderne mode Is het niet wenselijk zonder vol ledig van doctrine te verande ren, de vorm van de Beginsel verklaring te wijzigen Zouden wij bepaalde uitdruk kingen, die de openbare mening verontrusten, niet moeten ver mijden en door andere, soepeler en geschakeerder, vervangen, die ongeveer hetzelfde zouden betekenen, maar beter overeen stemmen met de hedendaagse strekkingen en betrachtingen Opgelet Er is geen bezwaar dat getracht wordt andere formules te vin den. Het gevaar is reeël dat de storm- lopers, door de socialistische doctrine te willen verzachten of haar aan te passen om haar meer aanvaardbaar en presenta bel te maken, (bewust of onbe wust) tot nieuwigheden te ko men die in geen deel afwijken van de grootmoedige neigingen en de voorzichtige woordspe lingen van het vooruitstrevend neo-liberalisme of van de socia le christelijkheid. Onze voorgangers zouden meer dan verwonderd zijn, moesten zij terugkeren. 'Appels voor citroenen' De omstandigheden zijn veran derd, doch de boodschap blijft. Er is niets veranderd en er kan niets veranderd zijn in de huidi ge samenleving, zolang de ka pitalistische eigendom niet zal afgeschaft zijn en zal plaats ge maakt hebben voor een maat schappelijke eigendom, dit wil zeggen uw aller eigendom. Deze gedachte, die wij sedert tientallen jaren hebben doen in gang vinden, in de hersenen van de arbeiders moet de enige lei draad blijven voor de gewonnen overtuigingen en moet worden uitgebreid tot de hersenen van anderen, waarover het licht van het socialisme nog niet gesche nen heeft. Daar ligt onze uit sluitende taak: wij moeten aan hangers werven, de aanvalsko- lonnen versterken die, samen met de verovering van de staat, de Bastille der feodaliteit zal in nemen en het ware ons ongeluk, moesten wij ons halverwege la ten ophouden en als een aal moes de zogezegde hervormin gen afwachten, die de burgerij soms uit eigen belang de massa toewerpt en die slechts toege vingen van betrekkelijke waar de zijn. Wij zijn en kunnen slechts zijn, een partij van de re volutie, omdat onze vrijmaking en de vrijmaking van de mens heid slechts langs revolutionai re weg kunnen bereikt worden. Ons van deze strijd laten aflei den kameraden is verraad, de sertie plegen, het is het spel van de burgerij spelen die wel weet dat het loonstelsel niet eeuwig durend is, die wel weet dat het proletariaat een tijdelijk ver schijnsel is, maar die de ver dwijning van deze laatste vorm van slavernij verdagen tot ik weet niet welke datum, die nog verder van ons verwijderd is dan het paradijs der godsdien sten, dat ten minste dadelijk op de dood volgen moet. Gij zult u met zulke beloften niet tevreden stellen, gij zijt daartoe reeds te sterk en te zeer bewust van uw macht. A. Ruiz

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 11