"Voor Allen" - 23 maart 2001 3 Een beweging, een project, dat mensen bindt vanuit een groot ideaal. Een fris project dat zon der omwegen modem, progres sief, en dus automatisch soci aal, ecologisch en cultureel is en vanuit de Vlaamse en inter nationale context moet vertrek ken. Nog niet zo lang geleden had menig vooraanstaand SP- en VU-'leider' een zure opris ping gekregen bij het lezen van deze woorden. Vlaams en soci aal was in hun ogen een zure cocktail met een wrange na smaak. Ik hoop inderdaad dat dergelijke oprispingen verdwij nen. In Vlaanderen is er im mers geen nood aan fundamen talisten, die gecrispeerd vanuit hun enge visie oubollige stand punten verkondigen. Zo staat de SP niet voor Belgisch natio nalisme, evenmin zoals de VU veralgemeend mag worden met rechts-conservatisme. Zo mag en kan een hedendaagse SP niet staan voor anti-christelijk of voor anti-groen. De SP moet weten dat wij morgen vanuit een mondiale en steeds meer vanuit een regionale context een beleid van duurzame ont wikkeling zullen moeten ma ken, onder het motto: 'Think globally, act locally'. Dat samenbrengen van interna tionalisme en regionalisme moet een meerwaarde creëren voor zo'n nieuw politiek pro ject. Alvin Toffler waarschuwt dat we anders 'in de komende decennia een gigantische machtsstrijd gaan meemaken tussen mondiale en nationale (regionale) structuren over de nieuwe regelende instituten'. Het is goed nog voor het op de rails zetten van een modern project te waarschuwen voor een internationale evolutie naar een kennismaatschappij waar enerzijds de techno-bureaucra- tische macht overal alles dic teert in samenspel met de alom aanwezige mondiale onderne mingen en anderzijds de duale samenleving exponentieel toe neemt met onaanvaardbare kansarmoede en verpaupering. Nobelprijswinnaar voor Econo mie Jan Tinbergen wees er steeds op dat 'kennis de vierde productiefactor van de econo mie en de welvaart zou wor den'. Is dat ook zo voor wel zijn, milieu of gezondheid? Ja, ik geloof in die vooruitgang, in een sociaal gecorrigeerde ken nismaatschappij. Ik geloof dat kennis de meest democratische vorm van macht is, maar steeds zal dit gestuurd, ingebed moe ten zijn in een sociaal maat schappelijk kader. Juist deze benadering maakt onze unici teit uit. Het herwaarderen van de cultu rele dimensie van het heden daags politieke denken houdt meer in dan de noodzaak om dringend onderwijs meer cen traal te stellen. Het is ook om dat - zoals Hendrik de Man al ontdekt had in de 'Psychologie van het Socialisme', 'de chro nische ontevredenheid van de burgers, dat minderwaardig heidscomplex, veel meer is dan loonvoorwaarden of meerwaar den, maar een echt cultuur vraagstuk'. Het element cultuur moet in het radicaal, modern project van een nieuwe koepel of samenwerkingsverband dan ook een centraal belang heb ben. Het zal mede de verrecht- sing een halt toeroepen. We hebben vandaag nood aan een doordachte fundering, waarbij eveneens wordt nage dacht over aspecten zoals ge lijkwaardigheid, respect voor iedereen, de ecologische mo dernisering van de samenle ving, het recht op cultuur voor eenieder, enzovoort... Meer dan ooit blijkt dat daar voor partijoverschrijdend ge dacht én gewerkt moet worden. Voorwaarde daarvoor is dat alle vooroordelen en alle conserva tieve reflexen overboord ge gooid worden. Een moeilijke, maar noodzakelijke oefening. Zo zijn er reeds velen die soci aal en Vlaams gelijkschakelen, die ook rood en groen koppe len. Het is misschien een nieu we kans, onder meer voortbou wend op Het Sienjaal, In Goe de Staat, het SP-Toekomstcon gres, de open brief van Patrick Janssens, de ACW-congresbe- sluiten, de discussies binnen VU-ID, het positief manifest van Sven Gatz, het discours van de Open Tref dag van Agalev, om in Vlaanderen een brede vooruitstrevende politieke koe pel op touw te zetten. Die koe pel hoeft niet op los zand ge bouwd te worden, er bestaan hiervoor grondige funderingen in de politieke geschiedenis van Vlaanderen en in de huidige maatschappelijke ontwikkelin gen. Zo heeft de SP in haar verleden steeds erg vooruitstrevende Vlamingen gehad. Denk maar aan Hendrik de Man, Camille Huysmans, Lode Craey- beckx,... Camille Huysmans had oog voor het sociale karak ter van de Vlaamse beweging. Hij ligt dan ook aan de basis van het zogenaamde 'Compro mis des Beiges', waarin cultu rele autonomie werd aan vaard en separatisme veroor deeld. En er was Lode Craey- beckx, die zijn socialisme on losmakelijk aan Vlaanderen verbond. In 1954 ijverde hij voor de definitieve vastleg ging van de taalgrens en de bescherming van de taalrech ten van de Vlaamse Brusse laars en was hij een belangrij ke schakel bij de oprichting en de financiering van het Vlaams Onderwijscentrum, dat het Nederlandstalige on derwijs moest helpen finan cieren. Ook Karei Van Miert wil ik hier aanhalen, die bin nen de partij terzelfdertijd Vla ming en socialist wilde kunnen zijn. Hij beschouwde het als een socialistische opdracht meer dan ooit te ijveren voor een verdraagzaam Vlaanderen. Ik haal dit fragmentair stukje geschiedenis boven, omdat ik vind dat er te weinig SP'ers en zeker niet-SP'ers zijn die deze zaken nog weten. De Vlaamse en sociale ontvoogding had al tijd al dezelfde doelstelling ge had. De na-oorlogse (B)SP heeft on der het mom van 'Vlaams zwart' de indruk gewekt dat de SP een Belgische partij was ter wijl ze in Vlaanderen werd ver kozen. Dergelijke kortzichtig heid, die werd overgenomen door heel wat militanten, heeft er mee toe geleid dat progres sieve krachten nooit konden worden gebundeld. De Vlaam se strijd heeft in progressieve middens ook vaak een verkeer de invulling gekregen. Al te vaak wordt die overschaduwd door een zwarte periode en door de opeising van een ultra rechtse minderheid dat zij de échte vertegenwoordigers van Vlaanderen zouden zijn. Ik hoop ten stelligste dat die tijd voorbij is. Dat men inziet dat wanneer politici tot het in zicht komen dat, indien blijkt dat bepaalde aangelegenheden beter geregionaliseerd worden, men dit dan ook effectief moet doen vanuit de pragmatische visie van goed bestuur. Ik denk dan concreet aan de mobiliteit en verkeersveiligheid en de af schaffing van het kijk- en luis tergeld. Dat geldt overigens ook voor ontwikkelingssamen werking. Dit heeft alles te ma ken met een goed beleid zoals dit vervat is in het Vlaams Re geerakkoord en niet met de idee van het streven naar een onaf hankelijke Vlaamse staat. Elke statentheorie - Belgisch of Vlaams - is trouwens typisch 19*-eeuws. Laat ons in Vlaan deren inventief een uniek expe riment op gang brengen waar sociale, ecologische, culturele en internationale elementen even belangrijk zijn. In Vlaanderen, zoals in de we reld is nog heel wat werk te doen om de milieu- en gezond- heidsoverlast tot een aanvaard baar niveau terug te brengen. In een enquête uit 1999 wordt in Vlaanderen milieu als het twee de grootste probleem aange duid. Een modern project in een aangepaste structuur zal dus oog moeten hebben voor evoluties als de dichtheid van de bevolking, gezinsverdun ning, besteedbaar inkomen en consumptiegedrag, afval, wa tergebruik, energiegebruik, grondstofaanwending, lozen van afvalwater, industriële ver vuiling, mestproductie, verkeer en vervoer, enz... Vanzelfsprekend staat daar naast de evenwaardige nood aan inkomen, de behoeften aan een degelijke huisvesting, voe ding, kleding, onderwijs, enz. Deze sociale bekommernissen tellen zowel binnen Vlaanderen als in de wereld waar de kloof tussen rijk en arm toeneemt. Zowel 'rode' als 'groene' waar den zijn dus belangrijk, liggen zeer dicht bijeen. Het ecologi sche denken sluit zeer nauw aan bij de basisprincipes van het socialistische denken. So cialisten hebben een lange weg afgelegd in het streven naar ge lijkheid en rechtvaardigheid, naar het recht op rechtvaardig loon, naar sociale voorzienin gen en materieel comfort. Een zelfde lange strijd zal nu moe ten worden gevoerd voor een gezond leefmilieu met zuivere lucht, zuiver water, een onge repte natuur en gezond voedsel. Links moet op een hedendaag se manier worden ingevuld. Zo moeten we steeds meer aan dacht besteden aan onthaasting, herwaardering van onze vrije tijd. Meer dan ooit moeten we arbeid, gezin en individu posi tief met elkaar verbinden - zo wel voor man als vrouw en voor elk niveau. Net zoals mi lieu, economie en ecologie of zoals gezondheid en currency- economie of de regionale en de internationale context. Op die manier moeten we structurele ongelijkheden maatschappelijk wegwerken. Moet er dan zo'n nieuwe struc tuur - ik noemde het in oktober 2000 een koepelpartij - komen Voor mij kan dat. Maar dat kan nooit opgelegd worden. Dit vereist dat elke partij die daar van deel wil uitmaken inhoude lijk aan zichzelf schaaft en werkt, zijn werking en mentali teit wijzigt, maar toch binnen die koepel zijn eigenheid be houdt. Dat schaven en bijsturen geldt als opdracht voor alle par tijen. Dat men dat enge korte- termijn-denken even opzij zet. Minimaal moet ook de houding weg van 'come and join us'. Je vindt bij Patrick Janssens vele van deze opties terug in zijn open brief, hij vult gelijke kan sen heel modern in - past voor het eerst inhoud en structuren aan elkaar aan, maar ik betreur het onderbelichten van de eco logische, culturele en regiona- le-internationale invalshoeken. Wij mogen onze kop niet in het zand steken. Het is tijd voor vormen van samenwerking, van occasioneel, tot louter dos- siermatig tot samen naar ver kiezingen, een koepel uit te kie nen die kansen biedt aan de toe komst. De scheidingslijnen in veel politieke debatten liggen immers vaak fundamenteel an ders dan tot welke partij men nu (nog) behoort. De tijd van het eigen grote gelijk moet nu toch voor iedereen voorbij zijn. Laat ons waakzaam zijn voor enggeestig nationalisme, voor bekrompen, verstarde en bene pen ideologieën. Zo heeft de kunstmatig opgeklopte aversie ten aanzien van het socialisme enerzijds en tegenover alles waar het woord Vlaams in voor komt anderzijds, de aversie te gen groene kneuters of tegen biefstuksocialisten, een aantal doorbraken in de weg gestaan. We moeten erop toezien dat de ze enggeestigheid de huidige positieve bewegingen niet hy pothekeert. Immers, de ethiek van de politiek begint daar waar het eigenbelang ophoudt. Openheid, verdraagzaamheid, democratie en het geloof in maatschappelijke vooruitgang, zijn voor mij sleutelbegrippen. Dit vergt veel inzet. Maar zoals Aldous Huxley reeds stelde: 'zonder de menselijke harts tochten en zonderde menselijke gedrevenheid zou er niets ge beuren in de wereld'. SP/CSC-federatie Aalst-Oudenaarde-Ronse nodigt alle geïnteresseerde SP-leden uit tot het bijwonen van twee discussie avonden in het kader van het PARTIJVERNIEUWINGSPROJECT (OPEN BRIEF SP-V00RZITTER P. JANSSENS) 1) Dinsdag 17 april 2001 om 20 uur Bond Moyson, Sportstraat 1 te Denderleeuw Inleiding Toon C0LPAERT (Directeur SEVI) 2) Dinsdag 5 juni 2001 om 20 uur Zaal Voorzuit, Sint-Pietersnieuwstraat te Gent Inleiding Patrick JANSSENS (SP-Voorzitter) en andere discussianten van binnen en buiten de SP Noteer alvast deze acitiviteiten in de agenda

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 3