Bewust Socialisme r. SP-Geraardsbergen Dirk Van der Maelen en de SP-Mandatarissen EETFESTIJN KARAKTER Vrijdag 12 oktober 2001 van 18.30 tot 21 uur Zaterdag 13 oktober 2001 van 18 tot 21.30 uur Zondag 14 oktober 2001 van 11.30 tot 14.30 uur Menu: e» Feestzaal "De Reep" F. Cauwelstraat - Geraardsbergen Varkenshaasje 400 Bef. 9,92 Kalkoenbout 400 Bef. - 9,92 Zalm met groentjes 400 Bef. 9,92 Kindermenu 200 Bef. - 4,96 16 12 oktober 2001 - "Voor Allen" "De mens is van nature een so ciaal wezen, zodat hij niet al leen streeft naar een leven in gemeenschap maar ook alleen door zo een leven tot volle ont plooiing komt". (Aristoteles - Grieks wijsgeer 384-322 v.Chr.) Volgens deze zinswijze kan de mens niet buiten de maat schappij leven en moet hij in de maatschappij zelfs kunnen beslissen over de uitbouw. Nooit is dit het geval geweest: hij had niet het recht op mede zeggenschap. Hij mocht en moest steeds het "huiswerk" van de vermogenden uitvoe ren, zonder rechten noch ver antwoordelijkheden. Hard en aanhoudend werken is voor hem weggelegd: hij is de ruggegraat van het ekonomisch leven. Tussen hem en de ge meenschap bestaat geen echte band. Alleen de exploitatievor men veranderen en met deze de graad van exploitatie. Maar steeds blijven wij groe peringen die mechanisch in een gemeenschap zijn inge bracht, uiterlijk samengebon den door het gemeenschappe lijk belang en aan ekonomi- sche stelsels. Men heeft gekonstateerd dat de voorwaarden en oorzaken van het ontstaan respektievelijk van het verdwijnen van slaver nij bij natuur- en kultuurvolken in hoofdzaak dezelfde zijn en wel van overwegend ekonomi- sche aard. Een steeds terugkerend ken merk is wel dat zijn in kwanti teit de andere groepen afzon derlijk overtreffen, terwijl zij in kwaliteit eronder blijven hangen. Een bladzijde van de "Volksca techismus" (1886) Van Alfred Defuisseaux Hoofdstuk 1 - Eerste les Van de toestant des volks en van zijn slavernij. 1. Wie zij gij? Ik ben een slaaf. 2. Zijt gij dan geen mens? Ten opzichte van de mensheid ben ik een mens, maar ten op zichte van de maatschappij ben ik een slaaf. 3. Wat is een slaaf? Het is een wezen waaraan men maar enkel plicht toekent, deze van te werken en te lijden voor de anderen. 4. Heeft de slaaf rechten? Neen 5. Wat verschil is er onder li chamelijk oogpunt tussen een slaaf en een vrij mens? Er bestaat er geen. De slaaf zo wel als de vrije man moet drin ken, eten, slapen, zich kleden. Hij heeft dezelfde driften, de zelfde noodwendigheden, de zelfde ziekten, dezelfde oor sprong, hetzelfde eind. 6. Wat is een vrij man? Het is hij die leeft onder een wettenstelsel dat hij zich vrij willig oplegd. 7. Waaraan herkent men in België een vrij man uit een slaaf? In België is een vrij man rijk, de slaaf is arm. 8. Bestaat de slaaf in alle lan den? Ja, omdat in alle landen de voortbrenger niet beschikt over het kapitaal over de grondstoffen en over het werk- gereedschap waarmede hij ar beidt. Daardoor hangt hij met zijn familie af van hen, die brood, dus zijn bestaan en zijn vrijheid in handen hebben. 9. Wat is er dus nodig om van een slaaf een vrij man te ma ken? Men moet hem het stemrecht geven, dat is te zeggen, het al gemeen kiesrecht invoeren, er hem in volle vrijheid laten van genieten en hem meer en meer ontwikkelen omtrent het ge bruik dat hij ervan maken kan en moet. 10. Wat is algemeen kiesrecht? Het is het recht voor elke man nelijke en meerderjarige bur ger zijn vertegenwoordiger te kiezen en hem de taak op te leggen wetten te maken voor de werklieden. De talloze doden van het arbei dersvolk spreken van graf tot graf, van generatie tot genera tie, over de hardvochtigheid van de nieuwe heersers, het soevereine kapitaal, de on barmhartige heersers over het uitgezogen proletariaat. En dan verwondert het u dat wij heftige woorden spreken, dat wij hard beschuldigen? Be denk dat wij spreken in naam van een eeuw stilte! Bedenk dat honderd jaar geleden in die werkhuizen, in die mijnen mensen leden en stierven, zon der het recht te hebben de mond te openen en zelfs als protest de zucht van hun ellen de te slaken. Zij zwegen! Nu spreken wij voor hen, en al hun gesmoorde klachten, al hun stomme opstanden uit hun ver drukte borst, trillen in ons en barsten in onss een kreet van woede die te lang zween die gij niet altijd zult kunnen on derdrukken. Klassebewustzijn en verantwoordelijkheid Het klassebewustzijn is het be wustzijn tot een bepaalde klas se te behoren. De actie van onze organisaties moet bijgevolg erop gericht zijn het bestaande bewustzijn aan te wakkeren of te doen ont waken rondom bepaalde pro blemen... Ziedaar eigenlijk de ganse geschiedenis onzer orga nisaties! Door K. Marx werden de klas sen tot twee herleid: de bezit tende (bourgeoisie) en de niet- bezittende (de proletariërs). Ook werd aldus de gehele menselijke geschiedenis ver klaard door de rivaliteit tussen genoemde klassen! Dit ver schijnsel wordt dan ook klas senstrijd genoemd! Er bestaat geen klassenstrijd op zichzelf, doch enkel een klassenstrijd voor iets! werd reeds meer dan eens gezegd! De werkende klasse (die dus niet de productiemiddelen in haar bezit heeft) en de macht wenst te veroveren - dit over de ganse wereld - moet zich ook bewust zijn van haar grote ver antwoordelijkheid en zich hier voor bekwamen en voorberei den! Dat is haar verantwoorde lijkheid, in haar historische rol die zij te vervullen heeft want zij en zij alléén moet over zichzelf kunnen regeren! A. Ruiz

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 16