Gravensteen als decor voor
tentoonstelling over leven en dood
CSC Agenda
Cultuur
jg. 64 nr.s mei 2002
KERKHOFBLUES/CAMPO SANTO
In de Ridderzaal van het
Gravensteen loopt een mys
terieuze, magische, bij momenten
droevige tentoonstelling, maar ze is
ook relativerend, genezend en
hoopgevend. Een rondleiding.
In 1995 besloot Erwin De Bie, na een
loopbaan als striptekenaar en een
"painters block" van zowat 15 jaar
opnieuw de penselen op te nemen.
Tijdens die jaren had hij voldoende
inspiratie vergaard om zichzelf een
doel te stellen. Hij zou een grote
reeks thema-exposities realiseren
over "Zijn leven van de laatste 15
jaar", "Oude havenbuurten", "Dood
en leven", "Het wielrennen" en
"Geschilderde Beatlessongs". De
omstandigheden beslisten er
anders over en gooiden die volgor
de duchtig door elkaar, iets waarin
de kunstenaar zich rustig liet mee
glijden.
Na "What is behind the Curtain" in
1996 in Gent, volgden in 1999
Geraardsbergen met "Kunst rond
Koers 1", in 2000 "Painted Beatles
songs". In 2001 kwam het vervolg
"Kunst rond Koers 2" in
Geraardsbergen en Sluis. Dit project
loopt dit jaar nog verder in het stad
huis en Passerelle van Terneuzen
(Nederland), het Veloparc Museum
in Plouay (Frankrijk) tijdens de
Ronde van Frankrijk en in Heusden-
Zolder tijdens het WK Wielrennen
in oktober 2002.
Daar hij voor "Port Blues" een heel
grote tentoonstelling plant met
minimum twee jaar werk voor de
boeg, besloot De Bie eerst te wer
ken aan "Kerkhofbleus/Campo
Santo".
Voor dit project ging hij op zoek
naar een gastexpossant(e) en vond
die in de persoon van Sabine De Vos,
die meer dan een gewone binding
heeft met de begraafplaats Campo
Santo.
Sabine, die net haar televisieacti
viteiten op een laag pitje had gezet,
zag in die samenwerking een
gedroomde kans om haar schrij
versinspiratie inzake het Campo en
Leven en Dood een uitweg te geven
en met haar poëtische teksten
"Kerkhofblues" te vervolledigen.
CAMPO SANTO
Waarom inspireert het Campo
Santo? De Bie kwam als elfjarige
jongen in 1962 het eerst met het
Campo in aanraking toen zijn peter
er begraven werd. Meteen was hij
onder de indruk van het monumen
tale, op een heuvel gelegen, myste
rieuze kerkhof, waar het bij mooi
weer tevens zo rustig en zuiders kan
zijn. Regelmatig fietste hij als kleine
jongen 16 km heen en terug om er
een poosje rond te hangen en rond
te dolen. Pas veel later ontdekte hij
dat een van zijn grote voorbeelden
en invloeden er ook begraven lag,
namelijk Gustave Van de Woestijne.
Sabine De Vos groeide als het ware
op, op en rond het Campo Santo.
Vanuit haar kinderkamer keek ze uit
op de begraafplaats. Het was een
soort speelplaats voor haar en ze
kende er ieder hoekje en elke straat-
kat. Als ze als een volleerde straat
jongen de middelste, hoge pilaar
beklom keek ze recht haar kamer
venster binnen.
Als je zo dicht bij de dood opgroeit,
zegt ze, beschouw je de dood van
zelfsprekend als een deel van het
leven.
IN HET GRAVENSTEEN
Met de Ridderzaal van het
Gravensteen konden beide expo
santen zich geen geschikter locatie
dromen. De imposante, middel
eeuwse, ietwat drukkende sfeer van
de zaal geeft aan deze mysterieuze
tentoonstelling nog een extra
dimensie.
Reeds in De Bie's oudere werk uit de
jaren 1970, in "Kunst rond Koers" en
in "Painted Beatlessongs" schuwde
hij de sombere thema's, het lijden
en de eindigheid van de mens niet.
Ofschoon zeker niet alles kommer
en kwel is in deze tentoonstelling.
Zijn monumentale, modern expres
sionistische werken zijn nooit vrij
blijvend geweest. De Bie schildert
wat hij voelt. Eerlijk, met passie en
niet gebonden aan wat de doorsnee
toeschouwer verwacht.
Ooit was hij jaloers op muzikanten
die met hun song of muziekstuk
werkelijk deel uitmaken van
iemands leven. Met plastische
kunst gaat dat niet, dacht hij.
Al vlug realiseerde hij zich dat dit
ook wel kon. Verhalen vertellen zijn
werken niet. Het zijn eerder zinnen
eindigend op drie puntjes. Je vult de
rest zelf maar in met wat je ervaart
als je er naar kijkt. Zijn twee con
structies "Kruisen, seven is a num
ber in magic" en "Kruis" spreken
niet minder tot de verbeelding.
De poëzie van Sabine De Vos wordt
tijdens deze tentoonstelling geëx
poseerd als volwaardige kunstwer
ken, gepresenteerd op glas, een
schoolbord of zelfs een oude graf
steen.
Het valt op
dat in Sa
bine's gedich
ten nooit het
hoopgevende
of zelfs grap
pige ont
breekt. Naast
haar pareltjes
van jeugdlite
ratuur bewijst
ze hier tevens
zwaardere
thema's aan
te kunnen,
een waarde
volle aanvul-
ler voor deze tentoonstelling.
Men voelt dat beide artiesten het
thema perfect aanvoelen, niet
faken en met heel weinig woorden
elkaar hebben gevonden.
Dit is een mysterieuze, magische, bij
momenten droevige tentoonstel
ling, maar ook relativerend, gene
zend en hoopgevend. Soms wordt
de toeschouwer uit evenwicht
gebracht, soms vol hoop worden
gestemd.
Als men als toeschouwer de
Ridderzaal verlaat wordt men nog
sterker als voorheen geconfron
teerd met de grootsheid en domi
nantie van het eeuwenoude
Gravensteen met al zijn oude ver
halen en sagen. Als men lopend
door de donkere gang de uitgang
bereikt en wordt ondergedompeld
in de kleuren en geluiden van het
stadsleven, is het alsof men ont
waakt uit een droom, uit een tran
ce, een meditatie. Wie
"Kerkhofsblues" bezocht heeft ver
geet het nooit meer. (JL)
De tentoonstelling is nog te bezoe
ken in de Ridderzaal van het
Gravensteen in Gent tot en met zon
dag 26 mei 2002.
Erwin De Bie en Sabine De Vos vonden elkaar op het
Campo Santo, (foto GF)
Aalst
Tour de chant Aznavoners met
CSC De Rank
op zaterdag 7 september om 20
uur.
Johny Voners zingt liedjes van
Aznavour tijdens een tour de
chant. Verbluffend.
Plaats: CC De Werf, Molenstraat,
Aalst.
Toegangsprijs: 12,5 euro. Kaarten
aan de balie van CC De Werf en
bij de bestuursleden.
Info: 053/73.28.12.
B rakel
Groepsbezoek tentoonstelling
Op zondag 19 mei om 15 uur in
Galeries Beukenhof, Kluisbergen:
groepsbezoek aan de ten
toonstelling van Dirk De
Keyzer (brons), Adi Stuerbaut
(schilderkunst), Mobby en
Mare Fourment (terracotta).
Natuur- en cultuurwandeling
op en rond de Leberg
Op zondag 23 juni om 14 uur.
Zoals vorig jaar richt CSC Brakel
een natuur- en cultuurwande
ling in. Deze keer loopt het par
cours op en rond de Leberg,
over ongeveer 5 km richten. Het
gaat over veldwegels langs
de Leberg, de Pottenberg,
het volledig gerestaureerde
"meuleke Perlinck"en het
Monasterium "Mariakluizen".
Na de wandeling zijn er voor
iedere deelnemer koffie en
koeken.
Plaats van vertrek: Buurt
huis, Teirlinckstraat, Zegelsem.
Info: Alain Van Den Dooren,
tel. 055/42.11.71
23