VRIJ-KOGEL de Wolvin der Prairiën Mengelingen. bekentenis, bezigen als een i-lilel van uit- bulling en onderdrukking. ZOO, gij Will DE KAPITALISTEN AFSCHAF* FEN. En wal dan gedaan mei hel kapitaal verstandige Vooruit In handen van den Staat gestort, niet waar Dit kunt gij niet loocheneo. niettegenstaande de berekende duisternis van uw programma (laatste uitgaaf, in hel Berliner Foiksbtttttden 1 October laatstleden, verschenen). Ook Scbafflr, een van uwe kopstukken, eon harfgod, bestatigt klaar en duidelijk, in La quintessence du Socialisme, hl. 17, dat het hoofd bestanddeel van het socialistisch programma hel volg» ode is VERVANGING VAN I1ET EIGEN KAPITAAL HOOR HET MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL, 'l te zeggen door eene w jze van vuortbren- giog dtwelke, op de gemeenschap gesteund van al de middelen van voortbrenging lusschen al de leden der samenleving eene eendrachtige en gemeenschappelijke samenstelling van het nationaal werk zou voortbrengen. En hij Toegt er bij, bl. 58 1»E GROOTE EIGENE KAPITALEN ZOUDEN AFGESCHAFT WORDEN ALS KAPITALEN EN WELHAAST ALS RIJKDOMMEN. .Willen derocialisten het kapitaal niet afschaffen? Wel is waar, het kapitaal, door hen afgeschaft m de handen der kapitalisten en, tot de spaarcenten toe van den germgslcu werkman, rechterlijk onteigend, zou door den Staal binnengepalmd worden. En gij, Auseele, Van Brveren eu andere leiders, gij zoudel aan 't scholtlken zitten, gy zoudel, wil ik zeggen, de voedstervaders worden van gansoh de bevolkiug, gij zoudel de voortbrengselen van hel zoogezegd maatschappe lijk kapitaal oupartijdig en broederlijk lusschen de beluugbebbeadeu moeleu vcrdeelen Ach welke vreugde voor ons allen zulk eeoeo toestand te mogen verwachten Wel ja, we zijn szels.wijdie de schoonheid van dit stelsel niet verstaan Maar, zsg eens, Vooruit, verstandige Vooruit, gij die arme duivels gelijk wij moet beschaven en onderwijzen, gij die, zooals ge schrijft,* komt met oplossingen, cijfers voor den dag, ganscb klaar gemaakte hervormingen, enz., maakt ons <tal klaar en voHedig programma eens kenbaar Dat van Berlijn is onvolledig, schijnheilig «n voorloopig, dat weet ge zoo wel als wij; zeg hel ons, wat zult gy doen, als hel socialisme meester wordt in de stad Gent, hij voorbeeld Zie hier hot; wij de zaak verstaan. Geen inwoner bezit dan noch zijn huis,noch die meubelen, kleederen, voorwerpen, gereedschap pen enz., die kunnen aanzien worden als voorlbreDgingsmiddelen. Die kleine schilders borstels en die verfkleuren, welke te samen geen twintig fraDks waard zijn, maar die mij zouden toelaten düizendefranks jaarlijks te winnen met portretten of andere schilderijen te maken, trekt gij mtj af, om de gelijkheid met te storen, ik zal met meer mogen schilderen tenz j met uwe EÏS& Feuilleton van HET VOLK 2 door GISTAVE AWARD. Bij deze troostrijke lofspraak schudde de ccrzaamc knecht bedenkelijk bet boofd, en ant woordde op een toon van ongeveinsde zwaar moedigheid Neen, neen, mijnheer de graaf, moed zal ik nooit bezitten, dat voel ilt wel, dal is te veel voor mij. ik ben een bloodaard, dat is het, en dal wet ik maar al te goed- Ivon Kcrgollec was gedost in een kompleet livreipak, alleen was hij uit aanmerking der omstandigheden, evenals zijne twee lotgenooten, van top tot teen gewapend; er lag ook nevens hem zijne karabijn op den grond en onder zijn onmiddelijk bereik. Drie heerlijke paarden, vol vuur en van het edelste ras, met kluisters aan de voorpooten, liepen op korten afcland onbezorgd te grazen, of knabbelden naar hartelust aan bet jonge Duomlooren de kru;,i.u- prulgewassen. Bij onze persoonsbeschrijving van den graaf dc Beaulteu hebben wij verzuimd twee karak teristieke bijzonderheden te vermelden, vooreerst namelijk, dat bij in zijoc rechtcroogbolte ge woonlijk een gouden khijplorgoct droeg, met toelating, Anseele, en blijf ik voor u n'en ezel, gj zult mij het schilderen verbieden met mij te zeggen dat er niets te schilderen valt, en gij zult mij eenen korlewagen in handen stellen of eeuen handbjl met verzoek van grond te ver voeren of hout te kappen. Welk vrij «n schoon lot, en hoe gelukkig zal het voor mij niet zijn onder uwe regeering te mogen leven Ook. ik woonde op den Kortnj kschen sleenweg, ineen schoon huis, gebouwd eu versierd met mijne spaargelden G'j zult bet mij doen verlaten, om degelijkheid niette storen, en g>j zult er zelve komen in wonen, of n'en anderen beproefden socialist inhrengeo, en mij eeD buisje in de lange Krcvclstege openen, vermits ik als aardebewer ker of houtkapper,geene bons genoeg zal winnen om mij iet* beters te verschaffen. Zal hel alzoo gebeuren, ja of neen? Geef ons toch een ani wooord Ods programma, zegt Vooruit, is een gedeeltelijke, kleurlooze kopij van betgeen de socialisten sedert jaren vragen, t Wel, wij bekennen rechtuit dat hel volk gegronde redeos heeft om zich te beklagen over den legeowoordigen toestand der samenleving. Dus geenszins te verwooderen dat ons pro gramma op het uwe, in zekere punten, Irckke. Maar eene kleurlooze kopij van bet uwe, dit t> te weinig en lerzeifderiijd. te veel gezegd. Te veel, omdat 1let Vo'k het roode vaandel nooit zal aannemen. Ja, wij aanzien den Gods dienst als het onmisbaar grondbeginsel der samenleving. De Godsdienst is inderdaad de grondsteen op dewelke de broederliefde, de zelfverloochening en de rechtvaardigheid nood zakelijk moeten gesteund worden. Te weinig, want in zekere punteD, vragen wij betere hervormingen dan Vooruit. Wij vragen om het nachtwerk zoo veel mogelijk te verbieden. Waarom zoo veel moge lijk Omdat er altijd nachtwerk zal bestaan, zelfs wanneer Vooruit meester zal wezen nachtwerk om het water uit de koolmijnen te pompen nachtwerk op de ijzerenwegen, om den post dienst te verrichten, de koopwaren te vervoe ren. enz.; nachtwerk op de stoombooten die de zep doorreizen, enz. Kan Vooruit dit nachtwerk afschaffen Neen dus hebben wij gelijk. Het hoogste getal werkuren bepalen, zegt nog /let Volk. Welk getal? vraagt Vooruit. En hij antwoordtachturenwerk Achturenwerk, ja voor koolmijnwerkers, voor smelt- en glasoveos, voor afmattend werk in een woord. Maar den boekbinder, den kleermaker, Jen metser beletten van meer dan acht uren te wei ken, zie daar eene verdrukking- Volgens Vooruit zijn de regeerders slechte rikken omdat zij door eene wet den achturen arbeid en het mioimum van dagloon niet in voeren. een zwart lint om zijo hals vastgemaaklvervol gens dat bij nooit zonder glacc bandschoenen gezien werd, die wij, tot groot verdriet van den eleganteo jongeheer, moeten bekennen,dat reeds veel van hunne frischheid verloren hadden, en aan de toppen merkelijk begonnen slijten. Tbans is de eerste vraag door welken zooder- Itngeu samenloop van omstandigheden, deze in afkomst, gewoonten en opvoeding zoo hemels breed verschillende personen, hier op vijf op zes honderd mijlen afstand van iedere beschaafde woning, aan den oever eener geheel onbekende of althans nimmer opgespoorde rivier,zoo vriend schappelijk op bet gras nederzaten, en zoo broederlijk Ie zamen bun sober ontbijt konden gebruiken? Deze vraag zullen wj den lezer in weinige woorden oplossen, door beknoplelijk een tooneel te beschrijven dat in de prairiën had plaats gevonden, omtrent zes maanden voor het oogen- blik, waarop onze historie aanvangt. Vrij-Kogel was een vastberaden man, die, behalve ettelijke jaren vroeger door hem iu dieast der Pellerijen-Maatschappij besteed, altijd alleen en voor eigen rekening bad gejaagd en slrikken gezet, daar hij de Indianen Ie zeer minachtte om ben te vreezen, en zoo vaak hij gelegenheid vond hen te trotseeren. hierin te werk ging met dien onverklaarbaren wellust, dien de sterke en moedige ondervindt, zonder er zich rekenschap van te geven, wanneer bij alleen van God afhankel jk en geheel aan zjn eigene krachten overgelaten tegen onbekende maar schrikkelijke gevaren te kampen heeft. De ludiauen kenden en vreesden hem sedert lang ontelbare kleine of groole geschillen had h'j met hen ie vereffenen gehad en memgen blocdigen strijd met ben gestreden, maar bijna Moest een katholiek lid der kamers iets derge lijks voorstellen, dan zou Vooruit den man als eenen volksuithongeraar aanzien. «.Immers, loen de keizer van Duilscbland eene confereDcie der vreemde mogendheden bijeen riep, schreef Vooruit dat het bepalen van een maximum werkuren de vernieling der gentsche nijverheid voor gevolg zou hebben. Vooruit schreef zulks toe aan de slechte inrich ting onzer fabrieken, aan de onvolmaaktheid obiter getouwen, vergeteudc dat hij zelf, eenige m anden vroeger, het werk op vier getouwen als elnieuwe uitbuiting van den werkman had vt Vgeateld. En dan, zegt Vooruit, die punten die geen m. psch begrijptwoekerhandel, wisselspel en concurrentie Ihe punten gaan het kapitaal aan. Vooruit wil hei kapitaal afschaffen in de banden der kapita listen, omdat hij herkent datdefranscbe omwen- lelog, die kolossale bedriegerij, eene schandige oppermacht aan de geldzucht toegekend heeft. Ujjj willen de voorrechten van het kapitaal ver minderen et het kortvlerken, en we zullen die punten van ons programma zeer gemakkelijk uitleggen. BELEEFD ZIJN, VRIEND! Sr is maar een enkel nummer van Het Volk verschenen, en reeds begint Vooruit op ons te schelden. Jiet doet Vooruil groot genoegen,zoo 't schijnt, eepen beleedigden lapnaam te geven aan al de bGden die van zijn gedacht niet zijn. Zoo heeft het Nieuws van den Nacht, den Leugenaar, de Koewacht, enz., gedoopt. Ons noemt het socia- list'obladhet Puapsche Volk. Om het even Indien bet ons lustte, zouden wij Vooruit wel ook den eenen of anderen schandnaam kunnen geven Vort fruit, bij voorbeeld,vuilkruid of iets dergelijks, ja, zeifs f Ver\ 'aaid. Bn iedereen zou ons verstaaD. AVtj laten die vuile maoieren aan Vooruit over. Oos dunkt dat het niet ooodig is zijne tegen strevers te beleedigen om gelijk tegen hen te verkrijgen. Beleedigingcn getuigen van eene slechte educatie. En men moet geene renten hebben om zich als welopgevoed man te gedragen. Begrepen HET VOLK d NIET NOODIG. Volksbladen zijn ganscb onnoodig, schrijft Vooruit.en bijzonderlijk katholieke volksbladen. Dit om twee redeos. 1® Vooruit voorziet in al de behoeften en men heeft hem niets te verwijten, aangezien het den katholieken godsdienst met aanrandt altoos waren zij er met bloedige koppen afge komen, en niet zelden hadden z-j eeoigen der hunnen dood op bet slagveld moeten achterlaten. Daarbij hadden zij den onverschrokken jager di»n onverbiddelijkrn Indiaanschen baat ge zworen, die zich door niets laat verzoenen dan door den ondergang van hem, die er het voor werp van is. Daar zij echter maar al te goed wisten met welken man zij te doen hadden, waren zij weinig belnst om het aaotal der slachtoffers te ver- grootendie hij bun reeds gekost had; dus wachtten zj met bet taai geduld dat hun ras eigen is, bet guns'ig oogcnblik af om zich van hunnen doodsvijand meester te maken cn bepaalde zich hunne zorg om al zijne bewe gingen nauwkeurig gade Ie staan, en de goede gelegenheid, wanneer deze zich eenmaal aan bood, niet te laten ontsnappen. Vrij-Kogel jaagde thans aan de boorden der Missouri. Wetende dat men hem in 'loog hield, en als bij instinkt overtuigd dat men hem in den strik zoebt te lokken, nam hij alle gepaste maatregeleo die zijn vindingrijkeen met de listen der In dianen ten volle bekende geest hem aan de hand deed. Op zekeren dag, terwijl hij aan den oever der rivier rondzwierf, meende hij op eenigen afstand voor hem uit, eene bijna onmerkbare gestalte in de struiken te bespeuren. Ilij bleef staan, strekte zich zoo lang als h>j was op den grond uit en begon nu in de richting der struiken behoedzaam voort te kruipen. Op eens scheen bet bosch lot in zijne diepste schuilhoeken zich te bewegen eene ontelbare schaar van indianen steeg als uit den grond op, sprong uit de boomkrutucn neder, en schoot van 2® Omdat wij, zonder daarom een blad te moeten stichten, al de noodtge hervormingen zouden kunnen invoeren. Vooruit randt den godsdienst niet aan Dat is iets nieuws, inderdaad.Maar alwatdekatholieken verrichlen wordt door Vooruit beknibbeld en verguisd, enkel en alleen omdat het katholieken geldt. Om maar één voorbeeld aan Ie halen, heeft het80cialistenblad niet op schandalige wijze het Congres van Luik bespot, alhoewel dit CoDgres de lotsverbetering van den werkmanonderzocht? Om ingang te vinden bij de christelijke bevol king, heeft Bebel in het Congres van Ualle aan zijne partijgangers den raad gegeven zoo weinig mogelijk over religie te spreken, in andere woor den een masker op te zetten om hel volk te bedriegen. Docb, bel is te laat om een schaapsvel aan te steken Eenigen tijd geleden, bandelende over de gemeentescholen, verklaarde Vooruit dat bet beste middel om van den werkman 'nen socialist te maken was van hem eerst zijne religie te ontnemen. En men durft daarna beweren dat socialism cn religie met elkander niets te zien hebbm. Wij hebben, schreef vooruit, wij hebben op dc stadscholen den godsdienst lee^en haten en het gedacht aan 't bovennatuurlijk geluk laten varen. 'T is het begin. Is er iels zonderlings in dat wij, na den bovennatuurlijken god te bebben verloren,den waren stoffelijken god, het kapitaal, hebben aangevallen Dc godslateringen die wij dagelijks in Vooruit aantreffen bewijzen genoegzaam dal onze gent sche socialisten van dit progaganda-middcl gebruik maken. In de groole zaal van Vooruit, heeft gezel Van Beveren volgende domme spreuk geschilderd Ifaar de wetenschap begint eindigt het geloof. Dat is niet tegen religie De Iweede reden waarom kalholieke volks bladen er niet moeten zijn, is dat wij daar zonder wel alles kunnen bekomen wat wij willen I De opstellers, van Het Volk kunnen, indien men Vooruil gelooft, al de noodtge hervor mingen bekomen zonder een woord op het panter te schrijven I Zoo machtig waanden wj oys nietEn wij ziju nieuwsgierig te welen doe wij hel moeten aao boord leggen om zonder uitstel dc wetten te doen stemmen die bet Congres van Luik, ten beste van hel volk, gceischt heeft. DE PARTIJ DER JODEN. Marx, de stichter der Internationale, was een joodLassalle was insgelijks van joodschc afkomst. Singer, voorzitter van het laatste socialistisch achter de rotsklompen te voorschijn, zoodat de jager zich letterlijk onder eene massa van vijan- den begraven zag, en tot volkomen ombewege- lijkhetd w erd genoopt, eer bij den tijd had om de minste poging tot zelfverdediging te beproeven. Vrij-Kogel werd in een ommezien ontwapend, op hetzelfde oogenblik trad er een opperhoofd naar hem toe en slak de hand naar hem uil. Laat mijn broeder opslaan, zeide h'j bedaard,* de slrijdbaftige Roodhuiden wachten hem af. Goed, goed, bromde de jager maar alles is hu rmedc nog niet afgedaan, Indiaan, en ik zal mij weten te wreken. Het opperhoofd lachte. Mijn broeder heeft veel van den spotvogel, zetde hij schamper, hij praat te veel. Vrij-Kogel beet zich op de lippen om de bclce- digende uitdrukking te verkroppen, die hem op de tong kwam h'j stond op en volgde dc over winnaars. Hij was gevangene van de Pickans, den krijgshafligstcn stam der Zwart-Voct-lndianen. Het opperhoofd dat hem overmeesterd had, was zijn persoonlijke vijand. Dit opperhoofd heette Natah-Oltan (deGrauwe Beer). Het w as een man van hoogstens vijf-en- twintigjaar, met fijne gelaatstrekken, vol schran derheid en vorstelijke edelheid. Zijoe reusachtige gestalte, wel geproportioneerde leden, de beval lige zwier zijner bewegingen en zijn krijgshaftig uitzicht msakf-n hem tot een merkw aardig man. Zijne lange zwarte lokken, op het voorhoofd gescheiden, hingen in ongekunstelde wanorde op Z'jne schouders af. Als alle vermaarde krijgs lieden van zijn stam, had hij op het achterhoofd een hermelijarn-vel en om zjn hals een keten van beerenktauwen, afgewisseld met bisonitan-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Volk | 1890 | | pagina 2