'5
DE VOORGESCHIEDENIS
1959-1970 (CVP-BSP-BELEID)
Op nationaal en internationaal
vlak was dit een enorm belangrijke
periode overal trachtte men ver
zuilde structuren te doorbreken
zowel binnen de staat (Lefèvre-
Spaak '61 '65), de kerk (Oecu
menische Beweging) als het onder
wijs (Leuven, studentenrevolte).
De mensen krijgen de indruk weer
belangrijk te zijn. Begrippen als
pluralisme, eenheidsfront arbei
ders-studenten, inspraak op allerlei
vlak krijgen een nieuwe inhoud.
Aalst mocht zich gelukkig prijzen
toen B. Van Hoorick schepen van
onderwijs en cultuur werden, kre
gen vernieuwingsideeën een reali
satiekans.
Op het gebied van de culturele in-
Aalst werd de derde bibliotheek-
stad van heel Vlaanderen (na Ant
werpen en Mechelen)
'De stadsschouwburg werd heraan-
gepast en de accommodatie (decor,
verlichting, zowel als de zaal
zelf werden gratis ter beschikking
van de toneelverenigingen gesteld.
Van Hoorick leek trouwens wel
een voorkeur te hebben voor het
toneel naast het bevorderen van
de onderlinge samenwerking, ligt
zijn verdienste ook in het feit dat
hij de grote promotor van Kern
'63 was. Deze groep was oorspron
kelijk samengesteld uit de beste
spelers van alle mogelijke toneel
groepen die 1 of 2 producties op
een hoger niveau wilden brengen.
Dit gaf rechtstreeks of onrecht
streeks bepaalde Aalstenaars de
kans op een professioneel vlak te
gaan werken (zie Arm. Boni,
HOOGTEPUNTEN
Dit alles vond zijn bekroning in
manifestaties op werkelijk natio
naal niveau waarbij zelfs de koning
en de koningin zich vergewaardig-
den naar Aalst te komen. Om er
maar een paar te noemen Felix
de Boeck-, Valerius de Saedeleer-
en M. Schelck-tentoonstelling.
Op literair gebied kregen we de
gloednieuwe Dirk Martensprijs die
in die periode wel een weerklank
buiten Aalst vond (o.a. Herm.
Uyttersprot als jurylid). Radio en
televisie kregen trouwens opeens
belangstelling voor Aalst.
Om onze Aalsterse horizon te ver
ruimen, werd de Aalsterse Kultu-
rele Week georganiseerd waarvoor
een beroep werd gedaan op KVS,
het Ballet van Vlaanderen e.a.
scherming van de filosofische en
ideologische minderheden.
De algemene raad, die beslissings
recht had, omvatte alle culturele
verenigingen. Het principe van de
democratische basis was hier de
leidraad.
Moeilijkheden ontstonden omdat
men op een bepaald moment geen
geschikte voorzitter meer vond.
Ook christelijk-georiënteerde to
neelmaatschappijen (politiek ge-
inspireerd lieten het toen afwe
ten. Toen begon de werking van
de culturele raad te verwateren.
De verkiezingen van 1970 stonden
voor de deur. Ondanks de groeien
de invloed van Van Hoorick werd
een coalitie CVP-BSP met hem als
burgemeester vooraf vastgelegd.
Toch vreesden enige CVP-middens:
ook het culturele leven interesseer
de hen. Toen kwam de tijd voor
frastructuur werd - samen met
schepen van openbare werken G.
Claus - het Oud Hospitaal volledig
gerestaureerd. Het stadsmuseum
vond hier een ideaal onderdak.
Ign. De Vos werd de eerste conser
vator.
Ook de plannen voor een nieuw
cultureel centrum werden als twee
de in heel België (na Hasselt) inge
diend Voor die tijd heel revolu
tionair en prestigieus
Het bibliotheekwezen kreeg een
zélfde grondige aanpak. De finan
ciële versplintering en de concur-
rentiegeest van vrije en stadsbi
bliotheken werden onder Van
Hooricks impuls opgeheven. De
bestaande gebouwen werden her-
aangepast en/of uitgebreid. Nieu
we afdelingen als kinderbiblio
theek, lees- en tijdschriftenzaal,
discotheek kwamen van de grond.
Coessens) Daaruit ontstond na
tuurlijk ook naijver Objectief ge
zien blijft echter het feit belang
rijk dat de toneelverenigingen ein
delijk eens buiten hun kleine krin
getje gingen kijken (zie ook de op
richting van PAN in die periode
De Akademie voor Schone Kun
sten kende een heropleving. Er
kwamen nieuwe afdelingen (mu
ziek - o.l.v. Jef Dispa en ballet -)
en in de omliggende gemeenten
zagen we verscheidene onderafde
lingen opgericht worden.
Ook de plastische kunsten konden
niet klagen jong Aalsters talent
kreeg benijdenswaardige promotie
kansen. Walter Schelfaut begon
met zijn groep en een groepsten
toonstelling van Aalsterse kunste
naars werd georganiseerd (o.a. L.
De Pelsmaecker).
KULTURELE RAAD
Boven alles heeft Van Hoorick
echter de verdienste dat hij de ver
zuiling, en vandaar ook vervlak
king, van de verschillende culture
le organisaties doorbroken heeft.
Hij was de initiatiefnemer van de
eerste Aalsterse culturele raad
(tot nog toe de enige I).
In het dagelijks bestuur ervan ze
telden o.a. vertegenwoordigers van
Davidsfonds, Willemsfonds en De
Rank broederlijk naast elkaar.
Deze filosofisch ver uit elkaar lig
gende organisaties slaagden er toch
in jaarlijks minstens 1 gemeen
schappelijke manifestatie te bren
gen. Wat toen hier reeds in prak
tijk werd gebracht, zou slechts ja
ren later in de wet op het kuituur
pact worden vastgelegd de be
de CVP-groep NU de gebroeders
Willems, E. Bogaert, W. DeTurck,
M. De Bisschop en K. Baert met
de morele steun van E.H. Deken
De Vos. DAAROVER MEER IN
VOLGEND NUMMER
BESLUIT
Alhoewel vanop afstand alles
mooier lijkt dan het is, kunnen wij
ons niet van de indruk ontdoen
dat in die jaren de basis indivi
duen, groeperingen) meer aan zijn
trekken kwam. Het is zo dat naar
buiten uit Van Hoorick weliswaar
zijn stempel daarop drukte maar
dat dit beleid zonder de steun van
progressieve katholieke en andere
kringen niet mogelijk geweest zou
zijn. Wat elke Aalstenaar ook wel
zwaar op de maag ligt, is het cultu
reel centrum (waarover later meer).