i i 1 SK-s» sar: SfiS? JIÏÏT - - - NuMOCe-n" i 5SÜ5* ï*-*-? S09, e. "Si! nW O i "«T n belangrijk (3 weken), Pw I P7Rr? van Vies Oilsit kennen ze- Lezers van Vies Oilsjt kennen ze ker nog de PAN, waarvan vorig sei zoen geregeld aankondigingen ver schenen in onze aktiviteitenkalen- der. Pan-toneel bestaat naar het schijnt nog en wellicht zult ge er later nog over horen. Over Pan- filmclub zult ge niet meer horen. Dat wil niet zeggen dat de film- clubbers er het bijltje bij neerge legd hebben. The show must go on, ook na een lange antrakt. ANTRAKT v.z.w. is dan ook op gerezen uit voornoemde filmclub en brengt veertiendaags... Goede films, die niet zuiver ge maakt zijn om geld achter te ver dienen, maar waar - bekwame - regisseurs aan gewerkt hebben om dat ze graag filmen. Waar regis seurs aan gewerkt hebben om op hun eigen manier iets te zéggen. Aan andere mensen aan het pu bliek. En het publiek mag mee doen soms wordteen inspanning gevraagd van de kijkers, om te ver staan wat de maker van de film be doelt soms kan de kijker voort- broderen op een film... In één woord, redenen genoeg om op zondagavond van voor uw tv te komen en naar de stadsschouw burg op het Vredeplein te trekken. Daar projecteert ANTRAKT haar 16 mm-films. Het definitieve programma voor dit seizoen vindt ge hieronder. Wie geregeld op de hoogte wenst ge houden te worden, kijke in de re- klamebladen of in Vies Oilsjtex tra documentatie over elke film wordt u doorgestuurd als ge een kaartje schrijft naar Jan Louies, Arbeidsstraat 13, 9300 Aalst. Zondag 8 januari DERSU USALA Is een aardse film. Kurosawa brengt de prachtige Russische taiga op sublieme manier in beeld. De evokatie van de natuur kan doen terugdenken aan „Aguirre. Der Zorn Gottes" van Herzog. Ook hier is het landschap eigenlijk over heersend. Het domineert al het andere. Aguirre" echter is het verhaal van men sen die strijden tegen een hun vijandige natuur, in Kurosawa's film krijgen we integendeel een hoofdpersonage dat een onderdeel van zijn milieu is de oude Mongoolse jager Dersu Usala. Zijn ontmoeting en vriendschap met de Russische officier Arseniev vormt de leidraad van het verhaal. Samen zullen ze de Siberische taiga verkennen. Niet op de imperialistische wijze als Aguirre en de zijnen, maar door ze proberen te begrijpen en zich te integreren Als de opdracht van Arseniev voorbij is, overhaalt hij Dersu met hem mee te ko men naar het dorp. De oude man kan zich echter onmogelijk aanpassen en trekt opnieuw de natuur in. DERSU USALA is een magistrale film een oprechte lofzang aan de natuur. Het is echter Kurosawa's verdienste hierbij niet te vervallen in al te gemakkelijke en voorspelbare zwart-wit voorstellingen. Het geheel blijft vooral menselijk de stadsmens Arseniev wordt sympathiek voorgesteld hoewel zijn mentaliteit enorm verschilt van die van Derzu. De vriendschap tussen de twee mensen wordt niet gehinderd door hun tegen stellingen. Regie Akira Kurosawa, USSR, Japan, 1974-1975 (duur 140 min.). Bronnen Film en TV, nr. 234 (1976). 5 Zondag 22 januari PICNIC AT HANGING ROCK Fantastieke en zeer poëtische film over een paar verdwenen kostschoolmeisjes, (met paranormale) toestanden aan het eind van de vorige eeuw. Regie Peter Weir, Australië 1975. Oproeping, het voor de geest halen, uitbeelding: Tot een geheel samenvoegen, hier dus zich aanpassen. FILM IN 'T FABRIEKSKEN ft- Zondag 8 januari te 20.30 u. DUCK SOUP met de Marx Brothers, regie Leo McCarey. Duck Soup wordt nu algemeen be schouwd als de beste film die de Marx Brothers (Chico, Groucho, Harpo, Gum- mo en soms Zeppo) ooit hebben ge maakt. In 1933 dacht men daarover he lemaal anders het publiek was niet erg enthousiast, producer en regisseur wer den ontslagen en de Marxen zochten een andere studio op. De film werd trouwens in het Italië van Mussolini verboden. Marxisten begrijpen wel waarom daar voor was hij veel te subversief, zeg maar anarchistisch. De Marx Brothers ontzien inderdaad niemand of niets, orde bestaat slechts om in een chaos herschapen te worden, wetten om ze te overtreden, frustraties om ze te negeren. In Duck Soup is het de oorlog en de dic tators waarover vrolijk gedaan wordt (men kan het een voorloper van Chaplins The Great Dictator noemen). De manier waarop is ook klassiek een waterval van dolkomische toestanden, grimmige spotzucht, ongebreidelde waanzin. Het is wel aangeraden snel goed Engels te leren bijna de helft van de gags zijn verbaal en volstrekt on vertaalbaar. Wie Duck Soup nog maar één of twee keer heeft gezien, zullen we vermoede lijk zondag 8 januari wel terugzien wie hem nog niet heeft gezien, mag natuur lijk één van de vijf beroemdste filmko medies aller tijden voor geen geld (40 f r.) missen. gebruik, tijd dusl een t»)aic y fiims of ae fnsC0 s te besef. geven (kw vertonen, m°a* dus beter verdwenen. films wd \s. Men kan E" als "T oenertek ook va° d fen dat.de.9 tQt aan het we a| het lich i fl(ms tlte|s te overiope d.arde„„, iFan^;Pr danno9over week). Jambon _d_ iFaRUfterdanno9over week), Jamo^ kin Watbiipt ei en u vi \ron cross w d Wan Bar,™-") 11 T8*VrTa Cuervas. face to het port (4 (4 we Oh ja, de belan9Sui ervas FacetofaceenNuov—eg erop vooruit 9 Cuervas zeRer n,et lang y produkties er te wem 9 bekoren. bel uVFentTsia en Asterix kan Antrakt, ^ar even naar de KtliFkabmriekskVen, b^&at kwa- Paar) 60 ^Tagen een pro9ra^ma Sa. .one,e filmzalen staa. ■I Bronnen Film en TV, nr. 234 (1976). C) kwinkslag ÈSBB HSR -i IS!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 5