1 DEELGEmEENTEN ALTERNATIEVE ÏPQYÉM BERVIERINfi 11 november pf het einc|è van de eerste werelboorlpg wordt elk jaar in ons land gevierd met groots militair vertoon, hoogdravende patriottische toespreken en Te Deum-missen. (zijn er misschien alleen maar katholieken gesneu veld In de schoot van het HomeniStiSPh verbond (afdeling Denderstreek) groeide het idee om de?e gelegen heid op een radikaal andere maar toch zinvolle manier te vieren- Er werd naar voren gebracht om op 10 november een fakkeltocht door het stadscentrum te honden en daarna in het stadhuis een film te draaien over de gruweldaden van Nazi's „,Nacht und Nebel". De keuze van de film duidt reeds op een eerste klemtoonver- schuivjnganti-militarisme wordt dgidelijK centraal gesteld- Alle .organisaties die in het begin van dit jaar aktief aan de aktie „ontwapenen, om te overleven" hadden meegewerkt, werden uit genodigd voor een eerste kontakt- vergadering op 14 september om die alternatieve viering mee uit te werken- (Hierop waren aanwezig Humanistisch -Verbond, -Jong-So- cialisten CSC De Rank, Ral-Rode Mol, Liberaal Vrijzinnig Vormings werk en CSV 't pabrieksken). Op die vergadering werd besloten om naast het anti-militarisme, ook antiracisme ep antifascisme als hoofdthema's uit te werken,,Het algemeen besluit van de vergade- nng was dat er epn radikale taal gesproken .moest worden teneinde het traditioneel gedoe rond 11 no vember volledig te doorbreken- Allen daarheen VRIJDAG 11 NOVEMBER OM 19.3Q uur Fakkelbetoging tegen het militarisme tegen het racisme tegen het fascisme - Vertrek Houtmarkt- VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES EREMBODEGEM. VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT ft I VIES OILSJT - VIES OILSJT - OILSJT - VIES OILSJT OVER EEN KAPELLEKEN, EEN PAAR HUI ZEN EN FOLKLORE Elk jaar in augustus wordt in Erembodegem het kapelleken Termuren gevierd, gelegen op de Termurenlaan (beter gekend onder de naam de Kapellekensbaan). De kapel kreeg haar naam doordat het schilderij dat daar thans vereerd wordt, vroeger in een kleine nis hing, aan de muur van het klooster in Erembodegem. Al een tijdje geleden (de kapel dateert van 1763) brandde dat klooster af één muur bleef echter gespaard, en juist daarop hing het wonderdadige schil derij. Nog een ander verhaal doet de ronde. Vandalen braken in in de kapel en stalen het schilderij. Ze ver nielden het en wierpen het op een weide. Die nacht sneeuwde het. De enige plek die niet ondergesneeuwd lag, was de weide waar het schilderij lag. Eén stukje miste men echter, namelijk een stukje van het voorhofd van de heilige maagd, en dat zou je nog steeds kunnen zien. Het is door deze legende dat de naam ,,O.L. Vrouw ter Sneeuw" ontstaan is. De zogenaamde begankenis begint namelijk op de feestdag van [O.L. Vrouw ter Sneeuw (5 augustus) en wordt specifiek gedaan voor de „singelingen" en verder voor al de rest van de ziekten die een mens kunnen overkomen. En klaarblijkelijk met resultaat getuige daarvan de volgende muurplaat Reeds lag den dood de kille hand op ons dierbaar zoon tje neder Maar, glorie, gij hebt Uw bijstand Schonk den Lieveling 't leven weder. iRond deze dagen is er ook een merkwaardig gebruik dat al van Iheel lang geleden dateert IDe kinderen van Erembodegem maken dan voor hun deur een kapelletje met schelpen, bierschelpjes en -viltjes, bloemen of steentjes. Aan de voorbijgangers wordt gevraagd een weinig geld te geven voor hun bouwwerk. Nog steeds kan je deze kunstwerkjes bewonderen in alle stra ten van het dorp. Iets wat echter niet overbleef, zijn de kleine huisjes naast de kapel (op de foto zijn ze nog te zien). Een paar jaar geleden zijn ze afgebroken, niettegenstaande ze een wezenlijk deel van de omgeving waren. (Misschien woonde daar wel nog Ondine- ke Ze moesten de plaats ruimen voor een parking. Jammer. Behalve voor zijn kapel was Erembodegem ook nog bekend voor zijn hop. Ook hierrond bestonden heel wat gebruiken. Zo had je o.a. de KIMME Nadat de hoppeluk beëindigd was, was het de gewoonte dat de hoppeboer 'n KIMME (kom) ten beste gaf aan zijn plukkers. De kom werd gevuld met jenever en suiker. De aarden teil ging van mond tot mond tot zij tot op de bodem geledigd was en de arbeiders geestelijk verheugd begonnen te zingen en allerlei rondedansen uit te voeren. Dan had je nog de BELLENKOEK De hoppeplukkers werden aangemoedigd flink door te trekken tijdens de pluk met de belofte van een Bellenkoek. Deze be stond uit een geschenkje, meest in natura, uit de stad Aalst meegebracht bij de eerste hoppelevering. De boer kwam dan terug met de ledige kruiwagen al zingend ,,Wij zijn de zwarte man uit", d.w.z. wij zijn uit de armoede. De meeste van deze gebruiken verdwenen maar dit zal wel altijd blijven bestaan De opening van een nieuw café ging gepaard meteen traditio neel „POTJE-DEK". De buren mochten zich verzadigen met de inhoud van een vatje of 'n ton bier. leder glas was gedekt met 'n mastel of broodje vandaar de naam. Het broodje krijg je er tegenwoordig niet meer bij, dat is te duur geworden MS. NIEUWERKERKEN KERMIS Kermis Nieuwerkerken kon zich dit jaar andermaal in een excellent weertje verheugen. Misschien was dat één van de faktoren die ervoor zorgden dat de belangstelling dit jaar eens niet achteruitging (althans niet op het eerste gezicht). Het stadsbestuur had er deze keer voor gezorgd dat ook de ruimten achter de kerk volledig door molens, friet- en andere kramen bezet werd. Jammer genoeg werd evenmin als verleden jaar voorzien in het afsluiten van de Dorpstraat voor het doorgaand verkeer. Bijge volg slalomden tientallen vrachtwagens en autobussen voortdu rend tussen de kermisvierders door. Hieraan is nochtans ge makkelijk een mouw te passen, vermits twee uitwijkstraten het dorp langs weerszijden begrenzen. Of werd indertijd -bij het verbreden van beide voetwegeltjes (nu Nachtegaal- en Kerk- veldstraat)- de ontdubbeling van de Dorpstraat soms niet als (schijn argument aangehaald om de werken te rechtvaardi gen Bovendien zijn beide straten zo breed dat ze terzelfder- tijd én als parkeerplaats én als doorgangsweg kunnen gebruikt worden. Kwatongen beweren zelfs dat die asfaltplekken aange legd werden om -in geval van oorlog- als vliegveld dienst te doen. Ook in het kader van het zogenaamde Jaar van het Dorp ware het gepast geweest de dorpskern verkeersvrij te houden in het belang van een „dorpsgebeuren" bij uitstek, nl. dé kermis. DORPSSCHOOL OPGEDOEKT Nog in Nieuwerkerken werd de gemeentelijke jongensschool opgedoekt. Inderdaad, nog slechts 20 leerlingen kwamen op 4 september opdagen. Dat de school het een of andere jaar diende gesloten te worden, was door iedere Nieuwerkerkenaar reeds lang geweten. De meedogenloze konkurrentieslag in het onderwijs is hiervan wel de grootste oorzaak. Door de vrije meisjesschool (van het klooster) werd reeds een paar jaar terug handig ingespeeld op het voortdurend leerlin- genverlies van de jongensschool. Daar werd toen immers met gemengd onderwijs gestart, niet zonder sukses overigens. Het is wel bedroevend vast te stellen dat van de ene kant door bewindslieden steeds meer wordt gesproken over wijkwerking en organisatie op menselijke schaal, maar dat van de andere kant zo weinig inspanning wordt opgebracht om de gemeente scholen weer leven in te blazen of het peil ervan te verhogen. Ondertussen worden diezelfde gemeenten dagelijks doorkruist door allerlei schoolbussen en weten de jongelui na enkele jaren vrijwel niets meer van hun gemeente of buurt. Maar ja, de wetenschap gaat voor, niet j .c,;: 1 j? 1 3 v.1;

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 19