m I O m ELK ZIJN mENING wm I I 'f m I m li 1 t f it li lt lift N H X H C X' fill - ipg r !*r m m ite 1 Z_V!ES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT UJ LU LU LL. LU LU Deze maand namen Socjjge en PK Weide het wnord- Het hlijft de hedneling van de?§ rubriek ?n veel mngelijk groeperingen ?elf aan het woord te laten komen- Raar ?ij het meest geeonfronteerd wer den met de prohlematieken, die ?e tot hwn werkterrein geko?en heb ben, kennen ?ij deie het best- Ppk andere groeperingen dan de reeds aan bod gekomene, kennen van deie rubriek gebruik maken- Re behandelde stof moet evenwel met de stad Aalst te maken hebben lleefmilien, opvoeding, gastarbeiders, dienstverlening aan minderheidsgroepen, eni-l- M fp« fb J* V ïmmmix ft v ISli' pPsppl»- mSÈÊmi mgm li VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT VIES OILSJT i iiiiüiiiiliii i i LU Uit ervaringen van mensen uit verschil lende organisaties en verenigingen blijkt ook bij ons een grote leemte te bestaan aan degelijke rechtshulp voor ,,de man uit de straat". Praten over de wetswinkel heeft weinig zin wanneer men niet eerst de maat schappelijke kontekst toelicht waaruit een dergelijk opzet groeit. Het is die maatschappelijke kontekst die ons ertoe aanzet om een korte analyse te maken van het recht. Het recht is niet los te denken van de maatschappij waarin wij leven, aange zien het recht de gangbare waarden, normen en sociaal-ekonomische orde ning van deze maatschappij beschermt en verdedigt (bv. privé-bezit, concur rentie, privé-initiatief, individualisme...). Illustratie voor winkeldiefstal krijg je vrij vlug een fikse boete en gevuld straf register. Bij fiscale fraude van een groot bedrijf stapelen de dossiers en expertises zich eindeloos op zodanig dat niemand er nog aan uitgeraakt en de zaak op de koop toe verjaart. Bovendien speelt de rechtsbedeling zich af in een wereld die vreemd is aan het dagelijkse leven (door onbegrijpelijke wetteksten, wereldvreemde rechtsge- bouwen, onpersoonlijke relaties met on begrijpelijke taal,...), waar alleen inge wijden gemakkelijk toegang krijgen. De sleutel tot die toegang is GELD. Bekijk maar de hoge prijs van konsultaties en rechtsgedingen. Waarom een wetswinkel De wet zegt „iedere burger wordt ge acht de wet te kennen". Dit algemeen beginsel lijkt wel een cynische grap, daar de wetteksten met de dag toenemen. De terreinen waar het recht regelend op treedt, worden met de dag groter en breiden zich steeds maar uit. Er ontstaan leemtes die opvulling zou den moeten krijgen en het recht wordt dwingender en strakker. Deze expansie heeft een belangrijk gevolg de afstand, de kloof tussen hen die dankzij bezit toegang behouden tot het rechtssysteem en diegenen zonder deze middelen wordt dieper. Pientere zakenmannen en machtsgroe pen zoals fiscale raadgevers, verzeke ringsmakelaars, rechtsbureaus maken hiervan gebruik en alleen begoeden kun nen beroep doen op deze diensten. De gewone man valt hier weer tussenuit. Aan zijn vraag tot rechtsbescherming wordt niet tegemoet gekomen. Daar is immers geen munt uit te slaan. Advo- katen die hieraan iets willen veranderen door bv. gratis advies, krijgen last met hun Orde. Wetswinkel wil hier iets aan doen door De grote leemten in de rechtshulp aan te klagen Lagere bevolkingsklassen komen im mers niet aan hun trekken in de huidige vorm van de rechtshulp door de advoka- ten. Bovendien beperkt zich deze hulpver lening enkel tot de juridische aspekten van een probleem, los van morele en psychologische noden en de werkelijk heid. Een dergelijke aanpak is meestal geen of slechts een deeloplossing. Daarom willen wij Gratis juridisch advies verlenen. En daarbij oog hebben voor de totale kontekst van het gestelde probleem. Door het verwerven van inzicht in eigen problemen en hun oorzaken proberen wij de mondigheid van de cliënt te ver hogen. Ruime bewustmaking van bepaalde problemen via informatie-avonden en aktie. Meehelpen aan alle initiatieven die opkomen voor het recht op juridisch advies en maatschappelijke begeleiding van iedereen. Konkrete uitbouw Wekelijke permanenties elke vrijdag avond (vanaf 26 mei) van 19-20 uur in HAK, Houtmarkt Aalst, verzorgd door vrijwillige medewerkers. 14-daagse bijeenkomsten teneinde de verschillende aangebrachte problemen te bespreken en op te lossen, en te kaderen in hun ruimere kontekst om deze even tueel kollektief te benaderen. In de toekomst ook ruime mogelijkhe den tot informatie te verlenen bv. info- avonden, akties, projekten, lektuur... F "i t V y ''1 J' f" 'i S Sis*., t "'L-H-iv,; Hierna volgt (vrij vertaald) begin van het eerste werkje dat Neill geschreven heeft. DE WEIDE kleuterschool, Brusselse Steen- weg 159, Aalst, jj basisschool, Sevecoot46, Erpe. 1 In dit nummer beginnen wij met X een reeks bijdragen omtrent on- derwijs en opvoeding. Daarom leek het ons wel even interessant terug te gaan naar de inspiratie bron van De Weide zelf A.S. NEILL (en zijn school Summer- hill). IjWat hier volgt, zijn de eerste blad zijden - vrij vertaald - uit het aller- ilfj eerste boekje dat Neill geschreven heeft. In de vorm van een dagboek vertelt hij zijn ervaringen in een ^dorpsschooltje te Gretna Green (Schotland). Neill zelf had aan de universiteit literatuur gestudeerd en wou schrijver en journalist wor den. Oorlogsomstandigheden heb benzijn plannen in de war gestuurd. Neill is in 1915 zelf nog op zoek, nog onzeker. Net zoals de zovele leraars en onderwijzers die het in onze tijd ook niet meer „zien zit ten". Bedenkingen of opinies met een gene raliserend karakter mogen niet in het schooldagboek worden opgenomen, al dus de Schotse wet. Ik heb besloten een persoonlijk dagboek te houden. In het verplichte schooldag- boek zal ik alle futiliteiten en geklets opschrijven dat Mary Brown de maze len heeft en mijn angst dat de school zou besmet worden. Toevallig is die angst ook reëel. Ik zou niet graag heb ben dat de school gesloten werd. In mijn het persoonlijk dagboek zal ik mijn ideeën over opvoeding neerschrijven. Ik denk dat ze meestal origineel zullen zijn er is geen echte „autoriteit" inzake opvoe ding, ik weet ook niet uit welk boek ik kan afschrijven. Vanavond nadat de kinderen weggegaan waren, zat ik aan mijn lessenaar en dacht Wat heeft dat allemaal te beteke nen Wat probeer ik te doen Deze jongens gaan straks op het veld ploegen. Deze meisjes gaan als meiden op de boerderij werken. Ik kan ze leren lezen en dan kunnen ze vervolgverhalen in de sensatiebladen lezen Ik kan ze leren rekenen en ze zullen nooit verder tellen dan de miserabele som van hun wekelijks loon. Maar wat kan ik nog meer Tekenen Ik kan een jongen met talent helpen zijn werk te verbeteren. Maar welk nut heeft heeft het In hun toekomstige woning hangen ze de reklameprenten die ze bij een pond thee krijgen. Ik kan ze leren zingen maar wat zullen ze zingen De laatste schlagers Mijn werk is hopeloos want het doel van het onderwijs is een nieuwe genera tie opvoeden, die beter is dan de vorige. Het huidige systeem vraagt, dezelfde mensen als vandaag voort te brengen. En dezen hebben geen hoop. Ik moest glimlachen toen ik de woorden die ik gisteren schreef, opnieuw las'. Want JNi ,-v i - VIES OILSJT liriiï FiiiHBliitiHii VIES OILSJT 63 jaar geleden en toch nog actueel: "fdezelfde sfeer van onrust en wan- vandaag voel ik dat ik nog steeds hoop Jhoop bij de jeugd, de invloed van n'et ouer 'eren schrijven, rekenen en de 7 pers en reclame, de leegheid en ho- j peloosheid, het on-bewust leven. l!-j| Vanuit kleine, alledaagse ervarin- gen dringt Neill door tot de kern van het probleem de kinderen 1 moeien bewust gemaakt worden, VL v-I ze moeten zichzelf leren kennen. '3 Zijn opvattingen over vrijheid en discipline, straf (alhoewel straffen met de roede of andere lijfstraffen bij ons sedert jaren reeds verdwe nen zijn) en liefde, macht en machtsmisbruik, de betrekkelijk heid van de leerstof, het belang van de relatie individu/gemeen schap geeft hij weer op een helde re, soms humoristische manier. Voor hem moet in de school cen traal staan de vriendschapsband tussen kind en opvoeder. In zijn school Summerhill zal hij die ideeën verder uitwerken. De invloeden van Omer Lane, Freud en Reich zullen zijn ervaringen niet fundamenteel meer verande ren. Neill is zijn hele leven een zoeker gebleven steeds weer stelde hij zich zelf eerlijk in vraag. Ook zijn latere werken hebben dezelfde anecdotische stijl behouden en rest. Ik heb hoop omdat ik een oplos sing gevonden heb ik zal voortaan trachten mijn leerlingen bewust te ma ken. Ja, bewustworden is het woord. Be- wustworden Eerlijk gezegd, ik weet het zelf niet goed. Ik denk dat ik ze wil doen inzien wat het leven betekent. Ja, ik wil ze een houding geven of, liever ge zegd, ze helpen een houding te vinden. De meeste stof die ik nu aanleer, is na een of twee jaar vergeten. Maar een hou ding blijft gans je leven bij. Ik zou deze jongens en meisjes willen helpen, eerlijk naar het leven te kijken. Ha, ik vraag mij af of ik dit zelf wel doe. Ik sta langs geen enkele kant. Ben ik een socialist Een twijfelaar Een ketter Ik ben niet bevooroordeeld. Ik tracht... dat is het belangrijkste. Ik denk niet dat ik bijgelovig ben inzake moraal, gods dienst en kunst. Ik tracht namen te ver geten. Ik tracht naar de essentie te gaan. Naar de waarheid. De vaders van deze kinderen zijn geïnteresseerd in namen ik vraag me af hoevelen onder hen reeds eens zijn gaan neerzitten om over zich zelf na te denken, om zich af te vragen wat voor man ben ik Ik meen dat zelf kennis moet komen vóór alles. Deze kinderen zullen nooit weten hoe de waarheid te vinden. Ze zullen enkel de dagbladen lezen als ze groter worden, ze zullen wuiven naar de koning. Maar koningschap" is slechts een woord zijn voor iedereen makkelijk toe- voor hen. Ze zullen naar de kerk gaan gankelijk. Hij heeft geen moeilijke maarniet weten wat godsdienst betekent, theoretische taal nodig om zijn vind dat ik pessimist word. Ik was ideeën en gevoelens mee te delen. "°hc tans ho°P toen ik begon te Sommige van zijn werken werden voeleiTomriankUh T» Tk°' moe*en I voelen omdat ik besloten heb een ande- ,n het Nederlands vertaald. In de re betekenis voor de opvoeding ,e zoe- bibliotheek van De Weide en van ken. Welke was die O ja ik wil ze hel- CSV 't Fabrieksken kan u enkel pen een andere houding te vinden, een ervan terugvinden. andere instelling. ir tr ■W i;! f

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 21