'T WAS
ALLEMAAL
FOUT
VAN
GELE
PIET
informatief
OPEN BRIEF]
ABONNEMENT
OjLSJT - VIES OILSJT - VIES 01 La
w«LfF AAN DE parochie
RL, o1PAR0CHIEPR|ESTERS
VAN SINT BAVO, MERE
VIES OILSJT - VltS OILSJT - VIES OILS.IT - VIES OILSJ^^vÏË^ÖÏR^^^vÏÈ^HlST
Vil
Wie het vorige nummer van Vies Oilsjt in zijn handen
gekregen heeft, herkende nauwelijks zijn oud vertrouwd
krantje weer.
Brieven van verontruste lezers stroomden dan ook onze
kelder binnen. Of we allemaal zat waren vroeg de ene.
Zijt ge niet beschaamd over onze groep als vrouwenprot-
□o'd'3 sc'lr'jven dreigden sommige progressieve
BS P-vrouwen. Is 't a.u.b. mogelijk een handleiding bij dit
uiterst verzorgd, bibliofiel nummer van Vies Oilsjt te
krijgen schreef een derde - doorsnee-lezers ons.
Wel, mensen, ziehier de oorzaak van alles. Uw aller
redactie had dit jaar gewoontegetrouw zijn verlanglijstje
naar Sint Maarten gestuurd. Nu moet je weten dat er
hierboven nogal wat aan het veranderen is. Zo vond Sint
Maarten bij voorbeeld dat het maar eens gedaan moest
zijn met die zwartzakken van Zwarte (gastarbeiders-)
Pieten en heeft hij zijn kader grondig herzien.
De nieuwe Pieten (exclusief gele, pientere gastjes met
mooie spleetoogjes) waren in oktober echter nog on
voldoende ingewerkt, en zo ging het Vlaamse spreek-
gezegde Wie de vlugsten zijn, zullen de slechtsten zijn
als 't op de prijzen aankomtin vervulling. Wij hadden nl.
onze wensbrief veel te vroeg ingediend Marcel De
Bisschop heeft zijn wenstelegram één week later in
gevuld, en je ziet het zijn wensen werden prompt en
zonder vergissingen vervuld, hij is nu schepen van
economische middenstandsfeestelijkheden.
Wij hadden hoger gemikt. Wij wilden van Vies Oilsjt het
beste blad van 't heelal maken, maar de Gele Piet die Sint
Maarten ons als hulp gestuurd heeft, had nog nooit
drukkertje mogen spelen.
Zo slaagde hij in een minimum van tijd erin, de hoofding
Vies Oilsjtop de voorpagina in zijn zak te moffelen.
Verder vond hij het verloren plaats op blz. 2 alle
noodzakelijke inlichtingen in verband met abonnemen
ten, enz. te verstrekmelden.
De Weide draagt hij vermoedelijk ook in zijn nieren, want
op blz. 5 kon je een stukje uit DOMINIE'S LOG van Neill
vinden, waarvan de inleiding op blz. 9 te vinden was.
Verder ging het pientere, gele mannetje er niet mee
akkoord dat wij zoveel persknipsels overnamen. Wij
(n.v.d.r. reeds na de eerste dag sprak hij altijd in de wij-
vorm) zouden dat er beter uitgooien stelde hij mild voor.
Toen de rest van onze intelligente redactie zijn idee
afwimpelde, heeft hij - uit zuurzoete wraak-vergeten te
schrijven uit welke kranten wij wat overgenomen hadden.
Verdere kleinigheidop blz. 3 kreeg je op het einde van het
artikel een vet gedrukt tekst bij een weggevallen
tekening. En, o ja, een andere niets-nuttigheid op blz. 8
(Burgemeester en schepencollege schorsen C.C.O.D.-
voorzitter) stond in plaats van het echte citaatzie CCOD
berichten p. 3 omlijnd met stylo. Onze burgemeester heeft
ons achteraf voor zoveel diskretie zijn persoonlijke prijs
voor de pers in alle intimiteit overhandigd Zo meer van
die informatie kan onze bevolking best ten nutte strek
ken weende hij ontroerd.
Je ziet het dus aan den lijve, wij geloven voortaan niet
meer in Sint Maarten, je krijgt er alleen miserie mee.
STADSKRANT, BURCHTSTRAAT 20
9300 AALST
TEL. 053/ 70.28.71 na 19.00 u
Losnummer 20 fr.
Abonnement 200 fr.
Rek. 001-0476202-08
van Stadskrant
Burchtstraat 20
9300 Aalst
OPEN REDAKTIERAAD
Vies Oilsjt wil een blad zijn voor ieder
een die zinnige dingen over het leven in
onze stad te vertellen heeft. Ook uw
medewerking wordt gewaardeerd. Om
een volkstoeloop te vermijden, is het
echter nodig dat u vooraf kontakt op
neemt met het sekretariaat
053/ 70.28.71 (vanaf 19.00 u. niet op
maandag
KOPIJ
Alle kopij voor nr. 2 moet binnen zijn
vóór 15 november 1978.
VAN SINT JOZEF EN AAN
Aalst, 4 oktober 1978.
Geachte Heren,
Wij protesteren met klem tegen het op
treden van het „Oranje Vrijstaatse
Jeugdkoor" van Zuid-Afrika in uw kerk
gebouw. Wij beschouwen dit ais een
steun van de plaatselijke kerkgemeen
schap aan het Apartheidsregime van
Vorster dat mensen met wapens, terreur
en geweid onderdrukt omwille van hun
zwarte huidskleur. Aldus wordt in uw
kerkgemeenschap de God „die de mach
tigen neerhaalt van hun troon en de
kleine mensen groot maakt, diegene die
de kleinen rechtvaardigt" (Kristenen
voor het socialisme. Waarom Hoe
blz. 48).
U zal wellicht opwerpen het gaat hier
om een kulturele manifestatie en niet
om een politieke. In totalitaire regimes
en politiestaten zijn echter kuituur en
politiek onlosmakelijk met elkaar ver
bonden. Gewoonlijk wordt kuituur daar
gehanteerd om het politiek regime te
verstevigen. Zo waren in het verleden de
pangermaanse kuituurmanifestaties in
Nazi-Duitstand een middel om het anti
semitisme te propageren dat duizenden
Joden naar de gaskamers dreef. Trou
wens het Oranje Vrijstaatse Jeugdkoor
steekt zijn binding met het regime niet
achter stoeien of banken. Wij citeren uit
het voorwoord van de programmabro
chure „Op aandringen van de regering
heeft het koor de muzikale begeleiding
verzorgd tijdens de inhuldiging van de
Zuid-Afrikaanse staatspresident in 1968
en ook gedurende het daaropvolgend
staatsbanket".
Onze gevolgtrekking is duidelijk. Een
kerk die ook door passiviteit, door zwij
gen en struisvogel spelen uitbuiting en
rassendiscriminatie steunt van buiten
landse regimes, steunt diezelfde uitbui
ting en rassendiscriminatie ook in eigen
land. Racisme is overal ter wereld het
zelfde.
Onze organisatie die vanuit kristelijk
evangelische inspiratie geweldloos strijdt
tegen het racisme in onze eigen samen
leving voelt het optreden van het Oranje
Vrijstaatse Jeugdkoor derhalve aan als
een schot in de rug.
In het houden van dergelijke zogenaam
de kulturele manifestaties komt de kerk
over als ongeloofwaardig, als staande
aan de kant van de onderdrukkers.
Dr. Beyers-Naudé, een blanke Zuid-Afri
kaanse predikant, die zeer sterk het
apartheidsregime afkeurt zei na de on
lusten in So wc to van twee jaar geleden
tegen de blanke kerken en kristenen in
Zuid-Afrika „De geloofwaardigheid
van de kerk en van haar boodschap staat
op het spel. Die geloofwaardigheid zal
afhangen van het antwoord dat zij geeft
op het onrecht van de rassendiscrimina
tie. Hoort de kerk niet bij de lijdenden,
de stemlozen, de ontrechtten te zijn
En de kerken en kristenen in Europa
roept hij op „steun de strijd van de
zwarte bevolking voor vrijheid en recht.
In godsnaam en in naam van het hele
mensdom sta naast ons in deze strijd".
Ook tot U richten wij deze oproep
„In godsnaam steun onze strijd tegen
de rassendiscriminatie in eigen midden.
Breek ons werk niet af door groepen te
laten optreden, die impliciet of expliciet
het racisme propageren".
In de hoop dat in de toekomst rekening
zal gehouden worden, met onze stem,
groeten wij U, Geachte Heren,
Hoogachtend
Mensen van Sodiga.
N.B. Wij sturen fotocopy van deze
protestbrief aan de diocesane commissie
„Rechtvaardigheid en Vrede".