ranTXEERSEBl OR IDEOLOGISCH? MINDERHEDEN 333 HET BESTUUR VAl N DE AALSTERSI (CULTURELE RAA9 V'51°l wlL~ ^EL°'LSJT V'ES 0ILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT SEKS... EN DAN ?i SCHOLIERENWER KING „DE KOTERAAR"! O KONKRETE INITIATIEVEN. VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES ÖlLSjf^ i 4>9| a ?::S Seksuele voorlichting op school, voorlichtingsboekjes, verloofden- kursussen(alof niet) metde nodige voorlichting... We horen er blijkbaargenoeg over. En toch... hoeveel meisjes gaan niet in paniek bij de dokter om te zien of ze nu écht zwanger zijn We horen zo veel over abortus, over jonge koppeltjes die „moe ten" trouwen, over meisjes die hun kind afstaan bij de geboorte. Weten we dan tóch niet dat van vrijen, kindertjes kunnen komen Dat er betrouwbare, maar ook heel onbetrouwbare voorbehoedsmid delen bestaan Jawel hoor. We wéten het meestal wel, maar we denken dat zoiets óns niet kan overkomen (ouders den ken dan dat zoiets hun kind niet kan overkomen). Of we vinden dat vrijen, en dus zeker ook voorbe hoedsmiddelen gebruiken, dingen zijn die eigenlijk niet mogen. Mis schien durven we er niet over spre ken met ons lief, of weten we alleen niet hoe er aan te geraken... Daarom willen mensen van HAK helpen bij de informatie en vorming betreffende seksualiteit en voor behoedsmiddelen. Niet dat wij eens zullen komen vertellen hoe het allemaal moet. Nee hoor We hebben gewoon heel wat infor matie en materiaal (o.a. een mooie dia-reeks) verzameld zodat we sa men met de geïnteresseerde groep, rond dit thema kunnen wer ken. Je snapt het al... Wil je in je jeugd huis, met een paar vrienden van je klas of zo, iets organiseren over voorbehoedsmiddelen, over ta boes rond seksualiteit, over rollen patroon..., geef dan gerust een seintje. Dan kunnen we dit samen voorbereiden. We willen in de toekomst ook nog andere thema's aanpakken. Je kan dus gerust ook met andere vragen op de proppen komen. Voor meer inlichtingen informeren in HAK. HAK v.z.w. Hulp, Advies, Kontakt- en Informatiecentrum, Pijpesteel, Houtmarkt 5, Aalst. Kosmiese poëzie, „Poëzie Nee, dank U" twee begrippen die leiden naar de dichter CHRISTIAN LATOUR. Na een literair vruchtbare periode van 1970 tot 1978, is hij nu meer dan ooit organisator van animatie avonden om en rond poëzie en promotor van jonge Vlaamse schrijvers. Een beperkte keuze uit drie periodes Sinds oktober startte in 't Fa- brieksken de scholierenwerking „De Koteraar". Een experiment waarvan het resultaat niet op voorhand te voorspellen was. Het was immers de bedoeling dat scholieren de zaak zelf zo goed mogelijk in handen zouden nemen. Na een paar maand openhouden van 't Fabrieksken op alle schooldagen van 12 tot 14 uurwerd dit nu doorde scho lieren zelf uitgebreid op woens dag tot 17 u. Er is een leeshoek, de Wereldwinkel en er worden heel wat informatieve folders ter beschikking gesteld enz... Elke donderdag is er spaghetti. Sinds een tweetal maand wordt er driewekelijks op vrijdagmid dag vergaderd om de werkig eens te bekijken en aktiviteiten te plannen. Zo wordt gedurende de hele maand maart op organi satie van De Koteraar de café ruimte ter beschikking gesteld van enkele kreatieve scholieren die iets willen tentoonstellen en/of iets verkopen. Een andere aktiviteit de mid dagfilms. Vier opeenvolgende dinsdagmiddagen worden films vertoond (zie kalender) van 12.15 u. tot 1.3.15 u. Uiteraard staat deze aktiviteit ook open voor bijvoorbeeld werkenden die in Aalst onder de middag eens iets anders willen doen dan hun bokes opeten. Zo iets - maar dan heel, heel bescheiden - als ook gebeurt met b.v. Mal- lemunt. Tot daar een kort woordje over De Koteraar. P.N. mocht deze dag de laatste zijn van mijn leven dan zou ik je opbellen en gewoon vragen hoe het met je gaat dan zou ik zeggen nu hoef ik eindelijk geen spijt meer te.hebben omdat het nooit lukte tussen ons of misschien zou ik wel naar je toerennen en huilend in je armen vallen smekend om nog éénmaal te mogen geloven... in wat er nooit was tussen ons maar wat heeft het voor zin deze dag of gene de laatste komt toch nooit gelegen. als ik dood ben dan wil ik dat allen die me kenden die misschien iets om me gaven zouden vergeten dat ik ooit heb bestaan dan wil ik dat alles verder gaat zonder mij alsof ik nooit een spoor op deze wereld zou hebben achtergelaten dan wil ik dat niemand om me treurt zoals men ook niet stilstaat bij de dood van een ééndagsvlinder. I hel is het opdoemend morgenrood de koele kleurenwaaier van een telaat. geborgen wintergordijn sneeuw vlokt uit je mond en ijs. proeft mijn tong op je lippen in je tranendal van weleer zwart het spoor van je gedachten door de woestijn van mijn dwaze hoop de zinloze wee en het gehuil van mijn zilte groenkoorts I Daar ver voorbij de horizon in een wereld die een anti-wereld is in een tijd die een anti-tijd is Daar waar de rede verdwaalt in een onberedeneerd, surrealisties gevoelen... in een infinitesimaal beleven van het bestaan. Daar ergens begint poëzie In een ruimte, onbegrensd en multidimensionaal van beleving, gewaarwordingen^ en vibrasies... van kosmiese krachten die één worden met de droom en hallusinasie... In een ruimte van materieloze ekstraterrestiële golven... van energiekwanta van geluk liefde, haat, melancholie, sehnsucht... Poëzie betekent zoveel en terzelfdertijd zo heel weinig Poëzie is de oneindigheid van het niets is een nirwana waar rede en realiteit inferieur zijn aan gevoel en surrealiteit Poëzie kent maar één aksioma „ik voel, dus ik ben" Dit beredeneren leidt naar onbegrip Dit aanvaarden en beleven leidt naar het ware leven. de avend zinkt in de waterval van je ogen diepzeegroen is mijn verlangen en blauw is de maan je glimlach bruisend door duistre ravijnen de weg vernauwt naar de kloof tussen je benen en zacht is het vochtig kluwen zacht is de streling van het diepzeegroen en de blauwige klaarte. zachte zee sluimerende wiegeling in stille wee van weerspiegeling oranje droom in tastende baren zo ziltig loom en zonder gevaren want vredig is mijn ziel als een zeiler met platte kiel glijdend naar de einder donder rimpeling door de oneindigheid zonder verpozing tot in de eeuwigheid VIES OILSJT - VIES Ou gIT Zoals overal in het Vlaamse land heeft de katholieke zuil in Aalst een numeriek sterk verenigingsleven. Dit heeft verscheidene oorzaken: De katholieke zuil omvat alle standen en belangengroepen,' Dit overwicht van de katholieke zuil in de Algemene Vergadering van de Culturele Raad vertaalt zich natuur lijk in een dominerende positie in het Bestuur en in de verantwoorde lijke functies (Gilbert Claus, voorma lig CVP-gemeenteraadslid, is voor zitter). Zoals overal in het Vlaamse lana heeft de katholieke zuil in Aalst een numeriek sterk verenigingsleven. Dit heeft verscheidene oorzaken: iUDe katholieke zuil omvat alle standen en belangengroepen, Ze kan terugvallen op een grote, van de vroeger quasi volledig ka tholieke bevolking overgeërfde infrastructuur, De katholieke verenigingen zijn opgedeeld volgens parochie, ter wijl de andere één stedelijke af deling hebben. Hierdoor is het overwicht van de katholieke verenigingen in het cul turele leven nog groter dan dat van de CVP in de politieke sector. Op cultureel gebied bestaat dus ook in Aalst het gevaar van een „CVP- stad". Dit overwicht van de katholieke zuil in de Algemene Vergdering van de Culturele Raad vertaalt zich natuur lijk in een dominerende positie in het Bestuur en in de verantwoorde lijke functies (Gilbert Claus, voorma- lig CVP-gemeenteraadslid, is voor zitter). De Nederlandse Cultuurraad heeft ditvoorzien en heeft daarom in haar decreet op de gemeentelijke cultu rele raden waarborgen voor ideolo gische minderheden ingebouwd. Deze zijn echter vaag en interpre teerbaar, en blijven bijgevolg in hun toepassing voor een groot deel af hankelijk van de goede wil van de katholieke meerderheid. Ook wanneer de verdeling van de bestuursmandaten zou gebeuren volgens het zgn. stelsel D'Hondt(1) is de vertegenwoordiging van ideo logische minderheden verre van ge waarborgd, aangezien het bestuur beperkt is tot 1 2 leden. Zo bepaalt artikel 7 van de statuten I van de Aalsterse Culturele Raad het volgende„Bij de samenstelling van het bestuur moeten de diverse so ciaal-culturele activiteiten en de I ideologische en filosofische strek kingen erin op rechtmatige wijze vertegenwoordigd zijn". Maar wat is „rechtmatig" De Socio-culturele Raad van Den derleeuw is op dit gebied alleszins veel duidelijker (artikel 12) „Wan neer een ideologische strekking, een aktiviteitengroep of een ge slacht, ondanks gestelde kandida turen, niet vertegenwoordigd is in het dagelijks bestuur, vervangt de ze minderheidskandidaat met het grootste aantal stemmen, het oor spronkelijk gekozen bestuurslid van de meerderheid met het laagste aantal stemmen". Dat is duidelijke taal en een échte waarborg ERICS. (1Stelsel D'Hondt Zetelverdeling zoals die wordt toegepast bij de parlementaire verkiezingen en die wordt gesug gereerd in de bijlagen van het decreet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1979 | | pagina 6