LSJT - VIES OILSJT- VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILS.
SJT - VIES OILSJT
Deelnemende organisaties
zijn
ZATERDAG 28 EN
ZONDAG 29 APRIL
ANTRAKT
Stadsschouwburg (Vre
deplein, Aalst).
Zondag 29 april te
20.30 u.
PADRE PADRONE
ZONDAG 13 MEI 1979
THE ROCKY HORROR
PICTURE SHOW
(Sharman, USA 1975)
Stadsschouwburg
Vredeplein Aalst
(101 min.)
PAN SCHIVIURZ
iDoe zoals Mare Galle
Neem een abonnement
1
eigen-beheer-gemaakte-BROE-
KEN" VERKOCHT worden. De broe
ken zijn van de „Cooperative des-
Sans-Emplois", vroeger Salik (prij
zen tussen 300 en 700 fr.).
(tussen haakjes: in de loop van april
of mei worden vanuit het CSV 2
bezoeken georganiseerd aan deze
coöperatief te Quaregnon. Je hoort
er nog van).
De zondag zal er ook een standje
zijn van LIPP, het Franse uurwerk-
bedrijf in zelfbeheer.
Dit alles grijpt dus plaats op 28 en
29 april in jeugdhuis Dido te Erpe,
Oude Heirbaan. Open zaterdag
van 15 tot 22 uur en zondag van 14
tot 18 uur.
Organisatie Jeugdhuis Dido en
info-centrum Hak.
Speelbus Hove, Boechout.
De Weide, Aalst.
Vrouwenhuis Gent.
Groep „vrouwen tegen ver
krachting", Gent.
Dopperskomitee Leuven.
Kinder- en gezinsboerderij
Diggie, Brakel.
Werklozenwerking ACV.
Vereniging Vlaamse Dienst
plichtige Militairen, Leuven.
Burgerdienst voor de jeugd,
nationaal.
Wereldscholen en Arbeidsuni-
versiteit, Gent.
Centrum voor Werkende Jon
geren, Dendermonde.
Aktiegroep Kritisch Onder
wijs, Edegem.
Werkgroep Bijzondere Jeugd
zorg, Antwerpen of Gent.
Bevrijdingspersagentschap
Leuven.
Bevrijdingsfilms Leuven.
Wereldwinkel Herzele (Oxfam-
wereldwinkels hebben het dit
weekend te druk met hun na
tionale aktie).
Wetswinkel Aalst.
Oikonde Leuven.
Sodiga (Sociale Dienst voor
Gastarbeiders) Aalst.
Hak (hulp- advies- kontakt en
informatiecentrum) Aalst.
Tele Bouworde Aalst.
WHA (Werkgroep Homofilie
Aalst).
Amnesty International, afde
ling Aalst.
spanadra, visdraad, een paar weer
standen (van de plaatselijke bevol
king) en wat lampjes, én geholpen
door een flink Brits onweer, een
aaneengenaaide knaap weer leven
inblaast.
Dat ookeen dokterzich misrekenen
kan, vernemen we door het verdere
verloop van de geschiedenis de
nieuwgeborene blijkt toch over niet
teveel hersenen te beschikken en
begaat de ene stommiteit na de
andere. Uiteindelijk bedenken de
plaatselijke autoriteiten een verdel
gingsplan dat leidt tot de vernieti
ging van het „monster" (want zo
mag het na een achtenswaardig
strafregisteropgebouwd te hebben,
wel genoemd worden).
Sedert het medium film ontstond, is
deze deerniswekkende geschiede
nis al talrijke malen op het witte
doek gebracht. Meest recent ge
beurde dat in 1975 door de Ameri
kaanse regisseur Jim SHARMAN.
GENERIEK van onze film
Regie Jim Sharman.
Scenario Jim Sharman en R.
O'Brian, naar de gelijknamige
musical van O'Brian.
Muziek Jim Sharman en R.
O'Brian.
Er zijn weinig beroemde broederpa
ren. Meestai liggen de interesse-
punten tussen broeders nogal uit
een. Toch mogen we de natuur op
beide knieën danken dat broederlij
ke verstandhouding ten alle tijde
bestaan heeft.
Waar zou de luchtvaart staan zon
der de gebroeders Wright en Mont-
golfier? Wat zou de wielersport zijn
zonder de De Vlaeminck's Wie
denkt ge die de cinematografie op
punt gezet had als daar niet „les
frères Lumières" geweest waren en
dan zwijgen we nog over Warner
Bros.
Het nieuwste tweelingensterren-
paar dat in de zodiak schittert, komt
uit ItaliëPaolo VittorioTavianide
makers van deze film. Opgeleid
door Joris Ivens en Roberto Rossel-
lini, kregen de Taviani's in ons land
bekendheid door „Allonsanfan"
(1974) (deze prent handelt overeen
revolutionair tijdens de Italiaanse
„restauratie" 1816). De doorbraak
was natuurlijk Padre Padrone.
Het.verhaal is de verfilming van het
autobiografische boek van Gavino
Ledda „Padre Padrone, de opvoe
ding van een herder". Gavino Ledda
was een Sardische herder die be
knot door zijn autoritaire vader en
tevens zijn baas (Padre Padrone)
nooit school gelopen heeft. Op zijn
twintigste kon hij noch lezen noch
schrijven. In een indrukwekkende
ontvoogdingsstrijd slaagt hij (Gavi
no) er uiteindelijk in (gedeeltelijk
althans), want wie de film al gezien
heeft, beseft dat Gavino zich nooit
écht kan losmaken noch van zijn
autoritaire vader, noch van zijn
„boerenbuiten" - Sardinië - een di
ploma in de linguïstiek te behalen.
De Taviani's verfilmen dit gegeven
op een eerlijke, ruwe, naturalisti
sche, gezonde manier, wars van mi-
litantisme. Het is een socialistische
film omdat de makers ervan het
fenomeen en het relatieve van
„macht" blootleggen als ingebouwd
zijnde in het kapitalistische sys
teem. Zo is de vader van Gavino
enorm autoritair en echt hatelijkhij
wil zijn zoon geen cultuur laten ge
nieten („zinloos"), hij eist veel aan
dacht van Gavino („respect voor va
der") niet zelden wordt Gavino afge
tuigd („opvoeding" zo zegt Padre).
De wortels zitten natuurlijk dieper
de padre isookslechtseen schakel,
een onderdaan, een slaaf van here-
boeren en industriële padrones.
In feite staat de vader op de voor
laatste trap, Gavino op de laatste.
Beetje bij beetje, systematisch als
een innerlijke drang, tracht Gavino
alles wat hem ontzegd is, te bele
ven kuituur, medemenselijkheid,
erotiek, zelfvertrouwen. Uiteindelijk
brengt hij ook nog begrip op voor
zijn vader, niet cerebraal maar sen
sitief. (foyer in De Gele Limonade,
Ridderstraat).
Hendrik Cammu
Minder gekend van naam alhoewel
zeer gekend door haar belangrijk
stecreatie isde andere 19de-eeuw-
se schrijfsterMARY WILTSTONE-
CRAFT SHELLEY, die het verhaal
van baron Frankenstein fantaseer
de. U weet wel, die dokter die met
enkele bijeengeraapte organen,
We worden allicht allen gekonfron-
teerd met een of andere situatie
waarmee we niet zo tevreden zijn.
We zouden er wei iets willen aan
doen, maar we weten niet hoe het
aan te pakken, en alléén kunnen we
het ook niet.
We vinden dat er heel wat schort
aan het onderwijs
We vinden hetnietjuistdatdoppers
„profiteurs" genoemd worden
We werken, maar willen wel wat
meerte zeggen hebben overons
werk
We vragen ons af hoe dat nu zit met
die bedrijven in zelfbeheer
We moeten naarhet leger, en willen
ons als milicien sterker opstellen
tegenover de legeroverheid.
Kennen we trouwens ook de mo
gelijkheid om het statuut van ge
wetensbezwaarde aan te vragen
.(burgerdienst)
We merken overal onrechtvaardig
heid onderontwikkeling, diskri-
minatie van gastarbeiders, van
vrouwen, van homofielen...
Maar daar laten we het niet bij zit
ten We willen er iets aan doen.
Daarom organiseerden we een info-
festival. Niet dat daarmee alles zal
opgelost zijn, belange niet Maar
het is een mogelijkheid om heel wat
informatie op te steken en om ande
re mensen (groepen) te leren ken
nen die óók een en ander willen
aanpakken.
Wat er zoal te beleven valt op dit
info-festivai
Er zullen natuurlijk INFO-STANDS
zijn van een heel aantal organisa
ties en aktiegroepen. Daarbij zal
ook een en ander te koop zijn, o.a.
wereldwinkelprodukten en interes
sante boeken.
De zaterdagnamiddag om 15.00 u-.
komt „Werkloze Willy" spreken over
WERKLOOSHEID en DE RECHTEN
VAN DE DOPPER. Het uitstekende
boekje „De rechten van de dopper.
De wondere wereld van Werkloze
Willy" is van zijn-hand. Zaterdag kan
je dus zeker heel wat opsteken over
wat je als dopper mag en (vooral)
niet mag.
Het hele weekenu zullen er „in-
Als wij hetwoord Pan in de mond
nemen, gebeurt dit dan om te
spreken over de God Pan of
bedoelen wij hiermee dat infan
tiele groepje dat zich vermaakt
met amateuristisch theater en
dat hoofdzakelijk bestaat uit ver
lopen homo's, opvallende
schijnschoonheden en andere,
dergelijke marginale figuren.
Maar zijn het niet de marginale
figuren die veelal preken in de
woestijn Zij laten zich dan ook
wel eens leiden door ontmoedi
ging, zo ook Pan dat na de op
voering van Genet's „Meiden"
alle verdere aktiviteiten staakte.
In de daaropvolgende jaren
werd het hen echter duidelijk
dat een woestijn, o zo droog kan
zijn. Besloten werd daarom de
kranen terug te laten lopen en
dit gebeurt dan met nog zo'n
randfiguur: Boris Vian.
Deze vrij jong gestorven intrige
rende schrijver heeft ons heel
wat meer nagelaten dan een
paar toneelstukken, voor verde
re uitweiding over hem, verwijs
ik U naar de programmabrochu
re die Pan tijdens de voorstellin
gen te koop aanbiedt.
Wat het door Pan behandelde
stuk betreft „Les batisseurs
d'empire ou Ie Schmürz" be
hoort tot een triptiek die handelt
over het verval der morele en
militaire waarden en hiërar
chieën. Als U nu denkt een dui
delijk door constructie opge
bouwd moreel en anarchistisch
klinkende redevoering te komen
aanschouwen, dan blijft U beter
thuis. Pan is Bots niet. De be
doeling die wij voor ogen heb
ben, is U te laten lachen, een
lach die U langzaam naar de
strot zal grijpen, zodat U later
niet meer kan getuigen „Ik heb
het niet geweten", ledereen
heeft een geweten, zelfs Pan-
leden kunnen LI dat bevestigen.
In ieder geval blijft mij weinig
anders over dan U een aange
name avond toe te wensen, een
avond die moet leiden naar een
speurtocht naar de lach, naar
jezelf.
HM
Strookje terugsturen naar VIES OILSJT, Burcht-
I straat 20, Aalst.
Naam
f StraatNr
Gemeente
Postnummer
neemt een jaarabonnement en stort 200 fr. op I
postcheckrekèningnummer 001-0476202-08 9
Datum
Handtekening
VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES oTLSJT^nÏÏES^TLSJT