bond vierkant tlwTSV'k16!wil slikken wat de TFABRIKSKEN -:u^duizerdCT'die scheWeLefertrsch0Ï-3PeCiaal "6t een be~ BURCHTSTR. 20 tel 053 702871 AALST 1LLEMACHTII DE J4.REF ^ACHTIG ,'le 01,3 hleT staar, op de drempel var een nieuw decennium. fleste scholier of studentfin), de deuren open. zetten hij speciaal "ij, dat zijn dan in 't Rond Vier) jongerencentrum waar pit in zit. Een ^aar van'dl gestarte scholierenwerking. praten mt" 46 'Uda! de botarha™en komen eten, praten met mensen van verscheidene scholen, ie kin i ken'vocr inf°Sta"d wat of dokumentatie zoe ken voor een spreekbeurt of zoiets. Je kan er ie genoegen of ongenoegen knijt over de situatie op je school en zien of je daaraan samen met ande ren, iets kunt doen. Je kan meehelpen achter de I toog onder de middag, „e zouden het immers tof vin boS"- If6pmlfa« 6011 ?lo9«9 van «er andere school zou openhouden, zodat iedereen er zich ge- I wordt iets1* k" *buisVoelenElka donderdagmiddag .wordt iets gekookt voor niet te veel geld, enz Mogelijkheden genoeg voorhanden en je kan nog steed- we Zïu/ZStelle°r -dewerking°eraan ^ern glierenvergadeiring0hluden!t mede"erkers 9en sck°- Ivertel SPrl"S 0OTS bia»™ I vertel het ons. Als je kruim in je li if hebt al» 1 orat, als je ook al eens droomt van een samen- 't Rond Vierkant De Ridderstraat 69 Aalst HUMANISTISCH VERBOND RELATIEBUREAU DE VLAM Het Vrijzinnig Relatiebureau DE VLAM heeft een nieuw adres. De Vlam probeert tegen een zeer bescheiden bijdrage in de kosten, mensen die zulks wensen in contact te brengen met een mogelijke partner. /oor verdere informatie kan men schrijven naar neo nieuwe adres namelijk POSTBUS 103, 9300 Aalst. STRIKTE GEHEIMHOUDING VERZEKERD. Om de stad historisch te begrijpen moeten wij eerst onze eigen stad weten te zien en dus bij het heden beginnen. Als ik bevoorbeeld vertel dat de tempel het centrum 'nas van de stad in e oudheid, dan vind jij dat misschien hoogst interessant, maar je kan nog altijd de vraag stellen wat jij daarmee te maken hebt fop school stenen wellicht heel wat leerlingen zich die vraag in de lessen geschiedenis, aan gezien 'men' daar bij het moeilijkst begrijp- bare begint, nlmet de prehistorie en de oud- heid). Indien ik eohter' zeg dat heden het wa renhuis voor velen stilaan wordt wat de tempel in de oudheid was, dan gaat je misschien een heel ander licht op. Het betreft dan het hier en nu en met een louter informatief toen (Zou iemand aan mijn voorbeeld twijfelen, dan kan die eens naar de vrijdagavond- of zaterdag- dienst in de G.B. gaan). Auteurs als 0. Spengler (Der Untergang des Abendlandes) en L. Mumford fin het prachtige werk The City in History, Penguin Books) stel len^ dat reuzesteden verschijnen in de laatste periode van een beschaving een reeds ver- oeide kuituur), terwijl een bloeiende kuituur een evenwicht kent tussen stad en platteland, waarbij het verschil benadrukt wordt ten na dele van het platteland. Dat is zo geweest voor de Indische, de Egyptlsohe, Criekse, In- diaanse e.a. beschavingen. 't Pabrieksken" stapt met umee de jaren tihtiv binnen. Eind april verhuizen ,ij (wijdten!uet J zal niet enkel gaar om een ni>„„ gebouw, eer.nieuwe! too,, een ander adres. Het zal er eveneens en vaan een nieuwe mentaliteit en sfer te creëren. L beetje terug naar de wortels van 't CSV in d< Hel- ekensstraat. Maar wel gekaderd in de huidig leef- en denkpatronen. Preci.zer gezegd desfeer zoals ze nu is, valt best me„ maa'r ontbrft li ik h ere ',le "eet waarmee men egen- esig is Wat de bedoeling van het CSV s? waar men heen wilt Enkelen eleohts weten nog wat het zou moeten zijn. De resj lapt het aan zijn laars. Of weet het wel, maa- kan niet de mod en/ of de energie aan de dag brengen om er ietsvan te maken. Daarom is dit min of meer een oproep en aareporinv voor die mensen, die riet ,ee willen verzuipen in" l et grote gat dat de jaren tachtig voor one vormen. Die met mee willen verzuilen in de grijshdd waar in men ons de dag van va,daag tracht te <ompelen.| «e nog enig zelfrespect bezit, liefs* ook een do- eis respect voor de mensen en dingen die cos omrin gen, en zichzelf of zijn -onuitgesproken- visie in t Pabrieksken" weerspiegeld ziet (of ken weer spiegelen), is steeds welkom. Hoe meer zi.len hoe meer vreugd, hoe meer vuisten hoe meer kncht. Veel moed en sterkte tijdms de komende dagen, maandenjaren, decennia. Samen komen wed'er wel, in de tijd waarin we weermensen kunnen/iullen zijn. Even doorbijten nuj als je wat wil, moet je d er voor vechten... Gino t Fahiiekske^ Burchtstraat 20 Aslst CSV 't Pabrieksken is ook open op maandag van 20 tot 24h ten voordele van WSRELDWINKEL AALST Scholierenwerking "De Koteraar» in 't Pabrieksken elke schooldag van 12 tot l4h. Piet alleen voor leerlingen! Een goeie vijftien jaar geleden was het verschil tussen de stad en de 'buiten' -die toen al de naam 'platteland' niet meer waardig was- nog merkbaar in onze streek. Op school waren allen die niet in de stad woonden 'boerkes'terwijl de stadskinderen die naar de buiten trokken daar met minachting stadsventjes werden ge noemd Sindsdien is dat kleine teken van onder scheid tussen stad en de buiten flat op het woord buiten, nlbuiten vanuit de stad ge zien) zo goed als verdwenen. Waarop wijst dit' Op de verstedelijking, waar onze streek zeker' mee te maken heeft. Wat betekent zulke ver stedelijking voor de bewoners Heeft zij in vloed op ons leven wijst zij op onze instel ling t.o.v. de dingen, de natuur, de mens Weerspiegelt zij iets van hoe wij -stedelingen- zion? 5 HISTORISCH BEGRIJPEN de kuituurmens wordt door zijn eigen schepping, de stad, in bezit genomen, tot haar schepsel, haar uitvoerend orgaan en uiteindelijk tot haar offer gemaakt'. Een 1984-nathtmerrie of iets dat nu reeds aan de gang is Dalen in de huidige wereldsteden reeds geen nieuwe oermensen rond Of vernomde slaapwandelaars VAM DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE TOT NU Het uitzicht van de moderne steden werd groten- satie. °epa d°°r 19de eewse industriali- Weliswaar werden de bestanddelta van de neolitisc'J dorpen tot op heden bewaard in een of andere vorm hut-huis, steeg-straat, schrijn-kerk, markt-plein, Industrialisatie. Aanvankelijk dacht men dat de industrialisatie de vredesduif zou brengen, maar al gauw bleek hoe oorlogszuchtig en kolonialistisch naa/'J raf- Hoe onverzadigbaar hair schrokzucht de Itarl ™enaelijke vorm. H.t uitzicht van verviel tot dat van een industrieterrein waar de stad alsmaar uitbreidde, verdween de natuur door bebouwing en ontginning. Oevolg hier van, en met in het minst vandaag, uiteraard ver dwijnen van bossen en land, o.a. landbouland, ver- De onSvririVieren' diersoorten. e ontwikkeling ging verder en verder zodat heden "dUStrieParken' "0r<H SesPr°k®n- En de alles tilaan d autostfdea begirt hun aantal tllaan dat van de veldwegen te overtreffen ze- swj havpue dB flarkeerteri'eir'er', despoorwegen, lucht-E on h t"f' Z VlU°" Ta" Velen uit da zieden om 13 P et platteland te gaan bouwen, laten niet veel natuur meer over. b i™f 8V1J Sen 2eer belan«rijk> zoniet het a f lce™erk van de beschavingsmens, de grootstedeling, nl. zijn verhouding tot de natuur, aangeraakt. Zijn ziel zelf is van steen gewerden en de natuur iets dat hij moet overwinnen. De natuur m hem, zowel als de natuur buiten hem. In dustrie en techniek zijn een meedogenloze strijd ren en onderwerping van de natuur door de mens. De natuur is niet, maar dient tot zonder ook maar een griinti» ecologisch inzicht houwt en pro-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1980 | | pagina 8