11
1 A@A8.SV
I
Ul
-rti
y.
dorn, stad, berg, -nest, wieg, wagen
schip, bed, doodskist. Vat, kist,
zak ton, doos, korf, trog, tas. 0-
ven
De schoot hol, ^afurre, krater,
diepte, afgrond, dal. water, zee.
De borsten evenals de buik, zak.
tas, vatschaalkelk, graal. Bron
nen, dauw (cfr. E. Neumann, Die
Grosse Mutter).
HOE HET GROEIDE
-jJ..S VOOBHITZIOFTEN EN ALTERNATIEVEN
Het beeft weinig zin aan profetis-
me te doen. He kunne" ons echter
niet sussen met een simplistisch
e" morgen zal ^ete: "-aan' T«re
stevenen "<^ch Pf nh"r 'ute, r
i - nV dn- ifffi a -■>- op ab
solute onderwerpingWe gaan rech
"aar een waanzi"rige zinlooste''d
ee" concreet voorbeeld? "fj Ci ty
in "R.russel. Kortom s i? r "d—«aar.
die zich stel"*". oT wi i k" ezen
voo" merkelijkheid of niet- Dat is
het err 70 alternatief. En zulke
uitspraak b"ergt alleen een droeve
qrlicDach op onze lippen, want wat
betekent menselijkheid temidden van
atoomhommer, oorlogen, totalitaris
me, ongebreidelde corruptie die men
politiek en vrije handel roei,+ en
die -ver van bi er- duizenden mensen
levens kost. De giftige immoraliteit
de giftige verlangens en fantasieën
van de macht, haar giftige wapens
hebben zich vanuit de reuzesteden o-
ver vans de aarde verspreid en be
dreigen de ?anse mensheid. En als
het gif n die vanee bed"i jvigheid
tenminste als gif zou voorgesteld
worden, dan kon men er voor kiezen
of niet. Maar het wordt als de juis
te en gezondste weg voorgeschoteld,
als ware democratie, als ware vei
ligheid, als eerlijke handel. En wie
kan het schelen dat hij in leugers
elooft en die vereert als goddelij
ke waarheid. Eigenlijk interesseert
het zeer weinig mensen waar het met
hen naam toe -ast.
t:1
iln de ecologische bewegi"men of er-
Ibuiten zijn mensen samen 01 alleen
zich vragen ^aan stellen en uit de
beantwoording ervan is ANDERS GAAN
LEVEN g e gro ei d
Wij hehh n nagegaan welke de pro
blemen waren, die door de politici
en de media regelmatig in de be
langstelling gerukt worden en welke
problemen door hen niet, of slechts
sporadisch, behandeld worden. Welke
zijn de problemen waarmede "het volk"
zich volgens de gevestigde machten
mag bezighouden Welke problemen
worden hui ten zijn obse"vatieveld
l|gehouden Wij pogen inzicht te
verwerven in de mechanismen en de
wetmatigheden van onze maatschappij.
Wij doen aan grondige maatschappij
analyse.
Inderdaad, waarom draaien de motoren
van onze Vlaamse, Waalse, Brusselse
partijen en hun satellietorganisaties
op hove toeren warneer het om be
paalde problemen gaat (de Staatsher
vorming, de economische expansie, de
school van Komen) en stokken ze of
vallen ze stil in andere gevallen
(de houw van kerncentrales, de aan
koop va" wapens, het plaatsen van
raketten met kernkoppen, de bezet-
|ting van de Arenaweide, de ver
waarlozing door de Ministerraad van
Bde beslissingen van het Europese
Om dus binnen deze kontekst te blij
ven, valt nog dit te zeggen. De ste-
debouw is een zaak, die moet geo"ga-
niseerd worden. 7ooi et hebben wij teHParlement
maken met onoverbrugbare chaos, wat
ons si"W s de jongste tweehonderd ||Waarom is de arbeidersbeweging met
jaar bewezen wordt in het urbanisme, ghaar vakhonden bekwaam haver— en
Daarmee krijgt de stedebouwku"d": ge IItreinverkeer lam te leggen in be-
dus een uiterst belangrijke taak en ||paalde omstandigheden en beperkt
heeft hij, zoals elke stedeling, te Bdiezelfde beweging, met haar inter-
kiezen ontwerpt hij steden in ||nationalistische idealen, zich tot
dienst van de macht o-f in dienst vanPjhet o"zqn-; ae^e" van een tentoonstel
de mensen"7 Kiest hij dit laatste. filing, wanneer haar gevraagd wordt
dan werkt dit de eigenl i ike opd"achtBiets te doen voor de vrede
van de stad ir de hand, nlde ont-
wikkeling var het bewustsijr van elk|
van haar bewoners. Door een verant
woorde struktuur kan zij dan in
dienst staan van kuituur er leven,
in dienst van innige communicatie en|
liefde. Dan zullen misschien ooit
macht en geld geen doelen op zich
zelf mee"" zijn.
J. bogaert
Waarom is onze democratische samen
leving de aankoop van nieuwe wapens
steeds een zaak voor de belastirg-
jhetaler (die niet kan weige"en) en
de bestrijding van de hongerdood in
Cambodja en Thailand meestal de
zaak van de goodwill-hetalerdie
wel mag weigeren in te gaan op de
|karitatieve oproepen
Waa"om worden voor bepaalde doelen
zonder discussie miljarden openbare
gelden uitgegeven en voor andere
doeleinden slechts spreekheurte"
studiedagen, petities cn omhalingen
georganiseerd
Welke is deze moderne samenleving
waarin steeds meer spontane groenen
van onbezoldigde vrijwilligers het
werk gaan doen, dat normaal moet
verricht worden door de Parlementen,
de partijen, de media, de vakhorden,
de ziekenfondsen, de representatieve
organisaties, de gemeenteraden
Wellicht zijn dit fundamentele vra
gen die vandaag kunnen gesteld
worden door hen die rog begaan zijn
met "het gemene best", het algemeen
welzijn van deze en de volgerde
generaties
Welke zijn de nieuwe waarden die
Anders GAan Leven en de andere eco
logische bewegingen erkennen en
verdedigen Welke zijn de nieuwe
rechtvaardigheidsbeginselen die zij
aan de "principieel" aanvaarde wil
len toevoegen Hoe zien zij de
maatschappij, haar fundamentele
spanningen en tegenstellingen
De ecologisten willen duidelijkheid
scheppen in verhand met hun doel
stellingen en de heoordelings- en
keuzecriteria die zij hij het te-
nadere" van de gebeurtenissen en de
evoluties aanwenden.
Zo preciseren zij hun houding tegen
over de moderne industriële expansie
maatschappijen (d.w.z. ook tegenover
de nationaalstatendie het natuur
lijke en kulturele erfgoed (patri
monium) van de mensheid bedreigen en
vernietigen
Ook verduidelijken zij hun visie op
de machtsstructuren, die deze maat
schappijen beheersen. Zij menen dat
"de klassenstrijd", zoals hij zich
voordeed in de 19e eeuw en tot de
jaren 1970 niet meer bestaat, maar
nu nieuwe vormen heeft aangenomen.
Onze aandacht gaat naar de gedra
gingen van de "elites", naar hun
privilegies, hun onderlinge relaties
(soms over de nationale grenzen heer)
en hun nieuwe relaties tot de na
tionale staat, het nationalisme en
tot het gebruik van wapengeweld in
tussenstaatse conflictenHun aan
dacht gaat vooral naar de wetmatig
heden en determinismen die deze
elites beheersen.
TJi j menen dat we in de industriële
en post-industriële maatschappij te
doen hebben met spanninger die on
afwendbaar zullen toenemen en scher
pere vormen zullen aannemen dan de
sociale tegenstellingen dit deden-
in het verleden. Wij menen dat de
f"onten niet meer zo duidelijk ge
tekend zijn als dit het geval was
ten tijde van Karl Marx.