DE^STAD^vervolg) 1 contacten met de andere carra— valsteden moet niet TEVEEI aan dacht worden besteed. Cnze eigen heid is we] wat in gevaar. 101 symptomen toren dat. Kleine dineetjes, die een groot geheel uitmaken. "en ze^t hier soms in Blankenberge was de organisatie zó Een ceremoniemeester die drie kee- klopt alleman recht. Drie keer kloppen, neerzitten, drie keer kloppen wéér recht Laat Aalst het a 1improviste doen, spontaan Tk voorspel wanneer teveel aandacht naar die vreemde vebruiken gaat, is onze carnaval verloren Vies Oils.jt A 1improviste, maar is carnaval, met al die overkoepe lende organen, niet overgeorganiseeTd Wi.i denken aan de prins en ca er ere, de twee verbonden, de .jury ^rans F. :Ja. Het feestcomité organi- see-t carnaval. Het heeft die be voegdheid van 't stadsbestuur ge kregen. "aar die anderen willen ook graas- crgariseren. Dat is hun taak niet. Het verbond bil voorbeeld is zeer nuttig. Het verdedigt de be langen van de carnavalgroepen. Het mag inspraak hebben, maar de ver antwoordelijkheid van de organisa tie is voor ons. Een jury bijvoor beeld, heeft de taak gekregen de groepen te keuren. Ze kan suss-esties doen aan 't comité, "aar elk heeft zijn specifieke taak Vies Oils it "erkt het comité vlot Frans W. TJit de 43 leden heeft zich een kern vevormd. Niet door het svstematisch uitsluiten van de anderen. Eerder door de desinteresse van die anderen. "Altijd dezelfden" die werken, en die de scherven op hun kop krijgen als er iets ver keerd gaat. vies Qi1sjt De werkgroep stadsher- waarderjng ijvert voor hoogstammig groen in de stad, bij voorbeeld op Vredeplein. Voor sommigen is dat niet te verzoenen met de stand plaatsen van de foor. De werkgroep ziet lieve- kleinschalige kraamp jes, die tussen de bomen staan i.p.v. die mastodonter Frans W. De foorverkavel: na- kan volgens mij daaraan aans-epast worden, door zwa-e stukken naar andere plaatsen te ve-wijzen, en de kleine sympathieke kraampjes dan tussen de bomen te zetten. Waarom niet Wij kunnen niet te ver gaar in decentralisatie, maar waarom alles op de Grote Markt zetten We hebben al voor een uitzwerm geopteerd van de foor naar bij voorbeeld de Hout markt. Stilaan krijgen we nu weer sfeer en leven op dat plein. Vóór de Gilles op 't Stationsplein huisden, was het daar doods... Vies Oilsjt Wat denkt u over poli- in het comité -rans W. :Wij moeten een weerspiege ling van de gemeenteraad zijn. Trou wens de som van drie miljoen zal het hestuur nooit in \handen geven van mensen waarop ze geen vat heeft. Volgens mij is het voldoende een kleine kern van politieke afge- vaardigden in het comité te hebben, en de -es+ VOOT> vat carnaval betreft, carnavalistenen voor wat de lente- eu iaa—beu—s betreft, eer a-roep ge ïnteresseerd en uit dat milieu, midden standers en zo. Partijpolitiek is uit den boze. Vies Oils.jt Wordt carnaval niet commercieel te pra.ns W. Misschien hebben de mensen het te gemakkelijk. De eigen kreati- viteit... Maar de onpersoonlijke domino heeft toch plaats sremaakt voor originele kostuums, en 't blijft op straat: geen 'Sitzung' op zijn °ijnlands. Ondertussen heeft jo pure*-* zich teruggetrokken voor de prinsen- verkiezing zo een aftreksel van Bijnland) omdat de zaak te gepoli tiseerd zou zijn Polle Keiper— noagel beroemt zich (al dan niet terecht) op de steun van Mare Galle. Op het driekoningenfeest was maar één raadslid (Graoienne van Fieuwen- borgh) en met de prinsenverk-i ezinw zi t schenen ne -r, s<,cb0p Keulen. Het carnaval museum breekt riet door.. Maar boven het pissijn in de werkhalle "Didders en Van Asten" hangt een poster van de B.V.A. "Je hebt je toekomst in je hand" spontaan, humoristisch, a 1improviste. -TAF LOUIES EFKELE ILLUSTRATIES EF DE SYMBOLIEK VAN DE STAD De reuzestad toont ons dus het top punt van de mensheid die een louter technische ingesteldheid heeft t.o.v. de natuur, ja zelfs van de a-anse om- wereld. Zelfs de oorlog staat onder de heerschappij van een uiterst ge sofisticeerde technologie. Diezelfde heerschappij betekent tevens een aftakeling van een innerlijk leven. Zulk innerlijk leven gaat gepaard met heel concrete dingen, zoals een eigen huis, een eigen haard, dingen die geen wegwerpdingen zijn, enz. Mag ik bijvoorbeeld wijzen op de etymologische betekenis van het werkwoord wonen, dan zien we dat het verwant is met 'tevreden zijn', 'bes-eren' en 'beminnen' en breder 'de behaaglijkheid van het wonen in het "-emeenschappeli jk verband' (De Vries). Over dat alles hebben wij het uitvoerig gehad. Ik wou nu nog enkele alledaagse zaken aanstippen waar wij al gauw niet meer op letten. Waar vroeger lokale dranken werden gedronken, klinkt men nu over gans de wereld met Whisky-cola of Martini-on-the rocks, van Brussel tot Moskou, van Washington tot Tokio. Eer lokale drank is uiteraard op het eerste gezicht iets banaal, maar eigenlijk betreft het de identiteit van een streek of een land. Met coca-cola werd de ganse wereld geamerikani- seerd. TT zal zeggen dat lokale dranken nog bestaan. Maar als ik hier een Chimay kan drinken, is die trappist dan nog lokaal Zo drinkt gans de wereld Chinese en indische tee, rookt men overal Cubaanse si- carer en eet men Cubaanse rietsui ker, luistert men naar amerikaanse d.isco en britse new-wave. De lijst is oneindig. Was het -"-oe- ger dan beten-' Dat is de v-aa~ - j e"1 Ferst de zaak begrijpen, inzien. En dan vermoeden waar dit heen gaa-1 en wat de gevolgen e—van z' -'r. Een ander stedelijk fenomeen is het lawaai. Waan tweehonderd jaar gele- der de kerkklokken een oorverdovend lawaai (de stem van c-od maa'c+en, horen wij ze vandaag nauwelijks bo ven de autos uit. Wat betekent zulk gebrek aan stilte? "ksschien gebrek aan innerl'i -ke stilte waarin geschiedt0 En het verkeer is niet alleen la waai, maar tevens vuil, gevaarlijk, maakt het straatleven onmogel -ïv. Natuurlijkste ik wel het gemak en het efficiënte van het verke»-, maar dat is niet alles. En dan de stads kledij, het lancerer van nieuwe mo de, van nieuwe produkten, dat ge beurt steeds op wereldstadniveau en daarmee op wereldniveau. Fe worden berekend er begooo'eld, belogen en bedrogen, om toch naar instant cof fee te drinken en exotisch fruit te eten Een woord nog over de symboliek. Dit brengt ons binnen het gevaarlijk ter rei- van de dieptepsychologie (o.J. Jung), waaromtrent ik vooreerst mijn reserves wil uiten. Het is onloo- cherbaa- dat de aeu deels zijn we reld opbouwt vanuit zijn lichaamser varing Fat wil dit zeggen? Welnu, de eerste dorpbouwers vereerden de Aarde, Moeder Aarde, de vegetatiego din. Daarmee vereerden zij tevens ook hun vrouwen en de eerste dornen en steden d-agen de stempel van een wouwenkul tuur. De Wereld zelf is een moeder zoals elk kind eerst de wereld ervaart door zijn moede-. De genoemde Mumford geeft een echt ■Tungiaans inzicht ten beste i.v.m. die ee-ste gemeenschappenDe pale- clitische jap-er had harde werktuigen en wapens gericht op beweging en spierkracht. Zij dienen om te gra ven, te hakker, te snijden, te klieven. Er gaat dus een bepaalde a- gressiviteit mee gepaa-dDe neoli- tische dorpsgemeenschap is echter ee- zaak van vaten, potten, vazen, kruiken, beke-s, bewaarholen, huizerj en het grootste vat, het dorp zelf. Die vaten, die dus iets kunnen be vatten, staan in verband met de vrouw. Waar de man tot in zijn sek suele -en hoogst irdividuele-1even het beweeglijke en het ha-de. rl. de fallus, kent, daan heeft de vrouw zachte, inwendige ors-anen. 7owel kruik als do-p zijn vrouwelijk in die zin dat zij iets Kunnen beva+ten en bewaren. De stad is dus vrouwe lijke ruimte, vrouwelijke minikos- mos. "et de g-oots^ad evolueert dit echter naar de mannelijke a-eest, naar de woestijn, naar het vuil en de leegte zelfs. Laat ik uiteinde lijk nog een onsomming geven van de verwantsohar tussen dingen en de vrouwelijke organer. De buik schild, kleed, sluier, mantel, om hulsel, net. Hek, deun, ^uis, muur,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1980 | | pagina 9